abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215019333
Ik heb een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen, nummer 10, in Utrecht via een loting (zie link) en kosten bedragen ¤355.000,-. Op dit moment ben ik alleen en verwacht ik voorlopig niet samen te gaan wonen, al hoop ik dat dit binnen vijf jaar wel gebeurt. Ik twijfel echter of ik de woning moet nemen en ben daarom benieuwd wat andere van vinden. Ik wil er zeker van zijn dat ik niets over het hoofd zie.

Voordelen:

• Centrale ligging
• Waarschijnlijk een goede investering als ik er minstens vijf jaar blijf wonen
• Nieuwbouw, dus alles is modern en goed geïsoleerd en weinig kosten p/m

Nadelen:
• Geen privé buitenruimte (wel toegang tot een binnentuin of park, maar dit is gedeeld)
• Relatief weinig vierkante meters voor een aanzienlijk bedrag
• Inleveren op winst als ik binnen 5 jaar ga verhuizen (na 1 jaar 80%, 2 jaar 60%, etc.)
• Geen eigen parkeerplaats
• Geen externe opslagruimte

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Ik kan ook natuurlijk kijken naar Lunetten of Zuilen maar zit je met overbieden, etc.
pi_215019434
Verhuizen kan je altijd. De vraag is of je een betere huis kan krijgen elders..
Gezien gekte en overbieden van huizenmarkt. Tja.

Bovendien is deze woning vlakbij treinstation. Daarmee kan je prima naar Amsterdam of Rotterdam terecht. Dat is gewilde plek.

Ik zou gewoon pakken wat je kan pakken. Over 5 a 6 jaar heb je genoeg gespaard voor wat groter. Eventueel met nieuwe liefje erbij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Captain_Ghost op 18-09-2024 17:33:48 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 18 september 2024 @ 16:39:37 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215019621
Wat klein!
The love you take is equal to the love you make.
pi_215020014
Poeh, dit is wel erg klein zeg en al helemaal voor die prijs. En dan ben je nog lang niet klaar met een nieuwbouwwoning.
Ik denk dat er mooiere huisjes te krijgen zijn die groter zijn voor dezelfde prijs en meer ruimte, tuin en berging. Helaas zijn dat alleen wel de huisjes waar veel starters ook naar kijken.

Ander nadeel vind ik ook wel de constructie dat je gaat inleveren op je winst. Is het een soort koopgarant woning ofzo? Hoe kom je daar bij? Momenteel is er namelijk weinig pijl te trekken op wat je inlevert op een woning als je die binnen x jaar weer zou verkopen.
pi_215020395
Hoe is je woonsituatie op dit moment?
pi_215020443
Doen.

Echt. Als je deze maisonnette kunt kopen in dit stukje stad: goede investering. Gaat een heel toffe buurt zijn/worden. Je zit tussen Industrieel erfgoed.

Ben je afhankelijk van een auto?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215020506
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 16:39 schreef Lienekien het volgende:
Wat klein!
Toch niet voor één persoon?
pi_215020507
quote:
Wat klein!
Het is gewoon centrum. Nieuwbouw in het centrum.

Ja. Die prijzen dan anders dan in buitengebieden, maar dit is zijn geld echt waard.
Er is niet voor niets een regeling dat je terug moet betalen als je binnen X jaar verkoopt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 september 2024 @ 18:05:13 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215020546
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:01 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Toch niet voor één persoon?
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Die prijzen dan anders dan in buitengebieden, maar dit is zijn geld echt waard.
Er is niet voor niets een regeling dat je terug moet betalen als je binnen X jaar verkoopt.
Als je nou zou weten dat je alleen blijft en aan Utrecht gebonden, maar als je jong bent en je hoopt op een toekomst met een relatie en misschien een gezin, dan vind ik het nogal wat om je voor zo’n tijd vast te leggen.
  Moderator woensdag 18 september 2024 @ 18:14:06 #10
18653 crew  D.
pi_215020640
Weet niet wat de leeftijd van TS is (en of TS man of vrouw is), maar mocht je over 3 maanden de ware tegen komen, hoe groot is dan de kans dat jullie binnen 5 jaar aan kinderen beginnen?

Als die kans (heel) klein is, dan gewoon doen (kopen dus) :Y
pi_215020649
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Als je nou zou weten dat je alleen blijft en aan Utrecht gebonden, maar als je jong bent en je hoopt op een toekomst met een relatie en misschien een gezin, dan vind ik het nogal wat om je voor zo’n tijd vast te leggen.
Slechts vijf jaar. Is toch makkelijk te doen. Ik denk niet dat als je vandaag je grote liefde ontmoet er morgen al mee gaat samenwonen.
Ik neem aan dat TS een auto heeft, maar ze zit centraal, dus alles is op loop- of fietsafstand.
Het is in mijn ogen een mooi startpunt. Je hebt rust, een leuke woning, centraal gelegen, kortom TS is een geluksvogeltje.
De nadelen vind ik te verwaarlozen. Gedeelde tuin, nou ja je hebt in ieder geval wat aanspraak. Zit je niet zo sullig voor je uit te staren op je bankje. :D
pi_215020933
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:20 schreef Lingue het volgende:
Poeh, dit is wel erg klein zeg en al helemaal voor die prijs. En dan ben je nog lang niet klaar met een nieuwbouwwoning.
Ik denk dat er mooiere huisjes te krijgen zijn die groter zijn voor dezelfde prijs en meer ruimte, tuin en berging. Helaas zijn dat alleen wel de huisjes waar veel starters ook naar kijken.

Ander nadeel vind ik ook wel de constructie dat je gaat inleveren op je winst. Is het een soort koopgarant woning ofzo? Hoe kom je daar bij? Momenteel is er namelijk weinig pijl te trekken op wat je inlevert op een woning als je die binnen x jaar weer zou verkopen.
Ja komen veel starters op af, dus overbieden is momenteel ook een gekte

Anti-speculatiebeding, zie link
pi_215020938
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:50 schreef Irri-tante het volgende:
Hoe is je woonsituatie op dit moment?
Thuis
pi_215020956
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:55 schreef capricia het volgende:
Doen.

Echt. Als je deze maisonnette kunt kopen in dit stukje stad: goede investering. Gaat een heel toffe buurt zijn/worden. Je zit tussen Industrieel erfgoed.

Ben je afhankelijk van een auto?
Wat maakt het een goede investering? Waarom is een maisonnette verstandiger dan een appartement bijvoorbeeld?

Ben niet zo zeer afhankelijk met de auto kan ook met OV, maar voorkeur heeft een auto natuurlijk
pi_215020973
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:14 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Slechts vijf jaar. Is toch makkelijk te doen. Ik denk niet dat als je vandaag je grote liefde ontmoet er morgen al mee gaat samenwonen.
Ik neem aan dat TS een auto heeft, maar ze zit centraal, dus alles is op loop- of fietsafstand.
Het is in mijn ogen een mooi startpunt. Je hebt rust, een leuke woning, centraal gelegen, kortom TS is een geluksvogeltje.
De nadelen vind ik te verwaarlozen. Gedeelde tuin, nou ja je hebt in ieder geval wat aanspraak. Zit je niet zo sullig voor je uit te staren op je bankje. :D
Loop is wel enthousiast. Wel ongeveer 20 a 25 minuten naar CS. Je zou zeggen dat het een gemiste kans is als ik het niet zou doen?
  woensdag 18 september 2024 @ 18:52:40 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215020984
quote:
Wat klein!
Waar staat de grootte?
pi_215021011
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:49 schreef BiepBoep het volgende:

[..]
Wat maakt het een goede investering? Waarom is een maisonnette verstandiger dan een appartement bijvoorbeeld?

Ben niet zo zeer afhankelijk met de auto kan ook met OV, maar voorkeur heeft een auto natuurlijk
Wie zegt dat dan?
Jij komt hier met een maisonnette aan. Jouw keuze. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 september 2024 @ 18:56:15 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215021033
  woensdag 18 september 2024 @ 18:57:05 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215021045
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:14 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het moet nog gebouwd worden.
  woensdag 18 september 2024 @ 18:58:46 #20
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_215021064
Bijkomend voordeel:

quote:
Bij een nieuwbouwwoning betaal je geen kosten koper. Dat wil zeggen dat je geen overdrachtsbelasting en notariskosten hoeft te betalen.
pi_215021069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:51 schreef BiepBoep het volgende:

[..]
Loop is wel enthousiast. Wel ongeveer 20 a 25 minuten naar CS. Je zou zeggen dat het een gemiste kans is als ik het niet zou doen?
Koop een goede fiets en we praten nergens meer over.
Ik weet niet hoe oud je bent, ik schat je tussen de 20 en 30, piepjong nog dus.
Gewoon doen. Niemand weet wat de dag van morgen brengt. En je grote liefde en je eventuele kinderwens is vandaag nog niet zo van belang, denk ik.
Je leeft nu. Niemand weet wat de toekomst zal brengen.
Als jij zekerheid belangrijk vindt (ik bedoel hiermee een eigen huis, een dak boven je hoofd en een vaste baan), ga ervoor.
En vanuit deze basis heb je meer kans om je leven inhoud te geven naar je eigen wensen.
Dus ja. DOEN!!!
pi_215021103
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het moet nog gebouwd worden.
Oeps. Dat wist ik niet. Zeker weer niet goed op zitten letten. :@
Maar dan nog he? TS vroeg advies en ik gaf dat naar de beste eer en geweten van mezelf.
  woensdag 18 september 2024 @ 19:51:21 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215021605
Ik vind het een moeilijke keuze. Veel geld voor weinig oppervlak. Maar je zit wel in het centrum alhoewel de ligging op noord is. ‘t Was een maisonette hé? Lijkt mij onhandig.
pi_215021678
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 18:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit.
Op de Veluwe betaalde je 3 jaar geleden al ¤ 250.000 voor net zoveel m².
Voor hartje Utrecht is het een koopje waar je sowieso goed uit gaat komen, en dan moet je 5 jaar wachten met verkopen, so what?

Zelfs met z'n tweeën red je het prima een paar jaar op 49m².

Absoluut doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 18 september 2024 @ 20:05:22 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215021767
@BiepBoep

Hoe ziet het financiële plaatje eruit? Heb je ook een overzicht gemaakt van maandelijkse kosten? En getoetst of je overzicht een beetje reëel is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')