abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215259899
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 22:45 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik heb al wel eens eerder hier gepost dat er misschien niet een structurele, sterk georganiseerde razzia is in Amsterdam tegen Joodse mensen / joodse mensen - maar dat het wel opvallend is om te merken dat steeds meer Joodse/joodse mensen zich moeten instellen op een onaangenaam klimaat in Amsterdam. Dat geldt zeker niet voor iedereen, maar het is ook niet zo dat iedere Jood/jood rondloopt met kenmerkende elementen.

Toch is het wel zo dat ik weet dat rondlopen met een keppeltje, davidster aan je nek, menorah voor het raam, mezuzah aan de deur - al wel kan zorgen voor vervelend commentaar. Óók weet ik dat de kinderen van de Joodse/joodse scholen in Amsterdam het niet altijd gemakkelijk hebben met van en naar huis komen. Voorbeelden van nageroepen worden, etenswaren naar je hoofd gegooid krijgen, tas afgepakt en in de fik gezet, fietspad blokkeren en intimiderend overkomen, potjes kosher eten in de supermarkt open maken en terug zetten.. - het is een kleine greep aan de dingen die de gemeenschap meemaakt in (voornamelijk) Buitenveldert.

Er is alleen een punt, lastig punt vind ik zelf; en dat is dat diezelfde gemeenschap tegen elkaar zegt 'laat nu maar, het gebeurt en je moet weer verder' enzovoorts.. Daarmee maakt het de zichtbaarheid van de dingen die voorkomen tegen een kleine groep (voornamelijk chassidische) joden het lastiger statistiek technisch te verwerken. Immers, geen melding/aangifte is geen weet.

Het is echt te vreselijk om te moeten meemaken: van je huis en je lichaam tot je leefomgeving die worden aangetast - vanwege een eigen overtuiging (en een oorlog, zo ver weg). Dat dit dan nu eens nieuws wordt, wellicht zelfs vanuit beiden kanten van de extremen; neemt zeker niet weg dat helaas in het grijze gebied van de middenmoot niets plaats vindt.

Daarnaast, dan toch als laatste noot van mijn mening - vind ik niet dat je een soldaat/veteraan dat heeft gevochten voor zijn land (waarschijnlijk in dienstplicht ook nog) niet per definitie zo kan afrekenen voor het beleid van de regering (nu). Het idee dat een leger de dingen zal uitvoeren - dat naar Nederland eens trekkend; zou je kunnen beseffen dat zo lijnrecht als die stelling, niet het geval is.
Laat ik er nog dit over zeggen: ik vind dat je het hier als joodse gemeenschap niet over kunt hebben zonder het óók te hebben over de weaponization van antisemitisme als stok om moslims hier en Palestijnen in Gaza & Westbank mee te slaan, inclusief de tactiek van Israël & bondgenoten om 'Israël' en 'joden' te vereenzelvigen.

Persoonlijk vind ik het bovendien twijfelachtig als mensen klagen over antisemitisch geweld maar tegelijk Israëls oorlogs/bezettings/apartheidspolitiek volop steunen. Dan keur je geweld en onrecht dus alleen af als het tegen jezelf gericht is.

En dat is wat deze man doet en daarom loop ik niet over van medelijden met hem.
pi_215259999
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:08 schreef Scribent het volgende:

[..]
Laat ik er nog dit over zeggen: ik vind dat je het hier als joodse gemeenschap niet over kunt hebben zonder het óók te hebben over de weaponization van antisemitisme als stok om moslims hier en Palestijnen in Gaza & Westbank mee te slaan, inclusief de tactiek van Israël & bondgenoten om 'Israël' en 'joden' te vereenzelvigen.

Persoonlijk vind ik het bovendien twijfelachtig als mensen klagen over antisemitisch geweld maar tegelijk Israëls oorlogs/bezettings/apartheidspolitiek volop steunen. Dan keur je geweld en onrecht dus alleen af als het tegen jezelf gericht is.

Scribent:

Ik ben tegen de vereenzelviging van Israel en Joden, maar Joden mogen niet klagen over antisemitisme als ze Israel niet veroordelen.
pi_215260047
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:18 schreef oblo het volgende:

[..]
Scribent:

Ik ben tegen de vereenzelviging van Israel en Joden, maar Joden mogen niet klagen over antisemitisme als ze Israel niet veroordelen.
Kun je niet lezen? Ik heb het niet over Israël veroordelen. Ik heb het over Israël volop steunen. Begrijp je het verschil of moet het nog meer Jip-en-Janneke?
pi_215260062
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:26 schreef Scribent het volgende:

[..]
Kun je niet lezen? Ik heb het niet over Israël veroordelen. Ik heb het over Israël volop steunen. Begrijp je het verschil of moet het nog meer Jip-en-Janneke?
Graag.
quote:
Waar kan de Joodse gemeenschap het niet over hebben?
pi_215260131
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:28 schreef oblo het volgende:

[..]
Graag.
Je begrijpt het verschil niet tussen iets veroordelen en iets steunen? Ik snap dat trollen leuk kan zijn, maar je komt nu vooral gewoon heel dom over.
quote:
[..]
Zie mijn post.
pi_215260205
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 11:52 schreef Qarrad het volgende:

[..]
In het vorige deel heb ik het filmpje gepost wat deze man precies gezegd heeft. Hij vond Israël, Wilders en Netanyahu top.

Hij heeft niet gejuicht over het bombarderen van Libanese of Palestijnse huizen.
Is dat zoiets als communisten Stalin top vinden? Of nazi's die Adolfje top vinden? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan de link legt tussen het leed wat anderen overkomt en deze voorbeelden zo top vinden.

Laten we het even terug brengen naar wat tastbaars voor mensen nu. Als iemand zegt dat hij Hamas top vindt.. Welke gedachtes roept het dan bij je op?
pi_215260265
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:48 schreef Chadi het volgende:

[..]
Is dat zoiets als communisten Stalin top vinden? Of nazi's die Adolfje top vinden? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dan de link legt tussen het leed wat anderen overkomt en deze voorbeelden zo top vinden.

Laten we het even terug brengen naar wat tastbaars voor mensen nu. Als iemand zegt dat hij Hamas top vindt.. Welke gedachtes roept het dan bij je op?
Hamas --> Terrorisme
En jij zit daar onrustig, en jij kijkt langs mij heen
En ik hoor in alles wat je zegt, de stem van iemand
Die bang is voor zichzelf
pi_215260347
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:38 schreef Scribent het volgende:

[..]
Je begrijpt het verschil niet tussen iets veroordelen en iets steunen? Ik snap dat trollen leuk kan zijn, maar je komt nu vooral gewoon heel dom over.
[..]
Zie mijn post.
Waarom is het zo moeilijk om een simpele vraag te beantwoorden? Waar kan de Joodse gemeenschap het niet over hebben?
pi_215260631
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:13 schreef oblo het volgende:

[..]
Waarom is het zo moeilijk om een simpele vraag te beantwoorden? Waar kan de Joodse gemeenschap het niet over hebben?
Waarom is het zo moeilijk om begrijpend te lezen? Het staat gewoon in die post, en het 'hier' daarin slaat uiteraard - duidelijk voor iedereen die begrijpend kan lezen - op de post van HannahVrede waarop dat een reactie was.
pi_215260667
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:41 schreef Scribent het volgende:

[..]
Waarom is het zo moeilijk om begrijpend te lezen? Het staat gewoon in die post, en het 'hier' daarin slaat uiteraard - duidelijk voor iedereen die begrijpend kan lezen - op de post van HannahVrede waarop dat een reactie was.
pi_215261023
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:44 schreef oblo het volgende:

[..]
:')
  maandag 14 oktober 2024 @ 14:48:22 #112
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215261742
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:44 schreef oblo het volgende:

Scribent en chadi zijn een meester in het gewoon niet beantwoorden van een simpele concrete vraag.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215262476
Lijkt me vermoeiend om elke keer van account te switchen om dezelfde vage antwoorden te geven.
pi_215262519
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 11:08 schreef Scribent het volgende:

[..]

Wat een rare gedachte kronkel.

Ik ben een niet jood. Ik steun Israel. Ik zou van mening kunnen zijn dat Netanyahu over het algemeen prima werk aflevert.

Waarom verwacht je van een willekeurige Nederlander die toevallig joods is iets anders dan van iemand die dat niet is?
Puur omdat ie joods is?

Goh... Volgens mij bestaat daar een woord voor.

Die beste man is gewoon Nederlander, net als ik. Mag net als iedere Nederlander Netanyahu een toffe peer vinden. Het is hypocriet om hem anders te beoordelen omdat ie kennelijk joods is.
Anders lees je de grondwet er nog een keertje op na.
Eerste artikel.
pi_215262582
En alsof iedere Jood dan maar per definitie lid is van een denkbeeldig joodse gemeenschap. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Black_Baron op 14-10-2024 16:34:59 ]
pi_215263068
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:14 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wat een rare gedachte kronkel.

Ik ben een niet jood. Ik steun Israel. Ik zou van mening kunnen zijn dat Netanyahu over het algemeen prima werk aflevert.

Waarom verwacht je van een willekeurige Nederlander die toevallig joods is iets anders dan van iemand die dat niet is?
Puur omdat ie joods is?

Goh... Volgens mij bestaat daar een woord voor.

Die beste man is gewoon Nederlander, net als ik. Mag net als iedere Nederlander Netanyahu een toffe peer vinden. Het is hypocriet om hem anders te beoordelen omdat ie kennelijk joods is.
Anders lees je de grondwet er nog een keertje op na.
Eerste artikel.

De man behoort net als ik tot de joodse gemeenschap en ik spreek uit hoe ik vind dat binnen de joodse gemeenschap de discussie hierover zou moeten plaatsvinden. Daar hoef jij als niet-jood je niet mee te bemoeien, dankjewel.

