quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:35 schreef Sorella het volgende:
Wij drinken zelf geen koffie dus heb ik de goedkoopste koffie gekocht die ik kon vinden (die van de appie).
Visite kwam, koffie gezet, koffie en pak daarna weggegooit en de visite ging aan de thee![]()
Nu weer douwe egberts in huis.
Ik zou dan eerder voor zo’n cupjesapparaat kiezen. Die pads worden ook oud, net als een aangebroken pak filtermaling. Cupjes zijn dan volgens mij best ideaal. Kun je toch je gasten nog iets voorzetten dat een beetje te drinken is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:13 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Vrienden van me drinken geen koffie en hebben voor visite een Senseo aangeschaft... Dan heb ik liever oploskoffie. Die neem ik dan ook zelf mee
Het is dan ook oploskoffie dat in de cupjes zit, elk van een eigen kwaliteit natuurlijk: vandaar het verschil in smaak en prijs.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou dan eerder voor zo’n cupjesapparaat kiezen. Die pads worden ook oud, net als een aangebroken pak filtermaling. Cupjes zijn dan volgens mij best ideaal. Kun je toch je gasten nog iets voorzetten dat een beetje te drinken is.
Bedankt voor de informatie. Al begrijp ik niet helemaal waarom ik deze lap tekst krijg voorgeschoteld.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:50 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Het is dan ook oploskoffie dat in de cupjes zit, elk van een eigen kwaliteit natuurlijk: vandaar het verschil in smaak en prijs.
Wat bij goede koffie erg belangrijk is is:
* De leeftijd - de branding van de bonen niet te lang geleden laten zijn. De vergruizing van de bonen gebeurt tegenwoordig in iedergeval binnen 2 maanden (sommigen zelf al binnen 2 weken) na de branding van de boon. Verpakt valt vaak slecht te ruiken of het goed gegaan is (want luchtdicht verpakt) maar de kunst is dan een merk te pakken waarvan je ziet dat de doorloop ervan hoog is - zoals bijvoorbeeld Aroma Rood van Douwe Egberts.
* De branding - niet te hoog en fel. Een lekker bakje filterkoffie komt tot stand door de juiste manier van zetten en niet zo zeer door de hogere branding van de boon. Dat betekend dat het dus belangrijk is dat je voldoende filtermaling neemt, deze zachtjes aandrukt in het filter / pruttelpotje / lang laat zitten in de cafetière - daarna pas zetten.
En het belangrijkste bijna is toch wel:
* Gebruik geen heet water (100°C)
Daarmee brand je de olie die je van de maling af wil hebben kapot. Een apparaat (als die af te stellen is) op 75°C laten doordruppelen.
Paar kleine tips voor een goed bakje filterkoffie.
Omdat ik eerst reageerde op jouw suggestie voor een cupjes automaat en daarna (voor het gemak) een korte introductie wilde geven voor het zetten van een lekker bakje filterkoffie, voor iedereen die het lezen wil.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bedankt voor de informatie. Al begrijp ik niet helemaal waarom ik deze lap tekst krijg voorgeschoteld.
De pads en de cupjes werden genoemd in de dwarsstraat van opties voor mensen die zelf geen koffie drinken maar hun gasten wel koffie willen voorzetten, dan wel mensen die op bezoek gaan bij mensen die zelf geen koffie drinken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:01 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Omdat ik eerst reageerde op jouw suggestie voor een cupjes automaat en daarna (voor het gemak) een korte introductie wilde geven voor het zetten van een lekker bakje filterkoffie, voor iedereen die het lezen wil.![]()
Naast dat filterkoffie ook goedkoper is dan de pads en zeker de cupjes, is het met wat kleine wetenschap zelfs ook best leuk om te doen, al vind ik zelf.
Ik las het inderdaad en ik antwoorde dus nog dat het ook nog eens goedkoper is om dan filterkoffie te kopen en goed te zetten. Naast dat het dus ook best leuk is om goede koffie te zetten, vond ik zelf.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De pads en de cupjes werden genoemd in de dwarsstraat van opties voor mensen die zelf geen koffie drinken maar hun gasten wel koffie willen voorzetten, dan wel mensen die op bezoek gaan bij mensen die zelf geen koffie drinken.
Daar word je natuurlijk met pek en veren het topic uitgestuurd als je daar serieus de vraag zou stellen of filtermaling als genoemd in de OP iets is voor de koffiefijnproever.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:07 schreef golfer het volgende:
CUL / Koffie voor de fijnproever: Nog een kopje koffie #12
Ja, vinden ze echt schitterend daar.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:11 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik las het inderdaad en ik antwoorde dus nog dat het ook nog eens goedkoper is om dan filterkoffie te kopen en goed te zetten. Naast dat het dus ook best leuk is om goede koffie te zetten, vond ik zelf.![]()
@:golfer heeft het topic gevonden met de koffie tips! Daar past dit lijstje ook mooi in.
Hmm, zou het? Dat zou jammer zijn: uiteindelijk is koffie een vrij delicaat product maar toch ook prima toegankelijk. Zou je denken dat in het CUL topic erover toch prima een antwoord te vinden valt?quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar word je natuurlijk met pek en veren het topic uitgestuurd als je daar serieus de vraag zou stellen of filtermaling als genoemd in de OP iets is voor de koffiefijnproever.
Oftewel het prima antwoord van de fijnproever is: bocht.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:21 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Hmm, zou het? Dat zou jammer zijn: uiteindelijk is koffie een vrij delicaat product maar toch ook prima toegankelijk. Zou je denken dat in het CUL topic erover toch prima een antwoord te vinden valt?
Even over de 2 euro koffie nog, dus OT:
Dat is oude koffie. Vaak de drab die al eens gezet is in een machinaal proces voor likeur, smaakstoffen en dergelijke. Vervolgens wordt die koffiedrab dan weer gerehydrateerd en verpakt - het is niet dat je dus geen koffie smaak eruit krijgt maar het is (naar mijn mening!) eigenlijk geen koffie meer.
Dat is puur wetenschappelijk dat ik dat zo bekijk, omdat de olieën die in de koffie normaalgesproken zitten er dan dus uit zijn en je eigenlijk een bakje smaakstoffen drinkt.
Opzich kan dat prima zijn voor een groot feestje of wat: maar ik serveer mijn bezoek (v.a. 20 personen) graag dan een relatief goedkoop bakje Kanis&Gunnink, DERood of ander actiemateriaal.
Arjan Ederveen is fan en noemt het kinderkoffie.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:47 schreef Maharski het volgende:
Kan nog makkelijker: oploskoffie. Ook prima te drinken.
Ik heb ze alledrie weleens gedronken. Die van de Dirk was matig, die van de AH was ondrinkbaar en alleen die van de Aldi vond ik redelijk. De enige budgetkoffie die altijd te krijgen is en die ik beter vind dan die van de Aldi zijn de Palazzo bonen van de Action.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:52 schreef Bocaj het volgende:
Eigenlijk geen geld 500 gram voor 2 euro...
https://www.dirk.nl/boods(...)fie%20roodmerk/85160
https://www.aldi.nl/produ(...)372-1-0.article.html
https://www.ah.nl/product(...)dition-ground-coffee
Iemand al eens geprobeerd?
AH zet er bij: 'Topkwaliteit en altijd laaggeprijsd.'
Dat is niet waar. In zowel nespresso cups, dolce gusto cups, en zelfs senseopads zit gewoon gemalen koffie.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:50 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Het is dan ook oploskoffie dat in de cupjes zit, elk van een eigen kwaliteit natuurlijk: vandaar het verschil in smaak en prijs.
Senseo heb ik ook een tijd gehad maar begon te vervelen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou dan eerder voor zo’n cupjesapparaat kiezen. Die pads worden ook oud, net als een aangebroken pak filtermaling. Cupjes zijn dan volgens mij best ideaal. Kun je toch je gasten nog iets voorzetten dat een beetje te drinken is.
Maar eigenlijk dan alleen die van Nescafe gold.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:47 schreef Maharski het volgende:
Kan nog makkelijker: oploskoffie. Ook prima te drinken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |