Kamer wil vervuilende werkbusjes voorlopig niet weren uit binnenstedenhttps://nos.nl/artikel/25(...)ren-uit-binnenstedenGoedendag!
Reeds geruime tijd is onderlinge communicatie tussen meest rechtse politici van de Tweede Kamer en de grote organisatie in Amsterdam Zuid

, waaronder een kleinere locatie in de eeuwenoude binnenstad van Haarlem ook valt

, een voldongen feit.

Deze recensie is zoal naar
mijn idee dan ook een vrij realistische boodschap voor het meest kritische publiek dat ondernemers vandaag de dag niet afgeremd mogen worden bij gebruik van nog niet-uitstootvrije bestelbusjes in kwestie.

Aan dergelijke milieukwesties en zaken wordt immers hard gewerkt om verontrusting weg te nemen, waarvoor passend geduld opgebracht moet worden.
Eerder vandaag kwam
men overeen dat dit laatste niet geheel onterecht is!
Enfin, het is maar wat iemand onder luchtvervuiling rekent.

Iemand kan bv ook gaan klagen over wietlucht in bepaalde straten van Amsterdam.

Voor de een is het waarheid, waar het voor anderen zo'n vaart niet loopt. Echter, omdat stikstof en CO2 tegenwoordig een 'hot item' is geworden in de ogen van velen, die zich soms net even teveel in de luren laten leggen door 'overtrokken' visies aangaande het milieu en zich teveel negatieve scenario's laten aanpraten, doe
ik 
dit bericht uitgaan voor alle geïnteresseerden in enige mate van nuchterheid op dit gevoelige vlak.
Als bijkomstigheid is het streven enige geruststelling te genereren onder eenieder die zich ernstige zorgen maakt, en om duidelijk te maken dat (geheel in uw belang) de economie nu eenmaal door moet.

~
Wat zal
ik zeggen...? Het is inderdaad wat iemand per definitie onder 'ernstige' milieuvervuiling of luchtverontreiniging rekent, dunkt
mij.

''Alles op z'n tijd, dus een beetje CO2-uitstoot of voor velen ongewenste of gevreesde gassen

ten gunste van belangrijke economische 'manoeuvres', waarbij aanpassingen naar alle strenge eisen van deze tijd nog niet geheel voltooid zijn, mag dan ook geen krampachtig en vrij zinloos probleem vormen'', aldus de weloverwogen woorden gistermiddag van een eveneens in de regio Haarlem-Amsterdam graag geziene functionaris en tevens waardige collega in een luxe horecagelegenheid op de dagelijks wervelende Zuid-as waar het goed toeven is.
Maar goed, uiteraard kwamen dergelijke onderwerpen later in Haarlem ook ter sprake in één van de betere horecagelegenheden, waar de meningen over 'het probleem' rond CO2-uitstoot

, stikstof en zulks

unaniem waren. Zelfs al staan
wij in de betere Randstedelijke kringen als Den Haag, Wassenaar, Bloemendaal, Haarlem uiteraard

en Amsterdam open voor verandering en aanpassingen, het is volgens
ons evengoed deels 'n hype geworden.

Desalniettemin respecteert
men van hogerhand alle input voor 'ontlastende ontwikkelingen' richting een zogezegd schoner milieu in de toekomst voor (uw) nakomelingen en wellicht lieve kinderen.

Dat laatste vooral omdat mensen van goede komaf en dito goedgeluimde deskundigen hun informatie over zulke dingen goed op orde hebben

en al zeker de rottigste niet zijn, i.t.t. veel notoire 'drammers' over het klimaat en zulks.

~
Het kan altijd beter of schoner

, maar daaronder mag de economie dan niet teveel lijden door allerhande verboden en opleggen van beperkende middelen richting allerhande bedrijven.
''In binnensteden wordt derhalve nog uitzonderingen gemaakt voorde broodnodige bestelwagens

die thans helaas nog niet voldoen aan de strenge milieueisen van deze tijd.
Wij gaan er thans gezamenlijk van uit dat het overheidsgestel hier nog jaren in mee blijft gaan. Tenminste, zolang dit nodig geacht wordt en de tijd rijp is voor 'schonere condities' op diverse soorten werkgebied'', aldus een professional

vanmorgen tijdens het nuttigen van espresso

en gebak

op locatie Amsterdam.
Scjvbquote:
NOS Nieuws • vandaag, 04:05
Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat ondernemers voorlopig uitgezonderd moeten worden bij de invoering van 'zero-emissiezones' in binnensteden. Een voorstel van de VVD voor een landelijke uitzondering tot 2029 krijgt in ieder geval steun van PVV, BBB, SGP, FvD, Denk en JA21.
Veertien Nederlandse steden stellen per 1 januari 2025 emissievrije zones in. Ze willen er uiteindelijk alleen nog elektrische bedrijfswagens zonder uitstoot toelaten. Tot ongenoegen van sommige ondernemers, die de kosten voor zo'n elektrisch busje te hoog vinden. Soms hoeven ze er maar een beperkt aantal dagen per jaar te zijn, zoals marktkooplieden.
Ze kunnen een ontheffing aanvragen - ook vanwege geldgebrek - maar de Kamer wil dat de regels in iedere gemeente hetzelfde worden: ondernemers moeten nog vier jaar uitgezonderd worden.
In het hoofdlijnenakkoord hebben de coalitiepartijen afgesproken om te kijken naar mogelijkheden voor uitstel van de uitstootvrije zones. Maar verantwoordelijk staatssecretaris Jansen (PVV) moest eerder deze maand erkennen dat de gemeenten in hun recht staan als ze de beperkingen op 1 januari invoeren. Voor ingrijpen vanuit Den Haag is het te laat, zei hij.
Veel onduidelijkheid
Vorige week leidde een debat over de kwestie tot veel onduidelijkheid. VVD, BBB en ook Jansens eigen PVV houden het kabinet aan de belofte uit het hoofdlijnenakkoord. Daarmee geconfronteerd leek de staatssecretaris toch weer de deur op een kier te zetten voor uitstel van de zones.
"Gemeenten hebben het recht op 1 januari over te gaan tot invoering, maar wij hebben de mogelijkheid om ze bij te sturen", zei hij. Hij wil zich daarbij vooral richten op kleine ondernemers en marktkooplui. Maar de Kamermeerderheid wil nu dat Jansen voor 1 november komt met een plan waarbij alle ondernemers uitstel kunnen krijgen.
De linkse oppositiepartijen voelen weinig voor uitstel of uitzonderingen voor ondernemers. Zij wijzen erop dat er al tien jaar gepraat wordt over de zero-emissiezones en dat ondernemers voldoende tijd gehad hebben om zich voor te bereiden.
Ook brancheorganisaties als de Bovag, de RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland willen dat het kabinet doorgaat met het invoeren van de zones. Zij riepen gisteren de politiek op "om gemeenten te ondersteunen bij de invoer en geen twijfel meer te zaaien rondom de invoering".