Dan is het hoog tijd om met nieuwe terminologie op de proppen te komen. Het meerendeel van de Engelse begrippen komt uit het Latijn of Frans en heeft wel degelijk een directe vertaling in het Nederlands.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Materiaal voor verschillende studies is ook helemaal niet in het Nederlands te vinden en bepaalde begrippen hebben geen echte terminologie in de Nederlandse taal, behalve een direct vertaling die niet gebruikt wordt.
Artificieel is ook gewoon correct Nederlands via het Frans geleend uit het Latijn (Ars [.gen]+facere).quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:14 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
nou ja sommige woorden als 'influencer' zijn volgens mij ook echt amerikaanse termen. dus dan snap ik het wel. ik ga ook niet keihard op zoek naar een nederlandse vertaling voor het woord 'karaoke' of zoiets.
maar ja als je een video kijkt van een of ander jonge nederlandse youtuber dan spreken ze zowat half nederlands half engels
maar ja, waarom zeggen wij bijv. AI of artificial intelligence ipv KI/kunstmatige intelligentie? dat doen ze in duitsland ook gwn.
En natuurlijk geen belasting betalen over de eerste 30% van je inkomenquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:44 schreef Havermout2 het volgende:
Wat ik opvallend vind is dat meer dan de helft van de promovendi niet uit Nederland afkomstig is. Dit zijn trouwens de echte onderzoekers, niet de bachelor- of masterstudent. Van de groep promovendi komt weer de helft van buiten de EU waarbij China, Turkije, India en Iran naast Indonesië in de top 5 staan en in de top 10 ook nog Pakistan en Egypte. (CBS-cijfers)
Dus een bijna kwart van de onderzoekers in Nederland, en bij technische opleidingen een hoger percentage, komen uit een aantal landen die in meerderheid vijandig ten opzichte van Nederland staan, en waarvan binnen 10 jaar 70% van die studenten weer vertrokken is. En dit zijn dure opleidingen die door grotendeels door de Nederlandse belastingbetaler worden gefinancierd.
Voor de recente opkomst werd AI in Nederland gewoon kunstmatige intelligentie genoemd.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Artificieel is ook gewoon correct Nederlands via het Frans geleend uit het Latijn (Ars [.gen]+facere).
Het verschil met vroeger is dat er zo nu en dan een woord overgenomen werd. Door de globalisering, beïnvloeders enz. worden nu in rap tempo goede bestaande Nederlandse woorden weggegooid en vervangen door Engelse woorden: dat is nergens voor nodig.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:27 schreef Michie_ het volgende:
Het is altijd zo geweest dat talen woorden van andere talen overnemen en dat zal altijd zo blijven. Het Nederlands van over 600 jaar zal ook verschillen met dat van nu. Zie het probleem niet
Dat weet ik, maar artificieel is gewoon te gebruiken als synoniem, het gaat er eerder om dat het onnatuurlijk gebruiken van het Engelse artificial intelligence absoluut niet nodig is.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Voor de recente opkomst werd AI in Nederland gewoon kunstmatige intelligentie genoemd.
Nee juist niet. ASML is nou juist geen bedrijf dat afhankelijk is van de hogeschool om de hoek, dat werft wereldwijd. Dat is gewoon een soort algemene geilerij op alles onder de noemer 'internationaal'.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 18:52 schreef Saboo het volgende:
[..]
ASML is nu eenmaal een goed voorbeeld waarvan iedereen het belang snapt.
Als je de wereld wil redden moeten die juist als de wiedeweerga naar China, India, Afrika. Van die figuren die zonnepanelen op het dak van een veel te dure auto plakken en dan doen alsof dat een doorbraak gaat zijn is nou juist een teken dat we teveel domme studenten binnenhalen.quote:Maar je kunt ook denken aan technische studenten die meehelpen aan het transitievraagstuk.
Duitse studentes die psychologie studeren zijn juist de grootste groep, en daar hebben we helemaal niets aan want ondanks de taalverwantschap is na 5 jaar hun Nederlands nog veel te slecht om de volgende generatie studenten van hun zelfbeklag af te helpen omdat het onderwijs in het Engels is en gaan ze na hun goedkope papiertje weer terug naar die Heimat. Daar hebben we helemaal niks aan.quote:Ik zie niet echt in hoe je daar tegen kan zijn aangezien het maar een klein clubje is dat veel waarde toevoegt en niet zomaar vervangen kan worden, aangezien niet iedereen staat te springen om een technische opleiding te doen. Vind je standpunt relevanter als het gaat om laaggeschoolde arbeidsmigranten in slachthuizen etc.
Ik ben niet tegen buitenlandse studenten, maar toen ik studeerde moest je ten eerste al een erg goede leerling zijn om student ipv scholier te zijn zoals die op het HBO, en dan kon je in het buitenland studeren als je van die groep ook nog heel goed was, want je moest een vreemde taal op academisch niveau gaan beheersen. Dat was niet voor de zesjesstudenten. Dan is het ongetwijfeld een verrijkende en vormende ervaring, je moest ook jezelf redden in een vreemd land, ipv in een taal die je al kent bij de gemeente woonruimte te gaan eisen.quote:Verder gewoon met je eens, al heet HBO volgens mij vooral (applied) university omdat het dat ook is in het buitenland. Da’s niet alleen relevant voor toekomstige studenten, maar ook gewoon als je op een feestje aan een buitenlander uit wil leggen wat je doet
Ik denk dat we het grotendeels eens zijn, alleen gezien je laatste alinea zou ik getalletjes-studies lekker in het Engels houden en Nederlands als voertaal niet verplichten. De rest mag van mij naar Nederlands, of 50/50 om buitenlandse studenten te weren maar wel vakjargon te handhaven. Op mijn uni heb je nu allemaal van die digital culture "studies" waar hordes buitenlandse studenten op af komen, daar zie ik ook niet echt het nut van in.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee juist niet. ASML is nou juist geen bedrijf dat afhankelijk is van de hogeschool om de hoek, dat werft wereldwijd. Dat is gewoon een soort algemene geilerij op alles onder de noemer 'internationaal'.
[..]
Als je de wereld wil redden moeten die juist als de wiedeweerga naar China, India, Afrika. Van die figuren die zonnepanelen op het dak van een veel te dure auto plakken en dan doen alsof dat een doorbraak gaat zijn is nou juist een teken dat we teveel domme studenten binnenhalen.
[..]
Duitse studentes die psychologie studeren zijn juist de grootste groep, en daar hebben we helemaal niets aan want ondanks de taalverwantschap is na 5 jaar hun Nederlands nog veel te slecht om de volgende generatie studenten van hun zelfbeklag af te helpen omdat het onderwijs in het Engels is en gaan ze na hun goedkope papiertje weer terug naar die Heimat. Daar hebben we helemaal niks aan.
[..]
Ik ben niet tegen buitenlandse studenten, maar toen ik studeerde moest je ten eerste al een erg goede leerling zijn om student ipv scholier te zijn zoals die op het HBO, en dan kon je in het buitenland studeren als je van die groep ook nog heel goed was, want je moest een vreemde taal op academisch niveau gaan beheersen. Dat was niet voor de zesjesstudenten. Dan is het ongetwijfeld een verrijkende en vormende ervaring, je moest ook jezelf redden in een vreemd land, ipv in een taal die je al kent bij de gemeente woonruimte te gaan eisen.
De beta studies zijn veel minder talig. Dat is niet waar ze in uit hoeven blinken, dus laat vooral wat van die 150+ IQ buitenlanders die getalletjesdingen doen. Grote talenten ten bate van de wetenschap, dat is goed voor Nederland. Maar dat is totaal niet wat er nu door ongecontroleerde en onwettige verengelsing aan de hand is.
Dat steenkolenengels van die docenten is echt niet om aan te horen inderdaad. En dat voor die ene internationale student in de collegebankenquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:56 schreef FlippingCoin het volgende:
Vrijwel al het studiemateriaal voor Informatica is in het engels, maar toch snap ik wel waarom ze liever onderwijs in het Nederlands willen. Je merkt bij veel mensen, ook hoger opgeleiden, dat ze best aardig Engels spreken maar het toch een slag moeilijker is om dingen over te brengen dan in het Nederlands. Bij de meeste studies ontkom je er niet aan om echt wel goed Engelse teksten te kunnen lezen, maar colleges in de moedertaal van vooral de persoon die het college geeft is wel een verbetering denk ik.
Ja, maar we moeten even een denkstapje terug doen en ons afvragen wat nou willen van het vele geld wat elke jaar weer in jonge mensen investeren alsmede het enorme intellectuele kapitaal dat in onze universiteiten ter beschikking van ze staat. Is dat ten bate van de beste Nederlandse leerlingen, is dat ten bate van de Nederlandse samenleving, of vooral van de economie, of laten we de hele wereld er maar in graaien.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:41 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik denk dat we het grotendeels eens zijn, alleen gezien je laatste alinea zou ik getalletjes-studies lekker in het Engels houden en Nederlands als voertaal niet verplichten. De rest mag van mij naar Nederlands, of 50/50 om buitenlandse studenten te weren maar wel vakjargon te handhaven. Op mijn uni heb je nu allemaal van die digital culture "studies" waar hordes buitenlandse studenten op af komen, daar zie ik ook niet echt het nut van in.
Vroeger waren die subsidies er om de studenten zich te laten ontplooien, tegenwoordig moeten ze geld opbrengen. Dus wel genoeg geld voor huisvesting, maar alleen studies die een hoog salaris (en dus veel belasting) opleveren. Rechten, economie en leidinggeven, dus. Een opleiding tot loodgieter of elektromonteur moet je zelf maar betalen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar we moeten even een denkstapje terug doen en ons afvragen wat nou willen van het vele geld wat elke jaar weer in jonge mensen investeren alsmede het enorme intellectuele kapitaal dat in onze universiteiten ter beschikking van ze staat. Is dat ten bate van de beste Nederlandse leerlingen, is dat ten bate van de Nederlandse samenleving, of vooral van de economie, of laten we de hele wereld er maar in graaien.
Dan moet je ook kijken naar de rol van taal daarin. Je moedertaal is je beste taal, en daarmee ook de standaard voor hoe goed je het Engels beheerst. We hebben nu een hele generatie die denkt dat het niet uitmaakt omdat ze het Nederlands onvoldoende beheersen en/of niet zodanig uitgedaagd worden door de materie dat ze hun maximale uitdrukkingsvaardigheid nodig hebben om hun hoofd er omheen te krijgen.
Maar moeilijk doen over extreem slimme buitenlander in de betastudies en Engels, dat hoeft van mij echt niet. Dat gaat om zeer kleine aantallen en dat is niet ontwrichtend voor het onderwijsniveau, de kamermarkt en de studentencultuur in het algemeen.
Wij hebben een vakantiehuis naast ons huis en je wilt niet weten hoeveel Duitsers van 35+ geen woord Engels spreken. Alleen Duits kennen, en ervanuit gaan dat iedereen hier ook Duits spreekt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 23:00 schreef Fleischmeister het volgende:
Het zal me een worst wezen dat ze onderling lekker in het Engels debatteren over hun wetenschappelijke vraagstukken, maar wat ik overal zie is dat die lui ook gewoon werken in winkels en horeca en ik vervolgens mijn ouders daar zie stuntelen tijdens een discussie en ze dus moet helpen met iets duidelijk maken omdat ze in hun eigen taal in het land waar ze geboren zijn en hun hele leven gewoond hebben niet begrepen worden. Kortom, dat het doorsijpelt in het alledaagse leven, beginnend in de steden waar ze studeren en zich uitbreidend als een olievlek.
Ja, zelf kan ik me prima redden in het Engels, maar ik rol nog steeds met mijn ogen als ik ergens een bittergarnituurtje begin te bestellen en die ober me aankijkt alsof ie water ziet branden, "sorry English only". Ga weg man, niet iedereen is tweetalig en dat hoef je hier ook niet van mensen te verwachten.
Ik heb het in het algemeen niet zo op met Fransen, maar hierin begrijp ik ze volledig.
Wat is het probleem van lage (of geen) bevolkingsgroei?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het gaat al zo "goed" in het onderwijs door de privatisering, maar nu wil de regering het budget van die scholen halveren door de best betalende leerlingen er uit te knikkeren?
Gewoon het hele onderwijs overslaan en iedereen op hun 18e verjaardag een HBO diploma naar keuze geven. Dan zitten ze natuurlijk allemaal thuis achter de computer en gaat op termijn de bevolkingsgroei heftig omlaag. Dus als we dan ook de regering zo gek krijgen dat ze de immigratie drastisch beperken, worden we fijn allemaal arm en dom!
Ik zou die rekensom wel eens willen zien. Het klinkt mij in de oren als de rekensom maken op een manier die je goed uitkomt. Immigratie van hoogopgeleiden levert de samenleving ook veel op, al blijven niet alle buitenlandse studenten plakken natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:23 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Voor de uni's wel, de overheid die ervoor mag betalen en de samenleving die voor de maatschappelijke kosten opdraait kost het veel geld.
lager dividendquote:Op woensdag 16 oktober 2024 07:51 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Wat is het probleem van lage (of geen) bevolkingsgroei?
China, Iran en Pakistan zijn wat mij betreft landen waar we eigenlijk echt wel een stop op hun studenten zouden moeten zetten. Turkije, Indonesië en Egypte niet zozeer. Maar ja, de enige manier waarop deze studenten uiteindelijk een bonus voor Nederland zijn is als ze of een kostendekkend tarief betalen of na studie in Nederland blijven bijdragen. Dat laatste is wmb alleen bij kleine aantallen nog te doen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:44 schreef Havermout2 het volgende:
Wat ik opvallend vind is dat meer dan de helft van de promovendi niet uit Nederland afkomstig is. Dit zijn trouwens de echte onderzoekers, niet de bachelor- of masterstudent. Van de groep promovendi komt weer de helft van buiten de EU waarbij China, Turkije, India en Iran naast Indonesië in de top 5 staan en in de top 10 ook nog Pakistan en Egypte. (CBS-cijfers)
Dus een bijna kwart van de onderzoekers in Nederland, en bij technische opleidingen een hoger percentage, komen uit een aantal landen die in meerderheid vijandig ten opzichte van Nederland staan, en waarvan binnen 10 jaar 70% van die studenten weer vertrokken is. En dit zijn dure opleidingen die door grotendeels door de Nederlandse belastingbetaler worden gefinancierd.
Ik vind dit zo bekrompen. Van isolationisme gaat de wereld zeker niet vrediger worden. Ik werk met diverse Iraanse collega’s samen en die vormen een verrijking. Ik zie wel dat integratie niet eenvoudig is - in Amsterdam spreekt bijna iedereen Engels - maar onze werkgever helpt daar prima bij.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 08:24 schreef nixxx het volgende:
[..]
China, Iran en Pakistan zijn wat mij betreft landen waar we eigenlijk echt wel een stop op hun studenten zouden moeten zetten. Turkije, Indonesië en Egypte niet zozeer. Maar ja, de enige manier waarop deze studenten uiteindelijk een bonus voor Nederland zijn is als ze of een kostendekkend tarief betalen of na studie in Nederland blijven bijdragen. Dat laatste is wmb alleen bij kleine aantallen nog te doen.
Watte?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 08:33 schreef Chadi het volgende:
Ik vind 31% belachelijk veel. Zijn dit dan extraordinary studenten of is het een zesjes cultuur?
En wat maakt dat Amsterdam zich nog onderscheidt van andere steden als overal dezelfde mensen dezelfde dingen doen en dezelfde taal (Engels) spreken? De diversiteit neemt dus alleen maar af.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 08:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dit zo bekrompen. Van isolationisme gaat de wereld zeker niet vrediger worden. Ik werk met diverse Iraanse collega’s samen en die vormen een verrijking. Ik zie wel dat integratie niet eenvoudig is - in Amsterdam spreekt bijna iedereen Engels - maar onze werkgever helpt daar prima bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |