quote:
Het globale plan is als volgt:
Het minimaal aantal noodzakelijke balansrekeningen, want die zijn voor ons wat minder interessant.
Een aantal winst/verliesrekeningen die we verenigingsbreed inzetten, en een aantal die we onderverdeeld willen hebben over de verschillende onderdelen. Om dubbel werk te voorkomen krijgen alle onderdelen een nummer tussen 11 en 99 (hebben ze eigenlijk al) zodat die samen met een xx00-hoofdrekening een rekening vormen. Als er dan een keer een onderdeel bijkomt of verdwijnt hoef je niet tien verschillende rekeningen aan te passen.
Er komen drie invoerbladen: een voor de bankrekeningen, een voor de los ingeleverde kasboeken en een handmatig invoerblad die eigenlijk alleen maar bedoeld is voor balansposten (het maken van reserveringen en, indien nodig, bijhouden van vorderingen). Op het bankblad voer ik zelf de rekeningnummers in, op de ingeleverde kasboeken staan ze al dus dat wordt echt alleen maar plakken. Via powerquery moet het dan één tabel met alle transacties worden.
Die tabel vervolgens bewerken tot het een net grootboek wordt. Die is meer voor de vorm: voor ons eigen overzicht en bestuurswerk plak ik er nog wel wat bladen achter die naar believen Som-alsen naar grootboekrekening, verenigingsonderdeel of nog wat andere dingen. De BTW-situatie is bij ons dermate simpel dat dat waarschijnlijk gewoon een los invoerblad wordt, dat is praktischer dan een koppeling met andere bladen.
Tot slot nog een blad achteraan die een overzicht geeft van alle bedragen die moeten worden meegenomen naar het bestand van het volgende jaar. Het oude systeem deed dat met macro's maar daar wil ik vanaf.
Zoiets. Komen vast nog twintig beren op de weg, maar het idee ligt er.