Ah okok thxquote:Op woensdag 25 september 2024 14:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://www.hema.nl/wonen(...)KvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ja, jammer dan.quote:Op woensdag 25 september 2024 14:17 schreef ieniminimuis het volgende:
Microvezel wel alleen te gebruiken met water. Zeep of schoonmaakmiddelen maken de microvezels verstopt waardoor je de werking van de microvezel teniet doet.
Onzin als je goede doekjes hebt.quote:Op woensdag 25 september 2024 14:17 schreef ieniminimuis het volgende:
Microvezel wel alleen te gebruiken met water. Zeep of schoonmaakmiddelen maken de microvezels verstopt waardoor je de werking van de microvezel teniet doet.
1 doekje voor 22,50, je moet wel een totaalidioot zijn om dat af te tikken voor een simpel microvezeldoekjequote:Op woensdag 25 september 2024 15:36 schreef blomke het volgende:
Ha-Ra-doekjes, incl. bijbehorend schoonmaakmiddel.
Oke. Ik heb in de schoonmaak gewerkt en tijdens de cursus werd ons dit verteld inclusief de theorie erachter.quote:
Maar in de schoonmaak worden toch wel schoonmaakmiddelen gebruikt, niet alleen doekjes en water?quote:Op woensdag 25 september 2024 16:54 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Oke. Ik heb in de schoonmaak gewerkt en tijdens de cursus werd ons dit verteld inclusief de theorie erachter.
Bron : https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/GGDquote:Bijlage 3:
Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van microvezeldoekjes. Doordat de vezels in deze doekjes zijn gesplitst, hebben microvezeldoekjes een veel groter oppervlak dan katoenen schoonmaakdoekjes. Zo kunnen microvezeldoekjes vuil en ziekteverwekkers veel beter opnemen dan gewone schoonmaakdoekjes. Bovendien raspen de vezels het vuil los, waardoor u vlekken gemakkelijker verwijdert. U kunt microvezeldoekjes zowel droog als vochtig gebruiken.
Voor een optimaal resultaat gaat u als volgt te werk:
• Gebruik de microvezeldoekjes altijd zonder schoonmaakmiddelen. Wijk hier alleen van af als de leverancier dit aangeeft.
• Wilt u de doekjes vochtig gebruiken? Maak ze dan vlak voor gebruik licht vochtig onder de kraan of met het middel dat de leverancier voorschrijft. Leg de doekjes niet in een emmer water. Hierdoor nemen ze direct hun maximale hoeveelheid aan vocht op en verliezen ze hun reinigende werking.
• Vouw de doekjes voor gebruik een aantal keer dubbel, zodat er meerdere vlakken ontstaan. Gebruik een nieuw, schoon vlak zodra de werking minder wordt.
• Stop vuile microvezeldoekjes direct in de was; spoel ze tussentijds niet uit. Microvezeldoekjes trekken vuil zó goed aan dat handmatig uitspoelen geen zin heeft. Alleen in de wasmachine wordt een vuil doekje weer schoon.
• Was de doekjes volgens de voorschriften van de fabrikant.
• Droog gewassen microvezeldoekjes volgens de gebruiksinstructie. Let op: niet alle microvezeldoekjes kunnen in de droogtrommel. Berg de doekjes nooit vochtig op; hierdoor kunnen ziekteverwekkers uitgroeien.
bron: https://www.rivm.nl/sites(...)k_microvezeldoek.pdfquote:Voor de juiste reinigingsresultaten van een microvezeldoek zijn
volgens de leveranciers een aantal punten van belang:
o Klamvochtigheid: doeken en moppen moeten klamvochtig
gehouden worden.
o Wasvoorschrift: wasmiddelen mogen geen chloorbleekmiddel,
zeoliet of zeep bevatten. Al deze stoffen kunnen de vezel
beschadigen of de werking beïnvloeden. Microvezeldoek kan
tot 90°C worden gewassen. In de meeste situaties is wassen op
60°C, in combinatie met de juiste wastijd en wasprogramma,
voldoende om aan de eisen te voldoen. Omdat microvezeldoek
het vuil vasthoudt is goed spoelen essentieel. Er mag geen
wasverzachter worden toegevoegd aan het spoelwater omdat
dit de vezelstructuur aantast.
o Droogvoorschrift: microvezeldoek mag in een droogmachine
gedroogd worden op maximaal 60°C.
In de professionele schoonmaak voor echte zorg etc (dus met opleiding & papieren): alleen doekjes en water.quote:Op woensdag 25 september 2024 16:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar in de schoonmaak worden toch wel schoonmaakmiddelen gebruikt, niet alleen doekjes en water?
Ik vind dat moeilijk om te geloven.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:07 schreef sigme het volgende:
[..]
In de professionele schoonmaak voor echte zorg etc (dus met opleiding & papieren): alleen doekjes en water.
Mag ik toch wel hopen als ze de wcpot bijvoorbeeld schoonmaken.quote:Op woensdag 25 september 2024 16:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar in de schoonmaak worden toch wel schoonmaakmiddelen gebruikt, niet alleen doekjes en water?
Tsja. Zie hierboven de richtlijn van het RIVM voor de GGD.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat moeilijk om te geloven.
Ik lees nergens dat je alleen water mag gebruiken?quote:Op woensdag 25 september 2024 17:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Bron : https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/GGD
[..]
bron: https://www.rivm.nl/sites(...)k_microvezeldoek.pdf
Er is een verschil tussen 'schoonmaken' en 'desinfecteren'. Als een toilet gedesinfecteerd moet worden komen er wel middelen aan te pas. Maar wc-potten zijn meestal niet zo vies, en een goed ontwerp van pot & ruimte is nuttiger voor de hygiëne dan een lading chemische oorlogsvoering.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:10 schreef Ama het volgende:
[..]
Mag ik toch wel hopen als ze de wcpot bijvoorbeeld schoonmaken.
https://www.neweco.nl/stofdoek-microvezel.htmlquote:Op woensdag 25 september 2024 15:35 schreef Ama het volgende:
Ik gebruik verschillende kleuren microvezeldoeken, met als idee dat ik kleurcodes gebruik maar ik heb zelf bedacht welke kleuren ik waar voor gebruik.Ik koop ze bij Neweco en schoonmaakmiddel ook (voor meubels en sanitair).
Nee deze: https://www.neweco.nl/microvezeldoeken/allround/quote:Op woensdag 25 september 2024 17:20 schreef madeliefff het volgende:
[..]
https://www.neweco.nl/stofdoek-microvezel.html
Deze toevallig? Ik zit aan fijnere microvezeldoekjes te denken omdat die grove niet goed zijn voor glanslak. T materiaal is schurend.
Wat ik trouwebs irritant vind is wanneer ik badkamertegels of wctegels afneem dat er dan allerlei stukjes stof achterblijven, maar dat is wellicht met elk stofje zo
In deze richtlijn wordt er weer wel over schoonmaakmiddelen gesproken.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Zie hierboven de richtlijn van het RIVM voor de GGD.
De meeste mensen gebruiken zulke heb ik t idee. Wat is t voordeel van deze doekjes tov andere?quote:Op woensdag 25 september 2024 17:22 schreef Ama het volgende:
[..]
Nee deze: https://www.neweco.nl/microvezeldoeken/allround/
En voor ramen enz heb ik van die gladde doeken.
Ja, áls er middelen gebruikt worden, laat het dan schoonmaakmiddelen zijn en gebruik ze zoals de fabrikant aanbeveelt. Voor (bijvoorbeeld) de GGD geldt de richtlijn dat er (beter) kan worden schoongemaakt met microvezeldoeken dan met andere lappen, en dat microvezeldoeken enkel met water bevochtigd worden.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In deze richtlijn wordt er weer wel over schoonmaakmiddelen gesproken.
Ja, de GGD.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, áls er middelen gebruikt worden, laat het dan schoonmaakmiddelen zijn en gebruik ze zoals de fabrikant aanbeveelt. Voor (bijvoorbeeld) de GGD geldt de richtlijn dat er (beter) kan worden schoongemaakt met microvezeldoeken dan met andere lappen, en dat microvezeldoeken enkel met water bevochtigd worden.
Geen idee eigenlijk maar ik vind ze fijn in gebruik.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:28 schreef madeliefff het volgende:
[..]
De meeste mensen gebruiken zulke heb ik t idee. Wat is t voordeel van deze doekjes tov andere?
Euh ja.quote:
Ja, dat snap ik. Flauw natuurlijk, maar als particulier hoef je daar niet zoveel mee.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh ja.
Maar het punt was toch dat je microvezeldoekjes zonder schoonmaakmiddelen dient te gebruiken?
In elk geval was dat het punt wat ik even wou onderbouwen door het RIVM erbij te slepen
Ik hoef niet op een euro'tje meer of minder te kijken. En het is de beste kwaliteit.quote:Op woensdag 25 september 2024 16:00 schreef Elan het volgende:
[..]
1 doekje voor 22,50, je moet wel een totaalidioot zijn om dat af te tikken voor een simpel microvezeldoekje
Ok fair enough, ik lees alleen microvezeldoek in de beschrijving. Wat maakt het dan dusdanig superieur dat het zo'n enorme prijs rechtvaardigt?quote:Op woensdag 25 september 2024 19:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik hoef niet op een euro'tje meer of minder te kijken. En het is de beste kwaliteit.
Het zijn hele lange microvezels, 2 - 3 cm. Het effectieve vezelschoonmaakoppervlak is dus veel hoger. Met 1 streek, haal je meer vuil weg. Werkt dus sneller, effectiever en efficiënter. Overigens tamelijk respectloos om iemand voor "totaalidioot" uit te maken als ie gaat voor kwaliteit.quote:Op woensdag 25 september 2024 19:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Ok fair enough, ik lees alleen microvezeldoek in de beschrijving. Wat maakt het dan dusdanig superieur dat het zo'n enorme prijs rechtvaardigt?
Nee, daar hoef je niks mee natuurlijk. Maar dat microvezeldoekjes het beste werken zonder schoonmaakmiddelen is bij een particulier niet anders dan bij de GGD.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Flauw natuurlijk, maar als particulier hoef je daar niet zoveel mee.
Mee eens. Hier op het werk ook het geval.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, daar hoef je niks mee natuurlijk. Maar dat microvezeldoekjes het beste werken zonder schoonmaakmiddelen is bij een particulier niet anders dan bij de GGD.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |