abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215174341
Hallo allemaal

Momenteel heb ik rijles. Daar gaat momenteel al mijn geld aan op want dat is peperduur.

10 jaar terug was het mislukt ivm medische problemen kwam ik niet door de keuring. inmiddels ben ik wel door de CBR keuring heengekomen gelukkig en heeft ook de arts me goedgekeurd voor rijbewijs B.

Bij rijles heb ik moeit met het stuur recht houden en dan voornamelijk op de snelweg. Ik blijf wel in mijn baan maar ga van links naar rechts. Zeker als je vanuit de richting den haag de A4 op rijdt in de richting Amsterdam zwalk ik nogal eens met de auto ivm de negatieve wegverkanting op dit traject.

Ook bij het invoegen zwalk ik nogal eens met de auto, omdat ik natuurlijk linkerspiegel linkerschouder moet doen van het CBR, en dan ga ik soms bijna rechts tegen de kant aan. Zeker als je de A44 oprijdt met de smalle en korte invoegstroken.

Heeft iemand hier tips voor? Met het OV gaat helaas steeds minder ivm de overheidsbezuinigingen op het OV
pi_215174475
Als je erg gespannen bent houd je je stuur strak vast, dat zou het zwalken kunnen verklaren. Zoveel mogelijk proberen te ontspannen kan helpen.

En uiteindelijk is het vooral een kwestie van oefenen en ervaring opdoen. Gewoon volhouden dan komt het vanzelf goed. ^O^
pi_215174564
Wat mij het meeste heeft geholpen, is dat er gezegd werd dat ik minder krampachtig het stuur moest vasthouden.
In je poging om de auto recht te houden, zou je onbedoelde impulsen aan het stuur doorgeven.
Hou het stuur losjes vast, laat de auto zijn eigen weg zoeken en corrigeer met kleine bewegingen.

Een beetje beweging zit er altijd in. Kan ook door spoorvorming komen.
Let maar eens op op de snelweg. De meest rechtse baan geeft waarschijnlijk meer problemen dan de banen links daarvan.
Die zijn meer uitgesleten, door zwaarder verkeer. Vrachtwagens e.d.

Oh, en kijk verder vooruit.
Afstand is snelheid over tijd.
Door verder vooruit te kijken, geef je jezelf meer tijd.
Aan 100 km/u leg je 28 meter per seconde af.
Als je 10 meter voor je auto kijkt, kijk je eigenlijk naar een punt dat al geweest is.
Kijk minimaal 50 m voor je, zodat je tijd hebt om te reageren op wat je ziet.
Dat werkt alleen al ontspannend.
Het is niet voor niks dat het eerste wat ze zeggen als je het niet meer kan overzien, 'snelheid eruit'.

[ Bericht 15% gewijzigd door marc0871 op 04-10-2024 10:56:04 ]
pi_215174705
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 09:53 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Als je erg gespannen bent houd je je stuur strak vast, dat zou het zwalken kunnen verklaren. Zoveel mogelijk proberen te ontspannen kan helpen.

En uiteindelijk is het vooral een kwestie van oefenen en ervaring opdoen. Gewoon volhouden dan komt het vanzelf goed. ^O^
Ik heb nog 14 lessen ongeveer totaan mijn rijexamen
pi_215176711
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 10:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik heb nog 14 lessen ongeveer totaan mijn rijexamen
Oh, nog tijd zat dus :)
pi_215177422
Ik zou gaan lessen in een Amerikaanse auto, die sturen vaak zo indirect dat er niets gebeurd als je het stuur niet helemaal recht houdt.
pi_215178259
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:34 schreef KvanG het volgende:
Ik zou gaan lessen in een Amerikaanse auto, die sturen vaak zo indirect dat er niets gebeurd als je het stuur niet helemaal recht houdt.
Type auto interesseert me echt niet, zolang het 4 deuren heeft, achterbak en 130 kan is het best. Als is het zo een lelijke fiat multipla, boeiend.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:31:55 #8
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215178334
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 09:53 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Als je erg gespannen bent houd je je stuur strak vast, dat zou het zwalken kunnen verklaren. Zoveel mogelijk proberen te ontspannen kan helpen.

En uiteindelijk is het vooral een kwestie van oefenen en ervaring opdoen. Gewoon volhouden dan komt het vanzelf goed. ^O^
Dit.
Met een halve hand aan het stuur rij ik nog kaarsrecht (en nee dit is geen advies om dat dan maar te gaan doen). Met twee te gespannen armen ben je te veel aan het sturen.
pi_215179157
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:31 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Dit.
Met een halve hand aan het stuur rij ik nog kaarsrecht (en nee dit is geen advies om dat dan maar te gaan doen). Met twee te gespannen armen ben je te veel aan het sturen.
Nonchalant met één hand aan het stuur ga je het rijexamen niet halen ben ik bang.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:50:34 #10
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_215179185
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 19:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nonchalant met één hand aan het stuur ga je het rijexamen niet halen ben ik bang.
Nope en het ook niet redden als je zelf last minute je stuur goed recht moet houden omdat je plotseling hard moet remmen of er ineens iets op de weg ligt.
pi_215179476
Je instructeur zou je daar het beste mee moeten/kunnen begeleiden.
pi_215179556
Het is een beetje hoe de auto’s tegenwoordig reageren op het stuur. Ik zwalk tegenwoordig ook meer dan vroeger. Vroeger lag een auto uit zichzelf strak op de weg.
.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 06:14:24 #13
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_215182001
Geen RBW halen, gevaarlijk. Of aan jezelf begrijpen waarom je het stuur niet recht kunt houden?
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_215186542
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 06:14 schreef -Richard- het volgende:
Geen RBW halen, gevaarlijk. Of aan jezelf begrijpen waarom je het stuur niet recht kunt houden?
Ach een gemiddelde 18jarige met een petje is een stuk gevaarlijker hoor.

Zodra ik het heb gehaald doe ik een rondje door je woonwijk is dat goed? Om het even te vieren.
  maandag 7 oktober 2024 @ 06:33:45 #15
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_215198333
Stuur losjes vast houden. Als je knokkels wit worden heb je het te stevig vast en voel je niet wat de auto doet.
Met je duim en vingers het stuur zo losjes vast houden dat je wel grip hebt. Dan voel je in het stuur wat de wielen doen en is corrigeren veel makkelijker. En ver vooruit kijken, dat helpt ook.
pi_215219227
Vraag eens aan de instructeur of er een instelling is om dat aan te passen... Bij veel moderne auto's is dit elektronisch geregeld... Viel me op bij een of andere redelijk nieuwe Volkswagen en omdat ik het niet gewend ben en kon die optie nog niet, ik rijd nog rond in een koffiemolen uit 1982, das andere koek. Maar die VW had dus een tiptoets instelling via de boordcomputer 'touring of sportstand', in sportstand werd de auto niet sneller maar het stuurgedrag significant en zelfs ongemakkelijk nerveuzer.
pi_215219689
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 16:13 schreef Watuntrik het volgende:
Vraag eens aan de instructeur of er een instelling is om dat aan te passen... Bij veel moderne auto's is dit elektronisch geregeld... Viel me op bij een of andere redelijk nieuwe Volkswagen en omdat ik het niet gewend ben en kon die optie nog niet, ik rijd nog rond in een koffiemolen uit 1982, das andere koek. Maar die VW had dus een tiptoets instelling via de boordcomputer 'touring of sportstand', in sportstand werd de auto niet sneller maar het stuurgedrag significant en zelfs ongemakkelijk nerveuzer.
Het is gewoon een polo
pi_215219760
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 20:19 schreef Fer het volgende:
Het is een beetje hoe de auto’s tegenwoordig reageren op het stuur. Ik zwalk tegenwoordig ook meer dan vroeger. Vroeger lag een auto uit zichzelf strak op de weg.
Tegenwoordig kan je met 1 vinger sturen, vroeger moest je nog wat armspieren gebruiken
pi_215219878
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 17:02 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Het is gewoon een polo
Dat zegt niet zoveel, ook die zou het kunnen hebben. En alleen vragende mensen zijn te helpen... ;)

Verder een goed uitgelijnde auto, vooral met voorwielaandrijving spoort zichzelf. Dus gewoon de handjes los op het stuur laten liggen en vooral niet knijpen in het stuur. Laat de auto rijden, pas wanneer je het stuur in je handen voelt bewegen dan knijp je een beetje. Daarna weer losjes vasthouden.

Knijpen is verkrampen en dan ga je over corrigeren en zwalken en slingeren. Niemand kan je dat leren, dat moet je (durven) voelen... Begin dus met niet te knijpen in het stuur... :)
pi_215221985
Gewoon je stuur los in je handen houden.

Een auto gaat namelijk van nature recht uit.
Zo zijn de wielen namelijk voor uitgelijnd.
Zodat de bestuurder niet krampachtig moet gaan rijden.

Simpel gezegt met een pink kan je een auto recht houden.
pi_215230315
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 17:10 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tegenwoordig kan je met 1 vinger sturen, vroeger moest je nog wat armspieren gebruiken
2005 had een Renault die kon je ook al met 1 pink sturen en remmen, 0,0 spierkracht nodig. Maar die lag ook strakker op de weg dan dat moderne spul. Tegenwoordig lijkt het wel een soort drive by wire, alsof de wielen niet meer fysiek met het stuurwiel verbonden is.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')