Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)eleid-klanten-dumpenquote:Rabobank stuurt 10.000 klanten per maand weg om ‘vervelend gevoel’
Rabobank neemt iedere maand afscheid van ongeveer tienduizend klanten omdat die een risico op witwassen opleveren. Twee jaar geleden waren dat er nog duizend per maand. Een flinke stijging dus, maar bij deel van de klanten is hard geen bewijs van criminaliteit. Ze leveren de bank echter 'geen goed gevoel' op.
Dat zegt Rabobank-bestuurder Philippe Vollot, die bij de bank belast is met het aanpakken van economische criminaliteit, in een video. De beelden werden medio september gemaakt op een interne bedrijfsbijeenkomst, maar zijn nu gepubliceerd door Follow the Money.
Vollot startte in oktober 2022 bij de bank. Toen moesten via de afdeling offboarding ongeveer duizend klanten per maand vertrekken bij de Rabobank. Dat is nu dus vertienvoudigd.
Vollot geeft de afdeling een pluim. "Ik ben heel trots op het team. We zijn zoveel beter geworden in het identificeren van klanten, die boven onze risicobereidheid uitkwamen. We konden niet zien of het automatisch slechte mensen zijn. Maar die klanten gaven ons reden dat we ons er niet prettig bij voelden," aldus de Fransman in de uitgelekte video.
Te groot risico, aldus bank
"We begrijpen het zakelijke profiel en de businessflow niet," aldus de topman die meent dat de klanten daardoor een te groot risico vormen.
Voorbeelden van klanten waar afscheid van genomen is, geeft hij niet. Daardoor is niet duidelijk waar de bank op let. Normaliter kijken banken naar ongebruikelijke transacties. Ook is een bedrijf verdacht als het geld overmaakt naar 'verdachte' landen, zoals Iran.
Niet-westerse achtergrond
In het geval van Rabobank kunnen ook klanten die legale zaken doen, gedupeerd zijn. Op de vraag van Follow the Money hoe de Rabobank kan garanderen dat het geen bonafide klanten raakt, is niet gereageerd.
In mei bleek uit onderzoek van televisieprogramma Radar dat klanten met een niet-westerse achtergrond en niet-westers klinkende achternaam, twee keer zo vaak worden gecontroleerd door de bank op witwassen of terrorismefinanciering als mensen die wel een westere achtergrond of naam hebben.
Vollot is de eerste ‘chief financial economic crime officer’ van Nederland. Hij werd door de bank aangesteld omdat die volgens toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) niet genoeg deed om criminele geldstromen binnen de bank tegen te gaan.
Boete van één miljoen euro
In september 2018 kreeg Rabo daarvoor een boete van 1 miljoen euro. Ook gaf DNB de bank opdracht om de zaak vóór april 2020 op orde te hebben. Dat lukte niet. Toen bleek dat Rabobank de door de toezichthouder gestelde deadline niet had gehaald, moest ze een dwangsom van een half miljoen euro betalen.
En in december 2022 liet het Openbaar Ministerie weten een strafrechtelijk onderzoek te zijn gestart, omdat het Rabobank ervan verdenkt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) overtreden te hebben. De bank nam intussen duizenden mensen extra aan om de klantdossiers op orde te krijgen.
Dit moet van de toezichthouder he (onder dreiging van enorme boetes of erger). Uit zichzelf zou de Rabobank dit niet doen (daarom hadden ze al die dossiers ook niet op orde).quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:21 schreef Starhopper het volgende:
Dit is precies wat je kunt verwachten van een boerenlobby bank als Rabobank. Klanten wegsturen op basis van een 'vervelend gevoel' zonder enig concreet bewijs? Het is niet alleen absurd, maar ook ronduit racistisch en discriminerend. Zeker gezien dat onderzoek waaruit blijkt dat mensen met een niet-westerse achternaam twee keer zo vaak gecontroleerd worden. Dit is gewoon moderne uitsluiting onder het mom van risicobeheer. In plaats van hun eigen fouten aan te pakken, leggen ze de rekening neer bij mensen die vaak niets verkeerd doen. Schandalig dat dit nog steeds kan in 2024.
Natuurlijk werken die hetzelfde. Banken zijn uiteindelijk ook allemaal hetzelfde.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:14 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)eleid-klanten-dumpen
Op ftm staat een veel interessanter/uitgebreider artikel maar die is helaas premium.
Wat mij betreft gaan ze vaak echt veel te ver hierin. Ze vraag veel te veel dingen die ze helemaal niks aangaan en die het doel voorbij schieten.
Ook bizar dat 7.000 mensen dit werk doen ze 10.000 mensen per maand eruit trappen en ze alsnog bakken winst maken van 'ons' geld.
Zelf zit ik overigens bij ABN maar die werken natuurlijk net zo.
Ze doen dat niet. De Nederlandsche Bank doet dat. Als ‘ze’ dat niet opvolgen volgen er monsterboetes.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:21 schreef Starhopper het volgende:
Dit is precies wat je kunt verwachten van een boerenlobby bank als Rabobank. Klanten wegsturen op basis van een 'vervelend gevoel' zonder enig concreet bewijs? Het is niet alleen absurd, maar ook ronduit racistisch en discriminerend. Zeker gezien dat onderzoek waaruit blijkt dat mensen met een niet-westerse achternaam twee keer zo vaak gecontroleerd worden. Dit is gewoon moderne uitsluiting onder het mom van risicobeheer. In plaats van hun eigen fouten aan te pakken, leggen ze de rekening neer bij mensen die vaak niets verkeerd doen. Schandalig dat dit nog steeds kan in 2024.
Wie het ook doet, wordt tijd dat de overheid het eens aanpakt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze doen dat niet. De Nederlandsche Bank doet dat. Als ‘ze’ dat niet opvolgen volgen er monsterboetes.
Het gebeurt in opdracht van de overheid, Hans.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:30 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Wie het ook doet, wordt tijd dat de overheid het eens aanpakt.
Banken hebben teveel vrij spel.
Het is wachten op een nieuwe toeslag affaire
Het is júist de wetgever die dit bepaalt, grote vriend.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:30 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Wie het ook doet, wordt tijd dat de overheid het eens aanpakt.
Banken hebben teveel vrij spel.
Het is wachten op een nieuwe toeslag affaire
Ja, maar het klopt ook dat ze -dankzij die overheid- vrij spel hebben, en dus blijft zijn wens natuurlijk staande; de overheid, zelfs als ze wil dat aan haar eisen voldaan wordt, moet het kunnen van de bank flink inperken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Het gebeurt in opdracht van de overheid, Hans.
Klopt weinig van, die controles vinden plaats onder constant toezicht van DNB. Die bepalen ook de spelregels.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:36 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ja, maar het klopt ook dat ze -dankzij die overheid- vrij spel hebben, en dus blijft zijn wens natuurlijk staande; de overheid, zelfs als ze wil dat aan haar eisen voldaan wordt, moet het kunnen van de bank flink inperken.
Ja maar met veel te veel vrijheid er mag/moet wel wat meer controle komen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Het gebeurt in opdracht van de overheid, Hans.
Er is juist geen enkele vrijheid daarin te nemen. Daar klagen de banken zelf ook over, of denk jij dat een commerciële onderneming graag een derde van het personeelsbestand met dit soort taken wil opzadelen?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:39 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ja maar met veel te veel vrijheid er mag/moet wel wat meer controleren komen.
Wat snap je er niet aan dat het de overheid is die de Rabobank dwingt zo streng te zijn? Als ze het niet doen krijgen ze boetes...quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:39 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ja maar met veel te veel vrijheid er mag/moet wel wat meer controleren komen.
Iedereen kan toch wel aanvoelen dat als je een private partij teveel macht geeft dat dit niet goed gaat.
Je moet daar nu al op voorsorteren. Plan B, C en D verzinnen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:45 schreef damsco het volgende:
Als klant van deze bank met een aanzienlijk vermogen in crypto gaat dit nog leuk worden als ik uitcash. Die zullen mij dan liever ook wel kwijt zijn als klant tegen die tijd. Heb zelf al enige tijd geen goed gevoel meer bij deze bank, het lijkt erop dat ze enkel nog klanten willen die ze geen tijd en energie kosten en alle andere klanten graag willen lozen.
Wat snap jij niet aan dat het anders moet. Als de overheid iets fout doet moeten ze niet blijven doorgaan maar aanpassen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:42 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Wat snap je er niet aan dat het de overheid is die de Rabobank dwingt zo streng te zijn? Als ze het niet doen krijgen ze boetes...
Het probleem zit hier bij de overheid, dwz de overheid is hier het probleem (en niet de oplossing).
Dan begrijp jij het niet want ze hebben wel degelijk veel vrijheid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:42 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is juist geen enkele vrijheid daarin te nemen. Daar klagen de banken zelf ook over, of denk jij dat een commerciële onderneming graag een derde van het personeelsbestand met dit soort taken wil opzadelen?
Dan zijn we het grotendeels eens. Ik ben het alleen niet eens met jouw opmerking dat je een private partij niet zoveel macht moet geven. Dat moet je ook niet doen met een publieke partij.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:49 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan dat het anders moet. Als de overheid iets fout doet moeten ze niet blijven doorgaan maar aanpassen.
Ik geef toch ook nergens aan wie de schuldige is... ik zeg alleen dat het anders moet
quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:51 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Dan begrijp jij het niet want ze hebben wel degelijk veel vrijheid.
Ze vragen zelfs op wat je bespreekt met je advocaat....
Dat doen ze echt zelf en niet in opdracht van de overheid.
Ook wel mee eens hoor maar iemand moet de verantwoordelijkheid hebben natuurlijk. Het is vooral belangrijk dat er voldoende controle is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:51 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dan zijn we het grotendeels eens. Ik ben het alleen niet eens met jouw opmerking dat je een private partij niet zoveel macht moet geven. Dat moet je ook niet doen met een publieke partij.
Lees het artikel op ftm maar eens, misschien snap je het dan wat beter bank gaf het zelf toe ook.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar flink wat cowboyverhalen gehoord.
Je reageert letterlijk op een bankmedewerker (lol).quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:01 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Lees het artikel op ftm maar eens, misschien snap je het dan wat beter bank gaf het zelf toe ook.
Oh fuck ik zie nu pas op wie ik reageer...laat maar verder
Dat er soms vragen worden gesteld die niet mogen of kunnen lijkt me ook wel, maar dat zal vrij incidenteel zijn en heeft uiteindelijk ook te maken met de eisen die vanuit de overheid gesteld worden als het gaan om de afhandelingssnelheid van dit soort dossiers.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:13 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Je reageert letterlijk op een bankmedewerker (lol).
Ik weet wel wie ik geloof.
Gelukkig staat het je vrij om een andere bank binnen de EU te zoeken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:15 schreef LXIV het volgende:
Het is echt de staat die banken met bizarre boetes eigenlijk dwingt dit te doen.
Verder is een verdachte klant voor de Rabobank natuurlijk net zo goed verdacht voor een andere bank. Wat moeten die mensen dan heen?
Je kan uiteindelijk een convenantrekening aanvragen bij de bank die afscheid van je heeft genomen als je echt nergens terecht kan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:15 schreef LXIV het volgende:
Het is echt de staat die banken met bizarre boetes eigenlijk dwingt dit te doen.
Verder is een verdachte klant voor de Rabobank natuurlijk net zo goed verdacht voor een andere bank. Wat moeten die mensen dan heen?
Stel je voor. Je wordt aangemerkt als verdachte klant. Je rekening wordt opgezegd. Je kan ook geen andere rekening openen want je staat op een zwarte lijst. Hoe ga jij dit aan je werkgever verkopen. Waar kan hij je loon gaan storten?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:15 schreef LXIV het volgende:
Werken ze echt met een SLA/service level qua afhandelingssnelheid van dit soort dossiers?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat er soms vragen worden gesteld die niet mogen of kunnen lijkt me ook wel, maar dat zal vrij incidenteel zijn en heeft uiteindelijk ook te maken met de eisen die vanuit de overheid gesteld worden als het gaan om de afhandelingssnelheid van dit soort dossiers.
Ze zijn vanuit de DNB wel wat meer aan het schuiven naar een riskbased benadering, gelukkig.
Zeker. Het laatste.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:24 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Werken ze echt met een SLA/service level qua afhandelingssnelheid van dit soort dossiers?
En is dit een eis dat door de wetgever bepaald is, of is dit een simpele KPI wat banken vanuit de DNB op hun bordjes gesmeten krijgen?
Geef die verantwoordelijke manager een baan bij COA.quote:Rabobank stuurt 10.000 mensen per maand weg
Ik ben dan wel benieuwd naar de wetgeving waarin staat dat je mensen op basis van een gevoel eruit kan schoppen zonder enig vorm van bewijs.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze doen dat niet. De Nederlandsche Bank doet dat. Als ‘ze’ dat niet opvolgen volgen er monsterboetes.
Dat lijkt me dan ook sterk aangezet. Van verreweg de meeste mensen wordt afscheid genomen omdat ze simpelweg helemaal niet reageren op informatieverzoeken vanuit een financiële instelling. Dat kan dan ook ongetwijfeld om iets vrij kneuzerigs gaan. Dat kan zelfs al als je niet een recent legitimatiebewijs aanlevert bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:32 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ben dan wel benieuwd naar de wetgeving waarin staat dat je mensen op basis van een gevoel eruit kan schoppen zonder enig vorm van bewijs.
Dat zegt die knakker. Waarom zou ik daar aan twijfelen? Stoer doen met die cijfers en zeggen dat je mensen eruit gooit vanwege een gevoel lijkt mij een zeer slecht signaal. Ik zou als klant serieus gaan nadenken of ik nog wel zaken wil blijven doen met hun.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan ook sterk aangezet. Van verreweg de meeste mensen wordt afscheid genomen omdat ze simpelweg helemaal niet reageren op informatieverzoeken vanuit een financiële instelling. Dat kan dan ook ongetwijfeld om iets vrij kneuzerigs gaan. Dat kan zelfs al als je niet een recent legitimatiebewijs aanlevert bijvoorbeeld.
Bij alle andere gevallen is het een vrij moeizaam en tijdrovend traject.
Een gevoel op basis van de informatie die de klant geeft, of niet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:47 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat zegt die knakker. Waarom zou ik daar aan twijfelen?
Valt dat niet onder concreet bewijs zoeken over mogelijke fraude?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Een gevoel op basis van de informatie die de klant geeft, of niet.
Banken hebben nu eenmaal geen mandaat om iemand te veroordelen, slechts om iets als verdacht aan te merken. Als jij als eenmanszaak in een jaar tijd drie ton aan PGB gelden ontvangt, deze vervolgens allemaal contant opneemt en bij vragen daarover niet wenst te verklaren dan heeft de bank het gevoel dat je aan het frauderen bent met zorggeld, om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen.
120.000 klanten per jaar. Hou dit niveau een paar jaar vol en je hebt een aanzienlijk gedeelte van je klantenkring weggegooid. Ik kan het me moeilijk voorstellen. Is die 10k niet een extreme outlier geweest?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Overigens heb ik wel een beetje mijn twijfels bij die 10.000 exitklanten op basis van de Wwft. Vermoed dat die bestuurder dat cijfer verkeerd geïnterpreteerd heeft
Dan alsnog heb je nooit de bevoegdheid om te zeggen dat een klant aan het witwassen of frauderen is. Dat zal hij bedoelen met het gevoel datquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:58 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Valt dat niet onder concreet bewijs zoeken over mogelijke fraude?
Ik vermoed eigenlijk een beetje dat dit het aantal klanten is dat maandelijks vertrekt in totaal, niet het aantal klanten waar de Rabobank zelf afscheid van neemt. 10.000 per maand, zo groot kan een exitafdeling toch niet zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
120.000 klanten per jaar. Hou dit niveau een paar jaar vol en je hebt een aanzienlijk gedeelte van je klantenkring weggegooid. Ik kan het me moeilijk voorstellen. Is die 10k niet een extreme outlier geweest?
Volgens advocaat Anke Feenstra zijn vragen van banken over wat een klant met zijn advocaat bespreekt, geen uitzondering. ‘Zulke vragen zouden geen onderdeel mogen uitmaken van een cliëntenonderzoek. Opsporingsdiensten en toezichthouders zouden dit nooit vragen, want dat mag niet. Ik ga dit aankaarten bij de Nederlandse Orde van Advocaten om ervoor te zorgen dat hier waarborgen voor komen.’quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:13 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Je reageert letterlijk op een bankmedewerker (lol).
Ik weet wel wie ik geloof.
Ja Bunq, die pas in beweging kwam nadat honderdduizenden euro’s was verdwenen zonder dat je de klantenservice kan bereiken, nadat ze vol in het nieuws kwamen een week lang en mensen er massaal van wegliepen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Banken mogen wel zonder hard bewijs zakelijke rekeningen opzeggen. Zo heeft Bunq enkele jaren geleden zonder pardon de rekening van Stichting Voorzij opgezegd. Stichting Voorzij is een feministische stichting die op het standpunt staat dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is, en dat mensen niet van geslacht kunnen veranderen. Bunq vindt dat standpunt "transfoob" en dat was voor Bunq de reden om de rekening op te zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |