abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215098580
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
pi_215098584
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:01 schreef Buikbrein het volgende:
Zat dit filpmje gisteren te kijken, hier is de VS Ambassadeur in Israel aan het woord:
Nog even los van het hoge NLP-gehalte: one jewish state, one jewish state, one jewish state..

Dit is dan een ambassadeur, een persoon waar je enige intelligentie bij mag verwachten op zo'n belangrijke post.

Als je zijn speech zou vertalen naar Duits, en wat namen veranderd, man.. het doet niet onder voor een speech uit een zekere nare periode. Het is zo eenzijdig, geen FRACTIE zelfreflectie, nada. Dit is z fout.. ik denk dat deze meneer geen idee heeft, hoe hij op niet-joden overkomt: Volledig occupied met zn zelf-bevlekkende, zelf-gecentreerde mantra :r

Samengevat:
- n joodse staat, voor joden dus
- levensruimte
- "God heeft ons het land gegeven" (aha, dus God heet Rothschildt??? Wtf)
- Israel moet zich niets aantrekken van anderen
- Terugkeer naar "Bijbelse waarden" (oh really, zoals de genocide op Amalek, of de Bijbelse plagen??)
- hij gebruikt argumentatie die Extreemrechts ook gebruikt, bijv dat ook "witte mensen een eigen plek verdienen op aarde"
- De Temple dome, moet weg
- uiteraard, het herbouwen van hun tempel op die plek
- Belang van het "joodse dna" (klinkt dit racistisch? Zeggen jullie t maar, ik hou me in)

En dan..de klapper op 4:05, citaat:
"We hopen dat op een dag, met Gods hulp, met uw hulp, dat Israel soevereiniteit krijgt over het gehele Bijbelse gebied"

En hij zegt dit allemaal, met een Pasted-on-Smile.

Het volledige, Bijbelse gebied: Dat is dus Eretz Israel (greater israel) dames en heren, geen debat hierover! Het woord is eruit, ze liegen er nieteens meer over.

Is er iemand die iets te zeggen heeft, over dit filmpje? Spreek je uit.. dit is fout, op zoveel manieren :N Laat je horen!! Dit verdient kritiek.
Hij is zelf een controversieel lid van the Jewish tribe, zijn vader was een rabbijn, hij was Trump's ambassadeur voor Isral, totaal van het padje af. Vijf voormalige Amerikaanse ambassadeurs waren tegen zijn nominatie:

Five former United States Ambassadors to Israel – Thomas Pickering, William Harrop, Edward Walker Jr., Daniel Kurtzer, and James Cunningham – signed a letter declaring Friedman unqualified.

Een paar Joodse organisaties en Joodse leden van het Congres spraken zich uit tegen hem:

The liberal advocacy organization J Street "vehemently opposed" Friedman's nomination.

The advocacy organizations Americans for Peace Now, Ameinu, the Israel Policy Forum, and the New Israel Fund also opposed the nomination.[36] Six Democratic members of the House of Representatives, including Jewish representatives Jan Schakowsky, Jerrold Nadler, John Yarmuth, and Steve Cohen, urged their colleagues in the Senate to vote against Friedman.[37][38]

Maar dit is wat extremistische zionisten over hem zeiden:

Morton Klein, president of the Zionist Organization of America, said Friedman "has the potential to be the greatest US Ambassador to Israel ever".

:') Gewoon succesvolle infiltratie van de VS gefaciliteerd door Orange buffoon Trump.
pi_215098630
Gewoon een heel lang filmpje van meneer om duidelijk te maken dat hij vindt dat de West Bank officieel geannexeerd moet worden omdat dat stukje aan hem beloofd is door God. Dit is de positie van de religieuze kolonisten in Israel. Zie de partijen van Ben Gvir en Smotrich. En dit wordt jammer genoeg langzaam realiteit.

Al het andere dat je erbij verzint klinkt heel hysterisch.
pi_215098646
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:43 schreef oblo het volgende:

[..]
Klopt, eigenlijk lever je n soort vrijheid in om een ander soort vrijheid terug te krijgen. De vrijheid om openlijk als Jood te leven zonder angst voor vervolging is heel belangrijk voor sommigen en Israel biedt die vrijheid. Vooral nu, omdat antisemitisme in o.a. Europa opmars maakt.
Ik begrijp dat dat heel belangrijk is voor een hoop joden (en niet joden), maar is het het waard dat je daardoor anderen het leven ontneemt of zuur maakt? Is er niet een toename van jodenhaat door wat Israel doet? Is het niet iets structureels wat eigenlijk in basis aangepakt moet worden? Het is toch best vreemd dat jodenhaat als een soort vast gegeven wordt genomen alsof daar niets aan te doen is door bijvoorbeeld educatie en exposure. Wat ik daarmee wil zeggen hoe meer mensen afzonderlijk gaan leven hoe groter de kans is dat de ander angst ontwikkelt en dat gaat uiten in haat voor een bepaalde groep personen. We hebben denk ik kansen om dat te doorbreken maar dan moeten we wel durven om hand in hand samen op te gaan voor bepaalde idealen.
pi_215098825
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:27 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ik begrijp dat dat heel belangrijk is voor een hoop joden (en niet joden), maar is het het waard dat je daardoor anderen het leven ontneemt of zuur maakt?
Nee, daarom ben ik ook voor vrede met Palestijnen en een Palestijnse staat.
quote:
Is er niet een toename van jodenhaat door wat Israel doet? Is het niet iets structureels wat eigenlijk in basis aangepakt moet worden?
Er is een toename van jodenhaat, omdat er debielen zijn die Joden lastigvallen en haten. Nu is het excuus Israel. Vroeger was het excuus dat ze cosmopolieten waren of bankiers waren of dat ze Jesus vermoord hadden.
quote:
Het is toch best vreemd dat jodenhaat als een soort vast gegeven wordt genomen alsof daar niets aan te doen is door bijvoorbeeld educatie en exposure.
Daarom ben ik ook groot voorstander van de dialoog aangaan en elkaar opzoeken. Bijvoorbeeld dat initiatief van die moslim van Denk en die Jood van Volt die samen scholen bezoeken en gesprekken houden vind ik heel goed.
quote:
Wat ik daarmee wil zeggen hoe meer mensen afzonderlijk gaan leven hoe groter de kans is dat de ander angst ontwikkelt en dat gaat uiten in haat voor een bepaalde groep personen. We hebben denk ik kansen om dat te doorbreken maar dan moeten we wel durven om hand in hand samen op te gaan voor bepaalde idealen.
Israel is gesticht om Joden een veilige plek te geven omdat ze eeuwen lang vervolgd werden. Niet andersom. En je hoeft je niet druk te maken om Joden in Israel, want jij hebt niks te maken met Israel. Net zoals dat je je niet hoeft druk te maken over christenen in het Vaticaan of moslims in een of ander moslimland. Als je polarisatie wil doorbreken dan moet je je focussen op de samenleving waarin je leeft, dus helpen om een klimaat te scheppen waar Joden en moslims en weetikveelwat samen veilig kunnen leven.
pi_215098958
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:47 schreef oblo het volgende:
Israel is gesticht om Joden een veilige plek te geven omdat ze eeuwen lang vervolgd werden. Niet andersom. En je hoeft je niet druk te maken om Joden in Israel, want jij hebt niks te maken met Israel. Net zoals dat je je niet hoeft druk te maken over christenen in het Vaticaan of moslims in een of ander moslimland. Als je polarisatie wil doorbreken dan moet je je focussen op de samenleving waarin je leeft, dus helpen om een klimaat te scheppen waar Joden en moslims en weetikveelwat samen veilig kunnen leven.
Dat laatste vind ik bijzonder omdat de maatschappij waar ik in leef mede verantwoordelijk is waardoor het onrecht in stand gehouden wordt op deze plaats. Een land wat polarisatie in de hand werkt door continue te meten met verschillende maten en te zeggen dat het staat voor mensenrechten maar als er actie nodig is naar een bevriend land opeens alles overboord gaat en er niet naar gehandeld wordt. Het is ook een beetje krom om wapens te leveren als je weet dat daarmee onschuldige burgers getroffen worden en er daardoor mensenrechtenschendingen mogelijk worden gemaakt.
pi_215098960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:06 schreef Homey het volgende:

[..]
En weer een jij-bak. Nul inhoud.
Kerel jij verkondigt iets wat overduidelijk niet klopt, wat wil je dan? Je begrijpt bovendien niet eens wat een jij-bak is. Een daadwerkelijke jij-bak zou zijn geweest: 'ik heb jou hier anders ook nooit over gehoord'. Wat vreemd zou zijn natuurlijk. Net zoals het vreemd is te beweren dat de beschietingen door Hezbollah niet in het nieuws geweest zijn.
What Would Goku Do
pi_215099234
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:01 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat laatste vind ik bijzonder omdat de maatschappij waar ik in leef mede verantwoordelijk is waardoor het onrecht in stand gehouden wordt op deze plaats. Een land wat polarisatie in de hand werkt door continue te meten met verschillende maten en te zeggen dat het staat voor mensenrechten maar als er actie nodig is naar een bevriend land opeens alles overboord gaat en er niet naar gehandeld wordt. Het is ook een beetje krom om wapens te leveren als je weet dat daarmee onschuldige burgers getroffen worden en er daardoor mensenrechtenschendingen mogelijk worden gemaakt.
Prima toch, daar mag je voor zijn. Maar ik reageerde op dit stukje:
quote:
Wat ik daarmee wil zeggen hoe meer mensen afzonderlijk gaan leven hoe groter de kans is dat de ander angst ontwikkelt en dat gaat uiten in haat voor een bepaalde groep personen. We hebben denk ik kansen om dat te doorbreken maar dan moeten we wel durven om hand in hand samen op te gaan voor bepaalde idealen.
De polarisatie die we nu zien in Nederland is juist verergerd doordat allerlei personen op een hele polariserende manier op Israel focussen en dat afreageren op Joden in NL. Als jij die polarisatie wil doorbreken zoals je schrijft kan je je beter focussen op een veilig klimaat hier in NL creeren voor iedereen.

En ook prima dat iemand tegen Israel is. Ik zou nog steeds zijn buurman of vriend kunnen zijn, maar als ie dingen gaat zeggen als “from the river to the sea”, “alle Israelis terug naar Europa”, met gezichtsbedekking gebouwen gaat bezetten, agressief wordt, met hamas hoofdband gaat lopen en het af gaat reageren op Joden dan begin ik mij al snel onveilig te voelen. Dat gebeurt nu in NL.
pi_215099381
quote:

[..]
Ik begrijp dat dat heel belangrijk is voor een hoop joden (en niet joden), maar is het het waard dat je daardoor anderen het leven ontneemt of zuur maakt? Is er niet een toename van jodenhaat door wat Israel doet? Is het niet iets structureels wat eigenlijk in basis aangepakt moet worden? Het is toch best vreemd dat jodenhaat als een soort vast gegeven wordt genomen alsof daar niets aan te doen is door bijvoorbeeld educatie en exposure. Wat ik daarmee wil zeggen hoe meer mensen afzonderlijk gaan leven hoe groter de kans is dat de ander angst ontwikkelt en dat gaat uiten in haat voor een bepaalde groep personen. We hebben denk ik kansen om dat te doorbreken maar dan moeten we wel durven om hand in hand samen op te gaan voor bepaalde idealen.
israel wordt constant bedreigd door extremisten aan palestijnse kant. ze hebben helemaal geen andere keuze dan te doen wat ze doen. de palestijnen moeten zelf afrekenen met hun extremisme, met iran die hun gebruikt. dat kan er iets gaan veranderen.
pi_215099385
Dubbel
pi_215099405
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:26 schreef oblo het volgende:
Gewoon een heel lang filmpje van meneer om duidelijk te maken dat hij vindt dat de West Bank officieel geannexeerd moet worden omdat dat stukje aan hem beloofd is door God. Dit is de positie van de religieuze kolonisten in Israel. Zie de partijen van Ben Gvir en Smotrich. En dit wordt jammer genoeg langzaam realiteit.

Al het andere dat je erbij verzint klinkt heel hysterisch.
Dat is jouw mening, maar de hysterie -in jouw woorden- is terecht, de realiteit is ng hysterischer.. als je alle "puntjes" aan elkaar verbindt ontstaat er geen fraai plaatje. Dat plaatje zal ver voorbij "hysterie" gaan, naar totale waanzin.

Het is imho nieteens de waanzin van de waanzinnigen die bizar is, maar de onverschilligheid van de rest.

Als je het een lang filmpje vindt, met alle respect, dan zet ik twijfels bij het geduld dat je opbrengt je in wat-dan-ook te verdiepen. Je "hysterie" neem ik dan ook met een korrel zout.
pi_215099435
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:43 schreef oblo het volgende:

[..]
[..]
De polarisatie die we nu zien in Nederland is juist verergerd doordat allerlei personen op een hele polariserende manier op Israel focussen en dat afreageren op Joden in NL. Als jij die polarisatie wil doorbreken zoals je schrijft kan je je beter focussen op een veilig klimaat hier in NL creeren voor iedereen.

En ook prima dat iemand tegen Israel is. Ik zou nog steeds zijn buurman of vriend kunnen zijn, maar als ie dingen gaat zeggen als “from the river to the sea”, “alle Israelis terug naar Europa”, met gezichtsbedekking gebouwen gaat bezetten, agressief wordt, met hamas hoofdband gaat lopen en het af gaat reageren op Joden dan begin ik mij al snel onveilig te voelen. Dat gebeurt nu in NL.
Ik post net een filmpje van een hoogambt bekleder, die -niet heel ondubbelzinnig- zegt dat Israel in de toekomst, het gehele bijbelse gebied moet bedekken.

En met hem, zijn er vele andere figureren -van marginaal tot mainstream, van seculier tot orthodox- die dat ook vinden.

Ben je het met me eens, dat dat hetzelfde idee is als river to the sea?

Uiteraard eens, dat het fout is zaken op elkaar af te reageren, agressie is besmettelijk, dat moet stoppen.
pi_215099682
twitter
pi_215099702
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 16:03 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Dat is jouw mening, maar de hysterie -in jouw woorden- is terecht, de realiteit is ng hysterischer.. als je alle "puntjes" aan elkaar verbindt ontstaat er geen fraai plaatje. Dat plaatje zal ver voorbij "hysterie" gaan, naar totale waanzin.

Het is imho nieteens de waanzin van de waanzinnigen die bizar is, maar de onverschilligheid van de rest.

Als je het een lang filmpje vindt, met alle respect, dan zet ik twijfels bij het geduld dat je opbrengt je in wat-dan-ook te verdiepen. Je "hysterie" neem ik dan ook met een korrel zout.
Ik herken het standpunt van die man. Dat standpunt is niet iets nieuws, wordt gevolgd door een aantal partijen in Israel en wordt ook in realiteit gebracht door het nederzettingenbeleid. Hij probeert het heel mooi te verkleden, maar eigenlijk is het heel simpel en kort samen te vatten waar hij voor staat. Daarom is het lang.

En je rant komt op mij hysterisch over omdat het lijkt alsof je hier voor het eerst achterkomt, maar dit leeft dus al jaren in Israel. En ook in de rest van de wereld onder bepaalde moslims en christenen en weet ik veel wat voor volk ook.
pi_215099714
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 16:07 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Ik post net een filmpje van een hoogambt bekleder, die -niet heel ondubbelzinnig- zegt dat Israel in de toekomst, het gehele bijbelse gebied moet bedekken.

En met hem, zijn er vele andere figureren -van marginaal tot mainstream, van seculier tot orthodox- die dat ook vinden.

Ben je het met me eens, dat dat hetzelfde idee is als river to the sea?

Uiteraard eens, dat het fout is zaken op elkaar af te reageren, agressie is besmettelijk, dat moet stoppen.
Klopt wat die man in het filmpje wil is ook n land “from the river to the sea” en dat vind ik ook fout.
pi_215099736
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 16:03 schreef Buikbrein het volgende:

Nog veel te weinig mensen hebben door dat waanzinnigen het tegenwoordig voor het zeggen hebben in Isral. Net zo extremistisch als Hamas maar dan gehuld in een facade van fatsoen richting de buitenwereld. Het is geen fringe gedachtegoed dat slechts aan zijkant staat.

Maar zelfs wanneer je het wel weet is het moeilijk om niet onverschillig te zijn. De situatie is zo hopeloos en uitzichtloos zolang de huidige machthebbers het voor het zeggen hebben bij zowel Isral als bij de Palestijnen dat het een kwestie is van wachten op betere tijden. In de tussentijd kun je alleen proberen het geweld te stoppen, maar veel meer ook niet. Hamas wil het hele gebied en alle joden weg/dood/ondergeschikt. Isral wil het hele gebied en alle Palestijnen weg/dood/ondergeschikt. Compleet waardeloos.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  donderdag 26 september 2024 @ 16:44:49 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215099806
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 16:36 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Nog veel te weinig mensen hebben door dat waanzinnigen het tegenwoordig voor het zeggen hebben in Isral. Net zo extremistisch als Hamas maar dan gehuld in een facade van fatsoen richting de buitenwereld. Het is geen fringe gedachtegoed dat slechts aan zijkant staat.

Maar zelfs wanneer je het wel weet is het moeilijk om niet onverschillig te zijn. De situatie is zo hopeloos en uitzichtloos zolang de huidige machthebbers het voor het zeggen hebben bij zowel Isral als bij de Palestijnen dat het een kwestie is van wachten op betere tijden. In de tussentijd kun je alleen proberen het geweld te stoppen, maar veel meer ook niet. Hamas wil het hele gebied en alle joden weg/dood/ondergeschikt. Isral wil het hele gebied en alle Palestijnen weg/dood/ondergeschikt. Compleet waardeloos.
Er is maar n mogelijke winnaar in het gevecht. Dat betekent dat de andere partij er dus het meeste belang bij heeft om een vredesvoorstel te accepteren, maar dat lijken ze toch niet echt door te hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215099897
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 26 september 2024 @ 17:14:43 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215099996
quote:
Gaan ze het over 7 oktober hebben en dat het misschien niet zo'n goed idee was?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 26 september 2024 @ 17:41:36 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215100186
Nee h? Het wordt - heel voorspelbaar - eenzijdig jammeren zonder enige hand in eigen boezem.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215100228
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:43 schreef oblo het volgende:

[..]
[..]

Uiteraard is een veilig klimaat nodig voor joden in Nederland. Ik vind het niet dat Isral gelijk gesteld moet worden aan joden of het jodendom. Tegen jodenhaat moet keihard opgetreden worden. En ik denk dat er vanuit bepaalde gemeenschappen daar meer op samenwerkingsverbanden ingezet moet worden om bruggen te slaan.

Maar ik vind ook dat Nederland oorlogsmisdadigers moet vervolgen of ze nou IS zijn of IDF. Nederland moet naar de feiten kijken en geen onderscheid maken op basis van vriendjespolitiek.
pi_215100417
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 17:46 schreef Chadi het volgende:

[..]
Uiteraard is een veilig klimaat nodig voor joden in Nederland. Ik vind het niet dat Isral gelijk gesteld moet worden aan joden of het jodendom. Tegen jodenhaat moet keihard opgetreden worden.
Ik zou zeggen, begin met 10x per dag keihard tegen de muur te rennen.

De volgende stap is dat je opvoert naar 15x en dan je hoofd vooruit houdt.
quote:
En ik denk dat er vanuit bepaalde gemeenschappen daar meer op samenwerkingsverbanden ingezet moet worden om bruggen te slaan.

Maar ik vind ook dat Nederland oorlogsmisdadigers moet vervolgen of ze nou IS zijn of IDF.
Nee joh, dat interesseert jou niets.
quote:
Nederland moet naar de feiten kijken en geen onderscheid maken op basis van vriendjespolitiek.
Iedereen moet dat, jullie voorop. Dus ga je eigen woorden nou maar eens belijden, tenzij je de eeuwige hypocriet wil blijven.
Intolerant voor intolerantie
pi_215100435
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2024 16:59 schreef egayalS het volgende:
Goede column. En er is een pro Palestina meeting op de Dam zondag ;) https://www.planteenolijf(...)protest-29-september
Jodenhaters united op de Dam.

Ik hoop dat er een tegenactie komt.
Intolerant voor intolerantie
pi_215100546
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 17:46 schreef Chadi het volgende:

[..]
Uiteraard is een veilig klimaat nodig voor joden in Nederland. Ik vind het niet dat Isral gelijk gesteld moet worden aan joden of het jodendom. Tegen jodenhaat moet keihard opgetreden worden. En ik denk dat er vanuit bepaalde gemeenschappen daar meer op samenwerkingsverbanden ingezet moet worden om bruggen te slaan.
Goed om te horen.
quote:
Maar ik vind ook dat Nederland oorlogsmisdadigers moet vervolgen of ze nou IS zijn of IDF. Nederland moet naar de feiten kijken en geen onderscheid maken op basis van vriendjespolitiek.
Het overgrote deel van de soldaten in de IDF hebben nog nooit oorlogsmisdaden begaan. Die zijn druk bezig hun land te verdedigen en doen dat binnen de kaders van het oorlogsrecht. Maar er zijn inderdaad veel gedocumenteerde gevallen van misdadig gedrag dat helemaal niet of niet hard genoeg bestraft wordt. In zulke gevallen ben ik voorstander van meer druk van buitenaf en als er geen actie wordt ondernomen door Israel dan hoor je mij niet klagen als dat in een ander land gebeurt.
pi_215100730
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 13:25 schreef Homey het volgende:
Ah kijk, het propagandablaadje voor Hezbollah met hun frontpage artikel:

https://x.com/OlifaNT/status/1838507507817341125

Waar ik wel eens benieuwd naar ben, wat is de invloed van Arabisch geld op de Nederlandse pers?
Het mag duidelijk zijn dat deze krant (net zoals de NRC) een boel mensen aantrekt die helaas aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan. En we weten allemaal wel wat de politieke orintatie van deze kranten zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 16:00 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
israel wordt constant bedreigd door extremisten aan palestijnse kant. ze hebben helemaal geen andere keuze dan te doen wat ze doen. de palestijnen moeten zelf afrekenen met hun extremisme, met iran die hun gebruikt. dat kan er iets gaan veranderen.
Correct, maar hier ga je geen reactie meer op krijgen.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 17:14 schreef Perrin het volgende:

[..]
Gaan ze het over 7 oktober hebben en dat het misschien niet zo'n goed idee was?
Nee, dat kun je vergeten. Binnen die kringen ziet men dat stiekem als legitiem verzet.
quote:

[..]
De toename in antisemitisme komt niet door wat Isral doet (zichzelf verdedigen) maar doordat het land bestaat. Dat kan men in zowel Islamtische en Arabische als Westerse progressief linkse kringen niet accepteren.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 18:18 schreef oblo het volgende:

[..]
Goed om te horen.
[..]
Het overgrote deel van de soldaten in de IDF hebben nog nooit oorlogsmisdaden begaan. Die zijn druk bezig hun land te verdedigen en doen dat binnen de kaders van het oorlogsrecht. Maar er zijn inderdaad veel gedocumenteerde gevallen van misdadig gedrag dat helemaal niet of niet hard genoeg bestraft wordt. In zulke gevallen ben ik voorstander van meer druk van buitenaf en als er geen actie wordt ondernomen door Israel dan hoor je mij niet klagen als dat in een ander land gebeurt.
Het dienen in het Isralische leger an sich staat gelijk aan het zijn van een oorlogsmisdadiger bij hem. Daarom trekt hij ook de valse vergelijking tussen het Isralische leger en nota bene IS.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')