abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2024 @ 08:23:50 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_215078184
Tijdens de opening van een tentoonstelling van de Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei in het Palazzo Fava in Bologna in Italië, heeft een man vrijdag een groot porseleinen werk van de kunstenaar vernield. De man staat bekend als provocateur die het wel vaker op artiesten voorzien heeft.

Op beelden van beveiligingscamera’s, gedeeld op het Instagram-account van Ai Weiwei, is te zien hoe de man met geweld het beeld omver duwt en vervolgens een stuk ervan als een trofee boven zijn hoofd houdt. Het vernielde kunstwerk, een grote blauw-witte “Porcelain Cube”, was onderdeel van de expositie.

De tentoonstelling, getiteld “Who am I?”, onderzoekt Ai Weiwei’s ideeën over kunstmatige intelligentie en de spanning tussen traditie en innovatie. De “Porcelain Cube” bleef in stukken achter na de aanval.

Verdachte is 57-jarige man uit Tsjechië
Curator Arturo Galansino verklaarde dat de dader bekend was in de kunstwereld. ,,Helaas ken ik deze persoon door eerdere verontrustende incidenten bij verschillende tentoonstellingen in Florence’’, aldus Galansino.

De politie van Bologna heeft een 57-jarige man uit Tsjechië aangehouden. Hij werd door de beveiliging van het museum tegengehouden en vervolgens gearresteerd. Volgens lokale media gaat het om de Tsjechische kunstenaar Vaclav Pisvejc.

Ondanks het incident werd de tentoonstelling zaterdag zoals gepland geopend. Het vernielde kunstwerk wordt vervangen door een levensgrote afdruk van de kubus. De tentoonstelling loopt tot 4 mei.

Niemand gewond
Ai Weiwei liet aan The New York Times weten “verbijsterd” te zijn. ,,Ik had nooit verwacht dat een stuk van bijna honderd kilo zo gemakkelijk beschadigd kon worden’’, zei hij. Hij liet verder weten dat hij vooral opgelucht was dat er niemand gewond raakte en vroeg om de restanten van het kunstwerk af te dekken en te verwijderen. Het is nog onduidelijk hoe de dader het gebouw tijdens het besloten evenement wist binnen te komen.

Later deze maand komt Ai Weiwei naar Rotterdam, waar in de Kunsthal een tentoonstelling van hem wordt geopend. Er zijn onder meer schilderijen, LEGO-werken, sculpturen, installaties, fotografie en videokunst te zien.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-in-italie~a467c6f3/

Zel foto van kunstwerk gezocht. Is AD te lui voor denk ik.

Dat kan mijn neefje van vier ook. Oh, wacht.............

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 24 september 2024 @ 08:56:56 #2
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215078381
Waarom loopt die Vaclav Pisvlek überhaupt vrij rond na eerdere incidenten?
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2024 @ 09:01:20 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_215078417
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 08:56 schreef Domnivoor het volgende:
Waarom loopt die Vaclav Pisvlek überhaupt vrij rond na eerdere incidenten?
Wat heeft ie voor straffen gekregen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 24 september 2024 @ 09:04:27 #4
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215078449
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:01 schreef tong80 het volgende:

[..]
Wat heeft ie voor straffen gekregen ?

Geen idee, maar hij heeft er weinig van geleerd.

dinsdag 24 september 2024 @ 09:10:03 #5
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215078479
"De tentoonstelling, getiteld “Who am I?”, onderzoekt Ai Weiwei’s ideeën over kunstmatige intelligentie."'

What's in a name...

Verder belachelijke actie.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_215078487
De kunstenaar Ai Weiwei is bv zelf bekend geworden dertig jaar terug door onder meer het bewust kapot laten vallen van 2000 jaar oude chinese vazen:

Dropping a Han Dynasty Urn, 1995 (printed 2017), Three gelatin silver prints, 148 x 121 cm each (photo: © Ai Weiwei)

quote:
How can the destruction of an artifact also be an act of preservation? Dropping a Han Dynasty Urn (1995) by Ai Weiwei is a highly provocative work of art. This series of three black and white photographs portray the artist holding a 2,000-year-old Han dynasty urn that, frame by frame, he drops, it falls, and shatters. As much a work of photography as a work of performance art, in each still an unaffected Ai looks directly at the camera aware of his destructiveness. In fact, to capture the action on film (rather than digital photography, which lets you review the image immediately), the artist actually broke two ceramic vessels, just in case. This kind of blatant destruction of artifacts may seem highly irreverent, yet it also forces viewers to consider issues of transformation and destruction of the past.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215078492
quote:
provocateur die het wel vaker op artiesten voorzien heeft.
20 jaar gevangenisstraf. :W
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2024 @ 09:15:41 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_215078505
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:11 schreef RM-rf het volgende:
De kunstenaar Ai Weiwei is bv zelf bekend geworden dertig jaar terug door onder meer het bewust kapot laten vallen van 2000 jaar oude chinese vazen:

[ afbeelding ]
Dropping a Han Dynasty Urn, 1995 (printed 2017), Three gelatin silver prints, 148 x 121 cm each (photo: © Ai Weiwei)
[..]

Haat is een groot woord. Maar dit is absurd.

pi_215078536
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:15 schreef tong80 het volgende:

[..]
Haat is een groot woord. Maar dit is absurd.

Weiwei is vermoedelijk een van de meest belangrijke kunstenaars, juist door dit soort acties
(Overigens, de vaas was door hemzelf gekocht en zijn eigendom, dus het 'mocht' gewoon, je eigen eigendom mag je ook kapotmaken.. de fout van de italiaanse aanvaller is vooral dat hij zn handen niet van dingen af kan houden die niet zijn eigendom zijn)

absurd vind ik wel dat mensen gaan roepen om 'twintig jaar gevangenis' als iemand een object (met een nogal subjectieve waarde, vaak veelal door een slimme hanel en marketing 'opgedreven' tot enorme prijzen) beschadigd... vandalisme is niet goed, maar ook geen halsmisdaad, gewoon een economisch misdrijf, er wordt eigendom aangetast.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2024 @ 09:30:43 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_215078583
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Weiwei is vermoedelijk een van de meest belangrijke kunstenaars, juist door dit soort acties
(Overigens, de vaas was door hemzelf gekocht en zijn eigendom, dus het 'mocht' gewoon, je eigen eigendom mag je ook kapotmaken.. de fout van de italiaanse aanvaller is vooral dat hij zn handen niet van dingen af kan houden die niet zijn eigendom zijn)

absurd vind ik wel dat mensen gaan roepen om 'twintig jaar gevangenis' als iemand een object (met een nogal subjectieve waarde, vaak veelal door een slimme hanel en marketing 'opgedreven' tot enorme prijzen) beschadigd... vandalisme is niet goed, maar ook geen halsmisdaad, gewoon een economisch misdrijf, er wordt eigendom aangetast.
Economisch misdrijf :? Serieus ? Ben je serieus ? Verder slaat er wel meer kant nog wal. Dus als je een van Gogh koopt en hem daarna voor je eigen kunst vernietigt mag dat. :D

dinsdag 24 september 2024 @ 09:34:47 #11
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215078611
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Niet alles wat legaal is, is moreel juist.
Daarnaast hebben zulke objecten in NL vaak een beschermde status. Je kan er niet zomaar mee doen wat je wil.
  dinsdag 24 september 2024 @ 09:35:17 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215078615
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 08:23 schreef tong80 het volgende:
Zel foto van kunstwerk gezocht. Is AD te lui voor denk ik.

[ afbeelding ]
Dat is geen 'cube' ;). De brokstukken lijken uit buizen te bestaan dus ik gok een soort kubus van buizen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_215078616
Gelukkig kunnen ze met AI zo weer nieuwe kunst maken.
  dinsdag 24 september 2024 @ 09:36:15 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215078623
Google 'Ai Weiwei Porcelain Cube', moeilijk is het niet
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2024 @ 09:37:19 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_215078630
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Dat is geen 'cube' ;). De brokstukken lijken uit buizen te bestaan dus ik gok een soort kubus van buizen.
Vond het al raar.

Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 24 september 2024 @ 10:16:49 #16
284411 crew  heywoodu
pi_215078936
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:30 schreef tong80 het volgende:
Dus als je een van Gogh koopt en hem daarna voor je eigen kunst vernietigt mag dat.
Helaas zou dat gewoon mogen, lijkt me. Hij is dan immers van jou :P
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 september 2024 @ 10:25:29 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_215078980
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:16 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Helaas zou dat gewoon mogen, lijkt me. Hij is dan immers van jou :P
Ben je 100 % zeker ?

pi_215078983
quote:

[..]
Economisch misdrijf :? Serieus ? Ben je serieus ? Verder slaat er wel meer kant nog wal. Dus als je een van Gogh koopt en hem daarna voor je eigen kunst vernietigt mag dat. :D
Als je er privaat eigenaar van bent, absoluut!
Waarom vind je dat anderen dan je mogen vertellen wat je wel mag doen met iets dat je zelf bezit?

Als bepaalde overheden bv bepaalde, door hen als extreem waardevol ingeschatte goederen (wat altijd een nogal subjectieve keuze is) willen beschermen, moeten ze het tot beschermd Erfgoed verklaren en dan zelf opkopen en zelf beheren.

Ik vind het zelf eigenlijk al eerder irritant dat bij bepaalde architectuur overheden allemaal inmenging gaan doen zonder zelf eigenaar te zijn of ook financieel verantwoordelijkheid te dragen (ik heb jarenlang in straat gewoond die vrijwel geheel onder monumentenbescherming viel, maar vooral gezien hoe slecht dat systeem werkt .. private huiseigenaars die bv het afbrokkelende tuinmuurtje niet zelf mochten herstellen, en toen een investeerder er een huis opkocht maakte die van een hele tuin een parkeerplaats en schilderde het natuurstenen pand in een andere kleur met een goedkope acrylverf... bleek dat allemaal door dat zogenaamde 'toezichtsambt' goedgekeurd te zijn, vermoedelijk omdat die investeerder zn 'connecties' had ) ...

Kunst en cultuur is gewoon een commerciele business .. al lijken sommigen het eerder als een religie te willen zien.
pi_215079085
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:11 schreef RM-rf het volgende:
yet it also forces viewers to consider issues of transformation and destruction of the past.
Mooi hè die mensen zijn zo fucking ver heen psychisch gezien.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 24 september 2024 @ 12:40:14 #20
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215079994
tong80 plaatst weer eens een verkeerde foto bij het bericht.

:')
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 24 september 2024 @ 13:11:03 #21
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215080288
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mooi hè die mensen zijn zo fucking ver heen psychisch gezien.
Het is makkelijker om iets kapot te maken dan iets te maken. Zelfs voor een kunstenaar.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 24 september 2024 @ 14:23:54 #22
284411 crew  heywoodu
pi_215080831
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:25 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ben je 100 % zeker ?

Nee, maar ik zou het wel bijzonder vinden als het niet zo was. Als ik 100 miljoen betaal voor een schilderij van Van Gogh, dan is het toch mijn eigendom?

Je bent een knurft eersteklas als je het vernielt hoor, daar niet van, maar illegaal lijkt het me niet als jij het hebt gekocht. Of het nou een beeldje op de rommelmarkt is of een peperduur schilderij, als je hebt betaald is het van jou..
pi_215080955
Tja, het is nu wel een stuk interessanter. :T
  dinsdag 24 september 2024 @ 14:42:04 #24
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215080982
Opmerkelijke actie weer.
pi_215131946
quote:

[..]

Als je een historisch pand koopt moet je aan voorwaarden houden, je mag niet zomaar van alles veranderen, een van Gogh is dan van jou, maar zal ook aan voorwaarden voldoen omdat het een stukje historie is.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  Trouwste user 2022 maandag 30 september 2024 @ 09:51:43 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_215134302
quote:
17s.gif Op zondag 29 september 2024 21:54 schreef drakin het volgende:

[..]
Als je een historisch pand koopt moet je aan voorwaarden houden, je mag niet zomaar van alles veranderen, een van Gogh is dan van jou, maar zal ook aan voorwaarden voldoen omdat het een stukje historie is.
Onze burgemeester werd hier betrapt met vernielen historisch pand. Iets met verwijderen ramen voor dubbel glas. :{

pi_215134558
quote:
17s.gif Op zondag 29 september 2024 21:54 schreef drakin het volgende:
Enkel als een bezitting geregistreerd is als Cultureel Erfgoed via de Erfgoedwet...

in Nederland betreft dit 165 objecten in privaat bezit (en geen enkele Van Gogh, en zeer weinig objecten uit de 19e en 20e eeuw)..
het merendeel hiervan zijn bezittingen die aan kerken of stichtingen toebehoren. (en een aantal draaiorgels in bezit van een draaiorgelmuseum in haarlem)... Veel objecten uit de middeleeuwen, tot in de 16e eeuw, maar relatief weinig nieuwer dan dat.

uit de 20e eeuw zijn de enige schilderijen in privaat bezit in nederland die een beschermde status hebben:

Kruiswegstaties van Aad de Haan, in Landgraaf

Kruiswegstaties van Jan Toorop, Oosterbeek

Veertien kruiswegstaties van Albert Servaes, Luithagen

en Pyke Koch: Profielportret van Johanna Charlotte barones van Boetzelaer

Qua schilderijen uit de 19e en 20e eeuw, mag je dus tenzij het een van bovenstaande 4 werken betreft, als eigenaar doen wat je wilt met een werk in eigen bezit, zonder daarvoor een nederlandse wet te overtreden.

Geen enkele Van Gogh valt onder de Erfgoedwet

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 30-09-2024 12:41:47 ]
pi_215137601
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 10:21 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Enkel als een bezitting geregistreerd is als Cultureel Erfgoed via de Erfgoedwet...

in Nederland betreft dit 165 objecten in privaat bezit (en geen enkele Van Gogh, en zeer weinig objecten uit de 19e en 20e eeuw)..
het merendeel hiervan zijn bezittingen die aan kerken of stichtingen toebehoren. (en een aantal draaiorgels in bezit van een draaiorgelmuseum in haarlem)... Veel objecten uit de middeleeuwen, tot in de 16e eeuw, maar relatief weinig nieuwer dan dat.

uit de 20e eeuw zijn de enige schilderijen in privaat bezit in nederland die een beschermde status hebben:

[ afbeelding ]
Kruiswegstaties van Aad de Haan, in Landgraaf

[ afbeelding ]
Kruiswegstaties van Jan Toorop, Oosterbeek

[ afbeelding ]
Veertien kruiswegstaties van Albert Servaes, Luithagen

en Pyke Koch: Profielportret van Johanna Charlotte barones van Boetzelaer
[ afbeelding ]

Qua schilderijen uit de 19e en 20e eeuw, mag je dus tenzij het een van bovenstaande 4 werken betreft, als eigenaar doen wat je wilt met een werk in eigen bezit, zonder daarvoor een nederlandse wet te overtreden.

Geen enkele Van Gogh valt onder de Erfgoedwet
Dat verbaasd me, echt zo weinig?

* drakin gaat schilderij kopen en overschilderen

Dus AI Wei Wei mocht die duizenden jaren oude vaas ook gewoon stukgooien.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_215137705
quote:
17s.gif Op maandag 30 september 2024 16:06 schreef drakin het volgende:

[..]
Dat verbaasd me, echt zo weinig?

* drakin gaat schilderij kopen en overschilderen

Waarom zou je dat willen doen? Denk je dat er zulk een grote groep mensen is die én het geld ervoor heeft en de onstopbare behoefte die kapot te maken?
pi_215137798
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Waarom zou je dat willen doen? Denk je dat er zulk een grote groep mensen is die én het geld ervoor heeft en de onstopbare behoefte die kapot te maken?
Denk je nou dat nog nooit iemand een schilderijtje gekocht heeft en overgeschilderd/aangepast heeft?
Freaks like me drink tea
pi_215137833
quote:
17s.gif Op maandag 30 september 2024 16:24 schreef drakin het volgende:

[..]
Denk je nou dat nog nooit iemand een schilderijtje gekocht heeft en overgeschilderd/aangepast heeft?
Niet als ze daar enorm veel geld voor moeten uitgeven..

Eigendom en bezit is juist ook een uitstekende grond iets goed te beschermen... zoiets als die Cultureel Erfgoed-lijst met die 165 culturele objecten is volgens mij ook eerder bedoeld om het mogelijk te maken dat de eigenaren van deze objecten (zoals gezegd vooral kerkelijke bezittingen) subsidie kunnen aanvragen voor onderhoud en restauratie...
niet om hen te vervolgen als ze het zouden aantasten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')