Ik ben late to the party maar een huisarts die dit zegt heeft zich wel heel weinig ingelezen. Het enige wat zo'n beetje overal consistent is, is de boodschap dat je je hormonen niet bij je borsten in de buurt mag doen. Zelfs zonder borsten niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 20:33 schreef BE het volgende:
[..]
Nee, ze vertelde me dat ik best een verwijzing mocht als ik dat echt wilde maar dat de wachttijd best heel lang was en dat ze toevallig die week met een gynaecoloog had gesproken en had gevraagd wat er nou evt. anders was aan een overgangspoli dan de zorg van de ha en daarop had de gyn gezegd: niks eigenlijk.
Toen ik vertelde over dat ik het soms lastig vond waar die pleister te plakken, want onder de broekrand levert irritatie op en een vriendin had weer advies gekregen: 'niet binnen 14d. op dezelfde plek'.
Weer een ander zei de hele buik, de bijsluiter zegt alleen onder de navel en mijn ha zei 'vlgs mij ook op de borst en de schouders'.
quote:Op vrijdag 13 december 2024 16:03 schreef TolstoiFan het volgende:
Vanochtend naar de huisarts geweest, was een erg fijn gesprek.Inmiddels heb ik alles in huis en de bijsluiters aandachtig gelezen. Nu ben ik toch een beetje bang voor alle bijwerkingen.....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zowel de gel als de progesteron moet bij voorkeur op een vast tijdstip gesmeerd / ingenomen worden. Progesteron 's avonds is geen probleem. De gel 's ochtends is wat lastiger: ik sta 3 dg per week om 5 uur op, 2 dagen rond 6:30 en 2 dagen rond 7:30-8 uur.
Hoe pakken jullie dat aan?
In de bijsluiter staat dat de gel 3 weken gesmeerd moet worden en daarna 1 week niet. Daar heeft de huisarts het niet over gehad. Iemand ervaring hiermee?
Lijken ze erger dan wat je nu hebt?quote:Op vrijdag 13 december 2024 19:53 schreef TolstoiFan het volgende:
Even een crosspost uit OUD
[..]
Inmiddels heb ik alles in huis en de bijsluiters aandachtig gelezen. Nu ben ik toch een beetje bang voor alle bijwerkingen.....
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand oestrogeen cyclisch nam. Dat wordt bij mijn weten standaard doorlopend gebruikt. Is dat de bijsluiter die de apotheek erbij heeft gemaakt?quote:Zowel de gel als de progesteron moet bij voorkeur op een vast tijdstip gesmeerd / ingenomen worden. Progesteron 's avonds is geen probleem. De gel 's ochtends is wat lastiger: ik sta 3 dg per week om 5 uur op, 2 dagen rond 6:30 en 2 dagen rond 7:30-8 uur.
Hoe pakken jullie dat aan?
In de bijsluiter staat dat de gel 3 weken gesmeerd moet worden en daarna 1 week niet. Daar heeft de huisarts het niet over gehad. Iemand ervaring hiermee?
Enquote:Geef vrouwen met een uterus, naast het oestrogeen, een (oraal) progestageen: cyclisch in de perimenopauze, continu in de postmenopauze.
M.a.w.: niks over cyclisch nemen van de oestrogenen, dat doe je enkel met de progesteron.quote:Doseringen
Let op! Bij vrouwen met een intacte uterus of een voorgeschiedenis van endometriose, de oestrogeenbehandeling combineren met een progestageen gedurende 12–14 dagen per behandelcyclus van 28 dagen.
Erger, tja dat is een relatief begrip. Kans op kanker iets vergroot, ook al is de kans maar klein, krijg ik daar wel wat bedenkingen bij.quote:Op zaterdag 14 december 2024 06:20 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Lijken ze erger dan wat je nu hebt?
[..]
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand oestrogeen cyclisch nam. Dat wordt bij mijn weten standaard doorlopend gebruikt. Is dat de bijsluiter die de apotheek erbij heeft gemaakt?
Snap ik, als je het zo leest.quote:Op zaterdag 14 december 2024 09:24 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Erger, tja dat is een relatief begrip. Kans op kanker iets vergroot, ook al is de kans maar klein, krijg ik daar wel wat bedenkingen bij.
Huu, migraine is de helquote:Maar vooral de bijwerking hoofdpijn/migraine maakt me bang. Ik heb echt tientallen jaren zware migraine gehad, die sinds mijn zwangerschap bijna weg is. Als ik dat ervoor terug zou krijgen, dan vind ik dat wel echt veel erger. Maar dat is gewoon proberen, mocht het toch gebeuren, dan stop ik acuut.
Nee, maar ik roep toch.quote:Op maandag 16 december 2024 12:59 schreef miss_sly het volgende:
Zijn er hier ook vrouwen die zowel de pleisters als de oestrogel hebben gebruikt en iets kunnen vertellen over het verschil?
Ik ben opgehoogd naar 75 en heb gevraagd om de pleisters van 75 van Systen. De huisarts belde dat ze die niet lijkt te kunnen voorschrijven, en dat dat wellicht betekent dat die niet meer worden geleverd. Dus of blijven knippen, of overstappen op oestrogel. Dat laatste lijkt me alleen best bewerkelijk: het is sowieso iedere dag in plaats van twee keer per week, je moet het goed uitsmeren, je moet je handen goed wassen, je mag minstens een uur geen huidcontact met anderen hebben...Die pleisters plak je op en klaar ben je.
O ja, zo klinkt het wel doable, inderdaad. Het is ook prima om het iedere dag op dezelfde plek te smeren?quote:Op maandag 16 december 2024 13:41 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee, maar ik roep toch.
Ik gebruik oestrogel en vind het niet per se een feest, maar
Dat het elke dag is heeft ook een voordeel, ik onthoud het dan makkelijker
Ik doe het binnenkant benen, daar raak ik toch niet zo makkelijk iemand mee aan meestal na het opstaan.
Ik smeer voor ik opsta, ga dan naar de wc en raak met de smeerhand niet echt iets aan voor ik toch mijn handen was na het plassen.
Vind het minder onhandig dan ik zelf vooraf dacht.
quote:
1. Dat smeert redelijk ok op 1 binnenbeen . Natte hand smeer ik droog op de voorkant van het been.quote:Op maandag 16 december 2024 14:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En hoeveel pompjes smeer je? Ene dag het ene been, andere dag het andere been dus?
Ik denk dat ik zelfs wel op drie of vier zou kunnen zitten, want vier wordt ongeveer gelijkgesteld met 100 pleister.quote:Op maandag 16 december 2024 15:12 schreef Vanyel het volgende:
[..]
1. Dat smeert redelijk ok op 1 binnenbeen . Natte hand smeer ik droog op de voorkant van het been.
Maar mijn wederhelft zit op 2 (zou jij denk ik ook op uit kunnen komen) en die heeft wel teveel voor dat ene stuk huid. Die smeert door tot de kuit.
Waar? Dat zou impliceren dat 2 pompjes gelijk zou zijn aan een 50 pleister?quote:Op maandag 16 december 2024 15:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zelfs wel op drie of vier zou kunnen zitten, want vier wordt ongeveer gelijkgesteld met 100 pleister.
Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Ik maakte die vergelijking omdat er ook gesteld wordt dat je met P omhoog moet bij 4 pompjes of 100 pleister.quote:Op maandag 16 december 2024 16:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waar? Dat zou impliceren dat 2 pompjes gelijk zou zijn aan een 50 pleister?
Hier wordt de serumconcentratie van 2 pompjes ongeveer gelijk gesteld aan een 75 pleister.
Overigens wil ik ook omhoog, maar heb daar nog geen akkoord op![]()
Ik heb 2 weken geleden nog gewoon een hele riedel meegekregen. Wat ze niet op voorraad hebben bestellen ze ‘gewoon’ centraal. Als er dan geen tekorten of leveringsproblemen zijn dan krijg je het ook gewoon.quote:Op maandag 16 december 2024 17:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik maakte die vergelijking omdat er ook gesteld wordt dat je met P omhoog moet bij 4 pompjes of 100 pleister.
Maar goed, een en ander is gewoon heel persoonlijk, natuurlijk. Het is maar net hoe goed je ergens op gaat.
Ik vind eigenlijk een productwissel niet zo'n heel fijn idee, juist omdat ik dan weer moet gaan zoeken naar de juiste dosis. Ik moet een ophoging van mijn pleister, maar verder ben ik wel tevreden.
Ik wacht wel even af of de 75 leverbaar is, en zo niet, vraag ik toch eens of ik omhoog mag naar 100.
Misschien heeft het ermee te maken dat Sandoz het standaard merk is omdat het goedkoper is. Ik had van het ziekenhuis ook Systen 50 gekregen, maar bij de apotheek van de huisarts ging ik over op Sandoz. Dus misschien is het zo dat als de huisarts belt en aangeeft dat de dosis 75 wordt en daarom de keuze voor Systen gerechtvaardigd is, het we voorgeschreven kan worden, maar niet zonder contact tussen huisarts en apotheek.quote:Op maandag 16 december 2024 20:28 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Ik heb 2 weken geleden nog gewoon een hele riedel meegekregen. Wat ze niet op voorraad hebben bestellen ze ‘gewoon’ centraal. Als er dan geen tekorten of leveringsproblemen zijn dan krijg je het ook gewoon.
Allicht dat dat per apotheek kan verschillen?
Ah, zo!quote:Op maandag 16 december 2024 21:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien heeft het ermee te maken dat Sandoz het standaard merk is omdat het goedkoper is. Ik had van het ziekenhuis ook Systen 50 gekregen, maar bij de apotheek van de huisarts ging ik over op Sandoz. Dus misschien is het zo dat als de huisarts belt en aangeeft dat de dosis 75 wordt en daarom de keuze voor Systen gerechtvaardigd is, het we voorgeschreven kan worden, maar niet zonder contact tussen huisarts en apotheek.
Geen ervaring mee, maar ik weet dat het wel veel wordt gedaan. Kan dus wel prima.quote:Op vrijdag 20 december 2024 21:32 schreef BE het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met utrogestan vaginaal inbrengen?
Gisterenavond viel het behoorlijk zwaar op de maag, ik was echt kotsmisselijk en daar ben ik licht fobisch voor.:’)
Neem je er twee?quote:Op vrijdag 20 december 2024 23:14 schreef BE het volgende:
Vanavond even proef op de som, mijn maag doet toch al wat gek de laatste dagen. Vooral als ie leeg is.
Maar anders ga ik dat eens proberen, vaginaal. Desnoods 1 om 1.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |