abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215291957
Code rood in het zuiden van Frankrijk door hevige regenval

De Franse meteorologische dienst heeft code rood afgegeven voor zes departementen in het zuiden. Op sommige plekken wordt er 100 mm neerslag verwacht. Naar verwachting zal de hevige regenval tot zeker morgen aanhouden.

In de zes gebieden, Ardèche, Loire, Haute-Loire, Rhône, Lozère en Alpes-Maritimes, wordt gewaarschuwd voor overstromingen. Ook de grote steden Lyon en Cannes zijn getroffen door het zware weer.

Meerdere wegen, waaronder de snelweg de A47, zijn afgesloten. Autoriteiten roepen mensen op om niet de weg op te gaan. Bewoners van gebieden die het meeste risico lopen voor overstromingen wordt gevraagd om te evacueren. Ook wordt er benadrukt om niet naar gevaarlijke plekken te gaan om foto's of video's te nemen.

Tot nu toe zijn er nog geen meldingen van gewonden of doden.

https://nos.nl/artikel/25(...)door-hevige-regenval
pi_215291973
twitter

twitter

Zondvloed Frankrijk: snelweg en steden onder water! In La Croix de Bauzon al 842 mm.

De ongekend zware regenval, die dezer dagen delen met name het Franse Centraal Massief teistert is nog niet voorbij. In Mayres, gelegen in het departement Ardèche, is sinds dinsdagavond tot hedenavond 663 mm gevallen; op het meetpunt La Croix de Bauzon, van de organisatie Asso Infoclimat zelfs 842 mm. Krankzinnig! Ook in het zuidoosten van Frankrijk staan de hemelsluizen wagenwijd open. In Caussols, departement Alpes-Maritimes, is 220 mm gevallen; in het zuidwesten van Frankrijk (regio Nouvelle Aquitaine) hebben veel plaatsen inmiddels 100-130 mm te pakken. De astronomische regenval brengt ernstige overstromingen met zich mee. Zo staan delen van de snelweg A 47 ter hoogte van Givors onder water. Ronduit ernstig is de situatie in Annonay in de Ardèche.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2024 20:00:30 ]
pi_215291992
twitter
pi_215292086
Ook in Italië code rood.

twitter
pi_215292148
twitter
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 20:14:10 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215292185
Lol, mijn vader woont daar ook, want het weer was beter _O-

totaal niet bereikbaar nu, dus echt lachen om zijn matige levenskeuzes zit er nog ff niet in
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215294217
800mm in sommige gebieden (ik neem dan aan van een bui in relatief korte tijd)
Das best veel.
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 23:28:27 #9
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_215294256
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:14 schreef sp3c het volgende:
Lol, mijn vader woont daar ook, want het weer was beter _O-

totaal niet bereikbaar nu, dus echt lachen om zijn matige levenskeuzes zit er nog ff niet in
Sterkte maat :{
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_215294933
Overstromingen en evacuaties door hevig noodweer in Frankrijk

Zware regenval zorgt sinds gisteren in delen van Frankrijk voor overstromingen, evacuaties en gesloten snelwegen en spoorlijnen. In de Ardèche viel op sommige plaatsen meer dan 600 millimeter regen in 48 uur tijd.

Weerdienst Météo France gaf gisteren code rood, het hoogste waarschuwingsniveau, af voor zes departementen in het zuiden van het land. In 34 departementen gold code oranje. Ook in Parijs was die waarschuwing van kracht. Gisteravond kwam daar een man om het leven door een vallende boom. Twee kinderen van drie en vijf jaar raakten gewond. Enkele metrostations in Parijs zijn vanwege de wateroverlast gesloten.

In de regio Auvergne-Rhône-Alpes zijn ongeveer 900 mensen en een aantal scholen geëvacueerd. Een aantal scholen en kinderdagverblijven in de regio is tot en met morgen gesloten.

Agnès Pannier-Runacher, de Franse minister voor Ecologische Transities preekt van een situatie die niet eerder voorgekomen is. "600 mm regen in Ardèche, dat is sinds mensenheugenis niet gebeurd. Je moet je voorstellen dat er 60 centimeter water is gevallen in 48 uur. Gigantisch."

Op beelden van het noodweer zijn ondergelopen snelwegen en supermarkten te zien en auto's die door het water zijn meegevoerd. In Annonay, waar twee rivieren samenkomen, werden zelfs vrachtwagens meegesleurd. Ook de plaatsen Labégude en Givors werden zwaar getroffen.

Geen treinen
Tussen Lyon en Saint-Étienne rijden geen lokale treinen omdat het spoor onbegaanbaar is. Spoorwegbedrijf SNCF kondigde aan dat de treinuitval tussen de twee steden meerdere dagen kan duren.

Ook een snelweg tussen de steden is afgesloten omdat die blank staat. Volgens de prefectuur was het ook onduidelijk wanneer de snelweg weer open zou zijn. Snelwegbeheerder Vinci Autoroutes waarschuwde gisteravond verder voor verkeershinder op meer dan 30 Franse snelwegen.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn er 1500 brandweerlieden ingezet in het hele land en waren de brandweersirenes in veel steden te horen.

Naar verwachting zal de hevige regenval vandaag aanhouden. Code rood en oranje blijft in veel departementen nog van kracht.

https://nos.nl/artikel/25(...)oodweer-in-frankrijk
pi_215296674
twitter
  Moderator vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:45:11 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215297006
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 23:28 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Sterkte maat :{
Dank

Nog niet boven water trouwens (hue he hehehe) in het dorp valt het iig mee las ik dus zal wel goed zijn, hoop dat er niet teveel schade is
  Moderator vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:45:45 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215297014
Help uw sp3c is klusser zou wel het goed doen op YouTube denk
  Moderator vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:58:18 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215304798
nu boven water, itt de rest van zijn matige mansion

zwembad is weggedreven _O-
pi_215308778
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')