Een moccamaster is een van de betere filterapparaten maar perfecte koffie (voor zover dat bestaat) zul je er niet uit krijgen. Dat apparaat kent namelijk geen bloom fase wat toch wel vrij essentieel is voor goede koffie. Wil je de best mogelijke filterkoffie, zul je al het werk zelf moeten doen. Zelf opgieten dus met een goede schenkkan met de juiste techniek en dat is nog eens een stuk goedkoper dan een moccamaster ook waardoor je geld over houdt om goede koffie te kopen.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 11:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Koffie zetten doe je op 90-95 graden:
https://www.wietec.nl/blog/temperatuur-instellen-koffiemachine/
https://eekcoffee.nl/blog(...)-is-heter-ook-beter/
https://www.greenplantati(...)9qDVxwy3PxToISko8mpI
Wil je een perfecte filterkoffie hebben, dan raad ik je een Moccamaster aan. Dat rete oude apparaat zorgt er namelijk voor dat de watertemperatuur precies juist is waar anderen het koken.
Qua filterapparaten heb ik nooit beter gehad dan een moccamaster. Qua andere technieken voor filterkoffie is zelf opgieten altijd het beste.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 12:34 schreef brother52 het volgende:
[..]
Een moccamaster is een van de betere filterapparaten maar perfecte koffie (voor zover dat bestaat) zul je er niet uit krijgen. Dat apparaat kent namelijk geen bloom fase wat toch wel vrij essentieel is voor goede koffie. Wil je de best mogelijke filterkoffie, zul je al het werk zelf moeten doen. Zelf opgieten dus met een goede schenkkan met de juiste techniek en dat is nog eens een stuk goedkoper dan een moccamaster ook waardoor je geld over houdt om goede koffie te kopen.
Weer wat geleerd. Smaakverschil is er duidelijk. In ieder geval doe ik water wat net van de kook af is, nog even af laten koelen.quote:En meteen even een veelgelezen mythe uit de wereld helpen. Ik lees op plekken dat de koffie verbrand wanneer je er te heet water op gooit. Maar dat is dus helemaal niet waar. Als de bonen uit de brander komen zijn ze boven de 200 graden. Water van 100 graden kan de koffie dus nooit verbranden. Wat te heet water met je koffie doet is er te veel van de bittere smaak uit halen en hoe donkerder je koffie gebrand is, hoe gemakkelijker dat gaat. Daarom moet je water voor licht gebrande koffie ook heter zijn dan voor donker gebrande.
Wat gewoon onzin is wat mij betreft: ik ben al jaren geleden afgestapt van espresso en al die extra rotzooi die je uit zo'n koffiemachine kan halen. Teruggegaan naar filterkoffie en besloten nooit meer terug te keren naar dat soort veel te dure apparaten.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar word je natuurlijk met pek en veren het topic uitgestuurd als je daar serieus de vraag zou stellen of filtermaling als genoemd in de OP iets is voor de koffiefijnproever.
Het ging om de koffie, niet de apparaten. Koffie, zoals 500 gr. snelfiltermaling voor ¤2,15.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Wat gewoon onzin is wat mij betreft: ik ben al jaren geleden afgestapt van espresso en al die extra rotzooi die je uit zo'n koffiemachine kan halen. Teruggegaan naar filterkoffie en besloten nooit meer terug te keren naar dat soort veel te dure apparaten.
Koffie voor fijnproevers zegt men dan. Koffie voor veel te elitaire figuren bedoelen ze.
Dan zal ik wel geen fijnproever zijn; ik merk er relatief weinig verschil in.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:20 schreef Lienekien het volgende:
Maar als je bagger koffie koopt, ga je daar echt geen goede koffie mee voor elkaar krijgen.
Nee, dan ben je geen fijnproever.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan zal ik wel geen fijnproever zijn; ik merk er relatief weinig verschil in.
Waarom drink je het überhaupt?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 14:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik drink altijd de goedkoopste filterkoffie en oploskoffie. Proef het verschil toch niet
Er zijn ook apparaten die handopgiet methode simuleren. Zo'n bloomfase is natuurlijk niet heel moeilijk te programmeren (x seconde wachten na de eerste x ml). Vaak hebben die dan ook een 'douchkop' sproeier om de druppels gelijkmatig over het filter te verdelen.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 12:34 schreef brother52 het volgende:
[..]
Een moccamaster is een van de betere filterapparaten maar perfecte koffie (voor zover dat bestaat) zul je er niet uit krijgen. Dat apparaat kent namelijk geen bloom fase wat toch wel vrij essentieel is voor goede koffie. Wil je de best mogelijke filterkoffie, zul je al het werk zelf moeten doen. Zelf opgieten dus met een goede schenkkan met de juiste techniek en dat is nog eens een stuk goedkoper dan een moccamaster ook waardoor je geld over houdt om goede koffie te kopen.
Uiteraard. Bij de koffies van de DE’s, de K&G’s, de huismerken en noem ze maar op ruik je gewoon de generieke koffiegeur van een onduidelijke blend die te donker en te kort gebrand is. Haal je je koffie bij een brander die goed weet waar die mee bezig is, dan komen de smaakkarakteristieken ook terug in de geur en het ruikt nog behoorlijk sterker ook omdat die koffie een stuk verser is.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:46 schreef Thaddeus het volgende:
Is er ook verschil in geur van goedkope koffie en dure koffie? Vind het allemaal altijd erg lekker ruiken.
Klopt maar de meeste -zo niet alle- van die apparaten maken er een zootje van. Ze halen het niet bij het zelf handmatig opgieten.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 16:45 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zijn ook apparaten die handopgiet methode simuleren. Zo'n bloomfase is natuurlijk niet heel moeilijk te programmeren (x seconde wachten na de eerste x ml). Vaak hebben die dan ook een 'douchkop' sproeier om de druppels gelijkmatig over het filter te verdelen.
Is het niet omdat de koffie vijf jaar oud is? Die grenze verkoopt vaak partijen op of over de uiterste verkoopdatum.quote:Op donderdag 13 februari 2025 10:00 schreef Bocaj het volgende:
'Segafredo' koop ik tegenwoordig bij 'Die Grenze' voor 2,99 250 gram. (Zolang de voorraad strekt is het altijd daar.) Lekker genoeg voor mij.
Wat mij opvalt dat het ook heel anders ruikt dan andere koffies als je het pak opentrekt.
Zal wel met de melange/samenstelling te maken hebben. (Is ook niet 100% arabica.)
Dat klopt wel, maar deze koffie is nog niet over de datum. En vacuum verpakt, dus lijkt mij niet zo'n probleem.quote:Op donderdag 13 februari 2025 21:30 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Is het niet omdat de koffie vijf jaar oud is? Die grenze verkoopt vaak partijen op of over de uiterste verkoopdatum.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |