abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215308295
quote:
Rabobank stuurt 10.000 klanten per maand weg om ‘vervelend gevoel’

Rabobank neemt iedere maand afscheid van ongeveer tienduizend klanten omdat die een risico op witwassen opleveren. Twee jaar geleden waren dat er nog duizend per maand. Een flinke stijging dus, maar bij deel van de klanten is hard geen bewijs van criminaliteit. Ze leveren de bank echter 'geen goed gevoel' op.

Dat zegt Rabobank-bestuurder Philippe Vollot, die bij de bank belast is met het aanpakken van economische criminaliteit, in een video. De beelden werden medio september gemaakt op een interne bedrijfsbijeenkomst, maar zijn nu gepubliceerd door Follow the Money.

Vollot startte in oktober 2022 bij de bank. Toen moesten via de afdeling offboarding ongeveer duizend klanten per maand vertrekken bij de Rabobank. Dat is nu dus vertienvoudigd.

Vollot geeft de afdeling een pluim. "Ik ben heel trots op het team. We zijn zoveel beter geworden in het identificeren van klanten, die boven onze risicobereidheid uitkwamen. We konden niet zien of het automatisch slechte mensen zijn. Maar die klanten gaven ons reden dat we ons er niet prettig bij voelden," aldus de Fransman in de uitgelekte video.

Te groot risico, aldus bank
"We begrijpen het zakelijke profiel en de businessflow niet," aldus de topman die meent dat de klanten daardoor een te groot risico vormen.

Voorbeelden van klanten waar afscheid van genomen is, geeft hij niet. Daardoor is niet duidelijk waar de bank op let. Normaliter kijken banken naar ongebruikelijke transacties. Ook is een bedrijf verdacht als het geld overmaakt naar 'verdachte' landen, zoals Iran.

Niet-westerse achtergrond
In het geval van Rabobank kunnen ook klanten die legale zaken doen, gedupeerd zijn. Op de vraag van Follow the Money hoe de Rabobank kan garanderen dat het geen bonafide klanten raakt, is niet gereageerd.

In mei bleek uit onderzoek van televisieprogramma Radar dat klanten met een niet-westerse achtergrond en niet-westers klinkende achternaam, twee keer zo vaak worden gecontroleerd door de bank op witwassen of terrorismefinanciering als mensen die wel een westere achtergrond of naam hebben.

Vollot is de eerste ‘chief financial economic crime officer’ van Nederland. Hij werd door de bank aangesteld omdat die volgens toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) niet genoeg deed om criminele geldstromen binnen de bank tegen te gaan.

Boete van één miljoen euro
In september 2018 kreeg Rabo daarvoor een boete van 1 miljoen euro. Ook gaf DNB de bank opdracht om de zaak vóór april 2020 op orde te hebben. Dat lukte niet. Toen bleek dat Rabobank de door de toezichthouder gestelde deadline niet had gehaald, moest ze een dwangsom van een half miljoen euro betalen.

En in december 2022 liet het Openbaar Ministerie weten een strafrechtelijk onderzoek te zijn gestart, omdat het Rabobank ervan verdenkt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) overtreden te hebben. De bank nam intussen duizenden mensen extra aan om de klantdossiers op orde te krijgen.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)eleid-klanten-dumpen

Op ftm staat een veel interessanter/uitgebreider artikel maar die is helaas premium.

Wat mij betreft gaan ze vaak echt veel te ver hierin. Ze vraag veel te veel dingen die ze helemaal niks aangaan en die het doel voorbij schieten.

Ook bizar dat 7.000 mensen dit werk doen ze 10.000 klanten per maand eruit trappen en ze alsnog bakken winst maken van 'ons' geld.
Zelf zit ik overigens bij ABN maar die werken natuurlijk net zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door TornadoDK op 19-10-2024 11:26:36 ]
No bitch to me
  Moderator zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:21:08 #2
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_215308357
Dit komt allemaal door Nederlandse wetgeving. Lang leve de EU.

Je hoeft anno 2024 niet meer perse een rekening bij de Nederlandse grote 3 te hebben om je geldzaken op orde te hebben. Het wordt tijd dat óók banken als de ABN/ING/Rabo de pijn voelen als je kut met de klant omgaat.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:21:22 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215308359
Dit is precies wat je kunt verwachten van een boerenlobby bank als Rabobank. Klanten wegsturen op basis van een 'vervelend gevoel' zonder enig concreet bewijs? Het is niet alleen absurd, maar ook ronduit racistisch en discriminerend. Zeker gezien dat onderzoek waaruit blijkt dat mensen met een niet-westerse achternaam twee keer zo vaak gecontroleerd worden. Dit is gewoon moderne uitsluiting onder het mom van risicobeheer. In plaats van hun eigen fouten aan te pakken, leggen ze de rekening neer bij mensen die vaak niets verkeerd doen. Schandalig dat dit nog steeds kan in 2024.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215308382
quote:
16s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:21 schreef Starhopper het volgende:
Dit is precies wat je kunt verwachten van een boerenlobby bank als Rabobank. Klanten wegsturen op basis van een 'vervelend gevoel' zonder enig concreet bewijs? Het is niet alleen absurd, maar ook ronduit racistisch en discriminerend. Zeker gezien dat onderzoek waaruit blijkt dat mensen met een niet-westerse achternaam twee keer zo vaak gecontroleerd worden. Dit is gewoon moderne uitsluiting onder het mom van risicobeheer. In plaats van hun eigen fouten aan te pakken, leggen ze de rekening neer bij mensen die vaak niets verkeerd doen. Schandalig dat dit nog steeds kan in 2024.
Dit moet van de toezichthouder he (onder dreiging van enorme boetes of erger). Uit zichzelf zou de Rabobank dit niet doen (daarom hadden ze al die dossiers ook niet op orde).
pi_215308388
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:14 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)eleid-klanten-dumpen

Op ftm staat een veel interessanter/uitgebreider artikel maar die is helaas premium.

Wat mij betreft gaan ze vaak echt veel te ver hierin. Ze vraag veel te veel dingen die ze helemaal niks aangaan en die het doel voorbij schieten.

Ook bizar dat 7.000 mensen dit werk doen ze 10.000 mensen per maand eruit trappen en ze alsnog bakken winst maken van 'ons' geld.
Zelf zit ik overigens bij ABN maar die werken natuurlijk net zo.
Natuurlijk werken die hetzelfde. Banken zijn uiteindelijk ook allemaal hetzelfde.
Als het droog is geven ze je een paraplu en als het regent pakken ze hem af, en ondertussen doen ze alles om zichzelf in te dekken.
Geen enkele branche zo gevoelig voor angstcultuur als banken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Joopklepzeiker op 19-10-2024 14:12:46 ]
pi_215308391
quote:
16s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:21 schreef Starhopper het volgende:
Ze doen dat niet. De Nederlandsche Bank doet dat. Als ‘ze’ dat niet opvolgen volgen er monsterboetes.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215308428
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:25 schreef Caland het volgende:

[..]
Ze doen dat niet. De Nederlandsche Bank doet dat. Als ‘ze’ dat niet opvolgen volgen er monsterboetes.
Wie het ook doet, wordt tijd dat de overheid het eens aanpakt.
Banken hebben teveel vrij spel.

Het is wachten op een nieuwe toeslag affaire
No bitch to me
pi_215308432
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:30 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Het gebeurt in opdracht van de overheid, Hans.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:32:25 #9
pi_215308443
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:30 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Het is júist de wetgever die dit bepaalt, grote vriend.
[..]
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:35:45 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215308479
Een risico? Dus geen bevestiging of veroordeling of iets dergelijks? Enkel een risico? Schuldigtothettegendeelis bewezengenot
pi_215308480
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:31 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja, maar het klopt ook dat ze -dankzij die overheid- vrij spel hebben, en dus blijft zijn wens natuurlijk staande; de overheid, zelfs als ze wil dat aan haar eisen voldaan wordt, moet het kunnen van de bank flink inperken.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215308496
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:36 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, maar het klopt ook dat ze -dankzij die overheid- vrij spel hebben, en dus blijft zijn wens natuurlijk staande; de overheid, zelfs als ze wil dat aan haar eisen voldaan wordt, moet het kunnen van de bank flink inperken.
Klopt weinig van, die controles vinden plaats onder constant toezicht van DNB. Die bepalen ook de spelregels.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215308506
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:31 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja maar met veel te veel vrijheid er mag/moet wel wat meer controle komen.

Iedereen kan toch wel aanvoelen dat als je een private partij teveel macht geeft dat dit niet goed gaat.
No bitch to me
pi_215308534
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:39 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Ja maar met veel te veel vrijheid er mag/moet wel wat meer controleren komen.
Er is juist geen enkele vrijheid daarin te nemen. Daar klagen de banken zelf ook over, of denk jij dat een commerciële onderneming graag een derde van het personeelsbestand met dit soort taken wil opzadelen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215308536
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:39 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Ja maar met veel te veel vrijheid er mag/moet wel wat meer controleren komen.

Iedereen kan toch wel aanvoelen dat als je een private partij teveel macht geeft dat dit niet goed gaat.
Wat snap je er niet aan dat het de overheid is die de Rabobank dwingt zo streng te zijn? Als ze het niet doen krijgen ze boetes...

Het probleem zit hier bij de overheid, dwz de overheid is hier het probleem (en niet de oplossing).
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:45:58 #16
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_215308552
Als klant van deze bank met een aanzienlijk vermogen in crypto gaat dit nog leuk worden als ik uitcash. Die zullen mij dan liever ook wel kwijt zijn als klant tegen die tijd. Heb zelf al enige tijd geen goed gevoel meer bij deze bank, het lijkt erop dat ze enkel nog klanten willen die ze geen tijd en energie kosten en alle andere klanten graag willen lozen.
pi_215308564
Ik las een voorbeeld van een man die geld overmaakte naar een ander land wat bekent stond om datingfraude en meteen werd zijn rekening geblokkeerd. Volgens de bank om hem te beschermen. Maar hij gaf aan dat het de bank niks aangaat wie hij geld geeft maar daar nam de bank geen genoegen mee...
Dan doe je het dud niet om de klant te beschermen zoals je beweert

Ik ken ook iemand die dit werk doet en volgens hem zijn ze ook heel streng op pinnen dus mensen die contant gebruiken. En als jij aangeeft dat prettiger te vinden dan neem ze daar geen genoegen mee.
Als jij niet alles met bonnetjes kunt onderbouwen gooien ze je gewoon eruit. Maar ja wie bewaard van maanden/jaren bonnetjes van supermarkten en dergelijke.

Gaat in mijn ogen allemaal veel te ver.
No bitch to me
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:48:01 #18
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_215308566
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:45 schreef damsco het volgende:
Als klant van deze bank met een aanzienlijk vermogen in crypto gaat dit nog leuk worden als ik uitcash. Die zullen mij dan liever ook wel kwijt zijn als klant tegen die tijd. Heb zelf al enige tijd geen goed gevoel meer bij deze bank, het lijkt erop dat ze enkel nog klanten willen die ze geen tijd en energie kosten en alle andere klanten graag willen lozen.
Je moet daar nu al op voorsorteren. Plan B, C en D verzinnen.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_215308579
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:42 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Wat snap je er niet aan dat het de overheid is die de Rabobank dwingt zo streng te zijn? Als ze het niet doen krijgen ze boetes...

Het probleem zit hier bij de overheid, dwz de overheid is hier het probleem (en niet de oplossing).
Wat snap jij niet aan dat het anders moet. Als de overheid iets fout doet moeten ze niet blijven doorgaan maar aanpassen.

Ik geef toch ook nergens aan wie de schuldige is... ik zeg alleen dat het anders moet
No bitch to me
pi_215308590
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:42 schreef Caland het volgende:

[..]
Er is juist geen enkele vrijheid daarin te nemen. Daar klagen de banken zelf ook over, of denk jij dat een commerciële onderneming graag een derde van het personeelsbestand met dit soort taken wil opzadelen?
Dan begrijp jij het niet want ze hebben wel degelijk veel vrijheid.
Ze vragen zelfs op wat je bespreekt met je advocaat....
Dat doen ze echt zelf en niet in opdracht van de overheid.
No bitch to me
pi_215308599
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:49 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Wat snap jij niet aan dat het anders moet. Als de overheid iets fout doet moeten ze niet blijven doorgaan maar aanpassen.

Ik geef toch ook nergens aan wie de schuldige is... ik zeg alleen dat het anders moet
Dan zijn we het grotendeels eens. Ik ben het alleen niet eens met jouw opmerking dat je een private partij niet zoveel macht moet geven. Dat moet je ook niet doen met een publieke partij.
pi_215308602
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:51 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Dan begrijp jij het niet want ze hebben wel degelijk veel vrijheid.
Ze vragen zelfs op wat je bespreekt met je advocaat....
Dat doen ze echt zelf en niet in opdracht van de overheid.
_O-

Je hebt blijkbaar flink wat cowboyverhalen gehoord.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215308668
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:51 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Dan zijn we het grotendeels eens. Ik ben het alleen niet eens met jouw opmerking dat je een private partij niet zoveel macht moet geven. Dat moet je ook niet doen met een publieke partij.
Ook wel mee eens hoor maar iemand moet de verantwoordelijkheid hebben natuurlijk. Het is vooral belangrijk dat er voldoende controle is.
No bitch to me
pi_215308680
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:52 schreef Caland het volgende:

[..]
_O-

Je hebt blijkbaar flink wat cowboyverhalen gehoord.
Lees het artikel op ftm maar eens, misschien snap je het dan wat beter bank gaf het zelf toe ook.

Oh fuck ik zie nu pas op wie ik reageer...laat maar verder
No bitch to me
  Moderator zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:13:53 #25
pi_215308772
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:01 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Lees het artikel op ftm maar eens, misschien snap je het dan wat beter bank gaf het zelf toe ook.

Oh fuck ik zie nu pas op wie ik reageer...laat maar verder
Je reageert letterlijk op een bankmedewerker (lol).

Ik weet wel wie ik geloof.
[..]
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:15:08 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215308779
Het is echt de staat die banken met bizarre boetes eigenlijk dwingt dit te doen.

Verder is een verdachte klant voor de Rabobank natuurlijk net zo goed verdacht voor een andere bank. Wat moeten die mensen dan heen?
The End Times are wild
pi_215308793
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:13 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]

Dat er soms vragen worden gesteld die niet mogen of kunnen lijkt me ook wel, maar dat zal vrij incidenteel zijn en heeft uiteindelijk ook te maken met de eisen die vanuit de overheid gesteld worden als het gaan om de afhandelingssnelheid van dit soort dossiers.

Ze zijn vanuit de DNB wel wat meer aan het schuiven naar een riskbased benadering, gelukkig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:16:59 #28
pi_215308794
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:15 schreef LXIV het volgende:
Het is echt de staat die banken met bizarre boetes eigenlijk dwingt dit te doen.

Verder is een verdachte klant voor de Rabobank natuurlijk net zo goed verdacht voor een andere bank. Wat moeten die mensen dan heen?
Gelukkig staat het je vrij om een andere bank binnen de EU te zoeken.

Als ze ook nog eens een Nederlandse bankvergunning hebben en NL IBANs uitgeven zoals een Revolut of N26 bijvoorbeeld, is dat zelfs nog een grotere pluspunt.
[..]
pi_215308802
quote:

Je kan uiteindelijk een convenantrekening aanvragen bij de bank die afscheid van je heeft genomen als je echt nergens terecht kan.

Overigens heb ik wel een beetje mijn twijfels bij die 10.000 exitklanten op basis van de Wwft. Vermoed dat die bestuurder dat cijfer verkeerd geïnterpreteerd heeft
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:20:52 #30
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_215308812
quote:

Stel je voor. Je wordt aangemerkt als verdachte klant. Je rekening wordt opgezegd. Je kan ook geen andere rekening openen want je staat op een zwarte lijst. Hoe ga jij dit aan je werkgever verkopen. Waar kan hij je loon gaan storten?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  Moderator zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:24:43 #31
pi_215308842
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:16 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat er soms vragen worden gesteld die niet mogen of kunnen lijkt me ook wel, maar dat zal vrij incidenteel zijn en heeft uiteindelijk ook te maken met de eisen die vanuit de overheid gesteld worden als het gaan om de afhandelingssnelheid van dit soort dossiers.

Ze zijn vanuit de DNB wel wat meer aan het schuiven naar een riskbased benadering, gelukkig.
Werken ze echt met een SLA/service level qua afhandelingssnelheid van dit soort dossiers?

En is dit een eis dat door de wetgever bepaald is, of is dit een simpele KPI wat banken vanuit de DNB op hun bordjes gesmeten krijgen?
[..]
pi_215308847
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:24 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Werken ze echt met een SLA/service level qua afhandelingssnelheid van dit soort dossiers?

En is dit een eis dat door de wetgever bepaald is, of is dit een simpele KPI wat banken vanuit de DNB op hun bordjes gesmeten krijgen?
Zeker. Het laatste.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:31:14 #33
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215308874
quote:
Rabobank stuurt 10.000 mensen per maand weg
Geef die verantwoordelijke manager een baan bij COA. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:32:11 #34
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215308878
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 11:25 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik ben dan wel benieuwd naar de wetgeving waarin staat dat je mensen op basis van een gevoel eruit kan schoppen zonder enig vorm van bewijs.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215308907
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:32 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik ben dan wel benieuwd naar de wetgeving waarin staat dat je mensen op basis van een gevoel eruit kan schoppen zonder enig vorm van bewijs.
Dat lijkt me dan ook sterk aangezet. Van verreweg de meeste mensen wordt afscheid genomen omdat ze simpelweg helemaal niet reageren op informatieverzoeken vanuit een financiële instelling. Dat kan dan ook ongetwijfeld om iets vrij kneuzerigs gaan. Dat kan zelfs al als je niet een recent legitimatiebewijs aanlevert bijvoorbeeld.

Bij alle andere gevallen is het een vrij moeizaam en tijdrovend traject.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215308929
Gaat het hier eigenlijk om privérekeningen of om zakelijke rekeningen?

Een privérekening mogen ze niet zomaar opzeggen. Als privé persoon heb je recht op een bankrekening. Als een bank een privérekening wil opzeggen of een particuliere klant een privérekening willen weigeren, dan moeten ze echt met keiharde bewijzen komen dat je bijvoorbeeld fraude pleegt.
pi_215308942
Het is de schuld van de Rabobank.
pi_215308966
Banken mogen wel zonder hard bewijs zakelijke rekeningen opzeggen. Zo heeft Bunq enkele jaren geleden zonder pardon de rekening van Stichting Voorzij opgezegd. Stichting Voorzij is een feministische stichting die op het standpunt staat dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is, en dat mensen niet van geslacht kunnen veranderen. Bunq vindt dat standpunt "transfoob" en dat was voor Bunq de reden om de rekening op te zeggen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:47:53 #39
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215308975
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat lijkt me dan ook sterk aangezet. Van verreweg de meeste mensen wordt afscheid genomen omdat ze simpelweg helemaal niet reageren op informatieverzoeken vanuit een financiële instelling. Dat kan dan ook ongetwijfeld om iets vrij kneuzerigs gaan. Dat kan zelfs al als je niet een recent legitimatiebewijs aanlevert bijvoorbeeld.

Bij alle andere gevallen is het een vrij moeizaam en tijdrovend traject.
Dat zegt die knakker. Waarom zou ik daar aan twijfelen? Stoer doen met die cijfers en zeggen dat je mensen eruit gooit vanwege een gevoel lijkt mij een zeer slecht signaal. Ik zou als klant serieus gaan nadenken of ik nog wel zaken wil blijven doen met hun.
Voor je het weet wordt je om compleet onduidelijke "redenen" eruit geknikkerd. Dat is blijkbaar normaal op die afdeling.
Of hebben ze daar een vaag algoritme draaien a la de belastingdienst?

Ow, is uiteraard niet persoonlijk naar jou toe. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215308981
Gevalletje: Show me the man and I'll show you the crime.

Doorlopen mensen, niets te zien
Heel veel sambal
pi_215309007
Het is echt niet moeilijk om een bankrekening te krijgen bij de grote banken, ook zakelijk niet. Als de bank 'een vervelend gevoel' bij je krijgt, zou ik in eerste instantie even kijken naar je papierwerk en hoe je overkomt. Een bank die uit angst voor boetes alleen nog maar met nette mensen werkt, ik houd er wel van.
-nee-
pi_215309031
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Dat zegt die knakker. Waarom zou ik daar aan twijfelen?
Een gevoel op basis van de informatie die de klant geeft, of niet.

Banken hebben nu eenmaal geen mandaat om iemand te veroordelen, slechts om iets als verdacht aan te merken. Als jij als eenmanszaak in een jaar tijd drie ton aan PGB gelden ontvangt, deze vervolgens allemaal contant opneemt en bij vragen daarover niet wenst te verklaren dan heeft de bank het gevoel dat je aan het frauderen bent met zorggeld, om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:58:30 #43
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215309067
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:54 schreef Caland het volgende:

[..]
Een gevoel op basis van de informatie die de klant geeft, of niet.

Banken hebben nu eenmaal geen mandaat om iemand te veroordelen, slechts om iets als verdacht aan te merken. Als jij als eenmanszaak in een jaar tijd drie ton aan PGB gelden ontvangt, deze vervolgens allemaal contant opneemt en bij vragen daarover niet wenst te verklaren dan heeft de bank het gevoel dat je aan het frauderen bent met zorggeld, om maar even een heel simpel voorbeeld te noemen.
Valt dat niet onder concreet bewijs zoeken over mogelijke fraude?
pi_215309094
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:18 schreef Caland het volgende:

[..]

Overigens heb ik wel een beetje mijn twijfels bij die 10.000 exitklanten op basis van de Wwft. Vermoed dat die bestuurder dat cijfer verkeerd geïnterpreteerd heeft
120.000 klanten per jaar. Hou dit niveau een paar jaar vol en je hebt een aanzienlijk gedeelte van je klantenkring weggegooid. Ik kan het me moeilijk voorstellen. Is die 10k niet een extreme outlier geweest?
pi_215309117
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:58 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Valt dat niet onder concreet bewijs zoeken over mogelijke fraude?
Dan alsnog heb je nooit de bevoegdheid om te zeggen dat een klant aan het witwassen of frauderen is. Dat zal hij bedoelen met het gevoel dat
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215309128
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 13:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
120.000 klanten per jaar. Hou dit niveau een paar jaar vol en je hebt een aanzienlijk gedeelte van je klantenkring weggegooid. Ik kan het me moeilijk voorstellen. Is die 10k niet een extreme outlier geweest?
Ik vermoed eigenlijk een beetje dat dit het aantal klanten is dat maandelijks vertrekt in totaal, niet het aantal klanten waar de Rabobank zelf afscheid van neemt. 10.000 per maand, zo groot kan een exitafdeling toch niet zijn lijkt me.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215309206
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:13 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]

Volgens advocaat Anke Feenstra zijn vragen van banken over wat een klant met zijn advocaat bespreekt, geen uitzondering. ‘Zulke vragen zouden geen onderdeel mogen uitmaken van een cliëntenonderzoek. Opsporingsdiensten en toezichthouders zouden dit nooit vragen, want dat mag niet. Ik ga dit aankaarten bij de Nederlandse Orde van Advocaten om ervoor te zorgen dat hier waarborgen voor komen.’

Maar jij zal het ongetwijfeld beter weten.
No bitch to me
pi_215309226
1,4 miljard per jaar aan “witwas” bestrijding en controles.
95% is onschuldig uit zulke controles en onderzoeken.
5% is onzeker, waarvan weer minder als 1% daadwerkelijk schuldig is.

Het gaat nergens over.

Nergens in Europa worden zoveel mensen op een zwarte lijst bij de bank gezet als in Nederland.

Ongeveer 400x vaker versus welk ander Europees land dan ook.

Compleet doorgeslagen hier.
Terwijl werkelijk fraude, vooral onder grote instellingen, 8 tot 11 miljard per jaar is.
Hun eigen mensen zeg maar.
pi_215309239
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 12:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Banken mogen wel zonder hard bewijs zakelijke rekeningen opzeggen. Zo heeft Bunq enkele jaren geleden zonder pardon de rekening van Stichting Voorzij opgezegd. Stichting Voorzij is een feministische stichting die op het standpunt staat dat een man een man is en dat een vrouw een vrouw is, en dat mensen niet van geslacht kunnen veranderen. Bunq vindt dat standpunt "transfoob" en dat was voor Bunq de reden om de rekening op te zeggen.
Ja Bunq, die pas in beweging kwam nadat honderdduizenden euro’s was verdwenen zonder dat je de klantenservice kan bereiken, nadat ze vol in het nieuws kwamen een week lang en mensen er massaal van wegliepen.

Kut bank, of bunq zeg maar.
pi_215309253
Als zakelijke klant van Rabo kun je ook geen crypto aankopen, omdat ze dat: Onverstandig vinden.
Flikker op, doe je werk als bank en bemoei je lekker met je eigen zaken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')