Moet je eens echt gaan tellen... ¤ 30 p/m = ¤ 360 p/j zulk contract sluit je af voor 10 á 12 jaar bij de gemiddelde verhuurder. Doorsnee ketel voor gemiddelde woning ¤1500 + ¤400 aansluitkosten. ¤1900quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:26 schreef Nismo1991 het volgende:
Zit in de huur inbegrepen, iets van ¤ 30 per maand. Onderdelen, onderhoud en de cv. Zou zo’n ding ook echt nooit meer kopen.
Sukkel, je mag het niet eens zelf doen en je hebt ook niet eens de middelen om zelf de rooktesten te doen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 20:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
0,0 hier al 20 jaar lang
Gewone Vaillant ketel
En ja
Er gaat wel eens wat stuk nou nou, driewegklep bijvoorbeeld a 22 euro
Klik klak vervangen volgens video op YouTube
Jaarlijks onder houd 10 min ook via YouTube
Nieuwe ketel is nu 1000 euro dus met bespaard onderhoud nieuwe ketel verdiend
Dat moet je nu net niet gaan doen, je huurt een service een gemak. Net zoals mensen een huis of een auto leasen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:40 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Moet je eens echt gaan tellen... ¤ 30 p/m = ¤ 360 p/j zulk contract sluit je af voor 10 á 12 jaar bij de gemiddelde verhuurder. Doorsnee ketel voor gemiddelde woning ¤1500 + ¤400 aansluitkosten. ¤1900
Gemiddelde afschrijving is 15 jaar dan ben je toe aan een nieuwe ketel.
Huren:
12 x 360 = ¤ 4320 (Daarna is het pas per jaar opzegbaar en of kunt je ketel afkopen voor de rest van zijn levensduur)
Kopen:
¤ 1900 + 12 x ¤ 120 onderhoud = ¤ 3.340 (dat geeft ruimte voor ¤1000 reparaties, dan moet je wel heel erge pechvogel zijn wil je dit halen)
Niets mis mee wanneer je het kunt missen en zeker weet dat je de contractduur volledig uitzit. Of gedwongen wordt daar voor te kiezen omdat je geen ¤1900 in één keer kunt schokken. Maar dat geldt niet voor iedereen... Zit je dat contract niet uit moet je het afkopen... Niet goedkoop kan ik je vertellen...
En volgens mij heb ik me vergist met de som en betaal je ook eenmalig aansluitkosten bij huur.
Denk dat er onder de ¤100,- niet veel meer komt opdraven. Uurtarieven van ¤70 - 80 excl. zijn niet ongewoon, tegenwoordig moeten CV installateurs ook flink bijgeschoold (t.b.v. certificering) worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 14:30 schreef matigeuser het volgende:
Ben vorig jaar verhuisd en in dit huis hangt een 10 jaar oude ketel, dus het leek mij verstandig om daarvoor eens een onderhoudsbeurt te regelen.
Dus ik bel net een lokale servicemonteur op. ¤ 140,- (zegge honderdveertigeuro) vraagt hij voor het onderhoud. En dat is dus de prijs als er verder niets gedaan hoeft te worden zoals een reparatie.
Zoals ik al aangaf niks mis mee als dat je keuze is, je het kunt missen met centen genoeg in de spaarpot en het je een goed gevoel geeft. Wat het waard is bepaal jezelf en niemand anders...quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:14 schreef halfway het volgende:
Dat moet je nu net niet gaan doen, je huurt een service een gemak.
Maar hoe reëel is dit risico nou daadwerkelijk? Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing? En hebben de monteurs het in de winter echt zó ontzettend druk dat een storing niet binnen enkele dagen opgelost kan worden?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:50 schreef Mushanga71 het volgende:
En ja, dat is me het maandbedrag wel waard. Ik kom iig niet onderaan de lijst te hangen, in de winter
Zelden of nooit. Dacht dat oudere ketels > 10 jaar, vaak zijn uitgesloten van een onderhoudscontract. M.a.w. ze pikken de krenten uit de pap.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 08:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing?
Zekerheid dat het snel wordt opgelostquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 08:18 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Maar hoe reëel is dit risico nou daadwerkelijk? Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing? En hebben de monteurs het in de winter echt zó ontzettend druk dat een storing niet binnen enkele dagen opgelost kan worden?
Defacto betaal jij nu 430 euro voor een onderhoudsbeurt en de belofte dat je snel geholpen wordt. Snap ik, het geeft je zekerheid en ieder bepaalt zelf wat ie dat waard vind.
Met dit soort maandbedragen neem ik zelf liever het risico dat ik me een paar dagen in de keuken moet wassen en de woonkamer met een elektrisch kacheltje moet verwarmen voor lief.
Ongeveer net zo vaak als dat er de jackpot in de loterij wordt gewonnen. In verhouding dus heel klein, maar zo nu en dan zit er wel eens een kneusje tussen. En de pechvogel met het kneusje heeft geluk met zijn zekerheid. Je kunt het beetje vergelijken met je auto allrisk verzekeren, daar betaal je flinke premie voor en hoe groot is het risico dat je hem total loss rijdt en het zelf schuld bent. En wie speelt quitte op het eind van de rit qua totaalkosten van de premies en gedane reparaties. Dat is procentueel heel erg laag, zet je de premie af tegen de afschrijving van de auto, dan schrik je een hoedje. Dus lig je niet wakker van de onkosten en kun je het gemakkelijk betalen, dan is het wel een zekerheid. Je weet maar nooit. De mensen die niet wakker liggen van de maandelijkse lasten en volgens het motto kunnen leven een ander moet ook wat verdienen. Laat gaan... laat gaan... Geboden zekerheid heeft zijn prijskaartje.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 08:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Maar hoe reëel is dit risico nou daadwerkelijk? Hoe vaak heeft een moderne ketel nou storing? En hebben de monteurs het in de winter echt zó ontzettend druk dat een storing niet binnen enkele dagen opgelost kan worden?
Je vergeet het onderhoudscontract bij eigendom. Laat je jaarlijks een beunhaas komen, of je hebt geen contract en op kerstavond stopt je cv er mee, dan kun je niet verwachten dat ze direct komen, je sluit dan achteraan de rij.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 19:40 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Moet je eens echt gaan tellen... ¤ 30 p/m = ¤ 360 p/j zulk contract sluit je af voor 10 á 12 jaar bij de gemiddelde verhuurder. Doorsnee ketel voor gemiddelde woning ¤1500 + ¤400 aansluitkosten. ¤1900
Gemiddelde afschrijving is 15 jaar dan ben je toe aan een nieuwe ketel.
Huren:
12 x 360 = ¤ 4320 (Daarna is het pas per jaar opzegbaar en of kunt je ketel afkopen voor de rest van zijn levensduur)
Kopen:
¤ 1900 + 12 x ¤ 120 onderhoud = ¤ 3.340 (dat geeft ruimte voor ¤1000 reparaties, dan moet je wel heel erge pechvogel zijn wil je dit halen)
Niets mis mee wanneer je het kunt missen en zeker weet dat je de contractduur volledig uitzit. Of gedwongen wordt daar voor te kiezen omdat je geen ¤1900 in één keer kunt schokken. Maar dat geldt niet voor iedereen... Zit je dat contract niet uit moet je het afkopen... Niet goedkoop kan ik je vertellen...
En volgens mij heb ik me vergist met de som en betaal je ook eenmalig aansluitkosten bij huur.
Onderhoud kan je makkelijk zelf en met een goede rook/koolmono melder bij de CV ketel kom je al een heel eind.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 20:36 schreef Chinless het volgende:
[..]
Sukkel, je mag het niet eens zelf doen en je hebt ook niet eens de middelen om zelf de rooktesten te doen.
En nu heb je je scheel betaald aan een WP installatie, een herrie apparaat buiten, een zolder vol met meuk en een stroomrekening van heb je me daar. Nee jij bent slim bezigquote:
Jij denkt dat een warmtepomp niet uit kan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:50 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Onderhoud kan je makkelijk zelf en met een goede rook/koolmono melder bij de CV ketel kom je al een heel eind.
[..]
En nu heb je je scheel betaald aan een WP installatie, een herrie apparaat buiten, een zolder vol met meuk en een stroomrekening van heb je me daar. Nee jij bent slim bezig
Ohja; De eerste Google hit:
Voor een goede werking van je warmtepomp en een lange levensduur is een periodieke controle belangrijk. De onderhoudskosten van een warmtepomp bedragen gemiddeld zo'n ¤150 per jaar.
Ik weet dat een warmtepomp niet uit kan. Mijn laatste berekening kwam op enkele honderden euro's verschil over 15 jaar (ten gunste van WP). Dat is de moeite niet waard en de kans dat er in die 15 jaar iets stuk gaat het ingewikkelde WP systeem is vrij groot waardoor de enkele 100'den euros besparing snel teniet gedaan wordt. En over 10-15 jaar weer 8K+ uitgeven om de boel te vervangen zeker...quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:52 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Jij denkt dat een warmtepomp niet uit kan?
Je hebt wel erg veel vooroordelen over warmtepompen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 09:58 schreef kudf0k het volgende:
[..]
Ik weet dat een warmtepomp niet uit kan. Mijn laatste berekening kwam op enkele honderden euro's verschil over 15 jaar (ten gunste van WP). Dat is de moeite niet waard en de kans dat er in die 15 jaar iets stuk gaat het ingewikkelde WP systeem is vrij groot waardoor de enkele 100'den euros besparing snel teniet gedaan wordt. En over 10-15 jaar weer 8K+ uitgeven om de boel te vervangen zeker...
De financienen zijn niet de belangrijkste drijfveer voor mij. Ik wil een goed en snel reagerende hoog temperatuur verwarming welke eindeloos deze warmte kan leveren wanneer het moet. Welke getuned is op mijn huis (oudere radiatoren, beneden wel vloer verwarming).
Het laatste wat ik wil is een halve machinekamer aan apparatuur en een lawaaiapparaat buiten aan de gevel. Al is die WP 1000 euro goedkoper. Oprotten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |