abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 oktober 2024 @ 19:38:19 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215283465
quote:
Museum van de Geest in Haarlem wankelt: 2,5 miljoen schuld

Het Museum van de Geest in Haarlem-Noord zit in financieel zwaar weer. De bodem van de schatkist is bijna bereikt en het is maar de vraag of de salarissen na november nog worden betaald. Interim-bestuurder Eelco Damen heeft zijn hoop gevestigd op de gemeente Haarlem: "Het is echt twee voor twaalf"

Het museum is gevestigd in het eeuwenoude pand aan de Schotersingel, net ten noorden van het station. Het gebouw staat ook bekend als Het Dolhuys.

Bij de ingang hangt een affiche met een oproep om geld te doneren, want ze steken niet onder stoelen of banken dat de financiële crisis is groot. Het is nog maar de vraag of het museum de kerst haalt. Eelco Damen is sinds begin maart de interim-bestuurder van het noodlijdende museum.

"Het museum gaat op een heel vernieuwende manier om met mentale gezondheid. Dit pand kent een lange geschiedenis in de psychiatrie. Wij laten zien hoe nu wordt omgegaan met mensen met mentale problemen en hoe je zorgt dat je mentaal gezond blijft. Dat is uniek voor Nederland", vertelt Damen.

Schulden zijn opgelopen tot 2,5 miljoen
Door de coronaperiode en een te ambitieus beleid zijn de schulden opgelopen tot maar liefst 2,5 miljoen euro. De huur wordt al een tijd niet meer betaald aan de gemeente. Ook de belastingdienst heeft nog een flink bedrag te goed. Een faillissement ligt op de loer.

Damen: "Het is echt twee voor twaalf. We hebben bij diverse instanties subsidies aangevraagd, maar dat is afgewezen. De bodem van de schatkist is bereikt, ik weet niet of we na november de salarissen nog kunnen betalen."

Tekst loopt door onder de foto.

De gemeenteraad buigt zich donderdagavond over de financiële nood bij het museum. Cultuurwethouder Diana van Loenen heeft de raad al in een brief laten weten dat het gemeentebestuur het eigenlijk niet ziet zitten om meer geld in het museum te steken. Ze vraagt zich af of er nog een toekomst is voor het Museum van de Geest.

Hoop gevestigd op gemeente Haarlem
Damen ziet nog wel een sprankje hoop: "We vragen steun om dit jaar en 2025 door te komen. Dan hebben we tijd om nieuwe geldschieters te vinden. Die willen alleen meedoen, als de gemeente dat ook doet.

Het college twijfelt, maar de PvdA wil het in ieder geval bespreken. Van de andere partijen krijgen we hoopvolle signalen. Ze vinden dat we moeten blijven bestaan, maar de grote vraag is natuurlijk wie dat gaat betalen."

Jaarlijks komen er zo'n 35.000 bezoekers over de vloer. Dat moeten er meer worden door bijvoorbeeld betere marketing, vindt de bestuurder. "Nu hangt er alleen een klein wegwijzertje op de hoek van de straat."

Ook wil hij andere kunstcollecties in het museum onderbrengen. "Onder meer van Anton Heyboer. Daar zitten fantastische stukken bij, waar je ieder jaar weer een andere expositie uit kunt samenstellen. Dat trekt ook weer nieuwe bezoekers aan."

De schulden zijn onder meer ontstaan door een te grote ambitie. Er werden te veel projecten opgezet die veel tijd, moeite en geld kostten. Damen: "We moeten zakelijker worden. Mooie exposities maken die ook naar andere musea kunnen. Bijvoorbeeld naar onze vestiging in museum H'ART, de voormalige Hermitage Amsterdam. Dat scheelt in de kosten en brengt weer geld op."

De problemen hebben hun weerslag op de medewerkers. "De sfeer wordt hier benauwd. Mensen zijn moe. Meer dan de helft van de oorspronkelijke bezetting is al weg. Iedereen werkt keihard en daar heb ik veel bewondering voor. We zijn nog steeds open, maar we kunnen uiterlijk tot november de salarissen betalen", zegt Damen met een frons.

Te gek voor woorden als museum verdwijnt
Alle hoop is nu dus gevestigd op de Haarlemse gemeenteraad. Het museum vraagt om het kwijtschelden van een schuld van bijna 400.000 euro, een huurvrije periode voor heel 2025 en geld om dit jaar en volgend jaar uit te kunnen zingen. In totaal gaat het al snel om ruim 1,5 miljoen euro.

Eelco Damen hoopt dat de gemeente met geld over de brug komt. "Het is een dubbeltje op zijn kant, het kan beide kanten opvallen. Het wordt de komende weken heel spannend. Ons museum gaat over de hedendaagse vragen rond mentale gezondheid. Maar liefst veertig procent van de bevolking kampt met mentale klachten. Dat moet je dit museum niet sluiten, maar juist uitbouwen. Het zou te gek voor woorden zijn als dit museum verdwijnt."

https://www.nhnieuws.nl/n(...)lt-25-miljoen-schuld
-----------------------

Het is echt triest om te lezen dat het Museum van de Geest op het randje van faillissement staat. Dit museum doet zo belangrijk werk rondom mentale gezondheid, iets waar steeds meer mensen mee te maken hebben. Het zou ontzettend zonde zijn als zo'n uniek instituut verdwijnt, juist nu dit onderwerp meer aandacht verdient. Dat er vanuit de overheid en het huidige kabinet zo weinig steun voor cultuur is, helpt hier natuurlijk ook niet bij, al is het zo te lezen niet hun schuld. Hopelijk grijpt de gemeente Haarlem in voordat het te laat is.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215283555
Samengaan met een wetenschapsmuseum zit er helaas ook niet in.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 19:47:18 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215283577
Komt door Elon Musk
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215283667
Toch knap om dan 2,5 miljoen aan schulden op te bouwen met amper 5 ton inkomsten per jaar.
Vote Republican, and get a 10 percent discount on your next Walmart visit!
  woensdag 16 oktober 2024 @ 19:54:54 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215283717
quote:
Het museum vraagt om het kwijtschelden van een schuld van bijna 400.000 euro, een huurvrije periode voor heel 2025 en geld om dit jaar en volgend jaar uit te kunnen zingen. In totaal gaat het al snel om ruim 1,5 miljoen euro.
quote:
Jaarlijks komen er zo'n 35.000 bezoekers over de vloer.
Snelle rekensom is dat zo'n 70.000 euro per maand aan benodigd geld voor de exploitatiekosten inclusief de huur. Voor nog geen 3.000 bezoekers per maand.

Een kaartje voor volwassenen kost nu al 20 euro. Zeg dat ze uit de kaartverkoop nu zo'n 30.000 euro per maand halen (kinderkaartjes/museumpas e.d. levert minder op) dan kost dit museum dus een ton per maand om uit te baten.

Dat klinkt vrij excessief voor een klein museum. Die directeur zal wel een flink salaris hebben.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 16 oktober 2024 @ 19:59:33 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215283798
Het is natuurlijk ook gewoon knettergek dat een museum winst hoort te maken :')

Leerzame instituten moeten gewoon volledig worden gefinancierd door de staat.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215283831
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 19:51 schreef Doemaarmee het volgende:
Toch knap om dan 2,5 miljoen aan schulden op te bouwen met amper 5 ton inkomsten per jaar.
Je zou bijna denken dat er kwade opzet in het spel was
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_215283835
Ik vond het een interessant museum om te bezoeken en heb daar ook weleens een sfeervol Grachtenfestival optreden meegemaakt. Het zou erg jammer zijn als dit unieke museum zou verdwijnen.
pi_215283853
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:02 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Je zou bijna denken dat er kwade opzet in het spel was
Geen idee, misschien gemakshalve er vanuit gaan dat het toch wel ergens opgelost gaat worden middels subsidies.
Vote Republican, and get a 10 percent discount on your next Walmart visit!
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:04:13 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215283855
quote:
17s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 19:59 schreef Mikeytt het volgende:

Ja :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:22:18 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215284079
quote:
Eelco Damen
Bestuurder a.i.

Micha Wijngaarde
Adviseur

Jessica Belles
Adjunct-directeur

Jan Wetzels
Manager Bedrijfsvoering a.i.

Carine Neefjes
Manager Vrijwilligers- en Personeelszaken

Karlijne Kuipers
Fondsenwerver

Joeri Bijvoet
Manager Sales & Events

Nina Bergh
Projectmanager

Nienke Bosman
Projectmedewerker

Willem Oosterbaan
Collectiebeheerder

Peter Dobbe
Horecamanager

Tom Theeuwen
Wetenschappelijk medewerker

Lotte Tieleman
Medewerker Marketing en Communicatie

Wijnand van Leeuwen
Facilitair Manager

Ronald Zeegers
Facilitair Medewerker
https://museumvandegeest.nl/over-ons/team/

Dit doet me een beetje denken aan die sketch over het hoveniersbedrijf met 2 hoveniers en een lading managers en consultants.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:44:06 #12
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_215284346
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:22 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dit doet me een beetje denken aan die sketch over het hoveniersbedrijf met 2 hoveniers en een lading managers en consultants.
Dat was eigenlijk wel te verwachten, juist door teveel subsidies krijg je dit soort waterhoofdorganisaties.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 20:45:19 #13
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_215284362
quote:
17s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 19:59 schreef Mikeytt het volgende:

Dat kan natuurlijk best, maar dan moeten de criteria wel streng zijn. Dat men 2,5 miljoen schuld weet op te bouwen bij een dergelijk klein museum lijkt sterk op mismanagement of fraude.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_215284495
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 20:22 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Dit soort instanties trekken altijd een waslijst aan personen aan die eigenlijk niks ondernemen, maar wel betaald worden.

Als hobby heb ik een website gemaakt met informatie over een onbekende kunstenaar, voor de lol in mijn vrije tijd.

Nu heb ik af en toe contact met een stichting die ook een website heeft met info over een andere collega kunstenaar, bekender persoon. Maar hun website stelt weinig voor, weinig info, en offline organiseren ze ook weinig, maar dat is dan een groep van 7 mensen die daar zogenaamd mee bezig is, en niemand van die groep kan zelf die website updaten. :')

Dit is 1 voorbeeld, maar in dat wereldje zit het echt vol met zulke kliekjes.

[ Bericht 28% gewijzigd door Jed1Gam op 16-10-2024 21:00:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')