abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215166087
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 11:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Koffie zetten doe je op 90-95 graden:
https://www.wietec.nl/blog/temperatuur-instellen-koffiemachine/
https://eekcoffee.nl/blog(...)-is-heter-ook-beter/
https://www.greenplantati(...)9qDVxwy3PxToISko8mpI

Wil je een perfecte filterkoffie hebben, dan raad ik je een Moccamaster aan. Dat rete oude apparaat zorgt er namelijk voor dat de watertemperatuur precies juist is waar anderen het koken.
Een moccamaster is een van de betere filterapparaten maar perfecte koffie (voor zover dat bestaat) zul je er niet uit krijgen. Dat apparaat kent namelijk geen bloom fase wat toch wel vrij essentieel is voor goede koffie. Wil je de best mogelijke filterkoffie, zul je al het werk zelf moeten doen. Zelf opgieten dus met een goede schenkkan met de juiste techniek en dat is nog eens een stuk goedkoper dan een moccamaster ook waardoor je geld over houdt om goede koffie te kopen.

En meteen even een veelgelezen mythe uit de wereld helpen. Ik lees op plekken dat de koffie verbrand wanneer je er te heet water op gooit. Maar dat is dus helemaal niet waar. Als de bonen uit de brander komen zijn ze boven de 200 graden. Water van 100 graden kan de koffie dus nooit verbranden. Wat te heet water met je koffie doet is er te veel van de bittere smaak uit halen en hoe donkerder je koffie gebrand is, hoe gemakkelijker dat gaat. Daarom moet je water voor licht gebrande koffie ook heter zijn dan voor donker gebrande.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_215166148
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 12:34 schreef brother52 het volgende:

[..]
Een moccamaster is een van de betere filterapparaten maar perfecte koffie (voor zover dat bestaat) zul je er niet uit krijgen. Dat apparaat kent namelijk geen bloom fase wat toch wel vrij essentieel is voor goede koffie. Wil je de best mogelijke filterkoffie, zul je al het werk zelf moeten doen. Zelf opgieten dus met een goede schenkkan met de juiste techniek en dat is nog eens een stuk goedkoper dan een moccamaster ook waardoor je geld over houdt om goede koffie te kopen.
Qua filterapparaten heb ik nooit beter gehad dan een moccamaster. Qua andere technieken voor filterkoffie is zelf opgieten altijd het beste.
quote:
En meteen even een veelgelezen mythe uit de wereld helpen. Ik lees op plekken dat de koffie verbrand wanneer je er te heet water op gooit. Maar dat is dus helemaal niet waar. Als de bonen uit de brander komen zijn ze boven de 200 graden. Water van 100 graden kan de koffie dus nooit verbranden. Wat te heet water met je koffie doet is er te veel van de bittere smaak uit halen en hoe donkerder je koffie gebrand is, hoe gemakkelijker dat gaat. Daarom moet je water voor licht gebrande koffie ook heter zijn dan voor donker gebrande.
Weer wat geleerd. Smaakverschil is er duidelijk. In ieder geval doe ik water wat net van de kook af is, nog even af laten koelen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215167124
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 15:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Daar word je natuurlijk met pek en veren het topic uitgestuurd als je daar serieus de vraag zou stellen of filtermaling als genoemd in de OP iets is voor de koffiefijnproever.
Wat gewoon onzin is wat mij betreft: ik ben al jaren geleden afgestapt van espresso en al die extra rotzooi die je uit zo'n koffiemachine kan halen. Teruggegaan naar filterkoffie en besloten nooit meer terug te keren naar dat soort veel te dure apparaten.

Koffie voor fijnproevers zegt men dan. Koffie voor veel te elitaire figuren bedoelen ze.
  donderdag 3 oktober 2024 @ 14:20:04 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215167147
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 14:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Wat gewoon onzin is wat mij betreft: ik ben al jaren geleden afgestapt van espresso en al die extra rotzooi die je uit zo'n koffiemachine kan halen. Teruggegaan naar filterkoffie en besloten nooit meer terug te keren naar dat soort veel te dure apparaten.

Koffie voor fijnproevers zegt men dan. Koffie voor veel te elitaire figuren bedoelen ze.
Het ging om de koffie, niet de apparaten. Koffie, zoals 500 gr. snelfiltermaling voor ¤2,15.

Je hebt geen duur apparaat nodig om goede koffie te zetten. Maar als je bagger koffie koopt, ga je daar echt geen goede koffie mee voor elkaar krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_215167271
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 14:20 schreef Lienekien het volgende:
Maar als je bagger koffie koopt, ga je daar echt geen goede koffie mee voor elkaar krijgen.
Dan zal ik wel geen fijnproever zijn; ik merk er relatief weinig verschil in.
  donderdag 3 oktober 2024 @ 14:36:36 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215167283
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 14:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dan zal ik wel geen fijnproever zijn; ik merk er relatief weinig verschil in.
Nee, dan ben je geen fijnproever.
pi_215167299
Ik drink altijd de goedkoopste filterkoffie en oploskoffie. Proef het verschil toch niet :)
  donderdag 3 oktober 2024 @ 14:44:33 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215167356
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 14:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik drink altijd de goedkoopste filterkoffie en oploskoffie. Proef het verschil toch niet :)
Waarom drink je het überhaupt?
pi_215167366
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 14:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waarom drink je het überhaupt?
Omdat ik het lekker vind :) en soms even een energieboost aan het einde van de middag
pi_215167867
Is er ook verschil in geur van goedkope koffie en dure koffie? Vind het allemaal altijd erg lekker ruiken.
  donderdag 3 oktober 2024 @ 16:45:48 #51
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_215168293
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 12:34 schreef brother52 het volgende:

[..]

Er zijn ook apparaten die handopgiet methode simuleren. Zo'n bloomfase is natuurlijk niet heel moeilijk te programmeren (x seconde wachten na de eerste x ml). Vaak hebben die dan ook een 'douchkop' sproeier om de druppels gelijkmatig over het filter te verdelen.
I am a black hole shitting into the void
pi_215168392
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 15:46 schreef Thaddeus het volgende:
Is er ook verschil in geur van goedkope koffie en dure koffie? Vind het allemaal altijd erg lekker ruiken.
Uiteraard. Bij de koffies van de DE’s, de K&G’s, de huismerken en noem ze maar op ruik je gewoon de generieke koffiegeur van een onduidelijke blend die te donker en te kort gebrand is. Haal je je koffie bij een brander die goed weet waar die mee bezig is, dan komen de smaakkarakteristieken ook terug in de geur en het ruikt nog behoorlijk sterker ook omdat die koffie een stuk verser is.
quote:
2s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 16:45 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Er zijn ook apparaten die handopgiet methode simuleren. Zo'n bloomfase is natuurlijk niet heel moeilijk te programmeren (x seconde wachten na de eerste x ml). Vaak hebben die dan ook een 'douchkop' sproeier om de druppels gelijkmatig over het filter te verdelen.
Klopt maar de meeste -zo niet alle- van die apparaten maken er een zootje van. Ze halen het niet bij het zelf handmatig opgieten.
pi_216578878
.

[ Bericht 99% gewijzigd door brother52 op 06-02-2025 23:26:29 ]
pi_216585953
Ik ben mijn interesse in koffie jaren geleden verloren, voordat de hype begon. Ik gebruik het 's ochtends zoals een heroinejunk the methadonbus en in die goedkope koffie zit vaak meer robusta en dus meer cafeine. Voor bezoek heb ik een chique zakje bonen en een handmaler staan.

Ik koop die Kaffee Kondoliere van de Appie weleens en volgens mij is het gewoon een matige koffie, maar niet slechter dan de twee keer zo dure budgetmerken. Het is wel slechter dan DE hoor, maar dat is dan ook best een goede koffie voor wat het is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216595364
Ik had altijd een abonement op Wakuli, maar dat werd een beetje duur als je soms 3 kopjes per dag drinkt.

Nu Boonz gekocht, halve kilo voor 5,- in de aanbieding geloof ik.

En tja… je betaald idd voor wat je krijgt. Het is niet smerig ofzo, maar heb nou niet zoiets van dat ik het ook echt een lekkere goede koffie vind.

Dit zal dus met die nog goedkopere troep die ook al eens gemalen is veel erger zijn
pi_216624900
Die koffie van 2 euro kost omgerekend 3 cent voor een kopje koffie. Voor dat geld moet (en mag) je niet heel veel verwachten.
Ik zou persoonlijk iets meer uitgeven, vanaf 8 cent per kopje ga je al richting de merken als dallmayr en segafredo
https://www.koffiedeal.com/gemalen-koffie/filter/prijs=0+10/

PS. Ook de 'echte' koffiebranders verkopen wel gemalen (filter)koffie, alleen ga je dan al snel richting de 20 cent per kopje. Alsnog veel goedkoper dan de meeste 13-in-een-dozijn koffiecups bij de supermarkt trouwens.
  donderdag 13 februari 2025 @ 10:00:35 #57
65846 Bocaj
47th President.
pi_216660786
'Segafredo' koop ik tegenwoordig bij 'Die Grenze' voor 2,99 250 gram. (Zolang de voorraad strekt is het altijd daar.) Lekker genoeg voor mij.
Wat mij opvalt dat het ook heel anders ruikt dan andere koffies als je het pak opentrekt.
Zal wel met de melange/samenstelling te maken hebben. (Is ook niet 100% arabica.)
pi_216671883
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2025 10:00 schreef Bocaj het volgende:
'Segafredo' koop ik tegenwoordig bij 'Die Grenze' voor 2,99 250 gram. (Zolang de voorraad strekt is het altijd daar.) Lekker genoeg voor mij.
Wat mij opvalt dat het ook heel anders ruikt dan andere koffies als je het pak opentrekt.
Zal wel met de melange/samenstelling te maken hebben. (Is ook niet 100% arabica.)
Is het niet omdat de koffie vijf jaar oud is? Die grenze verkoopt vaak partijen op of over de uiterste verkoopdatum.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 13 februari 2025 @ 21:41:31 #59
65846 Bocaj
47th President.
pi_216672140
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2025 21:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Is het niet omdat de koffie vijf jaar oud is? Die grenze verkoopt vaak partijen op of over de uiterste verkoopdatum.
Dat klopt wel, maar deze koffie is nog niet over de datum. En vacuum verpakt, dus lijkt mij niet zo'n probleem.
Ze hebben daar bijvoorbeeld ook Nuts (noga repen) en die zijn wel 1 maand over datum zag ik en voor 1,49-2,00 euro. (5 pak)
Ja, wel opletten daar.
  maandag 17 maart 2025 @ 16:47:27 #60
65846 Bocaj
47th President.
pi_217085871
Heb net dit gekocht.

https://www.ah.nl/product(...)dition-ground-coffee

Als dit smaakt dan fcuk op met die dure koffies!

:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')