Ja. Nog niet allemaal maar deze wel (zat geen lucht in helaas).quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:15 schreef Lienekien het volgende:
Om maar eens simpel te beginnen: heb je al hier en daar ontlucht?
Als het Vertiga's zijn (ivm "staand") dan hebben ze standaard al fans.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:37 schreef Managarm het volgende:
Een Jaga werkt via lucht, het is een blok onderin, de behuizing kan je zien als een schoorsteen. Aan de bovenkant komt dus hete lucht, iets anders dan een conventionele radiator.
Je kan er ventilatoren op zetten om het verwarmen te versnellen (die kan je zelf bouwen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061).
Degene die het wel doet stond op 6, die heb ik nu om te testen naar 4 gezet. De andere (die het niet doet) staat op 6. Zou wel willen weten welke stand ik het best kan kiezen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je regelt de Jaga's hier inderdaad in met een afstelring die je ziet als je de thermostaatkranen er af haalt.
Als je hem op 6 hebt staan (maximale flow) en de kamerthermostaat van de CV-ketel naar 25 graden zet (tijdelijk, om zeker te weten dat hij aanspringt en blijft draaien) dan moet de aanvoer en dus ook de Jaga warm worden.
Is dat niet zo, dan is er geen flow.
Dan is het een kwestie van alle leidingen die je ziet bij langs gaan en kijken welke er wel of niet warm worden.
Zet sowieso alle (!) radiatoren open bij het testen.
Zitten er thermostaatkranen op de Jaga's?
Het kan zijn dat de thermostaatkranen blijven hangen (het deel in de radiator, dus niet zozeer de knop), het kan zijn dat er rommel in de leidingen zit, het kan zijn dat er gerommeld / geprutst is met de installatie en dat de Jaga's het alleen doen als een random andere radiator ook open staat.
Die standen zijn voor het aantal liters per minuut die er doorheen stromen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:52 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Degene die het wel doet stond op 6, die heb ik nu om te testen naar 4 gezet. De andere (die het niet doet) staat op 6. Zou wel willen weten welke stand ik het best kan kiezen.
Dat kan eventueel nog maar ook zonder moeten ze het prima doen.quote:Ventilatoren zitten er niet op.
In ieder geval testen zonder knoppen er op, dan staat hij maximaal open.quote:Er zitten stelknoppen op (geen thermostaatkraan, die kan meer toch?). Bij degene die het niet doet was die niet verstelbaar, die heb ik weer gangbaar gekregen.
Beide stelknoppen zijn er op dit moment af, de pinnetjes zijn beiden nog in te drukken en komen vertraagd terug.
Als het allemaal zo bij de bouw is geïnstalleerd zal het gewerkt hebben vermoed ik.quote:Omdat alles vanuit de bouw in de betonvloer zit denk ik niet dat er mee gerommeld kan zijn (?).
Foto maken met telefoon (en flits) ook geen optie?quote:Is het mogelijk dat onder de ketel - waar de leidingen het beton in gaan - iets dichtgezet is? Ik kan daar op dit moment niet bij.
Ok.quote:Het type weet ik niet. De Tempo lijkt er in ieder geval sterk op, laag model.
Als ik het type weet dan kan ik die handleiding opzoeken. Tot nog toe niet succesvol.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die standen zijn voor het aantal liters per minuut die er doorheen stromen.
Je kan voor jouw type convector wel ergens een handleiding vinden waarin de schaalverdeling staat.
Maar voor het testen zou ik het op 6 zetten, dan moet het sowieso werken.
Instructiefilmpje waar ik de uitleg over de stand vond had het over 5 - 10 graden. Hoe meer verschil je kunt bereiken hoe beter is de samenvatting dan?quote:Met een CV-ketel wil je een delta-T van zo'n 15-20 Celsius graden hebben (verschil tussen aanvoer en retourleiding) dus daar regel je het op af. En dat doe je door de flow te beperken tot je dat verschil hebt.
