abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:01:34 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215374341
En wanneer gaan jullie verhuizen?
Resistance is futile.
pi_215374479
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:01 schreef Seven. het volgende:
En wanneer gaan jullie verhuizen?
Voor eind december, het is nu alleen nog een deel stucwerk en een trap plaatsen. Trap kan ook als we er wonen.
pi_215374533
Lekker bezig! Ben nu op familie trip in NL en DUI (vakantie in vakantie) en overal (ook in VK) staan heel veel paddestoelen dit jaar. Warm en vochtig, ideaal voor veel paddestoelen. In Duitsland een hele mooie vliegenzwam gezien :)
Ik hoop dat jullie met kerst lekker in je nieuwe huis zitten!
pi_215411419
Vandaag wat kleine dingen gedaan, voor de rest staat het kantoor in de voorstrijk, de overgangen van het plafond van de vide zijn met gips dichtgemaakt. Morgen plafond vide schuren, schoonmaken en voorstrijk erop. In de middag kantoor verven.

Haakjes:

pi_215479863
Na lang wachten en tien keer afzeggen is het communicatieproject klaar, nu wachten op de man die het komt testen. Zal hopelijk iets sneller gaan, de installateur krijgt de tweede helft pas betaald als het goedgekeurd is.

Het is eikeltijd, de zoete eikels zijn favoriet bij de ezels

De saffraan krokussen staan in bloei

Deze slang stak het pad over toen ik langskwam, met foto maken kwam ik te dichtbij naar zijn zin dus kreeg ik een stoer gehis te horen. Ik denk de Western Montpellier Snake maar ik ben niet zo goed in het herkennen van slangen :).

https://birdwatchinghq.com/snakes-of-portugal/

Nog maar even een ingezoomd, foto niet echt duidelijk

dinsdag 5 november 2024 @ 06:30:03 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215479935
Was het een gifslang?

En mooie tegeltjes in de keuken!
Resistance is futile.
pi_215479981
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2024 06:30 schreef Seven. het volgende:
Was het een gifslang?

En mooie tegeltjes in de keuken!
Ja, gifslang. Maar niet gevaarlijk, net als bijna alle slangen in Portugal, de tanden staan achterin de bek.
pi_215480740
Mooie vorderingen weer :Y
Spoilers!
pi_215558071
Ik denk een (magere) adderringslang, ongevaarlijk, en niet giftig.
pi_215606877
Wij zijn begonnen met de olijfoogst, een mager jaar. Niet veel olijven.

Zal vanmiddag een wat grote update maken van het huis. Zo worden wij bijna elke morgen welkom geheten, dit is Ed (geen beeld alleen geluid, het was nog donker).

Je hoort ook nog onze haan op de achtergrond, hij is een eenzame haan nu.

De kip lag gisteren dood voor het hok, onderzocht maar niets aan te zien, vreemd.

Wij hadden al gezelschap voor haar gefokt maar dat duurt nog een paar maanden voordat ze erbij mag (alleen de kip, ik ga een tweede foktoom in een aparte ren maken). Ik heb al contact gehad met een fokker (op twee uur rijden) die van het voorjaar vijf hennetjes voor mij apart houd.

pi_215607038
Ed : goeiemorgen.

Kip: rip. 🍀
pi_215610248
Jammer van de kip!

Nog ff over eikels; zoete eikels zei je? Die kun je geloof ik in principe ook eten. Het is alleen nooit gelukt om eikenbomen zo te kweken dat je weet dat ze zoete eikels zullen dragen, schijnbaar zijn er teveel genen betrokken bij hoe eikels smaken.
pi_215610638
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Jammer van de kip!

Nog ff over eikels; zoete eikels zei je? Die kun je geloof ik in principe ook eten. Het is alleen nooit gelukt om eikenbomen zo te kweken dat je weet dat ze zoete eikels zullen dragen, schijnbaar zijn er teveel genen betrokken bij hoe eikels smaken.
Ja, die kan je eten als ze geroosterd zijn, nog niet geprobeerd overigens. Er wordt ook meel van gemalen. De eikels zijn zoeter dan de eikels van andere eiken. Overigens is de bekendste eter het Iberische varken, ze zeggen dat de smaak van de eikels komt. Het zijn eikels van de steeneik, azinheira in het Portugees. In Nederland wordt het hout azijnhout genoemd, beetje een vrije vertaling van de Portugese naam.

Liesbeth komt net binnenlopen en zegt dat het ongeveer de smaak van een kastanje is, die heeft ze wel gegeten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 17-11-2024 22:10:27 ]
pi_215612126
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 18:24 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, die kan je eten als ze geroosterd zijn, nog niet geprobeerd overigens. Er wordt ook meel van gemalen. De eikels zijn zoeter dan de eikels van andere eiken. Overigens is de bekendste eter het Iberische varken, ze zeggen dat de smaak van de eikels komt. Het zijn eikels van de steeneik, azinheira in het Portugees. In Nederland wordt het hout azijnhout genoemd, beetje een vrije vertaling van de Portugese naam.

Liesbeth komt net binnenlopen en zegt dat het ongeveer de smaak van een kastanje is, die heeft zel wel gegeten.
Tamme kastanjes! Laatst liep ik bij mijn moeder in het bos en daar lagen er veel. Tasje meegenomen en soep van gemaakt. Wel flink werk: roosteren, pellen, en dan met wat selderij, uitje enzo blenden, afmaken met wat gebakken spekjes :Y)
pi_215614028
Ons kantoor begint vorm te krijgen: plinten gezet, geverfd, nu nog lampen ophangen.

De spullen die er staan zijn van Ikea (op het tafeltje na), dat was de laatste keer dat ik daar besteld heb, van redelijke kwaliteit naar slecht geproduceerde meubels. We hebben diverse spullen gehad met beschadigingen, maar daar kunnen ze niets aan doen want dat had je moeten zien toen je het ophaalde. Je moet dus blijkbaar alles uitpakken en controleren.

Dit is een ladegeleider, die lade loopt dus niet echt soepel.

Het plafond van de vide is klaar en de lage kant op de lengtezijde van het huis is klaar voor de afwerklaag.

Olijfoogst. Het was heerlijk werken met een zonnetje en een graad of 20.

Alles weer in de kas, voorbereid op de winter.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 18-11-2024 07:09:52 ]
pi_215617449
Ik was anderhalve week geleden in Toscane, en daar waren ze ook bezig met de olijfoogst. Leek mij erop dat ze daar dit jaar een aardige oogst hebben.

En Ikea...veel bezorgen ze niet, en als ze het bezorgen, en het is kapot, dan neemt de bezorger het niet mee, maar moet je er zelf mee terug naar winkel :? Hadden wij met een glazen pot ofzo, stuk eruit. Bezorger ontkende eerst gewoon nog dat het kapot was :?
pi_215617498
Ik ben klaar met de olijfoogst, een schamele 200 kilo. Dat is 1/6 ten opzichte van vorig jaar. Het ene jaar geeft een olijfboom meer dan het andere jaar, maar dit jaar is het wel erg weinig.

quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 15:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik was anderhalve week geleden in Toscane, en daar waren ze ook bezig met de olijfoogst. Leek mij erop dat ze daar dit jaar een aardige oogst hebben.

En Ikea...veel bezorgen ze niet, en als ze het bezorgen, en het is kapot, dan neemt de bezorger het niet mee, maar moet je er zelf mee terug naar winkel :? Hadden wij met een glazen pot ofzo, stuk eruit. Bezorger ontkende eerst gewoon nog dat het kapot was :?
Wij hebben een afhaalpunt, bezorgen rekenen ze 99 euro voor (en dan kan ik alsnog bij het café op gaan halen, grote vrachtwagens passen niet op onze weg). Wij hebben een aanhanger dus goedkoper om even naar het afhaalpunt te rijden.

Je moet de recenties eens lezen over Ikea op Trustpilot.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 18-11-2024 16:07:24 ]
pi_215619027
Ja, vind dat wel een bizar dingetje bij Ikea, dat ze zoveel niet bezorgen, en het dan lastig maken ook om te retourneren. Ze zullen er wel over nagedacht hebben.

Las overigens dat de olijfolie-oogst in Spanje en Griekenland een stuk beter is dan vorig jaar, maar in Italie niet zo. In ieder geval verwacht men dat de prijs omlaag gaat.
pi_215625808
Er is overigens wel een verklaring voor onze slechte oogst, het merendeel van onze bomen zijn Galega's en toen die in bloei stonden hebben we een paar heftige hagelbuien gehad.

De olijven die we nu geoogst hebben zijn een andere variant (eigenlijk tafel maar geven ook olie), die een paar weken later in bloei stond.

[ Bericht 15% gewijzigd door Managarm op 19-11-2024 17:03:54 ]
pi_215627206
Meer kamerplanten

De cheerleaders bij het olijven plukken

Ontploffende paddestoelen

Hele forse paddstoelen

pi_215642683
Dit is wat je krijgt als je iemand inhuurt en geen opzichter hebt:

Met het terras langs het huis is dus de helling gevolgd, het huis zit in de rotsen ingebouwd. Er is niets recht aan dit terras. Dit is dus een terrein aan het riviertje in de buurt van ons terrein, eigenaar is een Nigeriaan die wij nog nooit gezien hebben in twee jaar tijd.

De olijfnetten moesten opgeruimd worden en we kregen "hulp"

Het laatste stuk plafond boven de woonkamer wordt afgewerkt. Als dat klaar is dan kan de steiger het huis uit.

pi_215642857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:06 schreef Managarm het volgende:
Dit is wat je krijgt als je iemand inhuurt en geen opzichter hebt:

[ afbeelding ]

Met het terras langs het huis is dus de helling gevolgd, het huis zit in de rotsen ingebouwd. Er is niets recht aan dit terras. Dit is dus een terrein aan het riviertje in de buurt van ons terrein, eigenaar is een Nigeriaan die wij nog nooit gezien hebben in twee jaar tijd.

De olijfnetten moesten opgeruimd worden en we kregen "hulp"

[ afbeelding ]

Het laatste stuk plafond boven de woonkamer wordt afgewerkt. Als dat klaar is dan kan de steiger het huis uit.

[ afbeelding ]
Dat huis lijkt ook wel scheef te staan :D En bizar dat jullie dan nog nooit gezien hebben..
Jullie huis schiet al mooi op. Deadline was toch ook deze maand of volgende maand om alles klaar te hebben? Of is dat inmiddels niet meer?
Shine bright like a diamond.
pi_215643332
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:25 schreef June. het volgende:

[..]
Dat huis lijkt ook wel scheef te staan :D En bizar dat jullie dan nog nooit gezien hebben..
Jullie huis schiet al mooi op. Deadline was toch ook deze maand of volgende maand om alles klaar te hebben? Of is dat inmiddels niet meer?
Het huis staat op de rotsen, altijd scheef, dit zie je veel hier.

De architect belde, omdat we een veel dikkere isolatie gebruikt hebben dan in de plannen hebben we een verlenging van een jaar gekregen (afbouw, kostte 140 euro). Hij had de plannen opnieuw door de molen moeten laten gaan, hij roept altijd dat we de traagste bouwers ooit zijn :).
pi_215804557
Een groot deel van het stucwerk is nu klaar (nog een paar stukken, hal en wat op de vide)

Op de vloer van de vide moest een nieuwe toplaag

Muur afgewerkt

Ondervloer en laminaat, ik had liever tegels gehad, maar dat kost zoveel tijd en we komen niet elke dag op de vide.

Ik was jarig en wist niet wat ik moest kopen :)

Ingraven waterleiding van waterput naar huis

We gingen lunchen met vrienden in Fundão, komen we iets bekends tegen (ik vind het niet te eten)

Een magere 17,5 liter olijfolie dit jaar

Olijven moeten gesnoeid worden

Over het hek heen voor de ezels, die vinden olijfblad lekker (en de jonge takken ook)

Liesbeth was naar Nederland geweest, Lundiaboekenkasten via Marktplaats gekocht (hier achterlijk
duur)

Uitzicht van het terrein van een vriendin op Fundão/Covilhã:

Paddestoelen

In Portugal koop je blijkbaar een ham voor kerst

Voor een project heb ik een olievat nodig, maar ja, ze worden hier wel verkocht maar eerst maar eens een berichtje naar onze garage gestuurd. Ik kon ze gratis meenemen (er pasten er twee in de auto).

Ik ga er een hele simpele biochar oven van maken.

Bekijk deze YouTube-video
pi_215804567
Mooi verjaardagscadeau _O_
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')