abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215114504
Goedemorgen iedereen,

Ik zou graag jullie ervaringen en inzichten krijgen over de AOV verzekering voor ZZPers die vanaf 2027 waarschijnlijk verplicht wordt.

Ik heb me daar over ingelezen en mijn beeld van het huidige aanbod is dat je maandelijks een premie van rond de E75,- betaald en bij uitval krijg je daar gedurende hooguit 2 jaar een uitbetaling van E1000,- per maand voor. En de voorwaarden voor die uitbetaling zijn zeer beperkt.

In ons geval (ik ben in loondienst en mijn vrouw is ZZPer) zouden we het op mijn salaris kunnen redden met wat consessies, mocht mijn vrouw uitvallen. We hebben zo'n verzekering daarom helemaal niet nodig, zeker niet als de voorwaarden zo ongunstig zijn.

Wat zijn de verwachtingen en welke ervaringen hebben jullie met zo'n broodfonds idee?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_215115866
Geen idee waar je hebt gekeken maar ik zat bij SharePeople voor pakweg 50 per maand voor een dekking van 3k netto 2j. Overigens is dat geen AOV.

Echte AOV was iets van 450 per maand (zonder belastingvoordeel maar dan wel een dekking van 96k bruto).

De verplichte AOV zal een stuk goedkoper zijn maar kent eerder een dekking van het UWV w.s.
pi_215115940
Het gaat om 6,5% van je inkomen, met een max van 195 euro per maand.
https://www.rijksoverheid(...)g-voor-zelfstandigen

En dan krijg je 70% van je inkomen, met maximaal 100% van het minimumloon.

Maximaal 6,5% van je inkomen voor een AOV lijkt me prima haalbaar en een goed idee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215115972
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:51 schreef Hanca het volgende:

Maximaal 6,5% van je inkomen voor een AOV lijkt me prima haalbaar en een goed idee.
In eerdere berichten las ik dat je het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid zelf moest ophoesten en dat daarna pas de uitkering in zou gaan. Dit lees ik in bovenstaande link niet meer terug. Hoop dat die wachttijd er inderdaad uitgehaald is want dat kwam niet over als een goede deal.
pi_215115987
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:56 schreef Farenji het volgende:

[..]
In eerdere berichten las ik dat je het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid zelf moest ophoesten en dat daarna pas de uitkering in zou gaan. Dit lees ik in bovenstaande link niet meer terug. Hoop dat die wachttijd er inderdaad uitgehaald is want dat kwam niet over als een goede deal.
Eens, juist aan het begin heb je inkomensondersteuning nodig om eventueel je uitgaven aan de nieuwe omstandigheden aan te passen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 28 september 2024 @ 13:01:40 #6
408813 crew  trein2000
pi_215116013
quote:

Eens. Al snap ik wel de wens om in situaties zoals die van TS, waar het ZZP’er-schap ‘extra’ is hier van te kunnen afzien. Maar dat lijkt mij om twee redenen toch onwenselijk: ten eerste is het oneerlijke concurrentie. En ten tweede is het uitvoeringstechnisch een drama.
zie email 27 oktober
pi_215116057
Ik hoor in mijn omgeving wel goede dingen over https://www.samsamkring.nl/, heb me al meerdere keren voorgenomen om zelf ook hier ook in te stappen maar is er nog niet van gekomen. Het goede is dat je hier zelf kan kiezen hoe hoog de uitkering is en je dus de maandelijkse kosten goed kan beheersen. En het is eigenlijk een soort van collectief sparen/schenken, bij uitstappen krijg je het overgebleven geld van je inleg weer terug.
pi_215117728
Dank voor het meedenken!

quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:42 schreef smizy het volgende:
Geen idee waar je hebt gekeken maar ik zat bij SharePeople voor pakweg 50 per maand voor een dekking van 3k netto 2j. Overigens is dat geen AOV.

Echte AOV was iets van 450 per maand (zonder belastingvoordeel maar dan wel een dekking van 96k bruto).

De verplichte AOV zal een stuk goedkoper zijn maar kent eerder een dekking van het UWV w.s.
Ik had bv. deze site: https://www.zelfstandigondernemers.nl/?sfnsn=wa. Maar veel andere aanbieders komen met ongeveer dezelfde getallen.

quote:

Met die informatie zou dan inhouden dat als je E3000,- of meer per maand verdient als ZZPer, je dus E195,- per maand aan premie betaald en op het moment dat er iets aan de hand is, krijg je max. minimumloon (=E2371,-) uitgekeerd.

Het is een goed idee voor mensen die hun financiele administratie niet op orde hebben, maar over het algemeen lijkt het me toch dat ZZPers weten waar ze mee bezig zijn en daar dus ook zelf iets voor geregeld hebben?

Ik zou toch graag een opt-out krijgen, desnoods met aantonen dat de administratie op orde is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:56 schreef Farenji het volgende:

[..]
Eens! Ik lees dat nu nergens meer terug.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 13:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Eens. Al snap ik wel de wens om in situaties zoals die van TS, waar het ZZP’er-schap ‘extra’ is hier van te kunnen afzien. Maar dat lijkt mij om twee redenen toch onwenselijk: ten eerste is het oneerlijke concurrentie. En ten tweede is het uitvoeringstechnisch een drama.
Hoe zie je dat als oneerlijke concurrentie? Dat die premieafdracht verdisconteerd gaat worden in de uurtarieven?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_215117856
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:24 schreef Its_Muppet het volgende:
Dank voor het meedenken!
[..]
Ik had bv. deze site: https://www.zelfstandigondernemers.nl/?sfnsn=wa. Maar veel andere aanbieders komen met ongeveer dezelfde getallen.
[..]
Met die informatie zou dan inhouden dat als je E3000,- of meer per maand verdient als ZZPer, je dus E195,- per maand aan premie betaald en op het moment dat er iets aan de hand is, krijg je max. minimumloon (=E2371,-) uitgekeerd.

Het is een goed idee voor mensen die hun financiele administratie niet op orde hebben, maar over het algemeen lijkt het me toch dat ZZPers weten waar ze mee bezig zijn en daar dus ook zelf iets voor geregeld hebben?

Ik zou toch graag een opt-out krijgen, desnoods met aantonen dat de administratie op orde is.
[..]
[..]
Hoe zie je dat als oneerlijke concurrentie? Dat die premieafdracht verdisconteerd gaat worden in de uurtarieven?
Ja, de oneerlijke concurrentie is de grootste reden dit in te voeren, ZZPers die tegen belachelijk lage tarieven zich aanbieden en dan dus geen AOV premies of iets dergelijks kunnen betalen. Daar valt als ZZPer die wel nadenkt over de toekomst niet tegen op te concurreren. En zo hou je in bepaalde beroepsgroepen vooral ZZPers over die met name goedkoop zijn en zo zelfs mensen met een vast contract er uit duwen.

En 195 euro per maand als premie voor een uitkering van 2371 euro per maand is niet zo heel beroerd, toch?

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 28-09-2024 16:38:47 ]
  zaterdag 28 september 2024 @ 16:37:31 #10
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_215117922
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de oneerlijke concurrentie is de grootste reden dit in te voeren, ZZPers die tegen belachelijk lage tarieven zich aanbieden en dan dus geen AOV premies of iets dergelijks kunnen betalen. Daar valt als ZZPer die wel nadenkt over de toekomst niet tegen op te concurreren. En zo hou je in bepaalde beroepsgroepen vooral ZZPers over die met name goedkoop zijn en zo zelfs mensen met een vast contract er uit duwen.
Als dit de reden was, zou het niet door de pensioenfondsen ge-eist zijn in het pensioenakkoord.
Je moet iets regelen voor arbeidsongeschiktheid, maar dat hoeft helemaal geen verzekering te zijn. Alleen gaat dat natuurlijk wel in tegen zelfstandigheid…
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_215118028
quote:

Ik vind het helemaal geen goed idee, ik ben al 25 jaar ondernemer en heb nooit een verzekering gehad en het risico op een andere manier ingedekt. Ik vind het van de zotte dat ik als ondernemer deze verplichting krijg opgelegd. Daarvoor ben ik geen ondernemer geworden.
pi_215118100
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:37 schreef stinkie het volgende:

[..]
Als dit de reden was, zou het niet door de pensioenfondsen ge-eist zijn in het pensioenakkoord.
Je moet iets regelen voor arbeidsongeschiktheid, maar dat hoeft helemaal geen verzekering te zijn. Alleen gaat dat natuurlijk wel in tegen zelfstandigheid…
Het komt gewoon uit een regeerakkoord en dus uit de Kamer. Ook CDA en VVD steunden dat: https://www.dezzp.nl/cda-(...)beidsongeschiktheid/
pi_215118139
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:45 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik vind het helemaal geen goed idee, ik ben al 25 jaar ondernemer en heb nooit een verzekering gehad en het risico op een andere manier ingedekt. Ik vind het van de zotte dat ik als ondernemer deze verplichting krijg opgelegd. Daarvoor ben ik geen ondernemer geworden.
Ik vind het van de zotte dat een ZZPer dit niet afdekt om dan lekker bijstand en soms zelfs bijzondere bijstand te trekken bij arbeidsongeschiktheid. Want daar komt het bij de meesten gewoon op neer.
pi_215118547
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het van de zotte dat een ZZPer dit niet afdekt om dan lekker bijstand en soms zelfs bijzondere bijstand te trekken bij arbeidsongeschiktheid. Want daar komt het bij de meesten gewoon op neer.
Je kan het ook zelf afdekken in de vorm van een flinke buffer. Als het goed is heb je dat meegenomen in het bepalen van je uurprijs. En het risico op arbeidsongeschiktheid is natuurlijk niet voor iedereen even hoog.
pi_215118571
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 17:23 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je kan het ook zelf afdekken in de vorm van een flinke buffer. Als het goed is heb je dat meegenomen in het bepalen van je uurprijs.
En daar gaat het bij veel ZZPers dus gewoon mis, die hebben geen enkele financiële buffer en gaan zo laag mogelijk zitten met hun uurprijs. En de meeste mensen raken niet op hun werk arbeidsongeschikt.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 28 september 2024 @ 17:30:12 #16
408813 crew  trein2000
pi_215118599
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:24 schreef Its_Muppet het volgende:
Dank voor het meedenken!
[..]
[..]

[..]
[..]
Ja. Jouw vrouw kan dan een lager tarief rekenen dan een concurrent. Dat is oneerlijk.
zie email 27 oktober
pi_215118725
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet elke ondernemer is ZZP’er, zo ook ik niet. Deze hele problematiek is ontstaan door / na de wildgroei aan ZZP’ers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 28-09-2024 18:16:21 ]
pi_215119016
Vraag me af hoe zit dit willen controleren. Aftrek eigen woning kunnen ze al niet opvolgen.

Ik heb toevallig gisteren een aov afgesloten (starter ondernemer)
Ben ik dan ook verplicht die verplichte draak af te sluiten of hoeft dit dan niet als je al iets geregeld hebt? En dan de volgende vraag, hoe gaan ze dit dan in godsnaam controleren…
pi_215119234
Ik ben heel benieuwd hoe dit vorm gaat krijgen. Ik ben inmiddels zo'n 10 jaar zelfstandig waarvan ik gedurende 7 jaar nog een baan ernaast had, puur omdat ik het toen leuk vond. Inmiddels heeft mijn man zijn bedrijf verkocht, is verder gegaan bij een ander bedrijf. Ik ben een jaar geleden gestopt met mijn baan en werk dus uitsluitend als zelfstandige.

Ik ben dus zelfstandig. Maak nergens aanspraak op (wil het niet maar zou het verder ook niet kunnen ivm gezamelijk inkomen). Mijn deel van ons inkomen is kleiner dan dat van mijn man maar het gaat echt dikke prima zo. Ik werk bovendien niet op uurbasis, ik verkoop producten. Dus dat ik 'goedkoper' kan zijn dan anderen gaat niet echt op (mijn producten zijn doorgaans gemiddeld tot hoog geprijds in mijn segment). Waarom zou ik een AOV moeten nemen? We sparen zelf voor ons pensioen. Mijn man heeft wel een AOV, en we hebben voldoende inkomen en spaargeld om het een tijdje uit te zingen. Ik zet liever geld weg voor mijn pensioen wat vrij op te nemen is indien nodig, dan dat ik het in een AOV verzekering gooi die als het erop aankomt toch niet uitkeert (de mallemolen gezien waar mijn man doorheen moest, omdat hij als kind astma heeft gehad deden ze erg moeilijk. Ik moest zelfs de medicatie die hij op zijn 9e eenmalig in een ziekenhuis heeft gehad nog achterhalen op straffe van niet uitkeren bij ziekte).

Kortom, als het zover komt schrif ik me in voor de allergoedkoopste AOV die ik kan vinden. Mag hopen dat er tegen die tijd wel een ondernemer is die het voor elkaar krijgt om voor 6 euro per maand AOV's aan te bieden die 60 euro per jaar uitkeren bij ziekte. Je begrijpt, ik vind de verplichting echt van de zotte.
pi_215119416
quote:
6s.gif Op zaterdag 28 september 2024 18:39 schreef kirsten. het volgende:
Ik ben heel benieuwd hoe dit vorm gaat krijgen. Ik ben inmiddels zo'n 10 jaar zelfstandig waarvan ik gedurende 7 jaar nog een baan ernaast had, puur omdat ik het toen leuk vond. Inmiddels heeft mijn man zijn bedrijf verkocht, is verder gegaan bij een ander bedrijf. Ik ben een jaar geleden gestopt met mijn baan en werk dus uitsluitend als zelfstandige.

Ik ben dus zelfstandig. Maak nergens aanspraak op (wil het niet maar zou het verder ook niet kunnen ivm gezamelijk inkomen). Mijn deel van ons inkomen is kleiner dan dat van mijn man maar het gaat echt dikke prima zo. Ik werk bovendien niet op uurbasis, ik verkoop producten. Dus dat ik 'goedkoper' kan zijn dan anderen gaat niet echt op (mijn producten zijn doorgaans gemiddeld tot hoog geprijds in mijn segment). Waarom zou ik een AOV moeten nemen? We sparen zelf voor ons pensioen. Mijn man heeft wel een AOV, en we hebben voldoende inkomen en spaargeld om het een tijdje uit te zingen. Ik zet liever geld weg voor mijn pensioen wat vrij op te nemen is indien nodig, dan dat ik het in een AOV verzekering gooi die als het erop aankomt toch niet uitkeert (de mallemolen gezien waar mijn man doorheen moest, omdat hij als kind astma heeft gehad deden ze erg moeilijk. Ik moest zelfs de medicatie die hij op zijn 9e eenmalig in een ziekenhuis heeft gehad nog achterhalen op straffe van niet uitkeren bij ziekte).

Kortom, als het zover komt schrif ik me in voor de allergoedkoopste AOV die ik kan vinden. Mag hopen dat er tegen die tijd wel een ondernemer is die het voor elkaar krijgt om voor 6 euro per maand AOV's aan te bieden die 60 euro per jaar uitkeren bij ziekte. Je begrijpt, ik vind de verplichting echt van de zotte.
Die verplichting is natuurlijk nodig om het aan de uitkeringen kant betaalbaar te kunnen maken. Ik ben het er ook niet mee eens hoor maar ben zeer benieuwd hoe ze dit willen controleren, ik denk dat iedereen er aan te betalen komt ook al heb je zelf alles netjes geregeld (eigen polis of vermogen)
pi_215120781
Hier staat meer uitleg, die 195 euro hoeft niet, je mag ook een andere AOV regelen:
https://www.zelfstandigon(...)azFTAmxoCAY4QAvD_BwE
https://www.insify.nl/blo(...)hte-aov-voor-zzpers/

Die AOV moet wel aan wat regels voldoen, volgens mij. Een uitkering van 60 euro voldoet dus niet.
pi_215121420
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 20:43 schreef Hanca het volgende:
Hier staat meer uitleg, die 195 euro hoeft niet, je mag ook een andere AOV regelen:
https://www.zelfstandigon(...)azFTAmxoCAY4QAvD_BwE
https://www.insify.nl/blo(...)hte-aov-voor-zzpers/

Die AOV moet wel aan wat regels voldoen, volgens mij. Een uitkering van 60 euro voldoet dus niet.
Top! Bij Insify heb ik mijn verzekering ook lopen.
pi_215122270
Een premie van ¤200 voor een AOV die pas na een jaar uitkeert bij volledige arbeidsongeschiktheid en dan ook nog eens voor max. het minimumloon is natuurlijk absurd. Weggegooid geld. Eigenlijk is het gewoon een eenvoudige inkomenstenbron voor de overheid nu half Nederland ZZP-er is geworden.

Ik probeer me een situatie in te denken waarbij men dan moet gaan uitkeren en die is nog niet zo eenvoudig te bedenken.
Mja
pi_215123808
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 23:01 schreef TAmaru het volgende:

Ik probeer me een situatie in te denken waarbij men dan moet gaan uitkeren en die is nog niet zo eenvoudig te bedenken.
Nooit van chronische ziektes gehoord?
pi_215124078
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 17:23 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je kan het ook zelf afdekken in de vorm van een flinke buffer. Als het goed is heb je dat meegenomen in het bepalen van je uurprijs. En het risico op arbeidsongeschiktheid is natuurlijk niet voor iedereen even hoog.
Zeker...maar je moet ze de kost geven die in het eerste jaar al ziek worden. Buiten dat je hebt niet zomaar een buffer voor volledig arbeidsongeschikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')