abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214983835
Hallo allemaal

Ik ben een alleenstaande begin 30, woon in een sociale huurwoning (appartement) in een gewilde regio in de Randstad maar buiten de grote steden. Ik heb 85 m2 ongeveer, 3 slaapkamers, balkonnetje. Energielabel is niet heel erg hoog maar wel dubbelglas, CV, gasfornuis (zie je ook weinig meer hè).

Ik heb geen toegang tot intergenerationele vermogensoverdracht of een andere zak geld, moet echt alles zelf sparen. Inmiddels verdien ik modaal ongeveer (uiteraard was dat voorheen niet zo anders krijg je natuurlijk niet zomaar een sociale huurwoning).

Ivm medische omstandigheden kan ik weinig zelf klussen. Een laminaatvloertje ligt als ik dat zelf leg al niet helemaal mooi netjes, ingewikkeldere klussen wil ik dus niet echt aan gaan beginnen zoals zelf spouwmuurisolatie uitvoeren, stucen etc. Dus een bouwval kopen gaat hem niet worden, werkmannen inhuren is véél te duur.

Als ik in mijn gemeente kijk zie ik een iets kleinere maar nog wel geschikte woning voor 375 duizend euro te koop staan bijvoorbeeld.

Hoeveel moet ik gaan verdienen om iets vergelijkbaars te kopen als alleenstaande starter? Dan mag het op zich ook nog wel 2 slaapkamers zijn en iets kleiner hoor zo moeilijk doe ik niet. Zoals dus de vergelijkbare maar iets kleinere woning van 375 duizend euro.

Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een extra baan te nemen naast een modaal verdienende baan van 36 u in de week? Heeft het zin om meer dan 36 u per week te gaan werken? Dan is het maximum wel 40 u per week in mijn geval denk ik?

Want een huis kopen is natuurlijk wel fiscaal voordeliger en je bouwt meer vermogen op.

Of bijvoorbeeld sparen. Hoeveel euro per maand moet ik sparen om binnen 4 jaar een dergelijke vergelijkbare woning te kopen? Is dat te doen met een modaal inkomen?
pi_214983926
quote:
Alleenstaanden met een modaal inkomen zijn nagenoeg kansloos op de koopwoningmarkt (...).

Dat blijkt uit onderzoek van hypotheekbemiddelaar De Hypotheker. Wie in zijn eentje een huis wil kopen en modaal verdient, dat is tegenwoordig 41.500 euro bruto, heeft slechts 1,1 procent van het totale huizenaanbod binnen bereik. Dat is een even belabberde situatie als vorig jaar. Met zo’n salaris kun je als alleenstaande bij een gemiddelde rentevastperiode van tien jaar en een rente van 4,3 procent een hypotheek krijgen van ongeveer 171.000 euro, wanneer die wordt afgesloten met Nationale Hypotheekgarantie.

(...)

De modale alleenverdiener moet verhuizen naar het noorden of het zuiden van het land om een koophuis te bemachtigen. Een alleenstaande kan het vergeten in de provincies Flevoland en Utrecht, waar respectievelijk 0,1 en 0,2 van het aanbod betaalbaar is. In Groningen (7 procent), Limburg (4 procent), Friesland (4 procent) en Zeeland (4 procent) maakt de huizenkoper met een modaal inkomen nog een beetje kans. In de grote steden is niets te koop voor alleenstaanden met een modaal inkomen. In Amsterdam is het financierbare aanbod 0 procent en in de andere steden bijna 0.
Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214983972
Verwijderd, TS is een troll.

[ Bericht 47% gewijzigd door DJKoster op 14-09-2024 23:52:08 ]
pi_214983973
Om een huis van 375k te kopen, heb je een inkomen nodig van rond de 75k bruto per jaar. Als je zelf spaargeld hebt kan dat natuurlijk naar beneden.

Persoonlijk denk ik dat je met sociale huur helemaal niet zo slecht zit. Je huurbedrag is gemaximeerd, dus het is echt wel mogelijk om te sparen. En je hebt geen kosten voor onderhoud, een kostenpost die standaard onderschat wordt bij koopwoningen.

In je eentje een woning van 85m2 met drie slaapkamers, tegen een sociale huurtarief. Waarom wil je dan per se een koopwoning?
pi_214983998
Als de huizenprijzen zo doorstijgen dan valt er niet tegenop te sparen.
No bitch to me
  zaterdag 14 september 2024 @ 23:37:32 #6
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214984049

Een maandbedrag van 1700 euro is ook niet mals als je een modaal inkomen hebt.
pi_214984058
In regio Rotterdam, kan je gewoon vergeten. :W

In Oost en of in Noord Nederland vind je nog enkele huizen die 150k kosten. Maar de werkgelegenheid is daar ook laag. Anders moet je over de grens zoeken.

Bovendien zou ik lekker sociale woningbouw blijven zitten. Want goedkoper dan dit wordt niet.
Vrije huursector in Rotterdam is vaak 2 keer duurder dan sociale huizen. Hypotheek idem.. en je moet partner hebben. Man of vrouw maakt niet uit.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_214984122
Verwijderd, TS is een troll.

[ Bericht 93% gewijzigd door DJKoster op 14-09-2024 23:52:24 ]
pi_214984129
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bron
Maar hoe moet je dan als alleenstaande starter een huis kopen in je zoekgebied als dat niet Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen is?
pi_214984145
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Maar hoe moet je dan als alleenstaande starter een huis kopen in je zoekgebied als dat niet Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen is?
Niet..

Tenzij je een rijke partner heeft of een loterij wint.
Wat ook anders kan, wordt een directeur en graai lekker op los.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_214984148
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:33 schreef DJKoster het volgende:
Even wat gerekend voor je:
Modaal inkomen: 44k bruto
Hypotheek: 200k

Bij 40 uur zou je 49k gaan verdienen
Hypotheek: 222k

Stel dat je iets van 375k zou willen kopen over vier jaar:

375k - 222k = 153k
153k / 4 = 38k per jaar sparen. Well, onmogelijk dus..

En ja, er zijn wat parameters die invloed hebben op bovenstaande berekening: hypotheekrente, huizenprijzen en je eigen inkomen.
Maar zonder zak geld vanuit een erfenis of een tweede inkomen vanuit een partner is alleen een huis kopen in/nabij de randstad met jouw voorwaarden niet mogelijk.
Maar wat als je graag zelf als man wil werken en liever wil dat je partner thuis zit met de kinderen, hoe moet je dan in de randstad een huis kopen als éénverdienende starter?

Er wordt mij door oudere mense ook wel eens verteld dat je een huis kan kopen als je bijvoorbeeld bespaart op toastjes met avocado. Avocado's zijn inderdaad wel een beetje prijzig al zijn ze soms in de bonus bij de Albert Heijn, maar als je die dan zelfs ook niet koopt, kan je dan misschien een huis kopen in de randstad als alleenstaande starter?
pi_214984149
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Niet, daarom heet het ook een wooncrisis.

Maar je kunt sparen, beleggen, een beter betaalde baan zoeken of - beter nog - een partner.
pi_214984162
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:33 schreef Lichtloper het volgende:
Om een huis van 375k te kopen, heb je een inkomen nodig van rond de 75k bruto per jaar. Als je zelf spaargeld hebt kan dat natuurlijk naar beneden.
En hoe lang duurt het om dat te sparen met een modaal inkomen als alleenstaande? En wat moet je daar dan voor doen?

quote:
Persoonlijk denk ik dat je met sociale huur helemaal niet zo slecht zit. Je huurbedrag is gemaximeerd, dus het is echt wel mogelijk om te sparen. En je hebt geen kosten voor onderhoud, een kostenpost die standaard onderschat wordt bij koopwoningen.

In je eentje een woning van 85m2 met drie slaapkamers, tegen een sociale huurtarief. Waarom wil je dan per se een koopwoning?
Met een kopwoning heb je natuurlijk hypotheekrenteaftrek dat heb je niet als je huurt. Vandaar. Ook kun je dan zonnepanelen plaatsen en misschien een warmtepomp, Ook is het financieel aantrekkelijk om na de looptijd van je hypotheek een afbetaald huis te hebben.
pi_214984163
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:43 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Maar wat als je graag zelf als man wil werken en liever wil dat je partner thuis zit met de kinderen, hoe moet je dan in de randstad een huis kopen als éénverdienende starter?

Er wordt mij door oudere mense ook wel eens verteld dat je een huis kan kopen als je bijvoorbeeld bespaart op toastjes met avocado. Avocado's zijn inderdaad wel een beetje prijzig al zijn ze soms in de bonus bij de Albert Heijn, maar als je die dan zelfs ook niet koopt, kan je dan misschien een huis kopen in de randstad als alleenstaande starter?
Dat toast verhaal maakt het wat ongeloofwaardig.

Maar nee. Je kan niet tegen waardestijging opsparen
pi_214984173
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:35 schreef TornadoDK het volgende:
Als de huizenprijzen zo doorstijgen dan valt er niet tegenop te sparen.
Ook niet als je bijvoorbeeld zelf thuis koffie zet in plaats van naar de starbucks gaan?
pi_214984178
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:37 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Een maandbedrag van 1700 euro is ook niet mals als je een modaal inkomen hebt.
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 80 uur per week te werken bijvoorbeeld door twee modaal verdiende functies tegelijkertijd te doen? Dan heb je het natuurlijk wel druk maar ja dan kan je misschien wel wat kopen? Of is dat niet mogelijk?
pi_214984186
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
In regio Rotterdam, kan je gewoon vergeten. :W

In Oost en of in Noord Nederland vind je nog enkele huizen die 150k kosten. Maar de werkgelegenheid is daar ook laag. Anders moet je over de grens zoeken.

Bovendien zou ik lekker sociale woningbouw blijven zitten. Want goedkoper dan dit wordt niet.
Vrije huursector in Rotterdam is vaak 2 keer duurder dan sociale huizen. Hypotheek idem.. en je moet partner hebben. Man of vrouw maakt niet uit.
Maar een alleenstaande heeft natuurlijk geen partner.
pi_214984188
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ook niet als je bijvoorbeeld zelf thuis koffie zet in plaats van naar de starbucks gaan?
Ok troll dus.
No bitch to me
pi_214984190
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Inderdaad, ga dan gewoon naar ONZ en laat mensen geen berekeningen voor je doen.
pi_214984191
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:41 schreef DJKoster het volgende:
Ik zit trouwens ongeveer in dezelfde situatie: Enschede, modaal inkomen en al jaren profiteren van lage sociale huur.
Inmiddels wel genoeg spaargeld om voorzichtig rond te kijken, maar qua woonoppervlakte of maandelijkse lasten (ook na de hra) ga ik er niet super veel mee opschieten.
Ja okee, een hoop bakstenen die van mij zijn en een bepaalde waarde hebben.
Ook niet in Glanerbrug?
pi_214984196
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:43 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Niet..

Tenzij je een rijke partner heeft of een loterij wint.
Wat ook anders kan, wordt een directeur en graai lekker op los.
Waar zou ik directeur van kunnen worden zodat ik als alleenstaande een huis kan kopen in de randstad en hoe zou je dat kunnen bereiken? Is daar bijvoorbeeld een cursus voor of zo?
pi_214984201
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Niet, daarom heet het ook een wooncrisis.

Maar je kunt sparen, beleggen, een beter betaalde baan zoeken of - beter nog - een partner.
Maar ik ben een man, dus dan zou ik een rijke vrouw moeten zoeken en die zijn al bezet vaak natuurlijk. En dan heeft ze misschien wel door dat ik alleen aan het daten ben om een huis te kopen. En wat als je dan gaat scheiden? Dan moet je er weer uit en dan ben je ook je wachtjaren bij de woningbouwvereniging weer kwijt en zo hoe moet dat dan?
  zaterdag 14 september 2024 @ 23:50:45 #23
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214984204
Bouw een huis van avocado toast en Starbucks koffie.
pi_214984210
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar nee. Je kan niet tegen waardestijging opsparen
Ook niet als je wat minder vaak naar de kroeg gaat of stopt met roken bijvoorbeeld?
pi_214984211
Laat maar..
Ga lekker zelf berekeningen doen en op Funda kijken als je ook maar een greintje serieus bent.
pi_214984213
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:48 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Ok troll dus.
Maar de starbucks is natuurlijk wel duur als je daar vaak naartoe gaat dus dat was een voorbeeld van iets waar je op zou kunnen besparen zegmaar.
pi_214984221
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:50 schreef Momo het volgende:
Bouw een huis van avocado toast en Starbucks koffie.
Kan ik daar een vergunning voor krijgen bij de gemeente? Zelf een huis bouwen dan. Want de huizen die er al zijn zijn te duur voor een alleenstaande starter met een modaal inkomen.

Kan je bijvoorbeeld zelf een hut bouwen met een golfplaten dak of krijg je dan weer problemen bij de gemeente met vergunningen, bestemmingsplannen en zo?
pi_214984227
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:51 schreef DJKoster het volgende:
Laat maar..
Ga lekker zelf berekeningen doen en op Funda kijken als je ook maar een greintje serieus bent.
Nou die woning van 375 duizend euro had ik wel op funda gevonden bijvoorbeeld.
pi_214984461
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 80 uur per week te werken bijvoorbeeld door twee modaal verdiende functies tegelijkertijd te doen? Dan heb je het natuurlijk wel druk maar ja dan kan je misschien wel wat kopen? Of is dat niet mogelijk?
Trolllll
pi_214984464
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 00:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Trolllll
Kan dit nou of niet?
pi_214984466
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 00:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Kan dit nou of niet?
Als je je tijd als trol in zou zetten in werk, misschien.
pi_214984489
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 00:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je je tijd als trol in zou zetten in werk, misschien.
Maar ik werk al 36 uur per week. Dan kan ik nog wel 40 u ervan maken maar een andere gebruiker had aangegeven datje ook dan in deze situatie geen huis kan kopen.

Dus wat voor werk zou ik dan hierbij moeten doen naast mijn huidige baan en kan en mag dat ook fiscaal gezien en zo?
pi_214984592
Sinds wanneer krijgt je als alleenstaande een 3 kamer sociale huurwoning toegewezen ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_214984626
Misschien moet TS ook minder drug gebruiken. Scheelt ook geld.

Ik zie ook dat hij ander topics geopend... Dating en nog wat.
pi_214985214
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:

Maar ik ben een man, dus dan zou ik een rijke vrouw moeten zoeken en die zijn al bezet vaak natuurlijk. En dan heeft ze misschien wel door dat ik alleen aan het daten ben om een huis te kopen. En wat als je dan gaat scheiden? Dan moet je er weer uit en dan ben je ook je wachtjaren bij de woningbouwvereniging weer kwijt en zo hoe moet dat dan?
Dan kom je in dit programma terecht: https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.html

Allemaal verhalen van mensen in de problematische schulden door hun eigen stomme streken: trouwen met een partner en weer scheiden, schulden, kinderen en bijkomende kosten, baanverlies en niks anders willen zoeken.

Overigens loop je te trollen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 15 september 2024 @ 09:07:35 #36
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_214985386
Het begon nog met enigszins potentieel, maar helaas...
Toch maar VERhuizen
pi_214986537
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 01:19 schreef LangeTabbetje het volgende:
Sinds wanneer krijgt je als alleenstaande een 3 kamer sociale huurwoning toegewezen ?
Als je als enige komt opdagen voor de bezichtiging
pi_214986544
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 08:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan kom je in dit programma terecht: https://www.2doc.nl/documentaires/2024/08/schuld-en-boete.html

Allemaal verhalen van mensen in de problematische schulden door hun eigen stomme streken: trouwen met een partner en weer scheiden, schulden, kinderen en bijkomende kosten, baanverlies en niks anders willen zoeken.

Overigens loop je te trollen.
Aan op tv komen heb je weinig hoor. Mensen denken wel eens van oh dan word ik beroemd maar na een week zijn ze je vergeten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')