Bij een warmtepomp wil je dat op zo'n 5 graden Celsius hebben (dus flow juist verhogen tot je dat verschil hebt).
Dus als het eventueel ooit weer goed werkt, kan je daar op afstellen.
Voor fans heb je stroom nodig, die radiatoren staat vrij "middenop" de vloer. Dus dat zie ik nog niet lukken.quote:[..]
Dat kan eventueel nog maar ook zonder moeten ze het prima doen.
Je kan bij Jaga het afgegeven vermogen met bijna 100% verhogen met fans, met name bij lage aanvoertemperaturen (zoals een warmtepomp of een goed afgeregelde CV-ketel).
quote:[..]
In ieder geval testen zonder knoppen er op, dan staat hij maximaal open.
[..]
Als het allemaal zo bij de bouw is geïnstalleerd zal het gewerkt hebben vermoed ik.
Maar dat weet ik niet zeker.
Als er gruis in de leidingen zat, kan er ook zomaar ergens iets verstopt zitten.
[..]
Foto maken met telefoon (en flits) ook geen optie?
Op de binnenkant van de afdekpanelen staat KL101, maar daar kom ik niet veel verder mee.quote:[..]
Ok.
Eerst maar op 6 zetten, zodra het werkt kan het wel wat lager wss maar dat is voor later zorg.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:35 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Als ik het type weet dan kan ik die handleiding opzoeken. Tot nog toe niet succesvol.
[..]
Dat ook weer niet, want je moet wel flow houden natuurlijk. En het is ook een samenspel met de overige radiatoren in het systeem. Dat wordt normaal gesproken ingeregeld (maar toch ook vaak niet).quote:Instructiefilmpje waar ik de uitleg over de stand vond had het over 5 - 10 graden. Hoe meer verschil je kunt bereiken hoe beter is de samenvatting dan?
Dat kan soms een uitdaging zijn, inderdaad.quote:[..]
Voor fans heb je stroom nodig, die radiatoren staat vrij "middenop" de vloer. Dus dat zie ik nog niet lukken.
[..]
Ik zie in ieder geval 2 punten op die verdelers waar je kan ontluchten.quote:
Zegt mij zo ook niets.quote:[..]
Op de binnenkant van de afdekpanelen staat KL101, maar daar kom ik niet veel verder mee.
Eén Jaga wordt niet warm als alle andere vol open staan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 15:36 schreef klipper het volgende:
Worden de twee jaga radiatoren wel warm als je alle andere radiatoren dicht zet?
Indien nee, worden ze wel warm wanneer je alle radiatoren vol open zet?
Staat in de OP, appartement uit 2002, geen nieuwbouw.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 15:40 schreef klipper het volgende:
Overigens geef je aan nieuwbouw, hoe nieuw is nieuwbouw?
Is het huis pas nieuw opgeleverd dan moet de installateur gewoon terugkomen, die behoort de installatie in te regelen.
Vanmorgen getest; nee dan wordt degene die nu koud is ook niet warm.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 15:36 schreef klipper het volgende:
Worden de twee jaga radiatoren wel warm als je alle andere radiatoren dicht zet?
Kun je een foto maken van het aansluitblok van de jaga?quote:Op zondag 13 oktober 2024 09:55 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Vanmorgen getest; nee dan wordt degene die nu koud is ook niet warm.
Als het voetventiel dicht zou zitten, dan zou de aanvoerleiding toch nog steeds warm moeten worden?quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kun je een foto maken van het aansluitblok van de jaga?
Kan ook maar zo dat het voetventiel dichtgedraaid is gebleven. Als deze erin zit.
Dat is een chromen dopje draai je eraf.
En dan zit er een inbus 5mm in die je linksom moet draaien.
Nee geen stroming dan blijft die koud.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Als het voetventiel dicht zou zitten, dan zou de aanvoerleiding toch nog steeds warm moeten worden?
[ link | afbeelding ]
Ik moet even op zoek naar een inbus van die maat.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee geen stroming dan blijft die koud.
Voetventiel is volgens mij wel open. Probeer eens met inbus of die nog verder naar links kan.
Pinnetje gaat erg soepel. Heb het met de hand gedaan.quote:Dan blijft er een ding over, de klapzitting zit toch vast.
Je kunt met een combinatietang of waterpomp tang dat pinnetje met veel kracht in en uittrekken.
Gewoon 20keer met kracht in en uit trekken
Echt lomp doen (zonder te buigen) dan is er grote kans dat die losschiet
Als die erg soepel gaat is dat nou juist een probleem. Die moet niet soepel gaan.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:52 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik moet even op zoek naar een inbus van die maat.
[..]
Pinnetje gaat erg soepel. Heb het met de hand gedaan.
Alleen het onluchten onder de CV ketel moet verder nog.
Van beide radiatoren gaat ie soepelquote:Op zondag 13 oktober 2024 11:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als die erg soepel gaat is dat nou juist een probleem. Die moet niet soepel gaan.
Luister nou maar, 24 jaar service ervaring hier
Kijk, en dit is dan het punt waar ik m'n installateur bel (als het tangentrucje van Lospedrosa niet werkt).quote:Op zondag 13 oktober 2024 11:26 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Van beide radiatoren gaat ie soepel![]()
Inbus gevonden, voetventiel staat inderdaad helemaal open.
quote:Op zondag 13 oktober 2024 11:26 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Van beide radiatoren gaat ie soepel![]()
Inbus gevonden, voetventiel staat inderdaad helemaal open.
quote:Dan blijft er een ding over, de klapzitting zit toch vast.
Je kunt met een combinatietang of waterpomp tang dat pinnetje met veel kracht in en uittrekken.
Net gedaan. Pinnetje komt nu niet meer vanzelf naar buiten.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Dan blijft er een ding over, de klapzitting zit toch vast.
Echt lomp doen (zonder te buigen) dan is er grote kans dat die losschiet
Hmm, die pin zou juist vanzelf naar buiten moeten komen en moeilijk in te drukken moeten zijn.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:29 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Net gedaan. Pinnetje komt nu niet meer vanzelf naar buiten.
In het proces viel er 1 druppel water uit.
Nu zit de pin vast aan de zitting, dus de zitting zat wel vast. (Moet ook zwaar zijn deze in te drukken)quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:29 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Net gedaan. Pinnetje komt nu niet meer vanzelf naar buiten.
In het proces viel er 1 druppel water uit.
De pin is nog steeds makkelijk in te drukken en ook makkelijk weer terug te halen. Gaat alleen niet meer vanzelf.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu zit de pin vast aan de zitting, dus de zitting zat wel vast. (Moet ook zwaar zijn deze in te drukken)
Nou eens met een hamer tikken op de zijkant.
Nog eens krachtig tegen de pin tikken, de zitting zit namelijk vast en die wil je loskrijgen. (De pin is niet bevestigd aan de zitting)
Ja probeer maar eens gewoon.quote:Op zondag 13 oktober 2024 19:33 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De pin is nog steeds makkelijk in te drukken en ook makkelijk weer terug te halen. Gaat alleen niet meer vanzelf.
Dan nog steeds met hamer op zijkant (niet van de pin neem ik aan,, maar van het deel waar die in zit?) tikken en recht op de pin zelf?
Hij zegt 'uit 2002'. Had Jaga toen al het huidige assortiment? DBH/DBE-achtige systemen waren toen volgens mij nog echt ongebruikelijk (als ze al bestonden).quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het Vertiga's zijn (ivm "staand") dan hebben ze standaard al fans.
Maar de informatie is beperkt dus ik doe ook maar een gooi
Ik heb hier alles Jaga (met DBH / DBE) in huis, in de keuken een Vertiga.
M'n 2e woning (die ik verhuur) idem. Alleen de aanbouw heeft daar wel vloerverwarming.
Beide woningen zijn gasloos met warmtepomp maar dat maakt voor de werking verder niet uit natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |