abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215287560
BNW vrienden,

Naar aanleiding van dit artikel op FTM leek mij dit een geschikt moment om eens met het BNW-deel van Fok! te kouten over privacy en de vermeende schijnveiligheid van je gegevens.

Al sinds mensenheugenis hechten wij terecht veel waarde aan onze privacy. De stap van wensdenken naar gedachtepolitie is immers zo gemaakt. Zo ook voor wat betreft de (op papier) goede bedoelingen van onze overheid. Een standaard denkrichting is om aan te nemen dat 'de overheid' altijd het beste, maar minimaal in meest neutrale zin, voor heeft met de burgerbevolking.

Naïef als je het mij vraagt, maar wel redelijk standaard. Met de huidige politiek kun je, in algemene zin, stellen dat je persoonsgegevens niet 1,2,3 misbruikt zullen worden.

Maar... we hebben geen glazen bol. Stel, in een toekomstig scenario komt er een vervelende partij of groepering aan een (al dan niet eerlijk verkregen) meerderheid in ons politieke stelsel. Of, we besluiten (nou ja, Brussel legt op :') ) dat we alle data over en van onze burgers moeten delen...

Dan ervaar ik een samenvatting uit bovenstaand artikel zoals deze toch niet als prettig:

quote:
Om de privacy van burgers te beschermen, te voorkomen dat er verkeerde analyses worden gemaakt op basis van oudere gegevens en om misbruik te voorkomen, moet de politie deze gegevens op enig moment vernietigen volgens deze wet. De politie doet dat alleen al jaren niet meer.
Dé favoriete dooddoener in dit soort discussies is altijd: "Je hebt toch niets te verbergen?"
Ik heb een hele hoop te verbergen. Mijn gedachten, mijn (mobiliteits)bewegingen, mijn persoonlijke gegevens, de lijst is bijna onuitputtelijk.
Vanuit het valse dilemma van de verdachtmakingen worden dit soort behoeftes aan privacy vaak gelijkgesteld aan duistere gedachten en plannen.

Maar laten we nu eens het voorbeeld van de vervelende partij of groepering nemen hierboven.

Je bent een brave burger, altijd netjes voldaan aan je plichten, misschien een paar parkeerboetes en af en toe genoemd in een onderzoek door politie omdat je toevallig getuige was van ongeregeldheden bij een demonstratie tegen een doel X of Y.

Omdat dit soort gegevens nu dus volledig willekeurig bewaard lijken te worden kan er zomaar een rood vlaggetje komen bij jouw gegevens als land/groepering/partij X of Y actief op zoek gaat naar alle betrokkenen bij protesten of weerstand tegen hen. Ook al sta je er enkel als getuige in (niet als actief deelnemend) dan is niet uit te sluiten dat je, bijvoorbeeld op de nationale luchthaven van X of Y ineens staande wordt gehouden als dit uit het systeem komt rollen.

Bovenstaand scenario klinkt misschien gek of vergezocht maar dat is het zeker niet.

Om de discussie op gang proberen te krijgen heb ik wat vragen en stellingen ter inspiratie.

1. Wat is privacy voor jou?
2. "Ik heb niks te verbergen" is een prima argument om nog meer gegevens te delen en te bewaren
3. "Alleen criminelen en mensen met slechte plannen" hebben iets te vrezen bij minder privacy
4. Wat doe jij en zou je nog meer willen doen om je privacy te beschermen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 10:53:15 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215287578
Ik doe er helemaal niks mee

Niet per se omdat ik niets te verbergen zou hebben maar het is allemaal zo oninteressant in het grote plaatje dat ik me niet kan voorstellen dat iemand er wat mee kan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Spellchecker donderdag 17 oktober 2024 @ 11:01:10 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215287980
Gast, ik vertel zelfs tegen Google wanneer ik naar bed ga, waarna alle lampen uitgaan, kachel naar 15C de rolluiken sluiten, en de tuinverlichting naar 5% gaat.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215288101
quote:
4s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 10:49 schreef ChrisCarter het volgende:
2. "Ik heb niks te verbergen" is een prima argument om nog meer gegevens te delen en te bewaren
3. "Alleen criminelen en mensen met slechte plannen" hebben iets te vrezen bij minder privacy
1. Iets wat alleen van toepassing is indien het nadelig voor mij uit kan pakken. Zoals bijvoorbeeld mijn pincode die door anderen gekaapt wordt. Privacy in de vorm van adresgegevens op internet, banken die contact hebben met mijn verzekeringsmaatschappij, de overheid die ziet waar ik met mijn OV-kaart naar toe reis...doet mij allemaal niks.
2. Ik heb wel degelijk wat te verbergen, maar niet zo algemeen dat niemand geen enkele van mijn gegevens mag bekijken.
3. Gelul. Maar ook geen dooddoener voor mij.
4. Niet met je echte naam ergens publiekelijk registreren, zo goed als geen foto van mij te vinden op internet, geen social media gebruiken (met je echte naam), etc.
pi_215288182
Ik ben zo vaak controleerbaar eerlijk dat het niet opvalt als ik een keer oneerlijk ben.

Normale dingen doe ik zonder voorzorgsmaatregelen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_215288228
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 11:59 schreef halfway het volgende:
Gast, ik vertel zelfs tegen Google wanneer ik naar bed ga, waarna alle lampen uitgaan, kachel naar 15C de rolluiken sluiten, en de tuinverlichting naar 5% gaat.
Waarom moet je nog zelf naar bed gaan met google?
pi_215288347
[quip
quote:
4s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 10:49 schreef ChrisCarter het volgende:

Dat ik in een privé situatie er van uit kan gaan dat mijn ongenuanceerde uitspattingen, doen en laten geen nadelige gevolgen kunnen hebben in een niet-privé situatie.

quote:
Absoluut onjuist. Als niemand ook maar iets te verbergen had, kon je iemand die naakt in onder de douche stond prima livestreamen op social media. Pincodes kunnen openbaar gemaakt worden, want je hebt toch niets te verbergen? Geef me je wachtwoord van Facebook. Ik zal er niets mee doen, maar je gaf aan dat je niets te verbergen had, dus ik kan toch wel even kijken?

quote:
De engel van gisteren is de crimineel van morgen. Je weet het niet, je kunt het niet weten en je wil het niet weten. Wat je wel weet is dat als data bewaard wordt, die data gebruikt kan worden op allerlei manieren. En wil je dat die opgeslagen data van je gebruikt wordt op een manier die jij niet bedoeld hebt?

quote:
Overal automatisch uitgeschreven en data verwijderd worden bij bedrijven en instanties waar ik niet meer actief ben. Waarom moet ik daar achteraan? Overal random login namen en random wachtwoorden. Alle trackers, pixel ads, etc zo veel mogelijk blokkeren. Dat ik alle vormen van electrische communicatie en opslag die ik niet wil hebben in en rond mijn persoon kan blokkeren en toelaten naar mijn eigen prive mening en omstandigheden. Dat ik elk moment met een simpele klik op een knop kan opvragen wat een bedrijf of instantie van mij aan gegevens heeft en ik met een zelfde eenvoudige klik op een knop specifieke inforrmatie en koppelingen hierin onherroepelijk permanent kan verwijderen zonder opgaaf van reden. Dat als een rechtsperoon mijn informatie lekt en verkoopt ik een proces kan starten en ook ik zelf dan de eventuele opgelegde boete overgemaakt krijg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 17-10-2024 13:03:25 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215288502
Goed dat ze dit doen!
pi_215288790
Voor mij zit er sowieso al een wezenlijk verschil tussen data security en data privacy. Van dat eerste heb ik veel werk gemaakt en als mijn data lekt heeft iemand daar weinig aan.
Qua privacy zet ik uiteraard niet mijn adres en naam open en bloot op dit soort fora en ik heb geen social media. Dat gezegd hebbende boeit het me echt geen reet dat Google weer waar ik woon en werk, dat mijn bank weet wat mijn salaris is of dat Meta weet dat ik mijn vriendin wel eens WhatsApp dat we nog aardappelen nodig hebben. Ik ben Irritatie100 van het FOK-forum die als baan wat Excel-sheets invult, alsof er bij Google iemand minutieus in de gaten zit te houden waar zo iemand allemaal heen gaat.
pi_215306300
Het werkelijke risico zit hem natuurlijk in het feit dat je als staatsgevaarlijk kan worden aangemerkt als je er bepaalde ideeën op nahoudt. Dat de overheid je gedachten controleert en ongewenste gedachten gaat bestraffen. Dat is het ware probleem wat je in elk tiranniek systeem hebt. Het is uitermate kortzichtig om te stellen dat privacy, briefgeheim etc. niet zo belangrijk zijn en dat de overheid alles mag weten omdat dat zogenaamd veiliger is voor iedereen. Nee, het is veilig zolang je denkt en doet wat de overheid wil. Maar wat de overheid wil verandert steeds. En daarom dient de overheid zoveel gezag helemaal niet te hebben. Het is een risico voor individuele vrijheden en rechten. Daar hebben mensen bloederige oorlogen om gevochten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')