Ja vorig jaar. Assistente had gekeken. Vond het gewoon normaal zei ze. Nou als je zonder aanleiding rode wangen krijgt dan denk ik dat dat niet normaal is. Heb ook helemaal geen warm gevoel of wat dan ook. In het bedrijf verandert er niets. Toch heb ik daar last van. Alsof ik bloos.quote:Op zondag 13 oktober 2024 22:41 schreef TonyMalony het volgende:
[..]
Ben je al naar de huisarts geweest?
Ja misschien is het verstandig om langs huisarts te gaan. Ik ben al eens ooit naar dermatoloog geweest, die zeiden dat ik rosacea heb. Tweede graad. Echter bij mij is het alleen wanneer het kouder wordt. Ook heb ik geen rode neus, voorhoofd, kin of wat dan ook. Alleen de wangen die iets verder oplopen. Zitten weer dagen tussen dat ik er geen last van heb.quote:Op zondag 13 oktober 2024 23:27 schreef Jippie het volgende:
[..]
Soms duurt het even voordat de huid(barrière)weer hersteld is en de huid weer rustig oogt.
Een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad, hij/ zij kan beoordelen of het misschien beginnende rosacea is https://www.thuisarts.nl/rosacea/ik-heb-rosacea, iets eczeemachtigs of een droge huid is die misschien wat extra zorg nodig heeft.
Je kan wel kijken wat er anders is op je werk dan thuis. Wordt het bijvoorbeeld uitgelokt door warmte, stress, droge lucht etc. Wel handig voor je huisarts ook als je daar langs gaat.
Mijn oudste zus heeft couperose, altijd blozende wangen ongeacht hydratatie. Wel roder bij inspanning of warmte. Maar wel met een gladde huid.
Mijn schoondochter heeft beginnende plek rosacea aan één kant. Werd rood bij stress, en de huid voelde 'ruwig' aan. Na een zalfje van de arts gaat dat een stuk beter.
Dan lijkt mij de oorzaak duidelijk. Huisarts of dermatoloog gewoon om behandeling vragen. En vragen of je door kunt gaan doorgaan met de huidige hydratatie.quote:Op maandag 14 oktober 2024 01:27 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja misschien is het verstandig om langs huisarts te gaan. Ik ben al eens ooit naar dermatoloog geweest, die zeiden dat ik rosacea heb. Tweede graad. Echter bij mij is het alleen wanneer het kouder wordt. Ook heb ik geen rode neus, voorhoofd, kin of wat dan ook. Alleen de wangen die iets verder oplopen. Zitten weer dagen tussen dat ik er geen last van heb.
Deze had ik ook een lange tijd gebruikt maar na loop van tijd leek het erop dat het effect afzwakte. Op een gegeven moment bleef ik rode wangen krijgen, ondanks ik Citaplast gebruikte.quote:Op maandag 14 oktober 2024 01:44 schreef Dandelions het volgende:
Cicaplast baume b5 van la roche posay.
Die heeft mijn huid echt heel veel goeds gedaan.
Daarbij goed reinigen, zelf gebruik ik deze https://www.iciparisxl.nl(...)t-haver/p/BP_1189264
Die zorgt ook voor een wat vettig laagje.
Heb normaal een hele schilferende en rode huid maar dit kalmeert het goed.
Op fb heb je een groep "skincare junkies" waar veel tips in staan voor allerlei huidtypes.
Ik ga morgen bellen voor een afspraak want dit werkt zo niet.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:44 schreef Kanaroe het volgende:
Misschien zijn de producten van Zarqa iets voor jou @:Werkperd
Voor mij perfect in ieder geval, succes
Rosaceaquote:Op dinsdag 15 oktober 2024 18:54 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Deze had ik ook een lange tijd gebruikt maar na loop van tijd leek het erop dat het effect afzwakte. Op een gegeven moment bleef ik rode wangen krijgen, ondanks ik Citaplast gebruikte.
Het is gewoon gek dat ik geen trigger kan vinden. Ik hou het nu een aantal jaar bij en het ontstaat alleen tussen oktober en maart. Er zijn momenten dan ik mijn wangen voel branden, maar geen rode huid heb. Er zijn momenten dat het branderig of prikkend aanvoelt en dat zijn ze wel felrood. Omgevingstemperatuur heeft ook geen invloed want ik voel bijvoorbeeld niet dat ik het warm heb of gestrest ben, maar mijn wangen gewoon rood zijn.
Hoe ontstaat de rode kleur op wangen eigenlijk? Dat komt toch door bloedvaten die wijder open gaan voor hogere doorstroming van bloed? Waarom zegt het lichaam dat er meer bloed naar je wangen moet?
Ja dan kan ik gerust zeggen dat nummer 3 het geval is omdat het echt alleen optreed vanaf herfst tot mid winter. Maar het punt is dat bijvoorbeeld de temperatuur in de fabriek nooit veranderd en heel het jaar door hetzelfde blijft. Echter is de relatieve vochtigheid nu wel lager, dus drogere lucht binnen. Maar dan zou ik dan moeten tackelen met hydraterende lotion? Toch blijft het gebeuren.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 19:07 schreef Jippie het volgende:
[..]
Rosacea
Geschreven door dr. M.D. Njoo - Dermatoloog
Hoe ontstaat rosacea ?
De oorzaak van rosacea is niet bekend. Er bestaan vele theorieën over de ontstaanswijze. Een theorie zegt dat de bloedvaatjes in het gelaat abnormaal verwijd zijn door een toegenomen bloedstroom van de gezichtshuid en/of door een veranderde reactiepatroon van de bloedvaatjes op prikkels van binnenuit en van buitenaf. Hierdoor ontstaat er een stilstand van het bloed wat een ontstekingsreactie uitlokt met als gevolg roodheid, zwelling, bultjes en puskopjes. Ook zou als gevolg van het veranderde huidmilieu, één van de microbewoners van onze huid de “Demodex”-mijten, die normaal geen problemen geven, plotseling in grote aantallen aanwezig zijn en zodanig de ontstekingsreactie verergeren dan wel in stand houden. Bij een reeds bestaande rosacea zijn een aantal factoren bekend die de afwijking via nog onbekende wijze kan doen verergeren. De belangrijkste hiervan zijn:
1. VOEDINGSMIDDELEN EN ALCOHOL
Alcohol heeft als effect verwijding van de oppervlakkige bloedvaatjes in de huid. Voedingsmiddelen, die sterk gekruid of erg warm zijn (warme soepen), hebben dat effect ook. Het zijn echter geen oorzaken van rosacea. Mensen met een rode neus worden vaak aangezien als alcoholist. Men spreekt ook wel van “drank-neus” of “whisky nose” wat begrijpelijkerwijs niet door de patiënt wordt gewaardeerd. Ze schamen zich vaak over hun uiterlijk.
2. GENEESMIDDELEN
– Vaatverwijdende middelen kunnen een bestaande rosacea doen verergeren. Deze geneesmiddelen worden vooral gegeven aan oudere mensen met vernauwing van bloedvaten.
– Het uitwendig gebruik van corticosteroïd-bevattende preparaten (bijv. hydrocortison of triamcinolon) maakt rosacea erger. Vreemd genoeg treedt er in eerste instantie een vermindering op van de roodheid. Bij stoppen van het middel, keert de roodheid echter in ernstiger mate terug. De patiënt begint weer te smeren, wat natuurlijk weer verbetert. Na stoppen begint echter weer hetzelfde verhaal totdat de vaatverwijdingen in het gelaat uitgebreidere vormen gaat aannemen. Er ontstaat dus een soort verslaving op zonder dat de huid verbetert. Ook kan er na langdurig gebruik van corticosteroïden een huidafwijking ontstaan wat weer lijkt op acne, de zogenaamde “steroid-acne “.
3. TEMPERATUUR EN KLIMAAT
Rosacea is vaak het ergst in de winter. Bij veel patiënten treedt verbetering op in de zomer, maar bij anderen worden onder invloed van de zon de huidafwijkingen juist slechter. Waarschijnlijk is de overgang van kou naar warmte, waardoor de bloedvaatjes van de huid wijder worden, de reden van het erger worden van rosacea. Ook wordt rosacea erger wanneer de patiënt uit een warme douche komt.
4. OVERGEVOELIGHEID
Veel patiënten merken op dat de aandoening verergert tijdens het gebruik van vele soorten crèmes, reinigingslotions, shampoos en dergelijke. De huid lijkt als het ware niets te verdragen. Dat is een gevolg van het ontstekingsproces van de huid. Daardoor voelt de huid pijnlijk en branderig aan. Dit wordt veroorzaakt door irritatie door de genoemde stoffen.
5. STRESS
Psychische factoren: mensen met rode wangen en een opvallende neus voelen zich onzeker. Daardoor neigen patiënten met rosacea zich te onttrekken aan contacten met hen onbekende personen. In ernstige gevallen leidt dat tot depressieve stemmingen. De psychische problemen van patiënten met rosacea zijn een gevolg en niet de oorzaak van de huidproblemen.
6. HORMONEN
Tijdens de menopauze merken sommige vrouwen een vereregering van hun klachten. Mogelijk hangt dit samen met “opvliegers”.
Ja maar jij hebt dan een heel gevoelige huid die reageert op stoffen. Dus je kunt redelijk achterhalen wat de oorzaken daarvan zijn?quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 21:20 schreef Sorella het volgende:
Ik ben aan de amandelolie gegaan omdat ik heftig reageer op huidsmeersel (en bedankt nivea Q10/dynage )
Eerlijk is eerlijk ik had geen rimpeltje meer omdat alles opgeblazen was, het brandde en jeukte (tegelijk) als een gek, het was rood en daarna begon mijn hele gezicht te vervellen, ben een week de deur niet uitgeweest en kreeg histamine van de HA.
Daarna zalf voor de zeer gevoelige huid geprobeerd, volgende dag weer naar de HA nu kreeg ik prednison en een verwijsbrief voor de dermatoloog. Ik ben allergisch voor een paar ingredienten en kreeg proefmonsters mee waaronder zonnebrand creme, dag later zat ik weer bij de HA .
Ik reageer tegenwoordig ook op haar shampoos dus ik gebruik nu alleen nog maar teatreeolie shampoo en olijfoliezeep tablet) en dus de amandelolie.
Maar zomers krijg ik ook een rood gezicht en het voelt wat branderig aan maar dat zou ook kunnen komen omdat ik allergisch ben voor de zon.
Met amandelolie smeren houdt het in ieder geval binnen de perken en s'winters heb ik een glad gezichtje en voor mijn leeftijd niet veel rimpels vergeleken met andere van mijn leeftijd dus dat is dan weer mooi meegenomen .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |