abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8576386
Uit SHARE-Nederland van maart 2002 het volgende artikel:
quote:
In de loop der jaren heeft Share Nederland artikelen gepubliceerd over Maitreyas verwachtingen op het gebied van politieke, sociale, ecologische en geestelijke veranderingen in de wereld, zoals deze werden verstrekt door een van Maitreyas medewerkers uit de gemeenschap in Londen waar hij verblijft. Van tijd tot tijd hebben ook Benjamin Creme en zijn meester hun prognoses van toekomstige ontwikkelingen gegeven. In deze rubriek, Aankondigingen en feiten, maken we melding van recent nieuws, gebeurtenissen en commentaren die verband houden met deze uitspraken.

Mondiale ongelijkheid neemt snel toe

Waar de marktwerking de enige prioriteit is, is ongelijkheid verzekerd en zal onrechtvaardigheid het gevolg zijn. (Maitreyas Missie II)

De rijkste 1 procent van de mensen (50 miljoen huishoudens), met een gemiddeld inkomen van 24.000 Amerikaanse dollar, verdient meer dan de armste 60 procent van de huishoudens (2,7 miljard mensen), aldus een nieuw onderzoek van de Wereldbank. Het nieuws dat de ongelijkheid in de wereld steeds groter wordt, zal twijfels wekken over de gevolgen van globalisering voor de armsten van de wereld. Volgens de econoom Branko Milanovic neemt de mondiale ongelijkheid snel toe met ongeveer vijf procent tussen 1988 en 1993, dezelfde mate waarin de ongelijkheid in Groot-Brittannië toenam in de periode-Thatcher.

Tot nog toe vergeleken studies alleen het gemiddelde inkomen van het ene land met dat van een ander land, maar dit onderzoek laat zien dat de kloof tussen rijk en arm veel groter is dan tot nog toe werd gedacht. Het nieuwe onderzoek is het eerste dat inkomens van huishoudens in meerdere landen vergelijkt aan de hand van een aantal enquêtes dat 84 procent van de wereldbevolking en 93 procent van het wereldinkomen beslaat. Het laat zien dat de grootste bron van ongelijkheid het verschil is in inkomen van mensen in de vijf grote economieën (VS, Japan, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië) en van de armen op het platteland in India, China en Afrika. Maar een andere voorname bron van ongelijkheid is de groeiende kloof tussen stedelijke en plattelandsgebieden in China, aldus het onderzoek.

In de vijf jaar die het onderzoek bestrijkt steeg het reële inkomen per hoofd van de bevolking met 5,7 procent, maar de gehele stijging ging naar de hoogste 20 procent van de inkomensdistributie waar het inkomen met 12 procent steeg terwijl het inkomen van de laagste vijf procent zelfs met 25 procent daalde. Twee regios waar de armen veel armer werden waren Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie, waar de inkomensdistributie dramatisch verslechterde na de ondergang van het communisme, en Afrika ten zuiden van de Sahara, waar oorlogen, hongersnood en ziekte leidden tot dalingen in de economische productie.

Het onderzoek uit zorgen over het ontbreken van een middenklasse op wereldschaal, omdat de meeste mensen te vinden zijn in de laagste of de hoogste regionen van de inkomensschaal. De enorme kloof tussen rijk en arm met 84 procent van de wereld die slechts 16 procent van het inkomen ontvangt is zorgwekkender geworden sinds de wereld geconfronteerd werd met de dreiging van georganiseerde terreur van groepen die hun basis hebben in enkele van de armste landen van de wereld. Tegelijkertijd maakt de verspreiding van mondiale communicatie de inkomenskloof met de rijkste 10 procent die 114 keer het inkomen van de armste 10 procent verdient moeilijker te handhaven.
(Bron: BBC News Online, GB)

Wat is jullie mening over de rol van globalisering?
Abstract bezien: "Volkomen concurrentie" <=> "Volkomen samenwerking".
Waarom weigeren we hier voor de voorwaarden te creëren?
pi_8576436
De enorme kloof tussen rijk en arm met 84 procent van de wereld die slechts 16 procent van het inkomen ontvangt is zorgwekkender geworden sinds de wereld geconfronteerd werd met de dreiging van georganiseerde terreur van groepen die hun basis hebben in enkele van de armste landen van de wereld.

Ik zie dat dit een groot probleem word in de toekomst, want mensen zullen dit niet meer pikken!

woensdag 19 februari 2003 @ 08:51:58 #3
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_8576452
heel vervelend, maar een groot deel van die 84% is communistisch van huize af; laat ze dat eerst maar eens lozen voordat ze beginnen te miepen dat ze te weinig krijgen, terwijl dat juist het hele id van communisme is
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_8576462
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 08:51 schreef dr.dunno het volgende:
heel vervelend, maar een groot deel van die 84% is communistisch van huize af; laat ze dat eerst maar eens lozen voordat ze beginnen te miepen dat ze te weinig krijgen, terwijl dat juist het hele id van communisme is
Het idee van het Communisme is dat iedereen evenveel krijgt, dus ja, ze hebben recht van spreken
dus
  woensdag 19 februari 2003 @ 09:21:40 #5
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_8576643
Leuke postings, maar wat is nou de daadwerkelijke rol van de globalisering in het eeuwen oude principe dat niet iedereen hetzelfde heeft en kan krijgen?

Moeilijke vraag overigens... Mischien is de rol van de globalisering dat zij dit iets niet hebben nu zien dat het ergens anders heel normaal is om het wel te hebben (voedsel, medicijnen, auto's). Dat creert een directe én gerichte onvrede.

Een andere rol van de globalisering (die overigens al starte met de kolonialisering 400 jaar geleden) is dat de sterkere hun macht kunnen uitstrekken over de zwakkeren op grote afstand.

OK, dat is de rol en nu?

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_8576664
quote:
Waar de marktwerking de enige prioriteit is, is ongelijkheid verzekerd en zal onrechtvaardigheid het gevolg zijn. (Maitreyas Missie II)
Dit is een van de zeer vervelende aspecten van kapitalisme. In theorie zou marktwerking lage prijzen en veel innovatie moeten garanderen. In de praktijk beheersen grote bedrijven veel markten, durven veel bedrijven weinig aan innovatie te doen uit angst teveel geld eraan te verliezen ("het gaat toch goed zoals het nu gaat") en vooral klanten, en is er niets te doen aan de ongeschreven "afspraken" zoals horeca die zonder met elkaar te praten allemaal de prijzen hoog houden. CD prijs blijft ondanks "marktwerking" hoog. Vanuit idealistisch oogpunt hoort dat niet bij marktwerking, maar je ziet dat dit meer en meer wel het geval is. De staat kan er ook maar legaal beperkte invloed op uitoefenen, en eigenlijk wil je een systeem waarbij dat eigenlijk niet nodig is maar de markt zichzelf beter reguleert.

Dezelfde werking zie je mondiaal: rijk versus arm. de spiraal is nauwelijks te doorbreken. kapitalisme wil dat je je richt op interessante markten/doelgroepen. eerste wereldlanden dus, geen derde wereldlanden. in derde wereldlanden investeren kan zeer interessant zijn (ey als jij DE leverancier van produkt X in afrika wordt..) maar is ook gevaarlijk (ver van huis, vreemde kultuur, angst voor het onbekende zoals boven bij innovatie).

Kortom: kapitalisme heeft een kant die de wereld erg hard en oneerlijk maakt, zoals het gequote artikel ook zegt.

Kan Afrika er zelf iets aan doen? Beperkt. Er mist een grote basis (infrastructuur, educatie, levensstandaard) die nodig is om concurrentie tegenover het westen te creeeren. De regimes die daar de macht hebben zijn natuurlijk zelf vaak niet erg jofel en vinden het wel best met de geldverdeling in hun land, maar marktwerking wil ook dat eerste wereldlanden op hun geld zitten en eigenlijk geen concurrentie uit Afrika (of nog meer uit Azie) willen. Westers kapitalisme heeft de touwtjes in handen en wil ze (natuurlijk) niet loslaten.

Hoe lang zal dit nog goedgaan.. en vooral: hoe dicht zitten we bij het einde van het kapitalisme, of hoe valt dit aan te passen, en zijn er vervangers denkbaar die een kans van slagen hebben in de praktijk (kapitalisme heeft ons immers ook veel plezier bezorgd)?

Misschien dat het internet helpt. Deze brengt mensen meer dan ooit in persoonlijk contact over de hele wereld. Ideeen worden daardoor beter uitgewisseld zonder dat ze, zoals dat tegenwoordig kan heten, "gedemoniseerd" worden door tussenpersonen. Meer begrip voor elkaar en de computermarkt waarin het produceren van goederen (software) niets kost (behalve manuren) is wat Afrika goed kan gebruiken en mogelijkheden heeft waar het kapitalisme op kan sneuvelen (kijk alleen al naar napster en de DMCA). Wederom de vraag, waar gaat dit heen?

woensdag 19 februari 2003 @ 09:25:21 #7
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_8576672
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 08:42 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]

Ben je misschien aan het spammen voor Share International Ltd.

Een slotje of een modje die dit topic in TRU wil dumpen a.u.b.

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 19-02-2003 11:07]

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  woensdag 19 februari 2003 @ 09:40:51 #8
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_8576797
quote:
Twee regios waar de armen veel armer werden waren Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie, waar de inkomensdistributie dramatisch verslechterde na de ondergang van het communisme, en Afrika ten zuiden van de Sahara, waar oorlogen, hongersnood en ziekte leidden tot dalingen in de economische productie.
Dus de regio's waar het fout gaan moeten eerst eens kappen met oorlog voeren, communisme, corruptie en al dat soort zaken. Pas dan kan kapitalisme haar intreden doen en zorgen voor betere leefomstandigheden.

Vrede zorgt voor welvaart. Kapitalisme icm democratie is tot nu toe de enige staatsvorm die voor welvaart heeft gezorgd. Communise heeft gefaald en Afrika geeft heel mooi aan dat je beter met je buurlanden kan handelen dan oorlog voeren. Helaas snappen die simpele figuren daar dat niet

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_8576817
Ik vraag me af, is het in THEORIE mogelijk om de welvaart op de hele wereld naar zo'n niveau te tillen dat iedereen een huis, riolering, auto, big screen TV heeft etc? Ik weet dat het praktisch onmogelijk is maar is dat zelfs theoretisch niet te realiseren?

Stel dat je in een of ander fanta-scenario alle rijkdom van de rijken en de subtop (wij) afpakt en dat distribueert onder alle mensen op aarde dan kan iedereen een nieuwe TV kopen en basta. Verder gaat alles weer op oude voet verder. Toch?

pi_8576843
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 09:25 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Ben je misschien aan het spammen voor Share International Ltd. [afbeelding]

Een slotje of een modje die dit topic in TRU wil dumpen a.u.b.

Grappig...1 of andere zielige zak die begint te zeiken terwijl hijzelf een sig heeft van 8 of meer regels...wat een luser zeg....wahahahaha
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_8576857
quote:
Opkomst van meer en meer extremisme...in wat voor vorm dan ook...wij gaan ons extreem beschermen ten koste van onze vrijheid. Dit om onze 'rijkdom' te behouden en vergroten en de 'arme' kant gaat ons steeds meer aanvallen om onze fysieke rijkdom af te nemen...of in ieder geval te 'verdelen'.
  woensdag 19 februari 2003 @ 10:38:19 #12
21607 the.moderator
pi_8577434
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 09:45 schreef wonko het volgende:

[..]

Grappig...1 of andere zielige zak die begint te zeiken terwijl hijzelf een sig heeft van 8 of meer regels...wat een luser zeg....wahahahaha

* Het ging om de quote en homepage van peter_hoopman en niet om de sig!

Als jij achter de meute aan wilt lopen, ben ik niet verbaasd dat je in de stront van je voorgangers trapt

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_8577565
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 10:38 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Als jij achter de meute aan wilt lopen, ben ik niet verbaasd als je in de stront van je voorgangers trapt

Wat zijn we weer vriendelijk zo vroeg op de ochtend... zoals ik al in een ander topic zei: respect voor alles dat leeft...

[Dit bericht is gewijzigd door pirke op 19-02-2003 10:47]

dus
  woensdag 19 februari 2003 @ 10:47:13 #14
21607 the.moderator
pi_8577579
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 10:46 schreef pirke het volgende:

[..]

Wat zijn we weer vriendelijk zo vroeg op de ochtend... zoals ik al zei: respect voor alles dat leeft...

Op woensdag 19 februari 2003 09:45 schreef wonko het volgende:

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 19-02-2003 11:10]

pi_8577596
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 10:47 schreef the.moderator het volgende:

[..]

En wat heeft dat met mij te maken?
dus
  woensdag 19 februari 2003 @ 10:57:26 #16
21607 the.moderator
pi_8577762
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 10:48 schreef pirke het volgende:

[..]

En wat heeft dat met mij te maken?

En wat heeft dit topic met globalisering te maken?

Ik vind dat dit topic onder een valse vlag gestart is, gezien de promotie van het gedachtengoed van ene meneer Creme die de komst van zijn denkbeeldige verlosser Maitreya aankondigd in de topicstart en op de homepage van de topicopener? Als ik daar een beleefde opmerking over maak, met een vriendelijk verzoek tot verplaatsing naar TRU, dan verwacht ik geen beledigingen (zie mijn quote) te ontvangen

pi_8577859
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 10:57 schreef the.moderator het volgende:

[..]

En wat heeft dit topic met globalisering te maken?

Ik vind dat dit topic onder een valse vlag gestart is, gezien de promotie van het gedachtengoed van ene meneer Creme die de komst van zijn denkbeeldige verlosser Maitreya aankondigd in de topicstart en op de homepage van de topicopener? Als ik daar een beleefde opmerking over maak, met een vriendelijk verzoek tot verplaatsing naar TRU, dan verwacht ik geen beledigingen (zie mijn quote) te ontvangen

Commentaar en agressie jegens het topic hoef je niet af te reageren op de mensen die posten. En heel bot/onzinnig/beledigend reageren op een voorstel om het vriendelijk te houden duidt op een sociaal 'hoog' niveau. Dat je kritiek hebt op mij vind ik helemaal niet erg, maar zorg wel dat die kritiek gegrond is en ga geen loze uitspraken doen.

[edit]

Kwaad moet je niet met kwaad bestrijden

dus
  woensdag 19 februari 2003 @ 11:15:07 #18
21607 the.moderator
pi_8578038
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:03 schreef pirke het volgende:

[..]

Commentaar en agressie jegens het topic hoef je niet af te reageren op de mensen die posten. En heel bot/onzinnig/beledigend reageren op een voorstel om het vriendelijk te houden duidt op een sociaal 'hoog' niveau. Dat je kritiek hebt op mij vind ik helemaal niet erg, maar zorg wel dat die kritiek gegrond is en ga geen loze uitspraken doen.

[edit]

Kwaad moet je niet met kwaad bestrijden

Jij durft

Ik quote n.b. alleen het bericht waar mijn reactie op gebaseerd was en nu heb ik jou beledigd? Ga toch gauw weg. Of heb je niet het hele topic gelezen, maar alleen mijn laatste reactie

Doe toch maar verplaatsen naar ONZ a.u.b.

pi_8578401
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:15 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Jij durft

Ik quote n.b. alleen het bericht waar mijn reactie op gebaseerd was en nu heb ik jou beledigd? Ga toch gauw weg. Of heb je niet het hele topic gelezen, maar alleen mijn laatste reactie

Doe toch maar verplaatsen naar ONZ a.u.b.

Je quote het wel op zo'n manier (zonder [ quote ] dus) zodat het heel erg lijkt alsof het richting mij bedoeld is. Is dat niet het geval: mijn excuses
dus
pi_8579508
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 10:38 schreef the.moderator het volgende:

[..]

* Het ging om de quote en homepage van peter_hoopman en niet om de sig!

Als jij achter de meute aan wilt lopen, ben ik niet verbaasd dat je in de stront van je voorgangers trapt

Tuurlijk...ik bedoelde dat je wel probeert af te dwingen dat anderen zich aan regeltjes houden maar zelf ze met voeten treden. Zover ik weet is het de bedoeling dat die sig iets van 3 regels is...maar jij hoort niet bij de sig meute maar wel bij de zeikmeute...wahahahaha...luser
  woensdag 19 februari 2003 @ 12:16:24 #21
21607 the.moderator
pi_8579606
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:31 schreef pirke het volgende:

[..]

Je quote het wel op zo'n manier (zonder [ quote ] dus) zodat het heel erg lijkt alsof het richting mij bedoeld is. Is dat niet het geval: mijn excuses

Dat deed ik natuurlijk expres, om te kijken hoe jij zou reageren op hetzelfde bericht waar ik eerst kwaad over werd. Ik geef het toe, ik heb die kuil voor jou gegraven, en jij reageerde er even verbaasd en boos op als ik.
  woensdag 19 februari 2003 @ 12:18:48 #22
21607 the.moderator
pi_8579649
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 12:12 schreef wonko het volgende:

[..]

Tuurlijk...ik bedoelde dat je wel probeert af te dwingen dat anderen zich aan regeltjes houden maar zelf ze met voeten treden. Zover ik weet is het de bedoeling dat die sig iets van 3 regels is...maar jij hoort niet bij de sig meute maar wel bij de zeikmeute...wahahahaha...luser

Daarvoor moet je bij een modje zijn en niet bij mij
pi_8580527
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 12:16 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Dat deed ik natuurlijk expres, om te kijken hoe jij zou reageren op hetzelfde bericht waar ik eerst kwaad over werd. Ik geef het toe, ik heb die kuil voor jou gegraven, en jij reageerde er even verbaasd en boos op als ik.

Verbaasd wel, boos niet. En dan nog vind ik dat ik het subtieler afgehandeld heb

Verder vind ik dat Wonko ook niet echt een geweldige discussie kan houden als hij continu loopt te roepen dat iedereen 'lusers' zijn... Daar haal je alleen maar meer problemen mee op de hals dan dat het oplost (als het al iets positiefs oplevert). Ik vraag me echt af wat de motivatie is om zulke uitspraken te doen, of zijn de normen en waarden in deze samenleving echt drastisch gedaald dat dit normaal is?

dus
pi_8586031
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 12:18 schreef the.moderator het volgende:
Daarvoor moet je bij een modje zijn en niet bij mij
Joh, je snapt wat ik bedoel...ipv een beetje de wannabe mod spelen moet je dat fijn overlaten aan de echte mods...doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
pi_8586140
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 12:57 schreef pirke het volgende:

Verder vind ik dat Wonko ook niet echt een geweldige discussie kan houden als hij continu loopt te roepen dat iedereen 'lusers' zijn... Daar haal je alleen maar meer problemen mee op de hals dan dat het oplost (als het al iets positiefs oplevert). Ik vraag me echt af wat de motivatie is om zulke uitspraken te doen, of zijn de normen en waarden in deze samenleving echt drastisch gedaald dat dit normaal is?

Ach...ik vindt mensen die te pas en onpas om slotjes of overplaatsingen vragen maar geen mod of topicopener zijn perfecte slachtoffers voor een beetje uitlokken met woorden als lusers. Gaan ze meestal heel hard van om zich heen trappen en stomme dingen roepen...net als nu...
Maar wat heeft dat nu weer met normen en waarden te maken? Die hebben op dit moment volgens mij totaal geen zeggenskracht meer zoals ze vaak te onpas gebruikt worden. Als iemand rechts is en zijn reet met links afveegt dan is dat onderhand al een vervaging van normen en waarden. Gebruik toch aub eens je eigen verstand voor invulling voor dat soort zaken en gebruik dit niet voor elke situatie die je niet kan handelen. Word de wereld al een stuk vrolijker van.
  woensdag 19 februari 2003 @ 17:05:23 #26
21607 the.moderator
pi_8587057
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:26 schreef wonko het volgende:

[..]

Joh, je snapt wat ik bedoel...ipv een beetje de wannabe mod spelen moet je dat fijn overlaten aan de echte mods...doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Hoe zou jij het vinden als TRU, DIG of ONZ volgeschreven werden met de psychologische filosofie van Jung, waar jij je nu ook van bedient. Jung: "Ich kann es kaum verschleiern, daß wir Psychotherapeuten eigentlich Philosophen oder philosophische Ärzte sein sollten". Ik denk dat je dan naar WFT zult vluchten, want je komt hier zeker nauwelijks meer diepgang tegen. Dit topic is een schoolvoorbeeld voor TRU, omdat het begint met een statement van Share International ltd. afdeling Nederland, waarbij de trefwoorden zijn Paranormaal, Esoterisch en New-Age.

Verder, tja, zoals de Forumtitel al zegt, alles dat niet onder Theologie, Wetenschap of Filosofie hoort kan elders op FOK gepost worden. Een grapje hier en daar mag wel, maar ik denk dat iedereen wel aan kan voelen wat te veel van het goede is, WFT is uiteindelijk een serieus bedoeld forum.

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 19-02-2003 17:29]

pi_8587139
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:31 schreef wonko het volgende:

[..]

Ach...ik vindt mensen die te pas en onpas om slotjes of overplaatsingen vragen maar geen mod of topicopener zijn perfecte slachtoffers voor een beetje uitlokken met woorden als lusers. Gaan ze meestal heel hard van om zich heen trappen en stomme dingen roepen...net als nu...
Maar wat heeft dat nu weer met normen en waarden te maken? Die hebben op dit moment volgens mij totaal geen zeggenskracht meer zoals ze vaak te onpas gebruikt worden. Als iemand rechts is en zijn reet met links afveegt dan is dat onderhand al een vervaging van normen en waarden. Gebruik toch aub eens je eigen verstand voor invulling voor dat soort zaken en gebruik dit niet voor elke situatie die je niet kan handelen. Word de wereld al een stuk vrolijker van.

Nep-moderaters zijn inderdaad ook niet prettig. Maar om iedereen nu maar lusers te noemen vind ik ook niet nodig. En als ik het de hele tijd gebruik mag je me 1 post laten lezen waarin ik dit argument eerder gebruikt heb.... beetje research voordat je een uitspraak doet kan geen kwaad.

En mijn verstand gebruik ik altijd, in tegenstelling tot sommige anderen.

Btw: "word" moet met dt

dus
  woensdag 19 februari 2003 @ 17:11:07 #28
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8587207
Kan globalisering weer het onderwerp worden, beste Fokkers?
pi_8587271
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:11 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Globaal gezien moet dat lukken
dus
pi_8587319
quote:
[..]

we moeten er wel voor zorgen dat er veel Nederlanders bij die rijkste 1% van de wereld horen
  woensdag 19 februari 2003 @ 17:18:22 #31
21607 the.moderator
pi_8587378
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:11 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Een slotje aanvragen en hier Denk mee! Voor een rechtvaardiger samenleving, verder gaan?

Maar je mag ook uitleggen wat Share International ltd. afd. Nederland met globalisering van doen heeft?

woensdag 19 februari 2003 @ 17:33:15 #32
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8587811
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:18 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Een slotje aanvragen en hier Denk mee! Voor een rechtvaardiger samenleving, verder gaan?

Maar je mag ook uitleggen wat Share International ltd. afd. Nederland met globalisering van doen heeft?

Share International is een organisatie die o.a. een maandblad uitgeeft met daarin artikelen. Deze draad gaat over globalisering en het artikel dat de aanleiding is stond in het blad Share Nederland, zeg maar de nederlandstalige versie van Share International.

Denk mee! Voor een rechtvaardiger samenleving zie ik duidelijk als een ander onderwerp. Het schijnt dat voor jouw het hoofdonderwerp in deze draad Share International is, terwijl ik alleen een in mijn ogen helder artikel uit het blad heb genomen om als basis te dienen voor een inhoudelijke discussie over het onderwerp Globalisering.

Maar wat geldt voor zowel jou als mij en nog zo'n zes miljard mede aardbewoners: We zien (o.a. lezen) wat we willen zien (o.a. lezen).

woensdag 19 februari 2003 @ 17:43:44 #33
21607 the.moderator
pi_8588038
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:33 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Share International is een organisatie die o.a. een maandblad uitgeeft met daarin artikelen. Deze draad gaat over globalisering en het artikel dat de aanleiding is stond in het blad Share Nederland, zeg maar de nederlandstalige versie van Share International.

Denk mee! Voor een rechtvaardiger samenleving zie ik duidelijk als een ander onderwerp. Het schijnt dat voor jouw het hoofdonderwerp in deze draad Share International is, terwijl ik alleen een in mijn ogen helder artikel uit het blad heb genomen om als basis te dienen voor een inhoudelijke discussie over het onderwerp Globalisering.

Maar wat geldt voor zowel jou als mij en nog zo'n zes miljard mede aardbewoners: We zien (o.a. lezen) wat we willen zien (o.a. lezen).

