abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215298075
Goedemiddag,

Een casus waar ik nu wel meer om mij heen mee te maken heb.
Van de ene hoor je dat een woningbouwvereniging eist dat een woning volledig gestript wordt van alles wat los zit.
Inboedel vind ik ook wel logisch. Maar dus ook laminaat, vloerbedekking, sierbestrating etc etc.

Terwijl je van anderen hoort dat ze dat volgens de wet helemaal niet mogen doen.
Dat dit aan de hand van opnamestaat gedaan moet worden en bij het ontbreken daarvan de huidige staat van de woning moeten accepteren.

Heel leuk verhaal dit laatste, maar ik kan het nergens in de wet terug vinden. De oude huurwet is niet meer geldig en voor wat ik kan terugvinden is dit nu allemaal in het Burgerlijk Wetboek (hoofdstuk 7 alleen?) te vinden.
Echter ik vind geen enkel recht daarin over de oplevering van een woning.
Dus artikelen van de Kassa bv die iets anders beweren zijn ook nooit wettelijk onderbouwd, dus waar die dat vandaan halen?

Maar misschien kijk ik ergens over heen.
pi_215298169
Het is gebruikelijk dat een huurder bij beëindiging van het huurcontract de woning in originele staat moet afleveren.
Daar mag van afgeweken worden, maar dat moet dan wel vermeld zijn in het huurcontract. Een voorbeeld is een huurder die iets van de vorige huurder overneemt omdat hij dat mooi vind. In dat geval word er vaak in het huurcontract opgenomen dat hij datgene zelf moet verwijderen bij beëindiging huurcontract.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215299137
In de staat zoals je hem aanvaard hebt.
Dat weet ik van toen ik nog huurde.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:01:59 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215299286
In principe moet je de woning opleveren in de staat waarin je hem betrokken hebt. Natuurlijk kun je de verhuurder vragen of je bepaalde dingen kunt laten zoals ze zijn, zeker als dat meerwaarde vertegenwoordigt (vloer- en wandbekleding), maar dat verschilt per verhuurder, met name grote corporaties willen de moeite niet nemen daar over na te denken. Soms staat voor de woning een grote beurt gepland, i.p.v. dat er z.s.m. een niewe huurder in gaat trekken, en in dat geval moet hij zo leeg mogelijk worden opgeleverd, maar hoef je bijv. niet alle gaatjes in de muren netjes te plamuren.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215299846
Persoonlijke ervaring hoe een verhuurder hiervan af kan wijken: bij mijn 1e huurwoning zat bij bezichtiging van de woning de vloer en raamdecoratie van de vorige bewoner er nog in en er stond nog een koelkast. Mij werd de optie aangeboden om 1 of meerdere daarvan te verwijderen voor mijn contract inging. De vloer en raamdecoratie was netjes gedaan door de vorige bewoner dus die liet ik zitten, maar omdat ik zelf al een goede koelkast had heb ik gevraagd die weg te halen.

Vervolgens stond er in mijn huurcontract dat de vloer en raamdecoratie geen vast onderdeel waren van de woning en dat de woningbouwvereniging daar niet verantwoordelijk voor was en het bij schade dus niet zou repareren.
Er stond tevens in dat bij beëindiging van het huurcontract de woningbouwvereniging het recht had om te vragen dat ik de woning opleverde zonder vloer en raamdecoratie. Dat laatste hebben ze niet gedaan. Ik kon de woning inclusief vloer en raamdecoratie opleveren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215300506
@bianconeri heb je hier iets aan?
https://www.juridischloke(...)uurwoning-opleveren/

En deze verwijst iets meer naar de wet en een uitspraak die iets zegt over de toepassing:
https://www.nova-legal.nl/blogs/opnamestaat/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215301383
Staat meestal gewoon in het contract, niet alles hoeft in de wet te staan.
No bitch to me
pi_215304452
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 17:40 schreef sigme het volgende:
@:bianconeri heb je hier iets aan?
https://www.juridischloke(...)uurwoning-opleveren/

En deze verwijst iets meer naar de wet en een uitspraak die iets zegt over de toepassing:
https://www.nova-legal.nl/blogs/opnamestaat/
Juridisch loket niet omdat die geen wettelijke onderbouwing geeft.

Die nova legal geeft een wettelijke onderbouwing. Dus dat is in elk geval nuttig.
pi_215304460
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 18:46 schreef TornadoDK het volgende:
Staat meestal gewoon in het contract, niet alles hoeft in de wet te staan.
Jawel, want daar staan je rechten in
pi_215304577
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 22:30 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Jawel, want daar staan je rechten in
Uhm Nee niet al je rechten en plichten staan in de wet. Kan prima in contracten/gebruikersvoorwaarden staan.

Een wet/rechter kan wel bepalen dat een contract en of voorwaarde onredelijk kan zijn
No bitch to me
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:45:41 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215304642
Sowieso is ook lang niet altijd duidelijk wat de ‘oorspronkelijke staat’ is. Ik heb ooit in een huurwoning gezeten waar 0 foto’s in het dossier zaten, alleen een slechte plattegrond waar deuren en één muur op de verkeerde plaats zaten. Toen heb ik maar even de opzichter langs laten komen, anders had ik officieel wellicht flink moeten gaan verbouwen..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_215304673
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 13:39 schreef bianconeri het volgende:
Heel leuk verhaal dit laatste, maar ik kan het nergens in de wet terug vinden. De oude huurwet is niet meer geldig en voor wat ik kan terugvinden is dit nu allemaal in het Burgerlijk Wetboek (hoofdstuk 7 alleen?) te vinden.
Echter ik vind geen enkel recht daarin over de oplevering van een woning.
Artikel 224 lid 2 van boek 7 BW.

Edit: ah, was al gepost.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215304759
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 22:40 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Uhm Nee niet al je rechten en plichten staan in de wet. Kan prima in contracten/gebruikersvoorwaarden staan.

Een wet/rechter kan wel bepalen dat een contract en of voorwaarde onredelijk kan zijn
Klopt.

Daarom dus ook de vraag wat de wet aangeeft.

De wet geeft in grote lijnen je rechten aan, een contract of algemene voorwaarden (bv) kadert dat in. Maar mag daar niet tegen in gaan.
  roze vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:55:51 #14
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215304768
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 15:44 schreef halfway het volgende:
Ja dit.
Your beauty never ever scared me.
pi_215304776
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 22:45 schreef De_Hertog het volgende:
Sowieso is ook lang niet altijd duidelijk wat de ‘oorspronkelijke staat’ is. Ik heb ooit in een huurwoning gezeten waar 0 foto’s in het dossier zaten, alleen een slechte plattegrond waar deuren en één muur op de verkeerde plaats zaten. Toen heb ik maar even de opzichter langs laten komen, anders had ik officieel wellicht flink moeten gaan verbouwen..
Klopt.

Zelfs met/zonder opnamestaat is dat stukje gewoon lastig.
Want wat je ter overname neemt bezien ze niet als origineel en niet als onderdeel van de woning.
pi_215304788
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 15:44 schreef halfway het volgende:
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 22:55 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja dit.
Is te simpel gezegd lijkt mij.
Want als jij alle meubels overgenomen hebt, laminaat of weet ik het wat.

Dan is dat niet ineens deel van de woning en deel van wat jij moet aanleveren.
  roze vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:01:06 #17
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215304837
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 22:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Is te simpel gezegd lijkt mij.
Want als jij alle meubels overgenomen hebt, laminaat of weet ik het wat.

Dan is dat niet ineens deel van de woning en deel van wat jij moet aanleveren.
Dat doe je dan in overleg met de vorige bewoner en dat weet de verhuurder dan. Althans hier bij de woningbouw is dat gewoon normaal als je in het overleg hebt gedaan en ze weten ervan.
Your beauty never ever scared me.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:02:41 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_215304865
Ik weet alleen dat het eindeloos gezeik oplevert en dat er altijd maar dan ook echt altijd iets gevonden wordt waarom ze je borg niet terug hoeven te betalen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_215330627
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 23:01 schreef Ama het volgende:

[..]
Dat doe je dan in overleg met de vorige bewoner en dat weet de verhuurder dan. Althans hier bij de woningbouw is dat gewoon normaal als je in het overleg hebt gedaan en ze weten ervan.
Vaak is het dan zo dat jij het er bij verlaten van de woning weer moet zorgen dat het verwijderd wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')