Best nog lang eigenlijk. In 2 dagen kan er toch nog veel veranderen.quote:
Niet heel veel. Kan nog krachtiger worden voor het afneemt. De wind zal het probleem vermoedelijk niet worden. Vermoedelijk high end cat 2 of cat3 bij landfall. Als ze pech hebben high end cat 3 of 4. Die stormvloed komt er zeker.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Best nog lang eigenlijk. In 2 dagen kan er toch nog veel veranderen.
Hoop dat ze weg zijn anders wordt het nu nog een flinke klusquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:28 schreef Digi2 het volgende:
Familie van mij is sinds een half jaar naar Tampa Florida verhuist, verwacht dat ze nu evacueren. Wacht hun bericht wel af. Orkaan Helene hadden ze goed doorstaan, gelukkig wonen ze in een huurhuis
Ja staat wel ergens in de eerste 50 posts . Zelfs in mobile homes en trailerparks willen sommige niet wegquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:45 schreef Dazalbest1 het volgende:
Zijn daar nu toch nog steeds mensen die blijven en denken dat het gaat meevallen?
https://www.reddit.com/r/(...)acuate_florida_home/quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:45 schreef Dazalbest1 het volgende:
Zijn daar nu toch nog steeds mensen die blijven en denken dat het gaat meevallen?
Dergelijke mensen zijn er altijd.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:45 schreef Dazalbest1 het volgende:
quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:26 schreef Frutsel het volgende:
Ruim 1000 benzinestations daar zonder benzine. Massa mensen die wil vluchten
Geen FEMA geld meer beschikbaar
Enorm veel onopgeruimde rotzooi die orkaan Helene heeft achter gelaten wat straks projectielen worden.
Tsunami-achtige waternassa van 3 tot 5 meter bovenop standaard vloed die het land in stroomt.
Windsnelheden tot 200-250km u die zon 24 uur gaan duren
En mogelijk een week later nog een orkaan voor de kiezen...
Goed vooruitzicht....
Het is het water of de wind, dan toch liever wind.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:36 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Modellen neigen iets zuidelijker nu. Gunstig voor noord florida maar mogelijk ook meer kans op een krachtige landfall
Hoe belangrijk dat is ligt een beetje aan waar je woont. Engelsen zouden dat niet overleven denk ik.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Interessant die lage luchtdruk 926hpa
Je zou water aan kook krijgen rond de 96 graden. Maar dat is het minste van de zorgen daar.
quote:Millions of Britons were forced to drink subpar cups of tea last November due to the record-breaking low pressure caused by Storm Ciarán.
The low pressure caused the boiling point of water to drop below the 100C temperature some experts recommend to extract the full flavour from tea leaves.
The study by meteorologists at the University of Reading, published in the journal Weather, reported that the water in Reading was boiling at 98C on the morning of the storm.
Dit gaat echt een drama wordenquote:
Zie post #100quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:01 schreef Elan het volgende:
Cat 5 dus.
Zag net een bekende weerman van de BBC geëmotioneerd raken. Dan weet je dat shit echt hard gaat worden.
Ze verwachten toch een afzwakking naar categorie 3 en 2?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:26 schreef Frutsel het volgende:
Ruim 1000 benzinestations daar zonder benzine. Massa mensen die wil vluchten
Geen FEMA geld meer beschikbaar
Enorm veel onopgeruimde rotzooi die orkaan Helene heeft achter gelaten wat straks projectielen worden.
Tsunami-achtige waternassa van 3 tot 5 meter bovenop standaard vloed die het land in stroomt.
Windsnelheden tot 200-250km u die zon 24 uur gaan duren
En mogelijk een week later nog een orkaan voor de kiezen...
Goed vooruitzicht....
Ziekenhuizen zijn zodanig gebouw dat ze cat 5 aankunnen en er zijn extra maatregelen tegen overstromingen. Grote groep gevangenen zijn herplaatst naar andere gevangenissen, zal ook nog wel een groep zijn die gewoon achterlaten wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 02:27 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat doen ze daar nu met gevangenen en patiënten in ziekenhuizen? Worden die nu ook geëvacueerd of gevalletje pech gehad? Weet iemand dat?
Nieuwe trailer Season 4 - Mayor of Kingstown coming up..quote:Op woensdag 9 oktober 2024 03:50 schreef FlyingEagle het volgende:
[..]
Ziekenhuizen zijn zodanig gebouw dat ze cat 5 aankunnen en er zijn extra maatregelen tegen overstromingen. Grote groep gevangenen zijn herplaatst naar andere gevangenissen, zal ook nog wel een groep zijn die gewoon achterlaten wordt.
Die gasten van recon zijn echt helden. Je zou zeggen dat e dit tegenwoordig met drones moeten kunnen doen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:07 schreef Elan het volgende:
Je hebt dus een onderzoeksvliegtuig dat er dwars doorheen vliegt.
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/s/NwJrM1N7fj
Klopt, maar de stormvloed is al in gang gezet en dat veranderd niet. Die wind zal dan het probleem niet zijn, al is dat natuurlijk nog steeds achterlijk hoog en hard aangezien we in Nederland hooguit windkracht 12 halen wat overeen komt met een tropische storm en hooguit een low-end cat.1 orkaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:23 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ze verwachten toch een afzwakking naar categorie 3 en 2?
Ik heb begrepen dat het landinwaarts gaat om overstromingen omdat de rivieren niet kunnen doorstromen/ blokkeren vanwege het teruggeduwde water aan de kust. Klopt dat niet?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt, maar de stormvloed is al in gang gezet en dat veranderd niet. Die wind zal dan het probleem niet zijn, al is dat natuurlijk nog steeds achterlijk hoog en hard aangezien we in Nederland hooguit windkracht 12 halen wat overeen komt met een tropische storm en hooguit een low-end cat.1 orkaan.
Katrina was ook een 5 en bij landfall een 3 en we hebben gezien wat dat bracht.
Nu is het relief van New Orleans natuurlijk ook debet geweest aan de ellende daar maar desondanks zit niemand te wachten op metershoog water wat kilometers landinwaarts kan komen, zeker als je al in lager gelegen delen zit.
Meer informatie kan je ook nog hier vinden -->
WKN / [ACTUEEL] Hurricane Season 2024 #2
Ik lees net het nieuws dat hij weer categorie 5 is. Pffooee, dat gaat vreselijk worden.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt, maar de stormvloed is al in gang gezet en dat veranderd niet. Die wind zal dan het probleem niet zijn, al is dat natuurlijk nog steeds achterlijk hoog en hard aangezien we in Nederland hooguit windkracht 12 halen wat overeen komt met een tropische storm en hooguit een low-end cat.1 orkaan.
Nu is het relief van New Orleans natuurlijk ook debet geweest aan de ellende daar maar desondanks zit niemand te wachten op metershoog water wat kilometers landinwaarts kan komen, zeker als je al in lager gelegen delen zit.
Drones of satellietenquote:Op woensdag 9 oktober 2024 06:37 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Die gasten van recon zijn echt helden. Je zou zeggen dat e dit tegenwoordig met drones moeten kunnen doen.
Verder: herintensificatie naar Cat5, geen EWR in zicht, iets zuidelijker pad, dus minder last van shear. Dit wordt voor Venice, Sarasota, Cape Coral etc echt desastreus.
Is er eigenlijk iets gedaan in New Orleans, ik meende dat er na Katrina een soort van Deltaplan (met hulp van NL engineers) is bedacht om te voorkomen dat dat ooit nog zou voorkomen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die zullen er nu weinig zijn, denk dat de meesten hun slaap wel nodig hebben om straks verslag te doen tijdens de storm.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:23 schreef Falco het volgende:
Tvp voor de livestreams en anderee interessante links.
Ik kan me herinneren bij Irma (denk ik?) dat een zo'n dude zat te livestreamen vanaf een tankstation op de Florida Keys. Was echt bizar.
Zeker, daar zijn allerlei aanpassingen gedaan, dijken gebouwd maar dat is een tig-jaren plan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Is er eigenlijk iets gedaan in New Orleans, ik meende dat er na Katrina een soort van Deltaplan (met hulp van NL engineers) is bedacht om te voorkomen dat dat ooit nog zou voorkomen.
Mogelijk een fataal besluit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:26 schreef Scrummie het volgende:
Website met enkele live cams: https://hazcams.com/
Vriendin van mijn vriendin woont ergens ten zuiden van Sarasota. "Mandatory evacuations" maar ze blijven gewoon thuis
Hoe accuraat is die meestal voor orkanen in die regio?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:35 schreef Frutsel het volgende:
De EURO gooit hem als high-end cat-2 of low-end cat 3 bovenop Tampa
[ afbeelding ]
Ik hoorde een bijna huilende weerman iets van 20 keer « incredible » zeggen, en daarna: mensen die in het gebied blijven, zijn straks allemaal dood. Weet helaas niet meer waar, want ik schwits tussen nieuwssites, twitter en YouTube. Maar ik geloof hem.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:26 schreef Scrummie het volgende:
Vriendin van mijn vriendin woont ergens ten zuiden van Sarasota. "Mandatory evacuations" maar ze blijven gewoon thuis
Dat komt er bij.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het landinwaarts gaat om overstromingen omdat de rivieren niet kunnen doorstromen/ blokkeren vanwege het teruggeduwde water aan de kust. Klopt dat niet?
En dan zijn er dus mensen die niet willen evacueren..quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:38 schreef Frutsel het volgende:
Maar voor de laag gelegen gebieden aan de kust waar bijv geen rivieren zijn krijg je daadwerkelijk overstromingen die tsunami-achtig lijken. Het is een soort van muur van water die het land op wordt geduwd.
Post #100 heeft ook zoiets, weet niet of je die bedoeldequote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:37 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik hoorde een bijna huilende weerman iets van 20 keer « incredible » zeggen, en daarna: mensen die in het gebied blijven, zijn straks allemaal dood. Weet helaas niet meer waar, want ik schwits tussen nieuwssites, twitter en YouTube. Maar ik geloof hem.
Ook die man die op zijn boot bleef, want zonder die boot was hij weer dakloos, gaat het niet overleven. Kennelijk kon die boot niet varen, of hij kon het niet.
Ze hebben vast wel een kerk daaro.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:26 schreef Scrummie het volgende:
Zat net even op twitter te kijken en het stikt er van de complotshit over deze orkaan. Waar is men in de VS in godsnaam mee bezig en waar is het zo fout gegaan, vraag je je af.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:40 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ze hebben vast wel een kerk daaro.
[ afbeelding ]
Twitter en YouTube als nieuwssite zien, moet je ook mee oppassen met dit soort dingen. Staat een hoop bullshit op.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:37 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik hoorde een bijna huilende weerman iets van 20 keer « incredible » zeggen, en daarna: mensen die in het gebied blijven, zijn straks allemaal dood. Weet helaas niet meer waar, want ik schwits tussen nieuwssites, twitter en YouTube. Maar ik geloof hem.
Ook die man die op zijn boot bleef, want zonder die boot was hij weer dakloos, gaat het niet overleven. Kennelijk kon die boot niet varen, of hij kon het niet.
Het is inderdaad te bizar voor woorden. En het leed van deze mensen wat deze weken daar gebeurd (na Helene, nu Milton en straks wellicht Nadine) gaat ook de verkiezingen beïnvloeden want daar wordt ook al flinke rotzooi over verspreidt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zat net even op twitter te kijken en het stikt er van de complotshit over deze orkaan. Waar is men in de VS in godsnaam mee bezig en waar is het zo fout gegaan, vraag je je af.![]()
Compleet gestoord ja.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zat net even op twitter te kijken en het stikt er van de complotshit over deze orkaan. Waar is men in de VS in godsnaam mee bezig en waar is het zo fout gegaan, vraag je je af.![]()
Dat is tegenwoordig bij elke heftige gebeurtenis. Ook niet zo gek met media als X en YouTube en zo waar dat volk elkaar constant loopt op te jutten.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je centen hebt en alternatieven, maar een een gedeelte is gewoon straatarm en kan nergens heen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:13 schreef Bofjijff het volgende:
Krankzinnig als je daar blijft nu ipv evacuatie
Dit ja.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je centen hebt en alternatieven, maar een een gedeelte is gewoon straatarm en kan nergens heen.
niet helemaal goed geformuleerd, als je wel weg kan maar niet zou willen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Dit ja.
Alsof iedereen in zo'n korte tijd maar even kan evacueren.
Beetje hetzelfde als in een oorlog; de mensen met geld vluchten, de rest blijft achter.
Triest. En dat voor zo’n rijk en ontwikkeld land als de VS. Het zou toch anders moeten kunnen in mijn ogen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Dit ja.
Beetje hetzelfde als in een oorlog; de mensen met geld vluchten, de rest blijft achter.
Punt is dat er ook allerlei figuren zijn als eigenwijze pensionados die écht wel weg zouden kunnen, maar kiezen het niet te doen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Dit ja.
Koelkasten, TVs..quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan me die orkaan nog herinneren in new orleans, dat zoveel vooral donkere mensen daarna winkels gingen plunderen waar hier op Fok zo’n schande van werd gesproken.
Bleek achteraf dat ze ook niks meer hadden en wel moesten om te overleven. Schandalig hoe de overheid toen heeft gereageerd.
Maar dat leidt tot een breder front, en zal weinig invloed hebben op de vloedgolf (die dan denk ik ook breder zal worden). Wind, regen en vloedgolf zorgen voor de problemen vooral.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:23 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ze verwachten toch een afzwakking naar categorie 3 en 2?
Ja want een flatscreen tv is een eerste levensbehoeftequote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik kan me die orkaan nog herinneren in new orleans, dat zoveel vooral donkere mensen daarna winkels gingen plunderen waar hier op Fok zo’n schande van werd gesproken.
Bleek achteraf dat ze ook niks meer hadden en wel moesten om te overleven. Schandalig hoe de overheid toen heeft gereageerd.
Dit gaat een miljardenstrop worden.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dat leidt tot een breder front, en zal weinig invloed hebben op de vloedgolf (die dan denk ik ook breder zal worden). Wind, regen en vloedgolf zorgen voor de problemen vooral.
Er ligt nog veel puin van de vorige orkaan, en dat worden projectielen, ook met iets minder wind.
Ze verwachten tot 500mm regen dacht ik, dat op zichzelf leidt ook tot grote problemen.
Een vloedgolf van tot 5m wordt verwacht, maar als dat 3 of 4 meter wordt dan leidt dat nog steeds tot enorme schade, zeker als het over een groter gebied gebeurt.
In hoeverre hij afzwakt voordat hij aan land komt hangt ook af van waar hij aan land komt. Vergeet ook niet dat Katrina een categorie 5 was, maar bij landfall een categorie 3.
Dat klopt ook. De doorstroming zal ook nog wel beperkt zijn door de zooi die erin ligt van de vorige orkaan, en meer doorstroming is juist nodig door de vele regen die er gaat vallen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het landinwaarts gaat om overstromingen omdat de rivieren niet kunnen doorstromen/ blokkeren vanwege het teruggeduwde water aan de kust. Klopt dat niet?
Natuurlijk, dat is altijd bij een noodsituatie. Beetje sneu om daar dan vooral de focus op te leggen. Op degenen die koelkasten en tv’s hadden gejat.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja want een flatscreen tv is een eerste levensbehoefte.
En dat soort figuren (plunderaars) zit ongetwijfeld ook nu tussen de achterblijvers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |