-80.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:43 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Een echte fokker met een IQ van 1.80m
Maar dit kan ik me gewoon helemaal voorstellen, de frustratie. Zoals ik het lees (dakloosheid) ook vooral weer vooroordelen op basis van klasse. Geld. Poen. Postcode.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan moet je wel een beetje thuis zijn in de materie, anders is het zo lastig voor te stellen. Maar het verschil bij mijn dochter:
Ik ben door de hele toeslagenaffaire dakloos geworden en mijn kind was bij familie. Daar was ze altijd aan het schreeuwen (daar thuis en op school) en dat zou aan de ouders liggen, want die moesten wel slecht zijn als ze dakloos zijn. Dat vonden instanties ook, totdat ze ineens van personeel gingen wijzigen en er iemand kwam die geen verhalen wilde horen van alleen de pleegfamilie (in mijn geval dus mijn bloedeigen familie). Na lang gedoe kregen wij gelijk van de rechter en konden we ons kind na lange tijd weer terug krijgen.
Ze ging naar een nieuwe school in Rotterdam aan het begin van groep 3. Ze kon makkelijk mee met alle cijfers en men merkte dat ze veel moeilijker lees- en soms rekenwerk aankon. Maar ook dat haar gedrag een probleem was. Moeilijk op sociaal vlak meekomen bij kinderen, frustratie bij zowel haarzelf als de kinderen in de klas omdat ze constant veel aandacht nodig had, tegen veel inging wat er gezegd werd.
Dat ging met ups and downs, maar op een gegeven moment worden de kinderen om haar heen ouder en die waren er steeds vaker klaar mee en zeiden dat wat tegen haar, waardoor ze of verbaal de ruzie aanging (op strakke argumenten en emotie tegelijk), maar vooral heel erg ongelukkig werd. Dat ging weer door totdat ze helemaal geen schoolwerk wilde maken (op school én thuis) en meteen dwars ging doen.
Vaak kijken mensen naar zo'n kind en noemen het onhandelbaar. Toch haalde ze bij veel vakken het hoogste van de klas, maar er zijn ook kinderen die dusdanig vast komen te zitten dat ze ook op school niet goed presteren. Mijn dochter moest eigenlijk van school af omdat de school zich niet handelingsbekwaam voelde. Op een gegeven moment hebben we samen met school gekeken naar de mogelijkheden en is Yulius erbij gehaald. Er was een bezorgdheid over dat ze misschien trauma had opgelopen en wij hebben gevraagd of ze ook een IQ test konden doen. Na veel gedoe hebben ze die afgenomen voordat ze verder zijn gaan zoeken en daar kwam op de meeste vlakken hoog uit, behalve op het verwerken van informatie. Kwam dat door trauma of zijn daar andere oorzaken? Ze bleek na een lang onderzoek geen trauma te hebben, maar ADHD.
Nu ze Ritalin inneemt kan ze zich erg goed concentreren, waardoor blijkt dat ze ook de informatie veel sneller kan verwerken. Nu zit ze na dat hele verhaal in groep 7 en de inzet was inzicht, maar ook om een passende school te zoeken vanwege haar gedrag. Maar sinds ze weet 'wat er met haar aan de hand is' gaat het veel beter met haar op school. Ze spelen heel goed in op de momenten dat ze juist meer ruimte nodig heeft of meer rust. Maar mijn dochter zelf is ineens een meisje met redelijk meer zelfvertrouwen, begrijpt nu meer waarom ze geen contact kon vinden met haar klasgenootjes, voelt zich minder gepest (en ze werd niet eens gepest, het was meer de reactie van de klas op haar gedrag en vice versa), begrijpt haar valkuilen beter en is zich meer bewust geworden dat niet iedereen hetzelfde denkt.
En ja, het is geen straf om iets lager onderwijs te doen op de middelbare school, maar veel hoogbegaafde kinderen zonder onderzoek worden dan zielsongelukkig met allerlei rare uitspattingen van dien, maar kunnen er ook hun vinger niet opleggen. Die worden dan vaak een leven lang niet begrepen en andersom begrijpen ze andere mensen ook niet. Door in ons geval er inzicht in te krijgen, heeft het voor een enorme verandering geleid in het contact met andere kinderen, de ruimte voor andere kinderen in de klas, het begrip voor elkaar en dan vooral dat het niet beter of slechter is dan een ander. Als je mijn lieve schat een paar jaar lang had kunnen volgen dan weet je wat het erkennen ervan heeft opgeleverd voor haar, haar klas (en ook vooral de gemoedstoestand en zelfverzekerdheid van juf) en haar toekomst. Dan nog blijft het soms nog dagelijks strijden om de meest 'normale' handelingen uit te kunnen voeren.
Als laatste is wat ik ook gek vond en dat is hoe gefrustreerd ze raakt als ze iets niet in een keer kan en dat is wat lastig uit te leggen aan iemand anders. Maar haar brein heeft de drang om alles in een keer te kunnen doen, terwijl je juist tot veel dingen komt door de stappen te leren. Dat blijft nog wel een dingetje. Eindstand: ze blijft nu op die school en wij doen er alles aan om haar ook op sociaal gebied klaar te maken voor de wilde achtbaan die middelbare school heet.
Het is kut als de ouders om wat voor reden ook alles tegenhouden, maar in veel gevallen levert dat hele vervelende dingen op bij een zeer onzelfverzekerde pessimist, die geen binding met wie dan ook heeft, zijn vinger niet kan leggen op het probleem en nergens succesvol te zijn, maar in hun hoofd een hele drukke, bizarre wereld van ontiegelijk veel informatie en ideeën in het hoofd hebben maar daar in de praktijk geen chocola van kunnen maken.
Nou mijn vrouw en ik zijn nog gewoon samen, sterker dan ooit, ons kind is gelukkig bij ons en met familie gaat het denk ik niet meer goedkomen, ook al staat onze deur op een kier. Daar zijn ze nog boos op de instanties dat wij ons kind weer terug hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dit kan ik me gewoon helemaal voorstellen, de frustratie. Zoals ik het lees (dakloosheid) ook vooral weer vooroordelen op basis van klasse. Geld. Poen. Postcode.
Bewustwording m.b.t. hoogbegaafdheid lijkt me ook niet problematisch, integendeel, voor zover ik weet worden docenten al uitgerust met het kunnen signaleren daarvan.
Overigens: zwaar klote om te horen hoe de toeslagenfarce jou heeft geraakt, hoop dat daar nog een passend slot op komt.
Blijft triest dat de veroorzakers van deze ellende niet bij hun kraag gepakt zijn en aangepakt zijn geworden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan moet je wel een beetje thuis zijn in de materie, anders is het zo lastig voor te stellen. Maar het verschil bij mijn dochter:
Ik ben door de hele toeslagenaffaire dakloos geworden en mijn kind was bij familie. Daar was ze altijd aan het schreeuwen (daar thuis en op school) en dat zou aan de ouders liggen, want die moesten wel slecht zijn als ze dakloos zijn. Dat vonden instanties ook, totdat ze ineens van personeel gingen wijzigen en er iemand kwam die geen verhalen wilde horen van alleen de pleegfamilie (in mijn geval dus mijn bloedeigen familie). Na lang gedoe kregen wij gelijk van de rechter en konden we ons kind na lange tijd weer terug krijgen.
Ze ging naar een nieuwe school in Rotterdam aan het begin van groep 3. Ze kon makkelijk mee met alle cijfers en men merkte dat ze veel moeilijker lees- en soms rekenwerk aankon. Maar ook dat haar gedrag een probleem was. Moeilijk op sociaal vlak meekomen bij kinderen, frustratie bij zowel haarzelf als de kinderen in de klas omdat ze constant veel aandacht nodig had, tegen veel inging wat er gezegd werd.
Dat ging met ups and downs, maar op een gegeven moment worden de kinderen om haar heen ouder en die waren er steeds vaker klaar mee en zeiden dat wat tegen haar, waardoor ze of verbaal de ruzie aanging (op strakke argumenten en emotie tegelijk), maar vooral heel erg ongelukkig werd. Dat ging weer door totdat ze helemaal geen schoolwerk wilde maken (op school én thuis) en meteen dwars ging doen.
Vaak kijken mensen naar zo'n kind en noemen het onhandelbaar. Toch haalde ze bij veel vakken het hoogste van de klas, maar er zijn ook kinderen die dusdanig vast komen te zitten dat ze ook op school niet goed presteren. Mijn dochter moest eigenlijk van school af omdat de school zich niet handelingsbekwaam voelde. Op een gegeven moment hebben we samen met school gekeken naar de mogelijkheden en is Yulius erbij gehaald. Er was een bezorgdheid over dat ze misschien trauma had opgelopen en wij hebben gevraagd of ze ook een IQ test konden doen. Na veel gedoe hebben ze die afgenomen voordat ze verder zijn gaan zoeken en daar kwam op de meeste vlakken hoog uit, behalve op het verwerken van informatie. Kwam dat door trauma of zijn daar andere oorzaken? Ze bleek na een lang onderzoek geen trauma te hebben, maar ADHD.
Nu ze Ritalin inneemt kan ze zich erg goed concentreren, waardoor blijkt dat ze ook de informatie veel sneller kan verwerken. Nu zit ze na dat hele verhaal in groep 7 en de inzet was inzicht, maar ook om een passende school te zoeken vanwege haar gedrag. Maar sinds ze weet 'wat er met haar aan de hand is' gaat het veel beter met haar op school. Ze spelen heel goed in op de momenten dat ze juist meer ruimte nodig heeft of meer rust. Maar mijn dochter zelf is ineens een meisje met redelijk meer zelfvertrouwen, begrijpt nu meer waarom ze geen contact kon vinden met haar klasgenootjes, voelt zich minder gepest (en ze werd niet eens gepest, het was meer de reactie van de klas op haar gedrag en vice versa), begrijpt haar valkuilen beter en is zich meer bewust geworden dat niet iedereen hetzelfde denkt.
En ja, het is geen straf om iets lager onderwijs te doen op de middelbare school, maar veel hoogbegaafde kinderen zonder onderzoek worden dan zielsongelukkig met allerlei rare uitspattingen van dien, maar kunnen er ook hun vinger niet opleggen. Die worden dan vaak een leven lang niet begrepen en andersom begrijpen ze andere mensen ook niet. Door in ons geval er inzicht in te krijgen, heeft het voor een enorme verandering geleid in het contact met andere kinderen, de ruimte voor andere kinderen in de klas, het begrip voor elkaar en dan vooral dat het niet beter of slechter is dan een ander. Als je mijn lieve schat een paar jaar lang had kunnen volgen dan weet je wat het erkennen ervan heeft opgeleverd voor haar, haar klas (en ook vooral de gemoedstoestand en zelfverzekerdheid van juf) en haar toekomst. Dan nog blijft het soms nog dagelijks strijden om de meest 'normale' handelingen uit te kunnen voeren.
Als laatste is wat ik ook gek vond en dat is hoe gefrustreerd ze raakt als ze iets niet in een keer kan en dat is wat lastig uit te leggen aan iemand anders. Maar haar brein heeft de drang om alles in een keer te kunnen doen, terwijl je juist tot veel dingen komt door de stappen te leren. Dat blijft nog wel een dingetje. Eindstand: ze blijft nu op die school en wij doen er alles aan om haar ook op sociaal gebied klaar te maken voor de wilde achtbaan die middelbare school heet.
Het is kut als de ouders om wat voor reden ook alles tegenhouden, maar in veel gevallen levert dat hele vervelende dingen op bij een zeer onzelfverzekerde pessimist, die geen binding met wie dan ook heeft, zijn vinger niet kan leggen op het probleem en nergens succesvol te zijn, maar in hun hoofd een hele drukke, bizarre wereld van ontiegelijk veel informatie en ideeën in het hoofd hebben maar daar in de praktijk geen chocola van kunnen maken.
Als menig media gaat concluderen dat elk verschil in uitkomst vast door discriminatie komt, zal daar inderdaad een backlash gaan komen. Ik snap dat het misschien prettig is te lezen dat de oorzaak van minder presteren bij externe factoren ligt, maar zo werkt de wereld meestal niet. Maar dit zijn inmiddels wel dogma's geworden in progressieve kringen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:05 schreef Nexum het volgende:
[..]
Als leerkracht ben je in de 21ste eeuw echt veel meer dan alleen je vak of dan alleen taal- en rekenen. Daar kan je van alles van vinden, maar dat is de realiteit. Je zult toch echt basiskennis moeten hebben van hoe je iets communiceert richting welke doelgroep. Het is juist ontzettend goed als er meer aandacht komt voor het doorbreken van ingesleten patronen. Hoe mooi zou het wel niet zijn als de school- en algemene prestaties van deze groep er op vooruit zou gaan als we net even iets meer aandacht er aan schenken?
Dit soort zaken zijn er altijd al geweest. Maar nu wordt het meer zichtbaarder in de samenleving en wordt het meer besproken en ook zichtbaarder in de mainstream media. En dan merk je ineens dat er pushback wordt geboden, naar mijn mening om het anders is, omdat er verandering plaats vindt binnen de samenleving. Dat is eng, dat is raar, mensen hebben het gevoel dat ze ineens niks meer mogen. Tja, daar kan ik me enigszins wat bij voorstellen. Maar die houding zou helemaal niet nodig zijn als je eens wat meer vanuit het perspectief ‘het is voor de samenleving als geheel goed als,’ gaat kijken en wat minder vanuit een ‘progressie vernietigd onze cultuur en ons land’ perspectief.
Ik vind het trouwens wel enigszins hilarisch hoe je nu anderen beticht van het kruipen in een slachtofferrol en uitzoeken van zondebokken, gezien wat je allemaal eerder in dit topic hebt gepost. Een beetje zelfreflectie zou hier niet misstaan.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:18 schreef Nexum het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat het halve onderwijsssysteem uit neo-nazi’s bestaat.
Ik merk wel een heel erg aangevallen gevoel bij bepaalde posters in dit topic. Ik kaats de bal nu terug, ik snap de obsessie van conservatieven niet met het kruipen in een slachtofferrol en bij het minste of geringste progressieve beleid lopen krijsen dat heel links erop uit is om iedereen te beschuldigen van racisme. Ik snap die hele discussie met labels niet. Je reageert net alsof ik je voor een nazi heb uitgemaakt. Waar heb ik dat gezegd?
Ik ben wel heel curieus. Want je bent lang niet de enige die zich zo aangevallen voelt. Het stereotype ‘je mag tegenwoordig ook niks meer’ typetje uithangt. ‘Terug naar vroeger’ uitspraken maakt. Nu we toch bezig zijn met generaliserende uitspraken over progressief Nederland.
Echt. Hoeveel zondebokken wil je nog vinden in je leven. Eerst waren het de hippies. Daarna de punkers. Daarna maakten moslims alles kapot. En nu ‘links’ ‘progressief’ en ‘woke’![]()
Is goed jongen.
Ja ik kan mij de gedachtengang voorstellen, maar ik houd mij daar niet meer mee bezig. Heb ook geen wrok richting welke instantie dan ook, het blijkt in het leven vaak uit te maken met wie je te maken krijgt bij welke instantie, winkel of bedrijf dan ook. Het bleek bij pleegzorg hem ook juist in de ervaring te zitten. Die mevrouw had al meteen de kant van de familie gekozen en omdat er bij jeugdzorg twee meisjes die net van school kwamen op de zaak waren gezet, lieten die twee meisjes zich meteen sturen door die mevrouw van pleegzorg.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:16 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Blijft triest dat de veroorzakers van deze ellende niet bij hun kraag gepakt zijn en aangepakt zijn geworden.
Ik bewonder je beheersing en fatsoen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja ik kan mij de gedachtengang voorstellen, maar ik houd mij daar niet meer mee bezig. Heb ook geen wrok richting welke instantie dan ook, het blijkt in het leven vaak uit te maken met wie je te maken krijgt bij welke instantie, winkel of bedrijf dan ook. Het bleek bij pleegzorg hem ook juist in de ervaring te zitten. Die mevrouw had al meteen de kant van de familie gekozen en omdat er bij jeugdzorg twee meisjes die net van school kwamen op de zaak waren gezet, lieten die twee meisjes zich meteen sturen door die mevrouw van pleegzorg.
Ik ben nog aardig bespraakt en kan mij voorstellen dat iemand zomaar in een web van instanties kan komen en zichzelf niet in de hand houdt. Ik heb mij gelukkig in de hand weten te houden, daar heb ik denk ik de rest van mijn leven plezier van!
quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:50 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik bewonder je beheersing en fatsoen.
Ik zou bijvoorbeeld bij Kamp de neiging hebben om alle ramen van zijn huis in te gooien of zijn auto in de fik te steken of zo.
Tja, als je je naam niet eens fatsoenlijk kunt schrijven...quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sterker nog, uit onderzoek is ook gebleken dat Presillas en Sjonnies ook lager beoordeeld worden dan Marie Claire of Roderick
Als je naam een lagere sociale laag laat zien krijg je slechtere cijfers
Alleen als je niet blank bent is relevant hoe je aangesproken wil worden... Heel bijzonder hoe makkelijk 'weg met ons' populair is geworden in het Westen.quote:Op woensdag 25 september 2024 07:50 schreef Cuendillar het volgende:
Ik kan, en ga, niet wennen aan dat "wit".
Opleidingsniveau heeft er bijzonder weinig mee van doen, de grootste variaties zitten in de top 1%.quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:56 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Waar komen dit soort grafiekjes vandaan? Want ondertussen bestaat de hoogopgeleide populatie voor de meerderheid uit vrouwen.
quote:Feingold (1992) and Hedges and Nowell (1995) reported that, despite average sex differences being small and relatively stable over time, test score variances of males were generally larger than those of females.[18] Feingold "found that males were more variable than females on tests of quantitative reasoning, spatial visualisation, spelling, and general knowledge. ... Hedges and Nowell go one step further and demonstrate that, with the exception of performance on tests of reading comprehension, perceptual speed, and associative memory, more males than females were observed among high-scoring individuals."[18]
Leuke bron, maar wel van 30 jaar geleden... Er is zoveel veranderd in de tussentijd op het gelijk trekken in onderwijs tussen vrouwen en mannen dat ik graag een wat meer hedendaagse bron zou willen zien die het ook bevestigd.quote:Op woensdag 25 september 2024 08:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Opleidingsniveau heeft er bijzonder weinig mee van doen, de grootste variaties zitten in de top 1%.
[..]
https://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/PAID2011.pdfquote:Op woensdag 25 september 2024 08:49 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Leuke bron, maar wel van 30 jaar geleden... Er is zoveel veranderd in de tussentijd op het gelijk trekken in onderwijs tussen vrouwen en mannen dat ik graag een wat meer hedendaagse bron zou willen zien die het ook bevestigd.
Ach jeetje toch. En zo zijn er ook veel mensen die zich helemaal niet druk maken over dat ze wel eens ‘wit’ zijn genoemd. Dat zijn pas helden!quote:Op woensdag 25 september 2024 08:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alleen als je niet blank bent is relevant hoe je aangesproken wil worden... Heel bijzonder hoe makkelijk 'weg met ons' populair is geworden in het Westen.
Ik doe ook niet mee aan die onzin. Het is blank. Er is niets racistisch aan blank. Juist mensen die de term wit gebruiken voor blanke mensen zijn in zeer overwegende mate tot op het bot racistisch.
Gezien jouw extreem zwart-witte standpunten in het Israëlisch-Palestijns conflict geloof ik er niks van dat jij hoogbegaafd bent.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:41 schreef Chadi het volgende:
Vind dat het tegenwoordig wel wat beter gaat. Mijn kind werd vroeg eruit gepikt (op zes jarige leeftijd) en voor een test ingestuurd.
Ik werd vroeger naar de LTS gestuurd wat ik weigerde om vervolgens op een VWO/Havo/Mavo te belanden. Ik heb daar uiteindelijk het VWO gedaan zonder echt in een boek te kijken of aanwezig te zijn. Omdat ik vrij lastig was kreeg ik gewoon een hoekje bij de directeur waar ik op eigen houtje iets voor mezelf kon doen of niet. Op de Universiteit kwam ik er eindelijk achter waarom ik zoveel problemen veroorzaakte en waarom ik me verveelde.
Hoogbegaafdheid is in een maatschappij waarin het normaal wordt bepaald door een grote groep mensen met een gemiddeld IQ, een handicap. Daar heb ik lang over gedaan om dat te begrijpen.
Intelligentie heeft niets te maken met radicalisatie, helaas. De top van de nazi-partij was zonder uitzondering intelligent en geloofden ook heilig in de nazi-retoriek.quote:Op woensdag 25 september 2024 10:20 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Gezien jouw extreem zwart-witte standpunten in het Israëlisch-Palestijns conflict geloof ik er niks van dat jij hoogbegaafd bent.
^quote:Op woensdag 25 september 2024 10:20 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Gezien jouw extreem zwart-witte standpunten in het Israëlisch-Palestijns conflict geloof ik er niks van dat jij hoogbegaafd bent.
Complete bs post inderdaad.quote:Op woensdag 25 september 2024 10:20 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid kan zich op verschillende manieren uiten, maar ik ken meerdere mensen die hoogbegaafd zijn en onze vriendelijke vriend is dat zeer zeker niet.quote:Op woensdag 25 september 2024 11:17 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
^
Voor een opmerking als deze is een flinke dosis arrogantie nodig. Daarnaast hoeft hoogbegaafdheid niet perse harmonieus naar boven te komen.
Een hoog IQ is op dit forum net zoiets als een hoog salaris en een geslachtsdeel van 30cm.quote:Op woensdag 25 september 2024 10:57 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Intelligentie heeft niets te maken met radicalisatie, helaas. De top van de nazi-partij was zonder uitzondering intelligent en geloofden ook heilig in de nazi-retoriek.
Maar dat hoogbegaafde van hem komt er verder inderdaad niet echt uit op dit forum.
Een toelatingseis, toch?quote:Op woensdag 25 september 2024 14:50 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Een hoog IQ is op dit forum net zoiets als een hoog salaris en een geslachtsdeel van 30cm.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |