abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215208058
Vroeger was t slim om te lenen bij duo ivm de rente die zo laag was.
Dat was een slimme manier om eigen geld te hebben voor bijv een huis of wat dan ook. Ipv lenen bij de bank.

Is t nu nog steeds slim om maximaal bij te lenen bij duo of juist niet?
pi_215208100
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 08:31 schreef woxxel2 het volgende:
Dat was een slimme manier om eigen geld te hebben voor bijv een huis of wat dan ook. Ipv lenen bij de bank.

Ja man, het is superslim om te lenen, op welke manier dan ook.
pi_215213677
Helaas geen serieus antwoord
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:29:57 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215213715
Studieschulden zijn niet zo goed voor je leencapaciteit als je een hypotheek wil afsluiten. In de praktijk komt het er meestal op neer dat je je nog openstaande studieschuld het beste eerst kan afsluiten.

Maximaal lenen bij duo is eigenlijk nooit een goed idee geweest. Maar het was een fabeltje dat het vrij goed deed in studentenkroegen, want dan leek het allemaal wat minder erg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:16:18 #5
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_215233776
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
Studieschulden zijn niet zo goed voor je leencapaciteit als je een hypotheek wil afsluiten. In de praktijk komt het er meestal op neer dat je je nog openstaande studieschuld het beste eerst kan afsluiten.

Maximaal lenen bij duo is eigenlijk nooit een goed idee geweest. Maar het was een fabeltje dat het vrij goed deed in studentenkroegen, want dan leek het allemaal wat minder erg.
Nou het ligt eraan.

Als je de zelfdiscipline hebt om het opzij te zetten en op een spaarrekening/deposito te zetten heb je
A: meer winst dan je rente hoeft terug te betalen.
B: Je hebt een appeltje voor de dorst mocht er iets grotesk gebeuren waar je een groter bedrag voor nodig hebt, dat je als student anders nooit bij elkaar kan sparen. Dat hoeven niet per se slechte investeringen te zijn. Maar denk bv. dingen als dat je plots een auto nodig hebt voor je droombaan (moet je geen tesla kopen t.w.v. je hele schuld. Maar ook een pruimenschuddertje moet je maar kunnen betalen, als je alleen een simpel bijbaantje had tijdens je studie.)

Mocht je het op zo'n manier op zij zetten, dan kun je het ook zo weer aflossen als je een huis koopt.

De winst is wel zo marginaal dat je je zelf ernstig moet afvragen of je idd de zelfdiscpline hebt om het met rust te laten.
Met beleggen loop je natuurlijk risico, dus dan moet je je zelf afvragen of je het dat waard vindt. De kans dat je al je geld kwijt bent is niet supergroot als je een beetje verstandig belegt, maar het kan natuurlijk wel dat je flink wat verlies hebt gemaakt in het (relatief) korte tijdsbestek tot je terug moet betalen. Staat ook tegenover dat je een leuke winst kunt maken. Als je een evt. verlies kan overkomen of het langer kan laten staan (ook als je terug moet gaan betalen), kan het best een manier zijn om te beginnen met beleggen met een leuk bedrag.

De meeste mensen denken al snel "lening bah...", tenzij het om een hypotheek gaat. Maar als je het niet uitgeeft aan feesten of zuipen en je goed verdiept in de rentestanden (die je ervoor kunt krijgen vs. betaalt), de zelfdiscipline hebt om het te laten rusten, en je goed op de hoogte bent van de terugbetaal-voorwaarden dan kan het een slimme en rationele zet zijn :) .
pi_215241924
Ja op die manier dacht ik ook. Ik doelde ook op, maximaal bijlenen en dat dan opsparen.
Het werd vroeger al gedaan.

Omdat de rente zo laag is, kon je dat bedrag wat je al die tijd kon bijlenen inzetten als je iets moest kopen waar je voor zou lenen

Voor een huis bijvoorbeeld.
Maar ik zag al dat ze tegenwoordig ook kijken naar studieschuld voor ze een hypotheek willen geven.
  zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:04:24 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215241956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:25 schreef woxxel2 het volgende:
Helaas geen serieus antwoord
Laatst bij een hypotheker geweest, die gaf aan dat het verschilt over tijd, maar vaak kan je voor iedere euro geleend duo geld meer dan 1 euro minder aan hypotheek krijgen; dus nee het is geen goed plan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215376575
quote:
16s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 00:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Laatst bij een hypotheker geweest, die gaf aan dat het verschilt over tijd, maar vaak kan je voor iedere euro geleend duo geld meer dan 1 euro minder aan hypotheek krijgen; dus nee het is geen goed plan.
Maar lenen van DUO is geen probleem als je dat geld opzij zet, mocht je dan geld nodig hebben voor aanschaf van een auto dan is dit goedkoper dan lenen bij de bank tegen 9%. Ook mocht je het bijv. in deposito's of ermee beleggen kan (met nadruk op kan) je meer rendement hebben.
pi_215968382
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 08:31 schreef woxxel2 het volgende:

Kort antwoord: JA

Lang antwoord: geld lenen heeft altijd nadelen, dus leen niet als je het niet nodig hebt. Maar als je ergens leent, dan is DUO de beste optie :)
pi_215996779
Ik heb het 5 jaar geleden wel gedaan maximaal lenen en 20k op mijn spaar rekening gezet om een huis te kopen. Toen was het “gratis” geld, het heeft mij geholpen om een huis te kopen.

Nu is het niet meer interessant omdat het meegewogen wordt bij je leencapaciteit. Tenzij je het niet opgeeft bij je hypotheekaanvraag maar besef wel dat je hier een risico loopt als je je hypotheek niet kan betalen.
pi_215996953
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 08:40 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Ja man, het is superslim om te lenen, op welke manier dan ook.
De hele wereld is gebouwd op lenen. In tijden van lage of negatieve rente zijn er veel bedrijven die geen winst maken.
pi_215996972
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
Studieschulden zijn niet zo goed voor je leencapaciteit als je een hypotheek wil afsluiten.
Een studieschuld werd eerst niet meegerekend in je hypotheek. Dat was zowaar bijna een belofte van Rutte 2 meen ik mij te herinneren.
pi_215997220
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 12:49 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Een studieschuld werd eerst niet meegerekend in je hypotheek. Dat was zowaar bijna een belofte van Rutte 2 meen ik mij te herinneren.
Klopt die werden niet meegenomen bij je hypotheek aanvraag, maar de politiek kun je nooit vertrouwen.
pi_216283981
Nee, het is niet slim. De aflosperiode voor je studieschuld is tegenwoordig 35 jaar. Dat is een lange periode waarin van alles aan de rente en de voorwaarden tot kwijtschelding kan veranderen.
pi_216283996
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 13:10 schreef Infinti het volgende:

[..]
Klopt die werden niet meegenomen bij je hypotheek aanvraag, maar de politiek kun je nooit vertrouwen.
De “politiek” is dan ook geen wetgever.
  maandag 13 januari 2025 @ 18:46:37 #16
508131 Beau_ter_Ham
Weg wegens slecht beleid
pi_216284265
Leen niets als je het geld niet echt nodig hebt. En investeer het zeker niet in bitcoin of andere (digitale) investerings mogelijkheden. Investeren moet je alleen doen met geld wat je over hebt en zeker niet met geleend geld. (Ja noem me maar een ouwe lul of boomer, maar ik heb het al te vaak fout zien gaan bij mensen die dachten een sterk plan te hebben)
Wegens minachting van de admin voor de leden (en zijn onfatsoenlijk gedrag ) heb ik dit forum verlaten
pi_216284337
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 18:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Leen niets als je het geld niet echt nodig hebt. En investeer het zeker niet in bitcoin of andere (digitale) investerings mogelijkheden. Investeren moet je alleen doen met geld wat je over hebt en zeker niet met geleend geld. (Ja noem me maar een ouwe lul of boomer, maar ik heb het al te vaak fout zien gaan bij mensen die dachten een sterk plan te hebben)
Precies. Tenzij je denkt dat je een tweede @skere_student kunt worden, maar geld verdienen met je verhaal over je studieschuld is meer uitzondering dan regel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2025 18:54:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')