abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214981534
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En de mensen die het kwaad ondergaan? Die kunnen stikken?
Nee natuurlijk niet; dat zijn de slachtoffers van het kwade.

Vallen daar overigens ook die kinderen die we hier bespreken onder?

Voorts: je zegt net zelf dat wegens de soevereiniteit van God het kwaad ook op mensen kan neerdalen die het wellicht niet eens verdiend hebben. Kunnen die stikken, of dienen die gewoon te accepteren dat het kwaad en de dood ze wegens die soevereine wil overvalt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214981580
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet; dat zijn de slachtoffers van het kwade.
Ja, dat snap ik dat dat slachtoffers zijn. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat moet een goede God daarmee doen?

Ik stel even de vragen nu.
pi_214981631
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, dat snap ik dat dat slachtoffers zijn. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat moet een goede God daarmee doen?

Ik stel even de vragen nu.
Je geeft alleen geen antwoorden.

Gezien de consistentie in mijn Godsbeeld: het kwade is even machtig als het goede; slachtoffers van het kwade zijn dan ook geen slachtoffers van een of andere soevereine wil of raadsbesluit, maar slachtoffers van het kwade. En de radicaal goede God zal zich over hen ontfermen als de martelaren die het zijn, en de strijd tegen het kwade voortzetten door het radicaal goede daar tegen over te zetten.

Welke troost biedt jouw visie, precies, m.b.t. de slachtoffers?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214981766
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Gezien de consistentie in mijn Godsbeeld: het kwade is even machtig als het goede; slachtoffers van het kwade zijn dan ook geen slachtoffers van een of andere soevereine wil of raadsbesluit, maar slachtoffers van het kwade. En de radicaal goede God zal zich over hen ontfermen als de martelaren die het zijn, en de strijd tegen het kwade voortzetten door het radicaal goede daar tegen over te zetten.
Waar komt het kwade vandaan? Is er dan ook een radicaal kwade god?

quote:
Goddelijke retributie wanneer Jezus Christus als rechter terugkeert om ieder te belonen naar zijn werken op basis van Zijn genade of veroordeling. En ook in dit leven kunnen we ons al tot God keren voor troost en steun.
pi_214982071
En nou nog Libertarisch met zijn Bewustzijnstheologie en we hebben weer een voortreffelijke zondag met stichtelijke gedachten in het verschiet. ;(
pi_214982133
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar komt het kwade vandaan? Is er dan ook een radicaal kwade god?
[..]
Goddelijke retributie wanneer Jezus Christus als rechter terugkeert om ieder te belonen naar zijn werken op basis van Zijn genade of veroordeling. En ook in dit leven kunnen we ons al tot God keren voor troost en steun.
Het kwade heeft altijd bestaan, net als het goede. En die strijd wordt tot op de dag van vandaag gestreden.

In mijn geloof - en dat is de mijne en ik hecht er noch een waarheidsclaim aan, noch hecht ik waarde aan wat anderen daar smalend van vinden - is de hele persoon van Jezus juist het strijdmiddel van de goede macht; de macht die de door de kwade macht geïntroduceerde duisternis, leed, ziekte en dood pareert.

Hoe men de goede macht dient? Heel simpel. Zie de woorden in Matteüs 25,31-46. Nergens is een duidelijker opdracht gegeven aan de mensheid om voor het goede te kiezen, en dat ook ten uitvoer te brengen. Onbarmhartigheid verwissel je met barmhartigheid; je voedt de hongerige, je laaft de dorstige, je bezoekt de gevangene, je verzorgt de zieke en je kleedt de naakte. Je vergeldt kwaad niet met kwaad (SIC!!!!!!). Je streeft naar harmonie en het loslaten van alle gevoelens van haat, schaamte, angst en wanhoop, wetende dat de goede macht er is, en de weg heeft geopend om te ontsnappen aan de invloed van de kwade macht.

Dat heeft verder ook geen fijnzinnige theologie of duizenden dogma's nodig. Zoals Menocchio (1532-1599) stelde: "God heeft de Heilige Geest aan iedereen gegeven, aan christenen, aan ketters, aan Turken en aan joden; en hij beschouwt ze allemaal als dierbaar, en ze worden allemaal op dezelfde manier gered."

Wat gebeurt er met hen die het kwade kiezen? Die zullen naar die plaats gaan die men 'hel' noemt; ze mogen voor eeuwig samen zijn met dat kwade en met gelijkgestemden. Waarom zal dat een hel zijn? Omdat kwaadaardigheid nooit zal leiden tot iets anders dan kwaadaardigheid; eenmaal voorgoed gekoppeld aan de kwade macht, mogen zij in alle eeuwigheid elkaar haten, pijn doen, misleiden, bedriegen, martelen, naar de loef steken.

Voor hen die het pad van de goede macht bewandelen, is er niet alleen troost bij tegenslag, wetende dat er een radicale goede God wacht aan het eindpunt, er is tevens de wetenschap dat zij dankzij het verbreken van de muren van Hades door Jezus er een manier is om het kwade voor eeuwig achter zich te kunnen laten door na dit leven voorgoed samen te mogen zijn met het radicale Goede. Daar geen pijn, geen tranen, geen verdriet.

Dat is wat ik geloof.

Nu zou het fijn zijn als je mijn vragen beantwoordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 14-09-2024 20:57:12 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214982155
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:48 schreef Bassie48 het volgende:
En nou nog Libertarisch met zijn Bewustzijnstheologie en we hebben weer een voortreffelijke zondag met stichtelijke gedachten in het verschiet. ;(
Wat ik zeg is niet te vergelijken met wat Ali en Etto bespreken.

Het ene is gebaseerd op de realiteit en het andere is waanzin.

En jij kunt geen onderscheid maken tussen de realiteit en waanzin, het is toch allemaal subjectief.
pi_214982162
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

God ziet geen kwaad of goed, enkel oorzaak en gevolg.
pi_214982281
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dus kun je geen enkele uitspraak doen over moraliteit, ethiek of het goede.
Als God genocide uitvoert, is dat goed. Als God zou besluiten dat verkrachting is toegestaan, dan zou dat volgens deze logica ook moreel juist zijn. Als God in een visioen zou verschijnen om ongelovigen de keel door te snijden? Ok God, Uw wil geschiede. Wie zijn wij om God tegen te spreken?

En dan verwijten fundamentalisten dat atheïsten geen morele basis zouden hebben.

Mooi toch.
pi_214982362
Als, als, als, als, als
pi_214982400
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:10 schreef Zefi het volgende:
Als, als, als, als, als
Geweldige aanvulling weer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 14 september 2024 @ 21:13:39 #187
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214982408
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent geen Christen.
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: ”Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. (Mattheüs 7: 1–5)
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214982431
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:13 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: ”Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. (Mattheüs 7: 1–5)
Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: ”Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. (Mattheüs 7: 1–5)
pi_214982432
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:10 schreef Zefi het volgende:
Als, als, als, als, als
Ja, zuiver hypothetisch natuurlijk. God zou nooit opdragen mannen, vrouwen, kinderen, zuigelingen en onschuldig vee te vermoorden.

Dat is allemaal OT. Toen ging JHWH op een agressiecursus en ving het NT aan. :7

Maar goed, ik zie dat je het Eutrypho-dilemma niet herkent.
pi_214982445
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:15 schreef Zefi het volgende:

[..]
Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: ”Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. (Mattheüs 7: 1–5)
:z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214982467
Gaan we weer los?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 14 september 2024 @ 21:19:11 #192
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214982468
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:15 schreef Zefi het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
pi_214982487
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als God genocide uitvoert, is dat goed. Als God zou besluiten dat verkrachting is toegestaan, dan zou dat volgens deze logica ook moreel juist zijn. Als God in een visioen zou verschijnen om ongelovigen de keel door te snijden? Ok God, Uw wil geschiede. Wie zijn wij om God tegen te spreken?

En dan verwijten fundamentalisten dat atheïsten geen morele basis zouden hebben.

Mooi toch.
Daarom is deze praktisering, zoals ik eerder al gezegd heb, van het geloof zo gevaarlijk.
Gelovigen beroepen zich op iets wat god gezegd zou hebben of geopenbaard zou hebben of krijgen een visioen. Dit heeft in de loop van de geschiedenis al miljoenen het leven gekost. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere ideologieen, waar leiders en aanhangers het allemaal zeker weten en waar andersdenkenden dood moeten.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214982523
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
Ik ben bang dat het iets is van "wat je zegt ben jezelluuuf"
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_214982531
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:21 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Daarom is deze praktisering, zoals ik eerder al gezegd heb, van het geloof zo gevaarlijk.
Gelovigen beroepen zich op iets wat god gezegd zou hebben of geopenbaard zou hebben of krijgen een visioen. Dit heeft in de loop van de geschiedenis al miljoenen het leven gekost. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere ideologieen, waar leiders en aanhangers het allemaal zeker weten en waar andersdenkenden dood moeten.
Het maakt fundamentalisten tot morele robots. Als God iets goed vindt, hoe verwerpelijk het ook lijkt, dan is het moreel juist.

Dat levert een hoop cognitieve dissonantie op wanneer je Gods gruwelijke opdrachten uit het OT erbij neemt. Of argumenten zoals die van @Zefi: ja, het is maar hypothetisch. Case closed.
pi_214982638
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:13 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het is geen oordeel maar een constatering. Goed even sterk als kwaad, allebei eeuwig... Dit is wat de heidenen ook geloven.
pi_214982812
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het is geen oordeel maar een constatering. Goed even sterk als kwaad, allebei eeuwig... Dit is wat de heidenen ook geloven.
Ik constateer dat je tegen je eigen evangelie (Mattheus) ingaat. Dit gaat je je kop kosten bij Het Laatste Oordeel

Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. ~ Matteüs 12:36
  zaterdag 14 september 2024 @ 22:11:43 #198
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214983058
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 21:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een constatering vanuit jouw perspectief, vanuit wat jij als waarheid ervaart is gewoon een oordeel. Waarschijnlijk beïnvloedt door een persoonlijke, mijn inziens volstrekt onbijbelse, kijk op Openbaringen.

Dit is ook weer een oordeel. Je trekt Etto gelijk met heidenen. Notabene een goed mens in hart en nieren, natuurlijk met zijn eigen twijfels en fouten maar wel duidelijk een christen en ambassadeur van dat mooie christelijke geloof.
pi_214983061
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het kwade heeft altijd bestaan, net als het goede. En die strijd wordt tot op de dag van vandaag gestreden.

In mijn geloof - en dat is de mijne en ik hecht er noch een waarheidsclaim aan, noch hecht ik waarde aan wat anderen daar smalend van vinden - is de hele persoon van Jezus juist het strijdmiddel van de goede macht; de macht die de door de kwade macht geïntroduceerde duisternis, leed, ziekte en dood pareert.

Hoe men de goede macht dient? Heel simpel. Zie de woorden in Matteüs 25,31-46. Nergens is een duidelijker opdracht gegeven aan de mensheid om voor het goede te kiezen, en dat ook ten uitvoer te brengen. Onbarmhartigheid verwissel je met barmhartigheid; je voedt de hongerige, je laaft de dorstige, je bezoekt de gevangene, je verzorgt de zieke en je kleedt de naakte. Je vergeldt kwaad niet met kwaad (SIC!!!!!!). Je streeft naar harmonie en het loslaten van alle gevoelens van haat, schaamte, angst en wanhoop, wetende dat de goede macht er is, en de weg heeft geopend om te ontsnappen aan de invloed van de kwade macht.

Dat heeft verder ook geen fijnzinnige theologie of duizenden dogma's nodig. Zoals Menocchio (1532-1599) stelde: "God heeft de Heilige Geest aan iedereen gegeven, aan christenen, aan ketters, aan Turken en aan joden; en hij beschouwt ze allemaal als dierbaar, en ze worden allemaal op dezelfde manier gered."

Wat gebeurt er met hen die het kwade kiezen? Die zullen naar die plaats gaan die men 'hel' noemt; ze mogen voor eeuwig samen zijn met dat kwade en met gelijkgestemden. Waarom zal dat een hel zijn? Omdat kwaadaardigheid nooit zal leiden tot iets anders dan kwaadaardigheid; eenmaal voorgoed gekoppeld aan de kwade macht, mogen zij in alle eeuwigheid elkaar haten, pijn doen, misleiden, bedriegen, martelen, naar de loef steken.

Voor hen die het pad van de goede macht bewandelen, is er niet alleen troost bij tegenslag, wetende dat er een radicale goede God wacht aan het eindpunt, er is tevens de wetenschap dat zij dankzij het verbreken van de muren van Hades door Jezus er een manier is om het kwade voor eeuwig achter zich te kunnen laten door na dit leven voorgoed samen te mogen zijn met het radicale Goede. Daar geen pijn, geen tranen, geen verdriet.

Dat is wat ik geloof.

Nu zou het fijn zijn als je mijn vragen beantwoordt.
Bedankt voor je verhaal. Het enige probleem dat ik heb, is dat je aan het goede een (volgens mij) persoonlijke god verbindt, maar geen antwoord geeft op wat het kwaad dan is. Ook een god? Vertegenwoordigd door iemand? Zijn er twee goden? En: wie of wat heeft de wereld gecreëerd? De goede God? Wetend dat het kwaad aanwezig zou zijn? Hoe kan hij dan goed zijn?

quote:
Vallen daar overigens ook die kinderen die we hier bespreken onder?
Ik denk dat kinderen die de gevolgen ondergaan van de daden van hun ouders slachtoffers zijn ja. Ik was er niet bij en ik weet niet wat er in Gods geest omging. Maar nogmaals: God is niets aan zijn schepsels verplicht. De hele wereld is al veroordeelbaar voor God, dus als God ons toelaat om te leven, is dat genade, geen gegeven of verplichtin. Verder was dit duidelijk een uitzondering in de hele bijbelse geschiedenis. In de context van de hele schrift zijn er enkele momenten die illustreren dat als men volhardt tegen Gods genade en zich weigert te bekeren, men dan ook de volle toorn van God over zich heen krijgt. De zondvloed is daar een voorbeeld van, de bestraffing van Sodom en Gomorra, de plagen in Egypte, en de betreding van Kanaan. Later zien we het wanneer de Joden Christus hebben vermoord en zich weigeren te bekeren en de Romeinen op hen neerdalen. Dit zijn allemaal lllustraties van het feit dat God uiteindelijk wel degelijk korte metten maakt met het kwaad, en er dan geen plaats meer is voor genade. Maar ook wordt steeds onderstreept dat God dit niet met plezier doet, en alles in het werk heeft gesteld om dit te voorkomen. Zoals je zei: vrije wil. God kan niemand dwingen. Maar retributie komt op een dag.

quote:
Voorts: je zegt net zelf dat wegens de soevereiniteit van God het kwaad ook op mensen kan neerdalen die het wellicht niet eens verdiend hebben.
Het kwaad is op alle mensen neergedaald vanaf het moment dat de zonde en de dood zijn intrede deden. Daar waren Adam en Eva verantwoordelijk voor, aagezien de hele mensheid uit hen is voortkomen, en wij als nakomelingen simpelweg overerven wat zij over zichzelf hebben heengeroepen (niet hun schuld, maar hun menselijke natuur die stervend is omdat zij met God hebben gebroken). Het kwaad is alomaanwezig en in de meeste gevallen zijn we zowel dader als slachtoffer.

quote:
Kunnen die stikken, of dienen die gewoon te accepteren dat het kwaad en de dood ze wegens die soevereine wil overvalt?
Ik denk dat God iedereen oproept om het leed van anderen te verzachten, en wetten, gedragsregels en instructies geeft om leed te voorkomen en recht te zetten. Maar de wereld onderwerpt zich niet aan God, en God kan mensen niet dwingen. Dus helaas gaat iedereen gebukt onder het kwaad en de dood, en iedereen lijdt. Maar dit is slechts tijdelijk. Er is ook een wederoptanding, en God zal alle tranen wegvegen, en het kwaad en deze wereld zullen niet meer herinnerd worden.

In plaats van mij te focaliseren op wie er allemaal schuldig is, anderen of God, kijk ik liever naar mijzelf en constateer dat ik ook niet zuiver en puur en heilig ben. En dat ik dagelijks Gods goedheid en liefde nodig heb om in overeenstemming met de leer van Jezus te leven, omdat die ver uitstijgt boven mijn eigen capaciteiten. Ik ga dus niet op de rechterstoel zitten. Ook kan ik droevig worden van het leed in de wereld, maar ik kan God niet verantwoordelijk houden voor de daden die mensen doen, noch voor de dood en het leed in de wereld dat God nooit gewild heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-09-2024 23:32:26 ]
pi_214983218
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In plaats van mij te focaliseren op wie er allemaal schuldig is, anderen of God, kijk ik liever naar mijzelf en constateer dat ik ook niet zuiver en puur en heilig ben.
Ik zou bijna denken dat je heidens ben, vat dat niet op als een belediging.

Dat is wat iedereen moet doen, naar zichzelf kijken, de ogen naar binnen in plaats van naar buiten en naar anderen wijzen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')