En ja, alle joden behoren per definitie tot de joodse gemeenschap. Tegen wil en dank en of we dat nou leuk vinden of niet. En ook als anderen (joden zelf of nazi's) vinden dat je er niet bij hoort.

In plaats van bijdehand te doen zou je beter even kunnen nagaan tot wie de grondwet zich richt, want daar begrijp je duidelijk nog niet veel van.
  maandag 14 oktober 2024 @ 18:44:01 #117
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215263549
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:43 schreef Scribent het volgende:

De man behoort net als ik tot de joodse gemeenschap en ik spreek uit hoe ik vind dat binnen de joodse gemeenschap de discussie hierover zou moeten plaatsvinden. Daar hoef jij als niet-jood je niet mee te bemoeien, dankjewel.

Volslagen nonsens.
En ben jij een vader- of moederJood?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215263587
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:43 schreef Scribent het volgende:

[..]

En ja, alle joden behoren per definitie tot de joodse gemeenschap. Tegen wil en dank en of we dat nou leuk vinden of niet. En ook als anderen (joden zelf of nazi's) vinden dat je er niet bij hoort.

In plaats van bijdehand te doen zou je beter even kunnen nagaan tot wie de grondwet zich richt, want daar begrijp je duidelijk nog niet veel van.
Haha.
Ja. Dat zou jij heel graag willen.
Maar dat bepaalt ieder individu in NL voor zichzelf. En niet jij voor een hele goegemeente.

Kun je nog even uitleggen waarom je een joodse Nederlander andere maatstaven oplegt dan een niet joodse Nederlander?
Zelf geef je namelijk ook nogal blijk van individuele gedachten. Of praat jij nu ook al voor de hele joodse gemeenschap? :')

Het wordt steeds gekker hier met jou.
pi_215263755
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:03 schreef Questular het volgende:
Lijkt me vermoeiend om elke keer van account te switchen om dezelfde vage antwoorden te geven.
Het ligt er inderdaad dik bovenop.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_215264213
quote:
11s.gif Op maandag 14 oktober 2024 18:44 schreef golfer het volgende:

[..]
Volslagen nonsens.
Jij vindt dat niet-joden zich wel met discussies binnen de joodse gemeenschap kunnen bemoeien? Dat kan, maar ik vind dus van niet. Ik ga me ook niet bemoeien met discussies over hoofddoeken binnen de islamitische gemeenschap.
quote:
En ben jij een vader- of moederJood?
vader
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
pi_215264320
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 18:50 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Haha.
Ja. Dat zou jij heel graag willen.
Maar dat bepaalt ieder individu in NL voor zichzelf. En niet jij voor een hele goegemeente.
Goh, vertel eens? Ben ik dan geen dictator die dit voor iedereen kan voorschrijven? Dat dacht ik namelijk echt. Jemig wat een inzicht zeg |:(
quote:
Kun je nog even uitleggen waarom je een joodse Nederlander andere maatstaven oplegt dan een niet joodse Nederlander?
Dankzij jouw verrassende opmerking besef ik dat ik geen dictator ben, zodat ik moet erkennen dat ik mijn medemensen geen maatstaven kan opleggen. Nogmaals bedankt dat je me daar op hebt gewezen |:(
quote:
Zelf geef je namelijk ook nogal blijk van individuele gedachten. Of praat jij nu ook al voor de hele joodse gemeenschap? :')
Lol wat ben jij onnozel :')
quote:
Het wordt steeds gekker hier met jou.
:O
pi_215264377
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 14:48 schreef golfer het volgende:

[..]
Scribent en chadi zijn een meester in het gewoon niet beantwoorden van een simpele concrete vraag.
Het antwoord op zijn 'vraag' (als hij echt zo dom is, anders is hij gewoon aan het trollen) staat gewoon in mijn post hoor. Begrijpend lezen, weet je nog.
pi_215264387
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 12:41 schreef Scribent het volgende:

[..]
Je hebt het toevallig dus met mensen uit de Joodse gemeenschap er over en nu kan je het er dus niet met de Joodse gemeenschap over hebben? :')

Ik wil in veel gedachten' en nuance mee gaan: maar duidelijk is de conclusie van je schrijven - Je hebt geen medelijden met de beste man. Duidelijk. ^O^
pi_215264404
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:03 schreef Questular het volgende:
:P
pi_215264530
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 19:49 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Je hebt het toevallig dus met mensen uit de Joodse gemeenschap er over en nu kan je het er dus niet met de Joodse gemeenschap over hebben? :')
Op basis van je eerdere posts schatte ik je hoger in dan de rest van de meute hier, maar ik geloof dat ik te optimistisch was.
quote:
Ik wil in veel gedachten' en nuance mee gaan: maar duidelijk is de conclusie van je schrijven - Je hebt geen medelijden met de beste man. Duidelijk. ^O^
Goed gelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')