Wat is jouw mening over de rol van globalisering?
pi_8588087
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 09:42 schreef LaTiNo het volgende:
Ik vraag me af, is het in THEORIE mogelijk om de welvaart op de hele wereld naar zo'n niveau te tillen dat iedereen een huis, riolering, auto, big screen TV heeft etc? Ik weet dat het praktisch onmogelijk is maar is dat zelfs theoretisch niet te realiseren?
Volgens mij mis je dan de mentaliteit. Die moet ook overal gelijk zijn. Veel mensen zullen de TV en het spul langzaam verkopen, niet meer gaan werken en op die manier verder leven. Niet bepaald stimulerend voor de economie. Andere (rijkere, opgeleide mensen en de slimmere onder ons), zullen de nieuwe start gebruiken om iets moois op te bouwen, en weer anderen gebruiken het om iets slechts op te bouwen, maar waarbij ze zelf uiteindelijk evenveel geld verdienen.

Met het afpakken van materieele goederen van de rijken, en deze geven aan de armen, verander je de mentaliteit niet. Niet bij de armen noch bij de rijken. Verschillen zullen er nou eenmaal altijd zijn omdat je de MENS niet kunt globaliseren. Hij is te verschillend.

pi_8588406
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 08:49 schreef xman het volgende:
De enorme kloof tussen rijk en arm met 84 procent van de wereld die slechts 16 procent van het inkomen ontvangt is zorgwekkender geworden sinds de wereld geconfronteerd werd met de dreiging van georganiseerde terreur van groepen die hun basis hebben in enkele van de armste landen van de wereld.

Ik zie dat dit een groot probleem word in de toekomst, want mensen zullen dit niet meer pikken!

Ja, de tegenstelling rijk/arm, de honger en armoede in de wereld dat is de grootste hoofdzonde die er bestaat.Bidden helpt niet , ingrijpen helpt niet en er over discussieren al helemaal niet, het basisvertrouwen ontbreekt , toch is God een goede kracht, een enorme draagkracht.
  woensdag 19 februari 2003 @ 18:50:57 #36
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8589399
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:43 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Wat is jouw mening over de rol van globalisering?

In zekere zin is globalisering onontkomelijk en tegelijkertijd wordt door globalisering het vergrootglas alsmaar duidelijker op de (wereld)samenleving gezet. Hierdoor vermoed ik dat we langzaam maar zeker bewuster worden van de nadelige gevolgen van de globalisering.

Persoonlijk ben ik van mening dat er heel veel mis is met de globalisering en vooral de werking van 'de markt', die nu zodanig kan werken, dat de rijken, rijker kunnen worden zonder echt iets toe te voegen aan de samenleving als geheel.

Rijkdom is op zich niet fout, maar het huidige systeem ervaar ik niet als rechtvaardig en geloofwaardig. (Maar dat is een ander onderwerp )

woensdag 19 februari 2003 @ 18:54:22 #37
21607 the.moderator
pi_8589477
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:50 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

In zekere zin is globalisering onontkomelijk en tegelijkertijd wordt door globalisering het vergrootglas alsmaar duidelijker op de (wereld)samenleving gezet. Hierdoor vermoed ik dat we langzaam maar zeker bewuster worden van de nadelige gevolgen van de globalisering.

Persoonlijk ben ik van mening dat er heel veel mis is met de globalisering en vooral de werking van 'de markt', die nu zodanig kan werken, dat de rijken, rijker kunnen worden zonder echt iets toe te voegen aan de samenleving als geheel.

Rijkdom is op zich niet fout, maar het huidige systeem ervaar ik niet als rechtvaardig en geloofwaardig. (Maar dat is een ander onderwerp )

Wat kan er volgens jou nog aan gedaan worden?
  woensdag 19 februari 2003 @ 18:56:29 #38
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8589514
Zonko:
quote:
Die moet ook overal gelijk zijn.
Misschien is diversiteit en verscheidenheid wel het geheim dat achter 'gelijk' schuil gaat.

Eigenheid houdt tegelijkertijd een enorme verscheidenheid in en ik geloof dat een belangrijke voorwaarde is voor een duurzame samenleving, hoe tegenstrijdig dit misschien voor velen ook zal klinken.

woensdag 19 februari 2003 @ 19:02:10 #39
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8589640
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 09:42 schreef LaTiNo het volgende:
Het is juist heel goed mogelijk.

Alleen: niet iedereen wil dat het mogelijk is.

Wel eens van afschermen van belangen en Status Quo gehoord ?

p.s. Ga me niet beschuldigen dat ik communist ben, want mijn standpunten zijn gebaseerd op gematigd liberalisme, gematigde sociaal-democratie en een geldhoeveelheid gebaseerd op economische productie en niet op basis van monetair krap-geld-politiek.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  woensdag 19 februari 2003 @ 19:08:22 #40
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8589810
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 18:54 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Wat kan er volgens jou nog aan gedaan worden?

Ik ben iemand die op psychologisch, filosofisch en abstract naar het fenomeen 'economie' kijkt.

in de uitwisseling tussen mensen zit de eventuele ongelijkheid ingebakken, het is dus vooral belangrijk mensen bewust te maken van hun eigen rol in het leven en daar aan verbonden hun eigen verantwoordelijkheid. En dat men bewust is dat wordt dat onze onderlinge uitwiseling de basis van de samenleving is en dat het streven naar evenwicht in beider belang kan zijn.

woensdag 19 februari 2003 @ 19:12:07 #41
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8589926
M.alta,
quote:
Wel eens van afschermen van belangen en Status Quo gehoord ?
Doet me denken aan het Nash-equilibrium.

Voor mij het na te streven evenwicht op wereldschaal, zonder eigenheid en identiteit te verliezen. Wat kan het leven toch mooi zijn.

woensdag 19 februari 2003 @ 19:23:29 #42
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8590234
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 19:12 schreef Peter_Hoopman het volgende:
M.alta,
[..]

Doet me denken aan het Nash-equilibrium.

Nash uit Nashville ?
quote:
Voor mij het na te streven evenwicht op wereldschaal, zonder eigenheid en identiteit te verliezen. Wat kan het leven toch mooi zijn.
idd
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  woensdag 19 februari 2003 @ 19:34:37 #43
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8590555
quote:
Nash uit Nashville ?
John Nash de Nobelprijswinnaar van de economie (in de speltheorie) vooral bekend van de film en boek 'A beautifull Mind'

Kijk vooral de eerste 25 minuten van de film eventueel een aantal keer en misschien begrijp waarom ik als liefhebber van Adam Smith (met vraagtekens) zo gelukkig ben met John Nash en the film: a beautifull blond'

woensdag 19 februari 2003 @ 20:50:05 #44
21607 the.moderator
pi_8592549
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 19:23 schreef M.ALTA het volgende:

Nash uit Nashville ?

John Forbes Nash, Jr.
Nobel Price for Economics 1994

Senior Research Mathematician
Mathematics Princeton University
Princeton NJ USA

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 19-02-2003 20:58]

woensdag 19 februari 2003 @ 20:54:36 #45
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8592662
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 20:50 schreef the.moderator het volgende:

[..]

[afbeelding]
John Forbes Nash, Jr.
Senior Research Mathematician, Mathematics
Princeton University
Princeton NJ USA

Veelzijdig persoon dus: Films en boeken ook nog eens.
pi_8592816
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:05 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Hoe zou jij het vinden als TRU, DIG of ONZ volgeschreven werden met de psychologische filosofie van Jung, waar jij je nu ook van bedient. Jung: "Ich kann es kaum verschleiern, daß wir Psychotherapeuten eigentlich Philosophen oder philosophische Ärzte sein sollten". Ik denk dat je dan naar WFT zult vluchten, want je komt hier zeker nauwelijks meer diepgang tegen. Dit topic is een schoolvoorbeeld voor TRU, omdat het begint met een statement van Share International ltd. afdeling Nederland, waarbij de trefwoorden zijn Paranormaal, Esoterisch en New-Age.

Verder, tja, zoals de Forumtitel al zegt, alles dat niet onder Theologie, Wetenschap of Filosofie hoort kan elders op FOK gepost worden. Een grapje hier en daar mag wel, maar ik denk dat iedereen wel aan kan voelen wat te veel van het goede is, WFT is uiteindelijk een serieus bedoeld forum.

Dit verduidelijkt veel...misschien een optie om een wat uitgebreidere argumentie op te geven als je verzoekinen tot verplaatsing of sluiting indient. Ook de toonzetting van het gevraagde komt echt wannabe mod over. Ik denk dat mijn fout is dat ik daar op ageerde...dus daarom mijn excuses voor de fouten van mijn kant.
pi_8592895
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 17:08 schreef pirke het volgende:

[..]

Nep-moderaters zijn inderdaad ook niet prettig. Maar om iedereen nu maar lusers te noemen vind ik ook niet nodig. En als ik het de hele tijd gebruik mag je me 1 post laten lezen waarin ik dit argument eerder gebruikt heb.... beetje research voordat je een uitspraak doet kan geen kwaad.

En mijn verstand gebruik ik altijd, in tegenstelling tot sommige anderen.

Btw: "word" moet met dt

Sorry dat ik nog 1x offtopic reageer.
Luser is een woord dat door mij gebruikt is..nergens geef ik aan dat jij dat gebruikt...verbazing van mijn kant is groot...
En wordt had ik al gezien..zij het een beetje laat.
  woensdag 19 februari 2003 @ 21:09:26 #48
21607 the.moderator
pi_8592990
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 19:08 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Ik ben iemand die op psychologisch, filosofisch en abstract naar het fenomeen 'economie' kijkt.

Als het Westen gebruik maakt van Occam's Razor, dan tellen eigenlijk de 3e Wereldlanden niet mee.
En als ze wel meedoen dan worden ze tegen elkaar uitgespeeld, volgens Nash-equilibrium strategie.

Denk aan de G7/G8 en is dat eigenlijk niet het probleem?

woensdag 19 februari 2003 @ 21:15:05 #49
21607 the.moderator
pi_8593132
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 21:01 schreef wonko het volgende:

[..]

Dit verduidelijkt veel...misschien een optie om een wat uitgebreidere argumentie op te geven als je verzoekinen tot verplaatsing of sluiting indient. Ook de toonzetting van het gevraagde komt echt wannabe mod over. Ik denk dat mijn fout is dat ik daar op ageerde...dus daarom mijn excuses voor de fouten van mijn kant.

No problem
  woensdag 19 februari 2003 @ 22:07:00 #50
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8594480
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 21:09 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Als het Westen gebruik maakt van Occam's Razor, dan tellen eigenlijk de 3e Wereldlanden niet mee.
En als ze wel meedoen dan worden ze tegen elkaar uitgespeeld, volgens Nash-equilibrium strategie.

Denk aan de G7/G8 en is dat eigenlijk niet het probleem?

Ik ken het Occam's Razor niet, maar ik kan er van alles bij voorstellen.

Ben echter benieuwd naar jouw idee van globalisering en eventuele mogelijke uitweg?

woensdag 19 februari 2003 @ 22:20:28 #51
21607 the.moderator
pi_8594846
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:07 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Ik ken het Occam's Razor niet, maar ik kan er van alles bij voorstellen.

Ben echter benieuwd naar jouw idee van globalisering en eventuele mogelijke uitweg?

Occam's Razor is een economisch / wetenschappelijk principe dat zegt dat je geen rekening hoeft te houden met zaken die de einduitkomst niet beïnvloeden. Als Bill Gates als individu dan veel meer verdient dan het BNP van Mali, wat laat je dan vervallen bij de berekening van je eigen economische vooruitzichten. De exportresultaten en het tropische klimaat van Mali wel, maar niet de trading van het MSFT fonds en het beursklimaat van de NASDAQ dus.

Ik ben echter ook benieuwd naar jouw idee van globalisering en de eventuele mogelijke uitwegen?

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 19-02-2003 22:39]

woensdag 19 februari 2003 @ 22:30:10 #52
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8595116
Mijn belangrijkste thema en uitweg is het uitwisselingssysteem oftewel het bloed van de samenleving: MONEY
  woensdag 19 februari 2003 @ 22:37:11 #53
21607 the.moderator
pi_8595314
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:30 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Mijn belangrijkste thema en uitweg is het uitwisselingssysteem oftewel het bloed van de samenleving: MONEY
Typisch geval van Occam's Razor.

En duurzaam produceren en the League of Nations volgens Tinbergen dan

woensdag 19 februari 2003 @ 22:46:37 #54
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8595626
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:37 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Typisch geval van Occam's Razor.

En duurzaam produceren en the League of Nations volgens Tinbergen dan

Geld is als religie, god en ja dus ook als Occam's Razor, maar zo simpel is het niet.

Of toch wel?

woensdag 19 februari 2003 @ 22:47:43 #55
21607 the.moderator
pi_8595665
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:46 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Geld is als religie, god en ja dus ook als Occam's Razor, maar zo simpel is het niet.

Of toch wel?

Wat denk jij?
  woensdag 19 februari 2003 @ 22:54:58 #56
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8595900
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:47 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Wat denk jij?

Ik heb jouw eigen visie ten aan zien van globalisering nog niet gezien in dit topic, terwijl ik de mijne wel heb gegeven.
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:01:26 #57
21607 the.moderator
pi_8596145
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:54 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Ik heb jouw eigen visie ten aan zien van globalisering nog niet gezien in dit topic, terwijl ik de mijne wel heb gegeven.

Hoe ervaar je dat?
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:06:41 #58
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8596292
Als een bloedzuiger op zoek naar bloed.
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:13:42 #59
21607 the.moderator
pi_8596511
Zoals wij Afrika en Zuid-Amerika uitzuigen dus?
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:17:02 #60
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8596607
zoiets
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:30:08 #61
21607 the.moderator
pi_8596977
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 23:17 schreef Peter_Hoopman het volgende:
zoiets
Wat kunnen we daar volgens jou aan doen?
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:40:33 #62
43196 Peter_Hoopman
Be your own guest
pi_8597261
Mensen in zich zelf en elkaar laten geloven.

Ga je zelf nog een keer een mening geven?

woensdag 19 februari 2003 @ 23:59:18 #63
21607 the.moderator
pi_8597749
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 23:40 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Mensen in zich zelf en elkaar laten geloven.

Ga je zelf nog een keer een mening geven?

Ik heb geen mening, maar anders dan anderen denk ik er wel over na.

Heb jij een probleem met mensen die echt nadenken over problemen?

pi_8597868
Wat denk jezelf?

Mijn antwoord ja/nee

donderdag 20 februari 2003 @ 00:06:02 #65
21607 the.moderator
pi_8597896
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 00:04 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Wat denk jezelf?

Mijn antwoord ja/nee

Ik denk dat jij het niet weet.

Klopt dat?

pi_8598124
Ik heb zelf één simpele oplossing, maar zoals je misschien weet is de oplossing vaak niet waar het omgaat. Mocht je geinteresseerd zijn dan kijk de topics maar eens na, die ik geopend heb, om te beginnen bij de eerste enzovoort.
  donderdag 20 februari 2003 @ 00:27:32 #67
21607 the.moderator
pi_8598367
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 00:16 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Ik heb zelf één simpele oplossing, maar zoals je misschien weet is de oplossing vaak niet waar het omgaat. Mocht je geinteresseerd zijn dan kijk de topics maar eens na, die ik geopend heb, om te beginnen bij de eerste enzovoort.
Dit is het enige globalisering topic. Je mag die oplossing van jou hier dus nog wel een keer herhalen.

Dat discusieert toch veel gemakkelijker?

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 20-02-2003 15:24]

pi_8599162
Een deel van de problemen op de wereld komt door protectionisme door landen. Daarnaast veroorzaakt hebzucht naar geld onderdrukking, verdrijft het morele principes en rechtvaardigheid.

Of dit allemaal direct komt door globalisering? In elk geval heeft het kapitalisme ook slechte kanten. Voor technische ontwikkeling en efficientie is het wel zeer effectief, wat in principe ook een hoop voordelen met zich meebrengt. Denk aan medicijnen, goedkope levensmiddelen, kortom een betere levenstandaard. Helaas voor maar een deel van de wereldbevolking.

Probleem is dat bedrijven lak aan het milieu hebben, en menseljke problemen (bijvoorbeeld honger, armoede) links laten liggen.

donderdag 20 februari 2003 @ 01:32:27 #69
21607 the.moderator
pi_8599365
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 01:18 schreef Semjase het volgende:
Een deel van de problemen op de wereld komt door protectionisme door landen. Daarnaast veroorzaakt hebzucht naar geld onderdrukking, verdrijft het morele principes en rechtvaardigheid.

Of dit allemaal direct komt door globalisering? In elk geval heeft het kapitalisme ook slechte kanten. Voor technische ontwikkeling en efficientie is het wel zeer effectief, wat in principe ook een hoop voordelen met zich meebrengt. Denk aan medicijnen, goedkope levensmiddelen, kortom een betere levenstandaard. Helaas voor maar een deel van de wereldbevolking.

Probleem is dat bedrijven lak aan het milieu hebben, en menseljke problemen (bijvoorbeeld honger, armoede) links laten liggen.

Exact, want het sociaalkapitaal en het millieukapitaal brengen nog geen rendement op, dus houden bedrijven dat buiten hun corporate mission statement. Enkele bekende bedrijven uitgezonderd uiteraard.

Social capital refers to the institutions, relationships, and norms that shape the quality and quantity of a society's social interactions. Increasing evidence shows that social cohesion is critical for societies to prosper economically and for development to be sustainable. Social capital is not just the sum of the institutions which underpin a society it is the glue that holds them together.

pi_8604509
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 00:27 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Dit is het enige globalisering topic. Je mag die oplossing van jou hier dus nog wel een keer herhalen.

Dat discusieerd toch veel gemakkelijker?

Doordat geld, naar geld stroomt stimuleren we onevenwichtigheid, voor een samenleving, zowel globaal als lokaal is dit fataal.

Mijn oplossing is dus om het bloed van de samenleving weer schoon te maken. Dit kan relatief eenvoudig door de rente op geld af te schaffen.

Echter voor het zover is hebben we nog wat werk te verzetten in bewustwording van de werking van het huidige economische systeem.

donderdag 20 februari 2003 @ 12:34:44 #71
21607 the.moderator
pi_8604970
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 12:15 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Doordat geld, naar geld stroomt stimuleren we onevenwichtigheid, voor een samenleving, zowel globaal als lokaal is dit fataal.

Mijn oplossing is dus om het bloed van de samenleving weer schoon te maken. Dit kan relatief eenvoudig door de rente op geld af te schaffen.

Echter voor het zover is hebben we nog wat werk te verzetten in bewustwording van de werking van het huidige economische systeem.

Als je rente op geld afschaft, dan schaf je ook het controlemechanisme af waarmee de inflatie wordt gecorrigeerd. Om nog maar te zwijgen van de astronomische goudprijs die dat tot gevolg heeft.
pi_8605183
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 12:34 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Als je rente op geld afschaft, dan schaf je ook het controlemechanisme af waarmee de inflatie wordt gecorrigeerd. Om nog maar te zwijgen van de astronomische goudprijs die dat tot gevolg heeft.

Ja zo 'koud op de maag' heeft de afschaffing van rente allerlei psychologische (side)efffects.

In een iets abstractere benadering:

- Geldhoeveelheid
- Rente
- Produktie
- Inflatie

In een volledig open en transparante markt (mensen zijn wederzijds op de hoogte van de belangrijke info) kun je mijns inziens rente tegen inflatie wegstrepen, mits geldhoeveelheid en produktie met elkaar in evenwicht worden gehouden.

donderdag 20 februari 2003 @ 13:40:55 #73
21607 the.moderator
pi_8606535
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 12:43 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Ja zo 'koud op de maag' heeft de afschaffing van rente allerlei psychologische (side)efffects.

In een iets abstractere benadering:

- Geldhoeveelheid
- Rente
- Produktie
- Inflatie

In een volledig open en transparante markt (mensen zijn wederzijds op de hoogte van de belangrijke info) kun je mijns inziens rente tegen inflatie wegstrepen, mits geldhoeveelheid en produktie met elkaar in evenwicht worden gehouden.

Als er geen rente is op geld, dan zal niemand geld willen hebben, maar de voorkeur geven aan goederen. De onbalans in de wereld slaat dan helemaal de andere kant op. We houden dan alle goederen (productie) voor ons zelf en exporteren ons waardeloos geworden bankpapier naar de derdewereld. Op dit moment is het juist het bankpapier van de derdewereld dat voor ons waardeloos is. Probeer maar eens enkele briefje van een paar honderd EURO in West Afrikaanse Cedi, Naira of Dalasi te wisselen.

Ten eerste hebben ze dat niet bij de bank, maar moeten ze dat per courier op laten halen. Vervolgens heb je dan een koffer vol Afrikaans bankpapier, wat je nog geeneens in andere Afrikaanse landen mag door/invoeren. De oplossing zou natuurlijk een soort Afrikaanse Euro - zeg maar de AFRO - zijn. Zodra die er is verliest het Westen zijn economische hefboomfunctie en zijn Euro's, Dollars en Pounds niet meer nodig voor de interne Afrikaanse handel.

Zonder rente op geld zullen de voor ons noodzakelijke grondstoffen plotseling heel duur blijken te zijn. De landmassa en natuurlijkebronnen van Afrika overtreffen die van het Westen (Oost Europa niet meegerekend). Het is veel veiliger om de economie van de rente op geld voorlopig nog zijn werk te laten doen, maar vooral te investeren in de vrije handel als speerpunt voor de globalisering.

pi_8607588
quote:
Zonder rente op geld zullen de voor ons noodzakelijke grondstoffen plotseling heel duur blijken te zijn. De landmassa en natuurlijkebronnen van Afrika overtreffen die van het Westen (Oost Europa niet meegerekend). Het is veel veiliger om de economie van de rente op geld voorlopig nog zijn werk te laten doen, maar vooral te investeren in de vrije handel als speerpunt voor de globalisering.
the.Moderator,

De grondstoffen zijn 'onveranderlijk', hiermee wil ik zeggen , ze zijn er of ze zijn er niet. Dat wij in ons hoofd de constructies hebben aangebracht dat iets duur of niet duur is een gift van ongeveer vijfduizend jaar oude geld geschiedenis. (Het bankwezen heeft zijn oorsprong ongeveer vijfduizend jaar geleden, naar men aanneemt in Mesopotamie, ja het land van 'onze' Sadam en George. Bizarre samenloop van omstandigheden zullen we maar zegge.)

Verder wil ik hier nu niet dieper op ingaan omdat het onderwerp in deze draad GLOBALISERING is.

Misschien heb je daar een interssante bijdrage en visie op.

donderdag 20 februari 2003 @ 14:38:04 #75
21607 the.moderator
pi_8607778
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 14:29 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

the.Moderator,

De grondstoffen zijn 'onveranderlijk', hiermee wil ik zeggen , ze zijn er of ze zijn er niet. Dat wij in ons hoofd de constructies hebben aangebracht dat iets duur of niet duur is een gift van ongeveer vijfduizend jaar oude geld geschiedenis. (Het bankwezen heeft zijn oorsprong ongeveer vijfduizend jaar geleden, naar men aanneemt in Mesopotamie, ja het land van 'onze' Sadam en George. Bizarre samenloop van omstandigheden zullen we maar zegge.)

Verder wil ik hier nu niet dieper op ingaan omdat het onderwerp in deze draad GLOBALISERING is.

Misschien heb je daar een interssante bijdrage en visie op.

Zonder rente op geld zullen de voor ons noodzakelijke grondstoffen plotseling heel duur blijken te zijn. De landmassa en natuurlijkebronnen van Afrika overtreffen die van het Westen (Oost Europa niet meegerekend). Het is veel veiliger om de economie van de rente op geld voorlopig nog zijn werk te laten doen, maar vooral te investeren in de vrije handel als speerpunt voor de globalisering. That's all !
pi_8607954
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 14:38 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Zonder rente op geld zullen de voor ons noodzakelijke grondstoffen plotseling heel duur blijken te zijn. De landmassa en natuurlijkebronnen van Afrika overtreffen die van het Westen (Oost Europa niet meegerekend). Het is veel veiliger om de economie van de rente op geld voorlopig nog zijn werk te laten doen, maar vooral te investeren in de vrije handel als speerpunt voor de globalisering. That's all !

Mankeert niets aan, een dergelijk satndpunt, common sense zou ik zeggen.
  donderdag 20 februari 2003 @ 15:06:58 #77
21607 the.moderator
pi_8608612
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 14:44 schreef Peter_Hoopman het volgende:

[..]

Mankeert niets aan, een degelijk standpunt, common sense zou ik zeggen.

Mijn specialisatie
  woensdag 26 februari 2003 @ 17:24:57 #78
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8733679
Je hebt geld en geld (harde valuta en andere zgn.)

idem: je hebt rente en rente (korte, lange, hypotheek, etc etc)

Globalisering is identiek aan centralisatie van het monetaire systeem.

En dit is een grote boevenbende.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')