abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215235581
Ben vorig jaar verhuisd en in dit huis hangt een 10 jaar oude ketel, dus het leek mij verstandig om daarvoor eens een onderhoudsbeurt te regelen.

Dus ik bel net een lokale servicemonteur op. ¤ 140,- (zegge honderdveertigeuro) vraagt hij voor het onderhoud. En dat is dus de prijs als er verder niets gedaan hoeft te worden zoals een reparatie.

Ik viel bijna van mijn stoel. In ons vorige huis had ik een onderhoudscontract bij Kemkens, maar dat ga ik nooit meer doen. Wat een kutbedrijf is dat zeg. Ik zal jullie de details besparen. Maar dat was we significant goedkoper op jaarbasis dan dit.

Hij zei dat hij en alle andere monteurs sinds vorig jaar de prijzen flink hebben moeten verhogen vanwege een nieuwe verplichte certificering + nieuwe apparatuur etc.

Dus voordat ik nu alle andere monteurs uit de buurt ga bellen wil ik eerst eens vragen wat jullie zo kwijt zijn aan de jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Dank grgr
pi_215235774
Wij laten onze cv-installatie jaarlijks onderhouden. Afhankelijk van de benodigde werkzaamheden bedragen de kosten hiervoor gemiddeld ¤120 per jaar.
pi_215235961
Zit in de huur inbegrepen, iets van ¤ 30 per maand. Onderdelen, onderhoud en de cv. Zou zo’n ding ook echt nooit meer kopen.
pi_215235992
Dat is erg afhankelijk van regio vanaf de ¤80 p/j en omhoog, Randstad zal helemaal de pan uit swingen. Bijna alle bedrijven slaan er een slaatje uit met jaarcontracten aan te bieden. Dat is dan inclusief voorrijd kosten, geen uurloon, 24 uur service indien storing, exclusief onderdelenprijs voor eventuele reparaties. En hopen dat ze de afspraken dan ook nakomen.

Ga je niet voor zulk contract en bel je op de bonnefooi, dan sta je onderaan de wachtrij indien het druk is, je betaald de volle mep, voorrijd kosten, uurloon dus en werken dan op sukkeldrafje. Bel je voor een storing wordt het al helemaal spannend. Zo dwingen ze de zogenaamde voordeligere jaarcontracten af.

Die certificering gaat er aan komen, zit al paar jaar in de pen maar is nog niet rond. Maar indien krijgt je toestel dus een afgetekend en jaarlijks keuringscertificaat die alleen maar kan en mag afgeven worden door gecertificeerde installateur. Heb je dat niet en er gebeurd wat dan komt natuurlijk de verzekering kakken... Niet dat er zo snel wat gebeurd, maar indien ben je de sjaak...

Ik doe het zelf, omdat ik in die branche gewerkt heb... Het stelt niet veel voor als je het kent en onderhoud is gemiddeld tussen de 10 en 20 minuten werk. Dus ja, je wordt flink aan de oren getrokken en je betaald voor de calamiteiten service het jaarbedrag voor gemiddeld 15 minuten arbeid en misschien een pakking van een paar euro. Je haalt alleen je voordeel uit indien het vaker kapot gaat... Gaat ie nooit kapot dan val je niet terug op de extra calamiteitenservice, das kassa voor de installateur. Met het zelf te doen heb ik op huidig adres al ¤2000 uitgespaard aan onderhoudskosten, 3 x kapot geweest voor minder dan ¤70 onderdelen vervangen. Dat is dus gelijk aan een nieuwe ketel.

Nu mag dat nog, binnenkort niet meer... Althans dat zeiden ze 2 jaar terug ook... De installatiebedrijven lopen spaak mensen te vinden die gecertificeerd zijn. En kunnen oud personeel niet dwingen scholing te volgen. Wat nog steeds een economisch slecht verdeeld stropje is voor de gemiddelde ondernemer. De overheid wil dit maar de bond en branchevereniging steekt hier nog steeds stokje voor.
pi_215238374
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 15:26 schreef Nismo1991 het volgende:
Zit in de huur inbegrepen, iets van ¤ 30 per maand. Onderdelen, onderhoud en de cv. Zou zo’n ding ook echt nooit meer kopen.
Moet je eens echt gaan tellen... ¤ 30 p/m = ¤ 360 p/j zulk contract sluit je af voor 10 á 12 jaar bij de gemiddelde verhuurder. Doorsnee ketel voor gemiddelde woning ¤1500 + ¤400 aansluitkosten. ¤1900

Gemiddelde afschrijving is 15 jaar dan ben je toe aan een nieuwe ketel.

Huren:
12 x 360 = ¤ 4320 (Daarna is het pas per jaar opzegbaar en of kunt je ketel afkopen voor de rest van zijn levensduur)

Kopen:
¤ 1900 + 12 x ¤ 120 onderhoud = ¤ 3.340 (dat geeft ruimte voor ¤1000 reparaties, dan moet je wel heel erge pechvogel zijn wil je dit halen)

Niets mis mee wanneer je het kunt missen en zeker weet dat je de contractduur volledig uitzit. Of gedwongen wordt daar voor te kiezen omdat je geen ¤1900 in één keer kunt schokken. Maar dat geldt niet voor iedereen... Zit je dat contract niet uit moet je het afkopen... Niet goedkoop kan ik je vertellen...

En volgens mij heb ik me vergist met de som en betaal je ook eenmalig aansluitkosten bij huur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 11-10-2024 20:01:45 ]
pi_215238554
17,93 euro per maand. Daarvoor wordt de ketel om het jaar nagekeken, wordt er vervangen wat vervangen moet worden en bij een storing zijn word je of per telefoon geholpen en anders sturen ze snel een monteur zonder verdere kosten.
En ja, dat is me het maandbedrag wel waard. Ik kom iig niet onderaan de lijst te hangen, in de winter :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215238828
13,95 per maand. Het is niet anders, dat ding hangt vlak bij de slaapkamer van mijn dochter en moet dus goed onderhouden worden (ja, er hangt ook een koolmonoxidemelder).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215238972
Warmtenet hier. Dus geen ketel of een of ander groot object wat in een speciale ruimte moet met onderhoud.

Het is letterlijk een stukje van de onderkant van mijn meterkast.

600 euro per jaar, vastrecht en huur. Het is mijn eigendom niet. En zij moeten alles in orde houden.
Definitely not CIA
pi_215239087
0,0 hier al 20 jaar lang *O*
Gewone Vaillant ketel
En ja

Er gaat wel eens wat stuk nou nou, driewegklep bijvoorbeeld a 22 euro
Klik klak vervangen volgens video op YouTube

Jaarlijks onder houd 10 min ook via YouTube

Nieuwe ketel is nu 1000 euro dus met bespaard onderhoud nieuwe ketel verdiend *O*
pi_215239201
Voorheen ¤75,- nu ¤90,- per jaar. Dit is incl z’n filter ofzo die hij vervangt. Verder nooit storing of problemen dus er is geen sprake van reparatie.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_215239208
quote:
6s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
0,0 hier al 20 jaar lang *O*
Gewone Vaillant ketel
En ja

Er gaat wel eens wat stuk nou nou, driewegklep bijvoorbeeld a 22 euro
Klik klak vervangen volgens video op YouTube

Jaarlijks onder houd 10 min ook via YouTube

Nieuwe ketel is nu 1000 euro dus met bespaard onderhoud nieuwe ketel verdiend *O*
Sukkel, je mag het niet eens zelf doen en je hebt ook niet eens de middelen om zelf de rooktesten te doen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_215239599
0 euro.
CV-ketel de deur uitgedaan ^O^
pi_215240672
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:40 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Moet je eens echt gaan tellen... ¤ 30 p/m = ¤ 360 p/j zulk contract sluit je af voor 10 á 12 jaar bij de gemiddelde verhuurder. Doorsnee ketel voor gemiddelde woning ¤1500 + ¤400 aansluitkosten. ¤1900

Huren:
12 x 360 = ¤ 4320 (Daarna is het pas per jaar opzegbaar en of kunt je ketel afkopen voor de rest van zijn levensduur)

Kopen:
¤ 1900 + 12 x ¤ 120 onderhoud = ¤ 3.340 (dat geeft ruimte voor ¤1000 reparaties, dan moet je wel heel erge pechvogel zijn wil je dit halen)

Niets mis mee wanneer je het kunt missen en zeker weet dat je de contractduur volledig uitzit. Of gedwongen wordt daar voor te kiezen omdat je geen ¤1900 in één keer kunt schokken. Maar dat geldt niet voor iedereen... Zit je dat contract niet uit moet je het afkopen... Niet goedkoop kan ik je vertellen...

En volgens mij heb ik me vergist met de som en betaal je ook eenmalig aansluitkosten bij huur.
Dat moet je nu net niet gaan doen, je huurt een service een gemak. Net zoals mensen een huis of een auto leasen.
De prijs maakt dan niets uit.
En nee ik huur zelf niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215240711
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 14:30 schreef matigeuser het volgende:
Ben vorig jaar verhuisd en in dit huis hangt een 10 jaar oude ketel, dus het leek mij verstandig om daarvoor eens een onderhoudsbeurt te regelen.

Dus ik bel net een lokale servicemonteur op. ¤ 140,- (zegge honderdveertigeuro) vraagt hij voor het onderhoud. En dat is dus de prijs als er verder niets gedaan hoeft te worden zoals een reparatie.

Denk dat er onder de ¤100,- niet veel meer komt opdraven. Uurtarieven van ¤70 - 80 excl. zijn niet ongewoon, tegenwoordig moeten CV installateurs ook flink bijgeschoold (t.b.v. certificering) worden.

Maar even technisch inhoudelijk: hoeveel kuub gas gaat er jaarlijks doorheen? Mensen plannen altijd onderhoud o.b.v. tijd; dat slaat nergens op natuurlijk, gaat om de belasting en start/stops van de ketel.

Deels kan je wellicht zelf ook wel wat aan het ding doen misschien? Echter het afstellen van de Gas/Lucht-verhouding (vraag daar expliciet naar!) moet door een deskundige worden gedaan a.d.h.v. het O2 gehalte in de rookgassen.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 11-10-2024 22:22:43 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215241147
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 22:14 schreef halfway het volgende:
Dat moet je nu net niet gaan doen, je huurt een service een gemak.
Zoals ik al aangaf niks mis mee als dat je keuze is, je het kunt missen met centen genoeg in de spaarpot en het je een goed gevoel geeft. Wat het waard is bepaal jezelf en niemand anders...

En wanneer je graag + ¤1500 meer betaald voor een gevoel van extra service die er procentueel genomen nauwelijks is. Ieder het zijne... Ik ken daar succesverhalen en minder succesvolle verhalen. Vooral van de mensen die hun contractje niet vol kunnen maken en het vroegtijdig moeten opzeggen. Die hebben de ketel na 6 jaar al afbetaald en moeten nog eens tegen de ¤1000 lappen om de komende 6 jaar af te kopen vanwege contractbreuk.

Daarom haalde ik het aan, tel eens goed en denk goed vooruit voordat je aan die shit begint... Is niet alles goud wat blinkt. Kopen en een onderhoudscontract is gemiddeld altijd nog goedkoper. En minder service zie ik daar ook niet.
pi_215242814
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:50 schreef Mushanga71 het volgende:
En ja, dat is me het maandbedrag wel waard. Ik kom iig niet onderaan de lijst te hangen, in de winter :)
Maar hoe reëel is dit risico nou daadwerkelijk? Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing? En hebben de monteurs het in de winter echt zó ontzettend druk dat een storing niet binnen enkele dagen opgelost kan worden?

Defacto betaal jij nu 430 euro voor een onderhoudsbeurt en de belofte dat je snel geholpen wordt. Snap ik, het geeft je zekerheid en ieder bepaalt zelf wat ie dat waard vind.

Met dit soort maandbedragen neem ik zelf liever het risico dat ik me een paar dagen in de keuken moet wassen en de woonkamer met een elektrisch kacheltje moet verwarmen voor lief.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 12-10-2024 08:43:19 ]
pi_215242988
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 08:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing?
Zelden of nooit. Dacht dat oudere ketels > 10 jaar, vaak zijn uitgesloten van een onderhoudscontract. M.a.w. ze pikken de krenten uit de pap.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215243127
quote:

[..]
Maar hoe reëel is dit risico nou daadwerkelijk? Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing? En hebben de monteurs het in de winter echt zó ontzettend druk dat een storing niet binnen enkele dagen opgelost kan worden?

Defacto betaal jij nu 430 euro voor een onderhoudsbeurt en de belofte dat je snel geholpen wordt. Snap ik, het geeft je zekerheid en ieder bepaalt zelf wat ie dat waard vind.

Met dit soort maandbedragen neem ik zelf liever het risico dat ik me een paar dagen in de keuken moet wassen en de woonkamer met een elektrisch kacheltje moet verwarmen voor lief.
Zekerheid dat het snel wordt opgelost :Y
Paar keer probleem gehad en dan is het gewoon heel fijn dat het snel gefixt is.

Ketels van 15+ jaar worden uitgesloten. Althans, dat is waar ik mijn abo heb.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215243240
quote:
Ongeveer net zo vaak als dat er de jackpot in de loterij wordt gewonnen. In verhouding dus heel klein, maar zo nu en dan zit er wel eens een kneusje tussen. En de pechvogel met het kneusje heeft geluk met zijn zekerheid. Je kunt het beetje vergelijken met je auto allrisk verzekeren, daar betaal je flinke premie voor en hoe groot is het risico dat je hem total loss rijdt en het zelf schuld bent. En wie speelt quitte op het eind van de rit qua totaalkosten van de premies en gedane reparaties. Dat is procentueel heel erg laag, zet je de premie af tegen de afschrijving van de auto, dan schrik je een hoedje. Dus lig je niet wakker van de onkosten en kun je het gemakkelijk betalen, dan is het wel een zekerheid. Je weet maar nooit. De mensen die niet wakker liggen van de maandelijkse lasten en volgens het motto kunnen leven een ander moet ook wat verdienen. Laat gaan... laat gaan... Geboden zekerheid heeft zijn prijskaartje.

En ja, de meeste technische bedrijven hebben het heel erg druk... Technisch personeel staat iedere branche om te springen en is niet aan te slepen. Ik heb +10 in het onderwijs gewerkt afdeling techniek. van de 100 leerlingen vind je 60 Scooterboys op de motorvoertuigenafdeling, 20 Gamers op de ICT, de overige 20 is verdeeld over de installatietechniek, metselen en timmeren. En alles wat naar de techniek gaat zijn doorgaans jongeren die niet weten wat ze willen en de kantjes er vanaf lopen met een lang gezicht omdat er leerplicht is. En roepen wat moet ik met Wiskunde, doe je later toch geen zak meer mee! :') Liever lui dan moe. En wanneer ze van school afkomen kunnen ze nog steeds niks, dus voordat je daar wat mee kunt heb je ze zeker 5 jaar als leerling in je bedrijf rondhangen. Heel af en toe zit er een pareltje tussen, die kijkt en het werk ziet. Het merendeel doet alleen maar wat opgedragen wordt, draag je niets op gaan de luiken meteen dicht.

Waarom denk ja dat dit hele certificaten verhaal in de cv techniek nog steeds niet wettelijk aangenomen is? De meeste bedrijven vinden de mensen niet die de certificaten hebben of überhaupt kunnen/willen halen. HEt bedrijf moet de opleiding betalen maar de deelnemer moet eerst nog doen en slagen. Zou de overheid die wet doorduwen met de kop door de muur, gaan in Nederland heel wat installatiebedrijven failliet omdat ze het werk dan niet meer mogen doen. Dan wordt er nog minder onderhoud gepleegd.
pi_215243342
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 19:40 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Huren:

Kopen:

Je vergeet het onderhoudscontract bij eigendom. Laat je jaarlijks een beunhaas komen, of je hebt geen contract en op kerstavond stopt je cv er mee, dan kun je niet verwachten dat ze direct komen, je sluit dan achteraan de rij.

Een onderhoudscontract begint ook al rond de ¤ 20,00 per maand. Dan is huren jaarlijks ¤ 120,00 per jaar extra.

In deze woning zat de ketel er in dus hebben we die overgenomen, in de vorige woning zelf een huur cv laten plaatsen, omdat die op een lastige plek zat kwamen er inderdaad ¤ 1000 aansluitkosten bij, dat was inderdaad zo’n gevalletje had hem beter kunnen kopen.
pi_215243424
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 20:36 schreef Chinless het volgende:

[..]
Sukkel, je mag het niet eens zelf doen en je hebt ook niet eens de middelen om zelf de rooktesten te doen.
:') Onderhoud kan je makkelijk zelf en met een goede rook/koolmono melder bij de CV ketel kom je al een heel eind.
In mijn vorige huis heb ik ook via een organisatie een nieuwe ketel laten plaatsen. Volgensmij iets van 1300 euro eenmalig + 120euro/jaar voor onderhoud. Best een aardige deal maar wat ik zelf kan is uiteindelijk toch weggegooid geld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:02 schreef CarbonC het volgende:
0 euro.
CV-ketel de deur uitgedaan ^O^
:') En nu heb je je scheel betaald aan een WP installatie, een herrie apparaat buiten, een zolder vol met meuk en een stroomrekening van heb je me daar. Nee jij bent slim bezig |:(

Ohja; De eerste Google hit:
Voor een goede werking van je warmtepomp en een lange levensduur is een periodieke controle belangrijk. De onderhoudskosten van een warmtepomp bedragen gemiddeld zo'n ¤150 per jaar.
pi_215243435
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 09:50 schreef kudf0k het volgende:

[..]
:') Onderhoud kan je makkelijk zelf en met een goede rook/koolmono melder bij de CV ketel kom je al een heel eind.
[..]
:') En nu heb je je scheel betaald aan een WP installatie, een herrie apparaat buiten, een zolder vol met meuk en een stroomrekening van heb je me daar. Nee jij bent slim bezig |:(

Ohja; De eerste Google hit:
Voor een goede werking van je warmtepomp en een lange levensduur is een periodieke controle belangrijk. De onderhoudskosten van een warmtepomp bedragen gemiddeld zo'n ¤150 per jaar.
Jij denkt dat een warmtepomp niet uit kan?
:z :Z
pi_215243485
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 09:52 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Jij denkt dat een warmtepomp niet uit kan?
:z :Z
Ik weet dat een warmtepomp niet uit kan. Mijn laatste berekening kwam op enkele honderden euro's verschil over 15 jaar (ten gunste van WP). Dat is de moeite niet waard en de kans dat er in die 15 jaar iets stuk gaat het ingewikkelde WP systeem is vrij groot waardoor de enkele 100'den euros besparing snel teniet gedaan wordt. En over 10-15 jaar weer 8K+ uitgeven om de boel te vervangen zeker...

De financienen zijn niet de belangrijkste drijfveer voor mij. Ik wil een goed en snel reagerende hoog temperatuur verwarming welke eindeloos deze warmte kan leveren wanneer het moet. Welke getuned is op mijn huis (oudere radiatoren, beneden wel vloer verwarming).
Het laatste wat ik wil is een halve machinekamer aan apparatuur, een pislauwe radiator en een lawaaiapparaat buiten aan de gevel. Al is die WP 1000 euro goedkoper, Oprotten :W
pi_215243497
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 09:58 schreef kudf0k het volgende:

[..]
Ik weet dat een warmtepomp niet uit kan. Mijn laatste berekening kwam op enkele honderden euro's verschil over 15 jaar (ten gunste van WP). Dat is de moeite niet waard en de kans dat er in die 15 jaar iets stuk gaat het ingewikkelde WP systeem is vrij groot waardoor de enkele 100'den euros besparing snel teniet gedaan wordt. En over 10-15 jaar weer 8K+ uitgeven om de boel te vervangen zeker...

De financienen zijn niet de belangrijkste drijfveer voor mij. Ik wil een goed en snel reagerende hoog temperatuur verwarming welke eindeloos deze warmte kan leveren wanneer het moet. Welke getuned is op mijn huis (oudere radiatoren, beneden wel vloer verwarming).
Het laatste wat ik wil is een halve machinekamer aan apparatuur en een lawaaiapparaat buiten aan de gevel. Al is die WP 1000 euro goedkoper. Oprotten :W
Je hebt wel erg veel vooroordelen over warmtepompen.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat eerst de isolatie en het afgiftesysteem op orde moeten zijn.
En de woningwaarde neemt natuurlijk toe als die gasloos is.
pi_215243641
- Je hebt wel erg veel vooroordelen over warmtepompen
Ik heb genoeg vrienden/famillie met een WP welke ik uitvoerig bestudeerd heb. Ik ben erg benieuwd wat je als vooroordeel ziet.

- En de woningwaarde neemt natuurlijk toe als die gasloos is.
Dit stond laatst in het nieuws?. Tot wel 70K meer? Haha wat een onzin.
Ik ben recentelijk verhuist en heb tot 3maal toe een woning laten schieten i.v.m. een WP en een driedubbel dozijn aan zonnepanelen op het dak. Veel van die systemen waren 5+ jaar oud. Dus binnen 10 jaar moet ik duizenden en duizenden euro's erin stoppen om al die meuk te gaan onderhouden/vervangen? Zodat het weer 15 jaar mee kan? De kans dat ik zo lang in een huis woon is minimaal. Ik ga dat nooit terug verdienen. Tegen die tijd zit ik permanent in mijn 2de huis in Frankrijk met een beetje mazzel. Olie en hout gestookt :D
En dan hebben we het nog niet eens over de afschaffing van de salderingsregeling (hopelijk in 2027 toch echt eindelijk!) Nee bedankt :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')