quote:Wereldprimeur in Nederland, Eva (9) verzint de nieuwe buur van Donald Duck: ‘Had ik echt niet verwacht’
Een wereldprimeur: voor het eerst in de geschiedenis van Donald Duck konden lezers de nieuwe buur van de beroemde eend verzinnen. De wedstrijd was voor Nederlandse lezers en het Rijksmuseum werd woensdag voor even omgetoverd tot Duckstad om de winnaar bekend te maken. ,,Toen ik ze op de nieuwe cover zag staan, dacht ik: hoe kan dit?’’
Met 9 jaar is Eva Hulsman Sanli de jongste van de vijf tekenaars die de nieuwe personages bedachten. In een bomvolle zaal in het Rijksmuseum, dat voor even een klein beetje werd omgetoverd tot Duckstad, gilde de jonge winnares het uit van blijdschap. ,,Ik ben het geworden! Dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat Vlogger Lars of Greetje Gluur zou worden. Hoe kan dit?!’’
Toch zijn het de personages Eva Hamerslag en haar zoontje Lex die vanaf morgen de nieuwe buren van de wereldberoemde eend zijn. ,,Ik ben heel erg opgelucht.’’ De personages baseerde de winnares op haar familieleden. ,,Ze zijn deels gebaseerd op mijn moeder en stiefvader. Eva houdt van klussen, net als mijn stiefvader. Maar in Lex zit ook iets van mij, omdat hij net als ik ook van computeren houdt.’’
,,Heel bijzonder dat het nu in de Donald Duck staat”, zegt de moeder van de jonge Maastrichtse. ,,Vooral de haren zijn een overeenkomst, voor de rest niet echt hoor. Het is een vrouw waar ik inderdaad iets van mezelf in zie, maar ze heeft wel een heel ander karakter.’’
Wat ook opvalt aan de nieuwe personages: ze hebben een zwarte ‘huid’. ,,Donkere veren’’, corrigeert de pientere winnares snel. ,,Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
https://www.ad.nl/show/we(...)t-verwacht~a674eec6/
Was best een goed idee…quote:Op zondag 29 september 2024 12:54 schreef MissButterflyy het volgende:
Zullen we nu naar het eeuwige slotje gaan?
Nee, dat vul je zelf in.quote:Op zondag 29 september 2024 12:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, dat suggereer je weldegelijk. Onder meer als ik iets zeg over het gebruik van de term domrechts. Maar dat was niet de eerste keer.
quote:Op zondag 29 september 2024 13:02 schreef Hexagon het volgende:
Nieuw deeltje, voor deze interessante discussie over hoe we Duckstad zien.
Hier reageer je op iemand die ontkent dat er racisme zit achter de negatieve reacties en dat noem jij een dekmantel:quote:Op zondag 29 september 2024 13:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat vul je zelf in.
En dat is ook niet de eerste keer.
Een dekmantel voor wat dan precies???quote:Op vrijdag 27 september 2024 11:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is de dekmantel die gebruikt wordt.
"Veilig" ook. Gevaarlijke ideologische taalverandering waarmee het arme kind geindoctrineerd is.quote:Op zondag 29 september 2024 13:04 schreef smizy het volgende:
Nou ik ben blij dat eindelijk mensen met een donkere huid zich nu ook veilig voelen als ze een DD lezen. Buiten dat natuurlijk leuk voor een 9 jarige.
Toch niet zo veilig dus.quote:Op zondag 29 september 2024 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"Veilig" ook. Gevaarlijke ideologische taalverandering waarmee het arme kind geindoctrineerd is.
Wachten op de eerste rapper die rapt "I feel safe now, reading Donald Duck."quote:Op zondag 29 september 2024 13:04 schreef smizy het volgende:
Nou ik ben blij dat eindelijk mensen met een donkere huid zich nu ook veilig voelen als ze een DD lezen. Buiten dat natuurlijk leuk voor een 9 jarige.
Krijg jij subsidie? Want je klinkt echt als een beroepsjankerd.quote:Op zondag 29 september 2024 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
"Veilig" ook. Gevaarlijke ideologische taalverandering waarmee het arme kind geindoctrineerd is.
Uit 1970 zag ik.quote:Op zondag 29 september 2024 17:50 schreef Hexagon het volgende:
Marxisten hadden het ook al nooit zo op Donald Duck. Wie wil lachen om een linkse tirade uit vervlogen tijden moet deze eens zien te vinden.
[ afbeelding ]
Woorden hebben betekenis, zodat we relevante onderscheiden kunnen maken. Het onderscheid tussen ongemak en onveiligheid is heel belangrijk, je kunt dat niet zomaar gelijkstellen.quote:Op zondag 29 september 2024 18:02 schreef Questular het volgende:
[..]
Krijg jij subsidie? Want je klinkt echt als een beroepsjankerd.
En daar ga je een kind van 9 op afrekenen.quote:Op zondag 29 september 2024 19:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Woorden hebben betekenis, zodat we relevante onderscheiden kunnen maken. Het onderscheid tussen ongemak en onveiligheid is heel belangrijk, je kunt dat niet zomaar gelijkstellen.
Nee, ik zeg arm kind, wat ben je geindoctrineerd. Dat ze opgroeit met een verkeerd idee van veiligheid zal haar nog berouwen zodra het om echte onveiligheid gaat.quote:Op zondag 29 september 2024 19:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
En daar ga je een kind van 9 op afrekenen.
Eens, al lees ik vrijwel nooit meer strips, ik zie ze nog wel eens in een wachtkamer oid, zelfde trouwens met Suske en Wiske, dat is ook echt regelrecht formulewerk geworden.quote:Op zondag 29 september 2024 19:37 schreef ems. het volgende:
Ik ben ondertussen natuurlijk ook een oude zuurpruim maar Donald Duck heeft toch al sinds eind jaren 90 niet meer de scherpe humor, leuke details en interessante avonturen die het weekblad (en de albums) ooit hadden?
Elke keer als ik tegenwoordig ergens een DD open sla wordt ik altijd begroet met lelijke tekeningen en slechte grapjes. Alsof ze ergens gaandeweg hebben opgegeven en het allemaal maar uitbesteden aan stagiaires. Vergelijk dat met het werk van Carl Barks en Don Rosa en het is helemaal niets meer.
Maargoed, roze bril en jeugdsentiment zal ongetwijfeld ook meespelen. Gelukkig heb ik al die jaargangen goed bewaard en kan ik die binnenkort lekker voorlezen aan mijn kroost
edit:
Oh wacht het gaat om die zwarte eend. Ja, boeiend. Al was hij paars. Kwalitatief verandert er toch niets.
Een hele zware conclusie, gebaseerd op een artikel over een 9 jarige.quote:Op zondag 29 september 2024 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik zeg arm kind, wat ben je geindoctrineerd. Dat ze opgroeit met een verkeerd idee van veiligheid zal haar nog berouwen zodra het om echte onveiligheid gaat.
Heb meer medelijden met degene die zich zo opwindend over een donkere eend in Duckstad. Je kunt die nutteloze energie ook gebruiken om een verhaal van Dagobert Duck te lezen geschreven door Carl Barksquote:Op zondag 29 september 2024 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik zeg arm kind, wat ben je geindoctrineerd. Dat ze opgroeit met een verkeerd idee van veiligheid zal haar nog berouwen zodra het om echte onveiligheid gaat.
Misgendering… Foei!quote:Op zondag 29 september 2024 19:37 schreef ems. het volgende:
Oh wacht het gaat om die zwarte eend. Ja, boeiend. Al was hij paars. Kwalitatief verandert er toch niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |