https://nos.nl/artikel/25(...)qia-ers-in-nederlandquote:CBS: ongeveer 2,7 miljoen lhbtqia'ers in Nederland
In Nederland is bijna 18 procent van de mensen van 15 jaar en ouder lhbtqia, oftewel lesbisch, homoseksueel, bi-plus, transgender, queer, intersekse of aseksueel. Dat is de inschatting van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een groot bevolkingsonderzoek dat het bureau vorig jaar uitvoerde.
Het is voor het eerst dat het CBS met cijfers komt over deze groepen. Vandaag is Coming-Outdag, de dag waarop wereldwijd aandacht wordt besteed aan het uit de kast komen.
Meeste mensen 'bi-plus'
Zo'n 2,7 miljoen mensen zijn lhbtqia, zegt het CBS. Van hen zijn 272.000 mannen homoseksueel en 106.000 vrouwen lesbisch.
Verder zijn er bijna 1,7 miljoen mensen die volgens het CBS bi-plus zijn. Zij voelen zich aangetrokken tot meer dan één gender, een groep waarvoor vroeger de term biseksueel werd gebruikt.
Daarnaast zijn ongeveer 151.000 mensen transgender. Een derde van hen identificeert zich als non-binair of genderqueer. Zij identificeren zichzelf niet als man of vrouw, maar kunnen zich wel aangetrokken voelen tot iemand met hetzelfde fysieke geslacht of een ander geslacht.
Volgens de onderzoekers wonen lhbtqia'ers relatief vaak in grote steden en zijn ze jonger dan de gemiddelde Nederlander.
dan leef je onder 'n steenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:14 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit aantal lijkt mij schromelijk overdreven
Dat is verdomme niet mijn OP!!!!!!!!quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:26 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dan leef je onder 'n steen
mijn ervaring is dat 't merendeel van de mannen bisexueel is
wie heeft dan de OP getyped, jouw naam staat in 't kader ?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Dat is verdomme niet mijn OP!!!!!!!!
het kan natuurlijk vanzelfsprekend per regio verschillenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Maar goed ik deel die ervaring zeker niet.
Trans-exclusionary radical feminist.quote:
Dus jij denkt dat ruim meer dan de helft van de mannen in jouw omgeving met mannen neukt?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:28 schreef sturmpie het volgende:
[..]
wie heeft dan de OP getyped, jouw naam staat in 't kader ?
[..]
het kan natuurlijk vanzelfsprekend per regio verschillen
heeft geneukt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat ruim meer dan de helft van de mannen in jouw omgeving met mannen neukt?
Dus inderdaad, je zult het waarschijnlijk niet herkennen in je eigen omgeving omdat het merendeel in het dagelijks leven zichtbaar is als gay of hetero.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 12:35 schreef DJKoster het volgende:
Maar goed, dit cijfer komt dus door de manier van vraagstelling.
Als je mensen had gevraagd met welk gender ze momenteel (of in deze fase van hun leven of in de toekomst) een (seksuele) relatie hebben of willen, dan komt het percentage gay mensen waarschijnlijk wat hoger uit en zal een groot deel van de rest praktiserend hetero zijn (en misschien wel blijven).
Maar neemt niet weg dat dit wel positieve aandacht voor de bi-community is. Zie ook onderaan het NOS artikel in de OP
De meerderheid van de bevolking dus.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Trans-exclusionary radical feminist.
Iemand die aantrekking tot trans-mensen niet onder dezelfde koepel zet als cis-mensen omdat ze geloven dat trans-vrouwen geen vrouwen zijn en trans-mannen geen mannen.
Dit is alleen nergens op gebaseerd en is feitelijk onjuist.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:40 schreef KingRadler het volgende:
Van de 2.7 miljoen is het voor velen een fase en als ze volwassen worden, worden ze gewoon hetero.
Als we op elk mens een stempel gaan plaatsen, is iedereen LHBTQIA.
Wat een onzin allemaal.
Trans-vrouwen zijn dan ook geen vrouwen, maar mannen die doen alsof ze een vrouw zijn. En trans-mannen zijn geen echte mannen, maar vrouwen die doen alsof ze een man zijn.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Trans-exclusionary radical feminist.
Iemand die aantrekking tot trans-mensen niet onder dezelfde koepel zet als cis-mensen omdat ze geloven dat trans-vrouwen geen vrouwen zijn en trans-mannen geen mannen.
Dit toont aan dat het binnen min of meer twee decennia stabiel was, het vermeende aantal lhbt-ers blijft maar stijgen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:38 schreef Mikeytt het volgende:
Verder is de verklaring natuurlijk gewoon overduidelijk. En dat weet iedereen ook wel
[ afbeelding ]
Omdat de acceptatie van linkshandigen vrij snel ging in een grote golf.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:42 schreef HowardRoark het volgende:
Dit toont aan dat het binnen min of meer twee decennia jaar stabiel was, het vermeende aantal lhbt-ers blijft maar stijgen.
Kortom, een slechte vergelijking.
Hmm, sure.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Omdat de acceptatie van linkshandigen vrij snel ging in een grote golf.
De acceptatie van LHBTQI+ mensen gaat langzaam. Ik heb nog steeds vrienden die niet uit de kast durven te komen bij hun ouders.
In die tijd waren er amper tot geen 'queer' mensen omdat er nog meer sociaal kapitaal was, mensen zich conform opstelden richting de verwachtingen in de samenleving en veel mensen ook nog in meer of mindere mate religieus waren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:46 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens ook zo'n "bij de hoogste leeftijdsgroep is er een kleine daling".
Ja, vraag je lesbische oma eens hoeveel van haar queer vrienden nog in leven zijn. Heel tragisch.
Hé kijk een TERFquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Trans-vrouwen zijn dan ook geen vrouwen, maar mannen die doen alsof ze een vrouw zijn. En trans-mannen zijn geen echte mannen, maar vrouwen die doen alsof ze een man zijn.
Ik vind dit dus een rare omschrijving voor mensen die simpelweg de biologische realiteit van de mens en niet de subjectieve belevingswereld van individuen hanteren. Laten we blij zijn dat zulke mensen er nog zijn.
[..]
Dit toont aan dat het binnen min of meer twee decennia stabiel was, het vermeende aantal lhbt-ers blijft maar stijgen.
Kortom, een slechte vergelijking.
Ik denk dat cultuur/media minder te maken heeft met hoge aantal dan we denken. Tenminste, ik denk dat die typische linkshanden-grafiek wel degelijk grote invloed heeft (het mag, dus durven er meer mensen voor uit te komen), maar niet alles. Mijn voorspelling is dat we er binnen nu een aantal jaartjes achterkomen dat 1 of andere chemische stof in ons vreten of omgeving dit soort effect heeft dat de kans op foutjes in de chromosomen flink verhoogt en waarvan we het nu nog niet weten. Indertijd was er ook radioactieve make-up immers en volgens mij hebben we jaren lang geimpregneerd hout geimporteerd voor kinderspeeltoestellen terwijl het in de rest van Europa al verboden was etc etc.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:14 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)qia-ers-in-nederland
Dit aantal lijkt mij schromelijk overdreven. Als ik in eigen omgeving lijkt lijkt me een procent of drie veel realistischer. Ik vraag me af wat dit getal vandaag komt en ook hoe het mogelijk is dat er blijkbaar steeds meer jongeren dit zijn. Wat is de invloed van de media?
Niet mijn OP. 🐖🐷
Het is niet perse een fase.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:40 schreef KingRadler het volgende:
Van de 2.7 miljoen is het voor velen een fase en als ze volwassen worden, worden ze gewoon hetero.
Als we op elk mens een stempel gaan plaatsen, is iedereen LHBTQIA.
Wat een onzin allemaal.
Het interesseert me ook niets, en hoe meer vrijheid die mensen hebben hoe beter... graag zelfs. Verwacht van mij edoch niet dat ik individuen 'hen' ga noemen, dat is mijn vrijheid.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Het blijft vooral fascinerend hoe belangrijk het geslacht van anderen en de keuzes die anderen daarin willen maken voor sommige mensen is. Nog fascinerender vind ik dat juist veel van die mensen zogenaamd voor vrijheid zijn.
Ik zou niet weten waarom de al dan niet zelf gekozen seksuele identiteit van een persoon mij meer zou moeten interesseren dan de kledingkeuze of welk andere persoonlijke voorkeur.
Of wil neuken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat ruim meer dan de helft van de mannen in jouw omgeving met mannen neukt?
Is dat zo? Dacht dat menig hetero het niet zo boeit, en waarom zouden homo's dat stom vinden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Of wil neuken.
Niet iedereen die zich tot beide geslachten voelt aangetrokken is daar ook actief in.
Verder is Bi+ een vrij verborgen groep, omdat ze zowel bij heteros als bij homos veelal niet op sympathie hoeven te rekenen.
Biseksuele mannen lopen er vaak niet mee te koop.
Vrijheid zoals het hen uitkomt ja...net als politieke partijen die voor vrijheid menen te zijnquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Het blijft vooral fascinerend hoe belangrijk het geslacht van anderen en de keuzes die anderen daarin willen maken voor sommige mensen is. Nog fascinerender vind ik dat juist veel van die mensen zogenaamd voor vrijheid zijn.
Ik zou niet weten waarom de al dan niet zelf gekozen seksuele identiteit van een persoon mij meer zou moeten interesseren dan de kledingkeuze of welk andere persoonlijke voorkeur.
Jij zou wel een biseksuele partner willen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Is dat zo? Dacht dat menig hetero het niet zo boeit, en waarom zouden homo's dat stom vinden.
zolang het een vrouw isquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij zou wel een biseksuele partner willen?
Die drang om mensen in hokjes te stoppen is er altijd al geweest.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:53 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Vrijheid zoals het hen uitkomt ja...net als politieke partijen die voor vrijheid menen te zijn
Verder blijftt dat lgbt etc. vervelend geneuzel en dan bedoel ik die drang om mensen continu in hokjes te moeten categoriseren omwille van hun geaardheid en wat al niet meer. Dat moet ook zonodig geuit worden middels vlaggen en gekleurde zebrapaden. En het betreft niet alleen dat regenboogvolk, maar je ziet het ook terug in dit gewauwel over diversiteit en de uitingen daarvan.
Dat is ook wel weer zo. Misschien is het ook gewoon dat ik door de jaren heen steeds meer het onzinnige ervan inzie.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die drang om mensen in hokjes te stoppen is er altijd al geweest.
Alleen komen er nu wat hokjes bij.
Mij boeit dat verder niet. Ik laat iedereen in zijn of haar waarde.
Ik kijk ook soms best met enige verbazing naar bijvoorbeeld een pride, maar tegelijkertijd begrijp ik wel de drang om de eigen vrijheden te verdedigen en juist via wat extremiteiten een eigen plaats op te eisen. Tot op de dag van vandaag zijn de rechten van deze mensen op teveel plaatsen met voeten getreden. En dan figuren die wel de mond vol hebben over vrijheid en hoe slecht bijvoorbeeld de islam wel niet is denken dat ze anderen de maat moeten nemen omdat ze anders zijn dan zijzelf? Zich iets anders gedragen? Een eigen identiteitenstelsel opbouwen? Ik begrijp het gewoon niet. Waarom voelen mensen zoveel negatieve emoties bij gebeurtenissen of gedrag waar ze zelf op geen enkele manier nadelen of last ondervinden? En nee, het zien van twee zoenende individuen valt niet onder last ondervinden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:53 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Vrijheid zoals het hen uitkomt ja...net als politieke partijen die voor vrijheid menen te zijn
Verder blijftt dat lgbt etc. vervelend geneuzel en dan bedoel ik die drang om mensen continu in hokjes te moeten categoriseren omwille van hun geaardheid en wat al niet meer. Dat moet ook zonodig geuit worden middels vlaggen en gekleurde zebrapaden. En het betreft niet alleen dat regenboogvolk, maar je ziet het ook terug in dit gewauwel over diversiteit en de uitingen daarvan.
De meeste mensen in NL zijn TERFsquote:
Ik heb je reactie drie keer gelezen en ik heb eigenlijk geen idee wat je nou precies probeert te zeggen. En verder word ik niet ergens ongemakkelijk van het een of het ander (heb ik ook nergens gezegd trouwens).quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:13 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik kijk ook soms best met enige verbazing naar bijvoorbeeld een pride, maar tegelijkertijd begrijp ik wel de drang om de eigen vrijheden te verdedigen en juist via wat extremiteiten een eigen plaats op te eisen. Tot op de dag van vandaag zijn de rechten van deze mensen op teveel plaatsen met voeten getreden. En dan figuren die wel de mond vol hebben over vrijheid en hoe slecht bijvoorbeeld de islam wel niet is denken dat ze anderen de maat moeten nemen omdat ze anders zijn dan zijzelf? Zich iets anders gedragen? Een eigen identiteitenstelsel opbouwen? Ik begrijp het gewoon niet. Waarom voelen mensen zoveel negatieve emoties bij gebeurtenissen of gedrag waar ze zelf op geen enkele manier nadelen of last ondervinden? En nee, het zien van twee zoenende individuen valt niet onder last ondervinden.
Dus ja, jij mag dat best gewauwel vinden en je wat ongemakkelijk voelen bij het feit dat de term gelijke rechten eindelijk een soort van echte inhoud krijgt, maar dat mag ik dan weer gewauwel vinden.
Fucking hell...quote:
In 2019 is panseksueel daar aan toegevoegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:25 schreef Smart_ass het volgende:
Waarom is het tegenwoordig bi-plus ipv biseksueel? Wat heb ik gemist?
matronizing muchquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:39 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Fucking hell...
Een van de ergste dingen is aan een nieuwe mannelijke partner vertellen dat je bi bent.
De keren dat hij SCORE denkt en uit is verontrustend vaak.
Ik ben niet eens erg monogaam, maar heb me regelmatig geïrriteerd aan de conclusie van sommige heren zodra je iets meer over jezelf vertelt en ze erachter komen dat je ook met vrouwen gedate/relatie hebt gehad.
Dat zie je verkeerd. Die hele homo bi trans gebeuren wordt ons namelijk opgedrongen. Je kan al worden ontslagen als je weigert tegen volwassen personen mee te gaan in hun wanen. Als je tegen kinderen zegt goh ben je nu een vliegtuig? wat leuk. Maar tegen volwassenen in professionele setting? Alsjeblieft zeg.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, als je homoseksualiteit als waanbeeld betiteld, kan ik me voorstellen dat dat problemen geeft op je werk.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:49 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Die hele homo bi trans gebeuren wordt ons namelijk opgedrongen. Je kan al worden ontslagen als je weigert tegen volwassen personen mee te gaan in hun wanen. Als je tegen kinderen zegt goh ben je nu een vliegtuig? wat leuk. Maar tegen volwassenen in professionele setting? Alsjeblieft zeg.
Je mag zijn wie je wilt. Maar waarom neem je je sexualiteit mee naar je werk en dan gaan eisen dat anderen je speciaal moeten behandelen. Dat is toch erg kinderachtig en niet professioneel?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, als je homoseksualiteit als waanbeeld betiteld, kan ik me voorstellen dat dat problemen geeft op je werk.
Noem eens een voorbeeld van zo'n eis.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:56 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Je mag zijn wie je wilt. Maar waarom neem je je sexualiteit mee naar je werk en dan gaan eisen dat anderen je speciaal moeten behandelen. Dat is toch erg kinderachtig en niet professioneel?
Jij wordt op je werk gedwongen om sex te hebben met mensen van je eigen geslacht? Dat is best bijzonder inderdaad, ik zou bij de vertrouwenspersoon gaan klagen. Wanneer je eigenlijk bedoeld dat je je collega's niet meer mag bespotten of beledigen zoals "vroeger", tja dan zou ik zeggen, kijk nog een keer in de spiegel wie hier nou eigenlijk wel of niet professioneel is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:49 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Die hele homo bi trans gebeuren wordt ons namelijk opgedrongen. Je kan al worden ontslagen als je weigert tegen volwassen personen mee te gaan in hun wanen. Als je tegen kinderen zegt goh ben je nu een vliegtuig? wat leuk. Maar tegen volwassenen in professionele setting? Alsjeblieft zeg.
Overigens geloof ik niks van die 2.7 miljoen omdat CBS. Dezelfden die politieke partijprogrammas doorrekenen maar doen alsof het niet haalbaar is als er geen klimaat en andere rotzooi in wordt meegenomen. Ze zijn zo bevooroordeeld en WEf als een wat.
Misschien ben jij niet zo knap en wilden jouw heterovriendjes daarom niet dat je dronken aan hun tampeloeres zoog.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:26 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat is verdomme niet mijn OP!!!!!!!!
Maar goed ik deel die ervaring zeker niet.
homo's weten niet hoe hetero mannen zijn, nextquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Misschien ben jij niet zo knap en wilden jouw heterovriendjes daarom niet dat je dronken aan hun tampeloeres zoog.
Als homo kan ik beamen dat veel 'hetero' mannen niet zo heel hetero zijn hoor.
Ok, meneer DiscreetCurious op grindr die me net zijn aubergine heeft gestuurd en wil afspreken in het frikandellenbos.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:05 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
homo's weten niet hoe hetero mannen zijn, next
ik zit alleen op grindr om crystal meth te kopen doe normaalquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ok, meneer DiscreetCurious op grindr die me net zijn aubergine heeft gestuurd en wil afspreken in het frikandellenbos.
Nou ja, op sommige forums kun je al een ban kijgen (door een stortvloed aan TR's) wanneer je niet meegaat in het hele circus. Daar zouden we 20 jaar geleden om gelachen hebben (dat het mogelijk zou zijn). Heb zelf al een keer een ban gehad ergens vanwege het gebruik van een deadname (terwijl ik en 90% van de wereld niet weet wat dat is; zie het als het gebruik van een meisjesnaam).quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:02 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En overigens ken ik eigenlijk niemand die "zijn seksualiteit meeneemt naar zijn/haar werk". Ja, beroepsgroepen waarbij dat onderdeel uitmaakt van het vak, maar voor het overige? Bedoel je daarmee eigenlijk niet dat jij je ergert aan Petra die vroeger Pieter heette om dat dat niet in jouw hoofd past?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |