BNW vrienden,
Naar aanleiding van
dit artikel op FTM leek mij dit een geschikt moment om eens met het BNW-deel van Fok! te kouten over privacy en de vermeende schijnveiligheid van je gegevens.
Al sinds mensenheugenis hechten wij terecht veel waarde aan onze privacy. De stap van wensdenken naar gedachtepolitie is immers zo gemaakt. Zo ook voor wat betreft de (op papier) goede bedoelingen van onze overheid. Een standaard denkrichting is om aan te nemen dat 'de overheid' altijd het beste, maar minimaal in meest neutrale zin, voor heeft met de burgerbevolking.
Naïef als je het mij vraagt, maar wel redelijk standaard. Met de huidige politiek kun je, in algemene zin, stellen dat je persoonsgegevens niet 1,2,3 misbruikt zullen worden.
Maar... we hebben
geen glazen bol. Stel, in een toekomstig scenario komt er een vervelende partij of groepering aan een (al dan niet eerlijk verkregen) meerderheid in ons politieke stelsel. Of, we besluiten (nou ja, Brussel legt op

) dat we
alle data over en van onze burgers moeten delen...
Dan ervaar ik een samenvatting uit bovenstaand artikel zoals deze toch niet als prettig:
quote:
Om de privacy van burgers te beschermen, te voorkomen dat er verkeerde analyses worden gemaakt op basis van oudere gegevens en om misbruik te voorkomen, moet de politie deze gegevens op enig moment vernietigen volgens deze wet. De politie doet dat alleen al jaren niet meer.
Dé favoriete dooddoener in dit soort discussies is altijd: "Je hebt toch niets te verbergen?"
Ik heb een hele hoop te verbergen. Mijn gedachten, mijn (mobiliteits)bewegingen, mijn persoonlijke gegevens, de lijst is bijna onuitputtelijk.
Vanuit het valse dilemma van de verdachtmakingen worden dit soort behoeftes aan privacy vaak gelijkgesteld aan duistere gedachten en plannen.
Maar laten we nu eens het voorbeeld van de vervelende partij of groepering nemen hierboven.
Je bent een brave burger, altijd netjes voldaan aan je plichten, misschien een paar parkeerboetes en af en toe genoemd in een onderzoek door politie omdat je toevallig getuige was van ongeregeldheden bij een demonstratie tegen een doel X of Y.
Omdat dit soort gegevens nu dus volledig willekeurig bewaard lijken te worden kan er zomaar een rood vlaggetje komen bij jouw gegevens als land/groepering/partij X of Y actief op zoek gaat naar
alle betrokkenen bij protesten of weerstand tegen hen. Ook al sta je er enkel als getuige in (niet als actief deelnemend) dan is niet uit te sluiten dat je, bijvoorbeeld op de nationale luchthaven van X of Y ineens staande wordt gehouden als dit uit het systeem komt rollen.
Bovenstaand scenario klinkt misschien gek of vergezocht maar dat is het zeker niet.
Om de discussie op gang proberen te krijgen heb ik wat vragen en stellingen ter inspiratie.1. Wat is privacy voor jou?
2. "Ik heb niks te verbergen" is een prima argument om nog meer gegevens te delen en te bewaren
3. "Alleen criminelen en mensen met slechte plannen" hebben iets te vrezen bij minder privacy
4. Wat doe jij en zou je nog meer willen doen om je privacy te beschermen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.