Snap ik, ben wel benieuwd naar hoe je het opzet overigens.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, ik ga echt zelf aan de slag. Ik kan best veel met Excel, dus ik wil het dan ook echt zo hebben dat het precies aansluit bij onze situatie en behoeftes. Grootste uitdaging is vooral om het zo te maken dat mijn opvolger er in de toekomst mee vooruit kan zonder dat ik als helpdesk moet blijven fungeren. En dat het makkelijk aanpasbaar is als er in de vereniging wat verandert.
Link is dood.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:21 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik zou het kasboek template van dhr. Kesting gebruiken (google is your friend) maar het lijkt erop dat je die al gebruikt...
Ik gebruik dat template nu een jaar of 12
Het globale plan is als volgt:quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:28 schreef ludovico het volgende:
Snap ik, ben wel benieuwd naar hoe je het opzet overigens.
Is al behoorlijk wat opzicht.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het globale plan is als volgt:
Het minimaal aantal noodzakelijke balansrekeningen, want die zijn voor ons wat minder interessant.
Een aantal winst/verliesrekeningen die we verenigingsbreed inzetten, en een aantal die we onderverdeeld willen hebben over de verschillende onderdelen. Om dubbel werk te voorkomen krijgen alle onderdelen een nummer tussen 11 en 99 (hebben ze eigenlijk al) zodat die samen met een xx00-hoofdrekening een rekening vormen. Als er dan een keer een onderdeel bijkomt of verdwijnt hoef je niet tien verschillende rekeningen aan te passen.
Er komen drie invoerbladen: een voor de bankrekeningen, een voor de los ingeleverde kasboeken en een handmatig invoerblad die eigenlijk alleen maar bedoeld is voor balansposten (het maken van reserveringen en, indien nodig, bijhouden van vorderingen). Op het bankblad voer ik zelf de rekeningnummers in, op de ingeleverde kasboeken staan ze al dus dat wordt echt alleen maar plakken. Via powerquery moet het dan één tabel met alle transacties worden.
Die tabel vervolgens bewerken tot het een net grootboek wordt. Die is meer voor de vorm: voor ons eigen overzicht en bestuurswerk plak ik er nog wel wat bladen achter die naar believen Som-alsen naar grootboekrekening, verenigingsonderdeel of nog wat andere dingen. De BTW-situatie is bij ons dermate simpel dat dat waarschijnlijk gewoon een los invoerblad wordt, dat is praktischer dan een koppeling met andere bladen.
Tot slot nog een blad achteraan die een overzicht geeft van alle bedragen die moeten worden meegenomen naar het bestand van het volgende jaar. Het oude systeem deed dat met macro's maar daar wil ik vanaf.
Zoiets. Komen vast nog twintig beren op de weg, maar het idee ligt er.
Nou ja, dat was dus de twijfel voor de start van dit topic. Maar die keuze hebben we, op basis van wat er beschikbaar is, wat wij willen en wat we ervoor willen betalen, inmiddels gemaakt. Iemand anders zou in dezelfde situatie misschien een andere keuze maken. Ik heb trouwens penningmeesters van vier soortgelijke verenigingen in de buurt gesproken, waarvan er drie in Excel werken en de vierde gebruikt Conscibo.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:49 schreef ludovico het volgende:
Is dat niet groot genoeg dat het teveel tijd kost om niet aan een professioneel programma te gaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |