Bijna 100 doden in Europa in 1990.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:43 schreef Frutsel het volgende:
[..]
In januari 1990 hadden we in Nederland de laatste keer windkracht 12 volgens mij. Dat komt zelden tot nooit voor in dit land. Dat wordt gezien als één van de zwaarste stormen die we hier gehad hebben. 17 doden
Windkracht 12 is 117 km/u of hoger. Dat is vergelijkbaar met een zeer zware tropische storm of een low-end orkaan van 1e categorie.
De zwaarste windstoot in Nederland stamt uit 1921. Toen haalden we 165 km/u. Maar dan heb je het over een eenmalige windstoot wat dus iets anders is als windkracht 12 waarbij je een tijdlang dit soort harde wind hebt.
Een orkaan kan 24-48 uur duren en is soms 1000km breed. Stel je dus voor dat je 24-48 uur lang windkracht 12 over je tuin, huis en omgeving trekt waarbij je honderden millimeters water aan regen voor je kiezen krijgt en als je aan de kust woont ook nog een stormvloed over je land trekt.
Milton is dus een orkaan van 5e categorie waarbij momenteel windsnelheden worden gehaald van meer dan 250 km/u per uur en dat dus 24-48 uur lang. Daarnaast zijn er dus windstoten/-vlagen die wel tot 300km/u kunnen oplopen
Overheid heeft een week geleden al gewaarschuwd.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:42 schreef MissButterflyy het volgende:
Ja de burgemeester roept op dat iedereen weg moet, maar je zou maar geen auto hebben, en verder niemand hebben.
Hopelijk kunnen deze mensen toch ergens terecht.
Helpt de overheid niet met evacueren?
Er zullen straks wel weer trieste verhalen naar buiten komen van eenzame bejaarden die verdronken in de overblijfselen van hun huis worden gevonden.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:44 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
If you choose to stay, you are going to die.
Als Zeeland getroffen zou worden door een orkaan van dit formaat zijn ze gewoon de sjaak vrees ik, deltawerken of niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:35 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ter vergelijking:
De schade in 1995 door de watersnood werd geraamd op 1,5 miljard gulden (hedendaags 5,4 miljard euro)
In 2017 dumpte orkaan Harvey op sommige plaatsen in een paar dagen tijd 1000mm water boven Texas.
Schade van alleen Harvey is 125 miljard. En dan te bedenken dat ze daar soms meerdere orkanen per jaar krijgen. En ja, zoals Elan ook zegt, tel daar bosbranden, sneeuwstormen, aardbevingen en weet ik het bovenop.
Het weer en de impact is niet te vergelijken, net als de hoeveelheden water die wij jaarlijks krijgen, of bij stormen en/of bij die terreurbuien van de laatste tijd waar behoorlijke overstromingen door kunnen ontstaan.
Dit zijn hoeveelheden en krachten waar we hier in Europa zelden tot nooit mee te maken hebben.
Ik denk wel dat wij hier in Nederland goed voorbereid zijn op watersnood en rampen maar of we bestand zijn tegen dit soort natuurgeweld, dat betwijfel ik ten zeerste.
Heel West-Nederland is dan de sjaak, dan krijg je 1953 in meervoud.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:48 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Als Zeeland getroffen zou worden door een orkaan van dit formaat zijn ze gewoon de sjaak vrees ik, deltawerken of niet.
Gelukkig zie ik dat niet gebeuren.
Laatste recon laat twee windmaxima zien, dus een EWR lijkt inderdaad te gaan gebeuren. In combinatie met de shear die een rol zou moeten gaan spelen zou je nu een verzwakking verwachten. Wel zal het windfield nog een stuk groter worden en zoals eerder al besproken maakt dit voor de surge niet veel verschil.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:52 schreef Frutsel het volgende:
Milton moet nu haast wel langzaam gaan verzwakken zo dicht bij land en de windschering gaat zijn werk doen.
@:aloa @:bugno3
Mogelijk nog een EWR op komst?
Van golven hebben wij sowieso niet zoveel te vrezen dankzij aan de kust een groot overloopgebied in de vorm van de duinen. Golven op De Noordzee zijn bij een beetje storm ook al 10 meter of hoger. Er is bij Schiermonnikoog in 2006 zelfs een golf gemeten van bijna 20 meter hoog. Maar die gekke Amerikanen bouwen hele steden direct aan zee. Dus dan is 5 meter al allesvernietigend.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Heel West-Nederland is dan de sjaak, dan krijg je 1953 in meervoud.
Wat scheelt is dat we Engeland als golfbreker hebben liggen
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:07 schreef Flow3r het volgende:
Kennissen van ons in Fort Meyers zijn inmiddels geevacueerd , die zitten nu in Tallahasee bij vrienden, hoop dat het ver genoeg is
F4 klinkt als een tornado, bedoel je dat?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:12 schreef Elan het volgende:
Zou wel eens interessant zijn om een F4 model-orkaan los te laten op Nederland en kijken wat de gevolgen zouden zijn.
Je hebt gelijk. Een Cat 4 orkaan bedoel ik, al zou een F4 tornado over de Randstad ook wel interessante beelden opleverenquote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
F4 klinkt als een tornado, bedoel je dat?
tornado's worden namelijk geclassificeerd op de Fujita-schaal
Orkanen op die van Saffir Simpson en dan krijg je category 4.
En een tornado is natuurlijk geen orkaan.
Je vergeet voor gemak dat wij een erg compact land zijn, voor ons is 400 KM aan dijken bouwen voor Florida is dat 2200 KM, dat is financieel nauwelijks op te brengen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Van golven hebben wij sowieso niet zoveel te vrezen dankzij aan de kust een groot overloopgebied in de vorm van de duinen. Golven op De Noordzee zijn bij een beetje storm ook al 10 meter of hoger. Er is bij Schiermonnikoog in 2006 zelfs een golf gemeten van bijna 20 meter hoog. Maar die gekke Amerikanen bouwen hele steden direct aan zee. Dus dan is 5 meter al allesvernietigend.
Waar je los van de wind hier meer bang moet zijn dat zijn rivieren die buiten hun oevers treden door extreme neerslag.
Zou wel eens interessant zijn om een F4 model-orkaan los te laten op Nederland en kijken wat de gevolgen zouden zijn.
Zou ook geen zoden aan de dijk zetten als ze dat wel op konden brengen. Dijken spelen hier nog amper een rol als zeewering. Waar de winst vooral zit is ons toch al relatief grote overloopgebied vergroten en het feit dat we constant de kust versterken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je vergeet voor gemak dat wij een erg compact land zijn, voor ons is 400 KM aan dijken bouwen voor Florida is dat 2200 KM, dat is financieel nauwelijks op te brengen.
Wat een duivels apparaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:27 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
het "oog" sluit zich... ERC komt eraan dus vermoedelijk straks geen cat.5 meer maar zal wel in formaat toenemen.
Volgens mij is het water ook een relatief klein probleem en doet met name wind veel schade. Volgens mij investeren ze daar ook gewoon niet zoveel in hun huis met idee, dat het handiger is om eens in de zoveel jaar maar je verlies te nemen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou ook geen zoden aan de dijk zetten als ze dat wel op konden brengen. Dijken spelen hier nog amper een rol als zeewering. Waar de winst vooral zit is ons toch al relatief grote overloopgebied vergroten en het feit dat we constant de kust versterken.
[ afbeelding ]
https://hcfl.gov/newsroom(...)esidents-to-sheltersquote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:44 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
If you choose to stay, you are going to die.
Er rijden al dagen bussen. Naar de opvangplekken. Ook voor eenzame bejaarden en daklozen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:47 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er zullen straks wel weer trieste verhalen naar buiten komen van eenzame bejaarden die verdronken in de overblijfselen van hun huis worden gevonden.
Het is precies omgekeerd. Met alle nieuwe bouwbesluiten is de windschade vaak "beperkt". Schade door overstromingen is veel destructiever, omdat tegen 5 meter water simpelweg niet op te bouwen valt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij is het water ook een relatief klein probleem en doet met name wind veel schade. Volgens mij investeren ze daar ook gewoon niet zoveel in hun huis met idee, dat het handiger is om eens in de zoveel jaar maar je verlies te nemen.
Nah water ook. De wind stuwt het water omhoog. Storm surge:quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij is het water ook een relatief klein probleem en doet met name wind veel schade. Volgens mij investeren ze daar ook gewoon niet zoveel in hun huis met idee, dat het handiger is om eens in de zoveel jaar maar je verlies te nemen.
Is dat zo? Als ik die huizen daar zo zie lijkt het veelal flinterdun hout.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:50 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Het is precies omgekeerd. Met alle nieuwe bouwbesluiten is de windschade vaak "beperkt". Schade door overstromingen is veel destructiever, omdat tegen 5 meter water simpelweg niet op te bouwen valt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |