Bronquote:Alleenstaanden met een modaal inkomen zijn nagenoeg kansloos op de koopwoningmarkt (...).
Dat blijkt uit onderzoek van hypotheekbemiddelaar De Hypotheker. Wie in zijn eentje een huis wil kopen en modaal verdient, dat is tegenwoordig 41.500 euro bruto, heeft slechts 1,1 procent van het totale huizenaanbod binnen bereik. Dat is een even belabberde situatie als vorig jaar. Met zo’n salaris kun je als alleenstaande bij een gemiddelde rentevastperiode van tien jaar en een rente van 4,3 procent een hypotheek krijgen van ongeveer 171.000 euro, wanneer die wordt afgesloten met Nationale Hypotheekgarantie.
(...)
De modale alleenverdiener moet verhuizen naar het noorden of het zuiden van het land om een koophuis te bemachtigen. Een alleenstaande kan het vergeten in de provincies Flevoland en Utrecht, waar respectievelijk 0,1 en 0,2 van het aanbod betaalbaar is. In Groningen (7 procent), Limburg (4 procent), Friesland (4 procent) en Zeeland (4 procent) maakt de huizenkoper met een modaal inkomen nog een beetje kans. In de grote steden is niets te koop voor alleenstaanden met een modaal inkomen. In Amsterdam is het financierbare aanbod 0 procent en in de andere steden bijna 0.
Maar hoe moet je dan als alleenstaande starter een huis kopen in je zoekgebied als dat niet Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen is?quote:
Niet..quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar hoe moet je dan als alleenstaande starter een huis kopen in je zoekgebied als dat niet Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen is?
Maar wat als je graag zelf als man wil werken en liever wil dat je partner thuis zit met de kinderen, hoe moet je dan in de randstad een huis kopen als éénverdienende starter?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:33 schreef DJKoster het volgende:
Even wat gerekend voor je:
Modaal inkomen: 44k bruto
Hypotheek: 200k
Bij 40 uur zou je 49k gaan verdienen
Hypotheek: 222k
Stel dat je iets van 375k zou willen kopen over vier jaar:
375k - 222k = 153k
153k / 4 = 38k per jaar sparen. Well, onmogelijk dus..
En ja, er zijn wat parameters die invloed hebben op bovenstaande berekening: hypotheekrente, huizenprijzen en je eigen inkomen.
Maar zonder zak geld vanuit een erfenis of een tweede inkomen vanuit een partner is alleen een huis kopen in/nabij de randstad met jouw voorwaarden niet mogelijk.
Niet, daarom heet het ook een wooncrisis.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar hoe moet je dan als alleenstaande starter een huis kopen in je zoekgebied als dat niet Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen is?
En hoe lang duurt het om dat te sparen met een modaal inkomen als alleenstaande? En wat moet je daar dan voor doen?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:33 schreef Lichtloper het volgende:
Om een huis van 375k te kopen, heb je een inkomen nodig van rond de 75k bruto per jaar. Als je zelf spaargeld hebt kan dat natuurlijk naar beneden.
Met een kopwoning heb je natuurlijk hypotheekrenteaftrek dat heb je niet als je huurt. Vandaar. Ook kun je dan zonnepanelen plaatsen en misschien een warmtepomp, Ook is het financieel aantrekkelijk om na de looptijd van je hypotheek een afbetaald huis te hebben.quote:Persoonlijk denk ik dat je met sociale huur helemaal niet zo slecht zit. Je huurbedrag is gemaximeerd, dus het is echt wel mogelijk om te sparen. En je hebt geen kosten voor onderhoud, een kostenpost die standaard onderschat wordt bij koopwoningen.
In je eentje een woning van 85m2 met drie slaapkamers, tegen een sociale huurtarief. Waarom wil je dan per se een koopwoning?
Dat toast verhaal maakt het wat ongeloofwaardig.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar wat als je graag zelf als man wil werken en liever wil dat je partner thuis zit met de kinderen, hoe moet je dan in de randstad een huis kopen als éénverdienende starter?
Er wordt mij door oudere mense ook wel eens verteld dat je een huis kan kopen als je bijvoorbeeld bespaart op toastjes met avocado. Avocado's zijn inderdaad wel een beetje prijzig al zijn ze soms in de bonus bij de Albert Heijn, maar als je die dan zelfs ook niet koopt, kan je dan misschien een huis kopen in de randstad als alleenstaande starter?
Ook niet als je bijvoorbeeld zelf thuis koffie zet in plaats van naar de starbucks gaan?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:35 schreef TornadoDK het volgende:
Als de huizenprijzen zo doorstijgen dan valt er niet tegenop te sparen.
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 80 uur per week te werken bijvoorbeeld door twee modaal verdiende functies tegelijkertijd te doen? Dan heb je het natuurlijk wel druk maar ja dan kan je misschien wel wat kopen? Of is dat niet mogelijk?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:37 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Een maandbedrag van 1700 euro is ook niet mals als je een modaal inkomen hebt.
Maar een alleenstaande heeft natuurlijk geen partner.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
In regio Rotterdam, kan je gewoon vergeten.![]()
In Oost en of in Noord Nederland vind je nog enkele huizen die 150k kosten. Maar de werkgelegenheid is daar ook laag. Anders moet je over de grens zoeken.
Bovendien zou ik lekker sociale woningbouw blijven zitten. Want goedkoper dan dit wordt niet.
Vrije huursector in Rotterdam is vaak 2 keer duurder dan sociale huizen. Hypotheek idem.. en je moet partner hebben. Man of vrouw maakt niet uit.
Ok troll dus.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ook niet als je bijvoorbeeld zelf thuis koffie zet in plaats van naar de starbucks gaan?
Inderdaad, ga dan gewoon naar ONZ en laat mensen geen berekeningen voor je doen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat toast verhaal maakt het wat ongeloofwaardig.
Ook niet in Glanerbrug?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:41 schreef DJKoster het volgende:
Ik zit trouwens ongeveer in dezelfde situatie: Enschede, modaal inkomen en al jaren profiteren van lage sociale huur.
Inmiddels wel genoeg spaargeld om voorzichtig rond te kijken, maar qua woonoppervlakte of maandelijkse lasten (ook na de hra) ga ik er niet super veel mee opschieten.
Ja okee, een hoop bakstenen die van mij zijn en een bepaalde waarde hebben.
Waar zou ik directeur van kunnen worden zodat ik als alleenstaande een huis kan kopen in de randstad en hoe zou je dat kunnen bereiken? Is daar bijvoorbeeld een cursus voor of zo?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:43 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Niet..
Tenzij je een rijke partner heeft of een loterij wint.
Wat ook anders kan, wordt een directeur en graai lekker op los.
Maar ik ben een man, dus dan zou ik een rijke vrouw moeten zoeken en die zijn al bezet vaak natuurlijk. En dan heeft ze misschien wel door dat ik alleen aan het daten ben om een huis te kopen. En wat als je dan gaat scheiden? Dan moet je er weer uit en dan ben je ook je wachtjaren bij de woningbouwvereniging weer kwijt en zo hoe moet dat dan?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet, daarom heet het ook een wooncrisis.
Maar je kunt sparen, beleggen, een beter betaalde baan zoeken of - beter nog - een partner.
Ook niet als je wat minder vaak naar de kroeg gaat of stopt met roken bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat toast verhaal maakt het wat ongeloofwaardig.
Maar nee. Je kan niet tegen waardestijging opsparen
Maar de starbucks is natuurlijk wel duur als je daar vaak naartoe gaat dus dat was een voorbeeld van iets waar je op zou kunnen besparen zegmaar.quote:
Kan ik daar een vergunning voor krijgen bij de gemeente? Zelf een huis bouwen dan. Want de huizen die er al zijn zijn te duur voor een alleenstaande starter met een modaal inkomen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:50 schreef Momo het volgende:
Bouw een huis van avocado toast en Starbucks koffie.
Nou die woning van 375 duizend euro had ik wel op funda gevonden bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:51 schreef DJKoster het volgende:
Laat maar..
Ga lekker zelf berekeningen doen en op Funda kijken als je ook maar een greintje serieus bent.
Trolllllquote:Op zaterdag 14 september 2024 23:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 80 uur per week te werken bijvoorbeeld door twee modaal verdiende functies tegelijkertijd te doen? Dan heb je het natuurlijk wel druk maar ja dan kan je misschien wel wat kopen? Of is dat niet mogelijk?
Maar ik werk al 36 uur per week. Dan kan ik nog wel 40 u ervan maken maar een andere gebruiker had aangegeven datje ook dan in deze situatie geen huis kan kopen.quote:Op zondag 15 september 2024 00:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je je tijd als trol in zou zetten in werk, misschien.
Dan kom je in dit programma terecht: https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.htmlquote:Op zaterdag 14 september 2024 23:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Maar ik ben een man, dus dan zou ik een rijke vrouw moeten zoeken en die zijn al bezet vaak natuurlijk. En dan heeft ze misschien wel door dat ik alleen aan het daten ben om een huis te kopen. En wat als je dan gaat scheiden? Dan moet je er weer uit en dan ben je ook je wachtjaren bij de woningbouwvereniging weer kwijt en zo hoe moet dat dan?
Als je als enige komt opdagen voor de bezichtigingquote:Op zondag 15 september 2024 01:19 schreef LangeTabbetje het volgende:
Sinds wanneer krijgt je als alleenstaande een 3 kamer sociale huurwoning toegewezen ?
Aan op tv komen heb je weinig hoor. Mensen denken wel eens van oh dan word ik beroemd maar na een week zijn ze je vergeten.quote:Op zondag 15 september 2024 08:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan kom je in dit programma terecht: https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.html
Allemaal verhalen van mensen in de problematische schulden door hun eigen stomme streken: trouwen met een partner en weer scheiden, schulden, kinderen en bijkomende kosten, baanverlies en niks anders willen zoeken.
Overigens loop je te trollen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |