Dat zijn flinke hoeveelheden daarquote:Tsjechi zet zich schrap voor vier dagen met extreme neerslag
De autoriteiten in Tsjechi roepen de bevolking op zich voor te bereiden op extreme weersomstandigheden. Komend weekend worden in het land een ongekende hoeveelheid regen en sterke windstoten verwacht. Mogelijk leidt het noodweer tot overstromingen en landverschuivingen, melden Tsjechische media.
Het Tsjechische meteorologische instituut CHMI voorspelt dat er in sommige gebieden in het noordoosten in vier dagen tijd tot wel 300 millimeter neerslag kan vallen. In het zuidoosten en midden van het land wordt 150 tot 200 millimeter neerslag verwacht.
De overvloedige regenval kan tot grootschalige overstromingen leiden. Volgens het ministerie van Milieu loopt het oosten van het land het grootste risico op schade. Maar ook verschillende evenementen in de hoofdstad Praag zijn uit voorzorg uitgesteld.
Milieuminister Petr Hladk waarschuwde via de Tsjechische televisie voor overstromingen en voegde eraan toe dat windstoten tot 100 kilometer per uur de situatie kunnen verergeren. Hulpdiensten in het hele land bereiden zich voor op noodscenario's.
"Mensen moeten het weer in de gaten houden en hun mobiele telefoon opladen voor eventuele noodgevallen", zei Hladk. Inwoners van met name het oosten krijgen het advies om thuis te blijven en hun auto's naar hoger gelegen gebieden te verplaatsen.
Hladk vergeleek de situatie met eerdere hevige overstromingen in Tsjechi. In 1997 vielen bij overstromingen na hevige regenval vijftig doden. In 2002 leed het land grote financile schade.
Ook de meteorologische diensten van Slowakije en Polen waarschuwen voor extreem weer.
quote:Rainwarning
Total rain amounts between 120 and 200 mm are expected.
TAKE ACTION to protect yourself and act on advice given by authorities. Widespread flooding of properties with significant risk to life and evacuationsare possible. Severe travel disruption and loss of power, communications and water supplies is likely. Dangerous driving conditions due to reduced visibility and aquaplaning.
Nee, sowieso niet. Ik lees zelfs berichten dat de ergste overstromingen ooit worden verwacht.quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Dit topic even volgen. Zo veel regen, dat kan toch niet zonder gevolgen zijn? Sterkte voor de mensen daar.
Ja echt heftig. Het regent in Praag nu al flink door, en de apps geven alleen maar harde regen voor de komende dagen. Aan een stuk door.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:00 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nee, sowieso niet. Ik lees zelfs berichten dat de ergste overstromingen ooit worden verwacht.
In de hogere delen valt het allemaal als sneeuw. Er kan daar gerust 2 meter vallen. Dat is het enige geluk dat ze hebben, dat niet alles als regen valtquote:Op vrijdag 13 september 2024 09:01 schreef Basp1 het volgende:
Hoeveel meter sneeuw zou dat in de winter geweest zijn?
Ben in de zomer in Tsjechi geweest en volg een Facebook groep die tips heeft voor Nederlandse vakantiegangers, er zitten nog heel veel Nederlanders die nog blijven ook.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:27 schreef Perrin het volgende:
Dit wordt spannend. Pompen of verzuipen vanaf zondag.
Volgende week smelt al die sneeuw weer. De vorstgrens stijgt dan weer tot 3 a 4 km.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In de hogere delen valt het allemaal als sneeuw. Er kan daar gerust 2 meter vallen. Dat is het enige geluk dat ze hebben, dat niet alles als regen valt
Dus? Het gaat erom dat die bak water niet in n keer van de berg af stroomt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:36 schreef aloa het volgende:
[..]
Volgende week smelt al die sneeuw weer. De vorstgrens stijgt dan weer tot 3 a 4 km.
Hopelijk geen die dichtbij de oevers van een rivier bivakkeren.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ben in de zomer in Tsjechi geweest en volg een Facebook groep die tips heeft voor Nederlandse vakantiegangers, er zitten nog heel veel Nederlanders die nog blijven ook.
Het kan snel gaan als het ruim boven nul komt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus? Het gaat erom dat die bak water niet in n keer van de berg af stroomt.
Op mijn vakantie liep ik met 20 graden over een laagje sneeuw. Denk je nou echt dat die zooi van het ene op het andere moment foetsie is?quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Het kan snel gaan als het ruim boven nul komt.
Beweer ik dat ergensquote:Op vrijdag 13 september 2024 10:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Op mijn vakantie liep ik met 20 graden over een laagje sneeuw. Denk je nou echt dat die zooi van het ene op het andere moment foetsie is?
200mm in n keer of langzaam smeltende sneeuw.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Beweer ik dat ergens
Die smeltende sneeuw kan volgende week nog voor een probleem zorgen. Het moet tenslotte allemaal weer naar beneden de berg af.
Zal meevallen. Als de nulgradengrens op 3500 meter ligt, dan is het een graad of 10 op 2000 meter (waar nu ongeveer de sneeuwgrens ligt). De afsmelt zal dan betrekkelijk geleidelijk gaan, zeker wanneer het droog is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Beweer ik dat ergens
Die smeltende sneeuw kan volgende week nog voor een probleem zorgen. Het moet tenslotte allemaal weer naar beneden de berg af.
Je bent weer op dreefquote:Op vrijdag 13 september 2024 11:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
200mm in n keer of langzaam smeltende sneeuw.
Er is niets mis met toegeven dat je ongelijk hebt.
Veel lager, hoorquote:Op vrijdag 13 september 2024 11:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zal meevallen. Als de nulgradengrens op 3500 meter ligt, dan is het een graad of 10 op 2000 meter (waar nu ongeveer de sneeuwgrens ligt). De afsmelt zal dan betrekkelijk geleidelijk gaan, zeker wanneer het droog is.
Op wintersport vund ik dat toch altijd wel meevallen en verbaas ik me er altijd over dat het niet sneller weg smelt, alleen als het erbij regent smelt de sneeuw wel snel weg.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Het kan snel gaan als het ruim boven nul komt.
Het ligt er idd altijd sneller dan dat het weg is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 12:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op wintersport vund ik dat toch altijd wel meevallen en verbaas ik me er altijd over dat het niet sneller weg smelt, alleen als het erbij regent smelt de sneeuw wel snel weg.
quote:Centraal-Europa verwacht noodweer en overstromingen
Na een kurkdroge zomer wordt de komende dagen zeer veel regen verwacht in Centraal-Europa. In vier dagen tijd kan een derde van een jaarhoeveelheid vallen, voorspelt de weerdienst in Tsjechi. Het land houdt net als buurlanden rekening met overstromingen.
,,Er komt extreme regenval op Tsjechi af", waarschuwde milieuminister Petr Hladik woensdag al op een persconferentie. Hij riep inwoners op waakzaam te zijn voor aardverschuivingen of overstromingen, op plaatsen waar men die niet gewend is. Hladik vergeleek de situatie met 2002 en 1997, toen het land werd getroffen door ernstige overstromingen.
Oorzaak is een zogenoemd ‘Genua-laag’, een lagedrukgebied boven Noord-Itali dat met veel neerslag en harde wind vanuit de Golf van Genua noordwaarts trekt richting Hongarije. Vooral ten noordwesten van deze depressie, die de naam ‘cycloon Boris’ kreeg, valt in een brede zone langdurige regen- en sneeuwval. Dit zal vooral in Oostenrijk, Tsjechi, het westen van Slovakije en het zuiden van Polen zijn. Vanaf donderdag regent het hier onafgebroken tot zondag. Er wordt verwacht dat er op grote schaal tussen de 150 en 250 millimeter neerslag zal vallen.
In de Oostelijke Alpen van Oostenrijk en langs de Tsjechisch-Poolse grens, in het Reuzengebergte, valt de meeste regen, mede door de stuwende werking van de bergen. Lokaal kan er zelfs meer dan 300 millimeter neerslag vallen tegen zondag, wat neerkomt op een hoeveelheid regen die normaal in enkele maanden valt, maar nu slechts in een paar dagen tijd.
De autoriteiten in deze landen bereiden zich voor op het ergste. Zaterdag wordt het hoogtepunt verwacht. Watermanagers proberen het gebied zo goed mogelijk voor te bereiden, door zo veel mogelijk rivierwater af te voeren. Daarvoor wordt ook een verzoek van Duitsland genegeerd. Dat vroeg Tsjechi om minder water via de Elbe af te voeren, nadat bij Dresden woensdagochtend een brug was ingestort. Maar om de overlast zo veel mogelijk te beperken gebeurt dat toch.
Tsjechi
De zwaarste buien in Tsjechi worden verwacht in het Jeseniky-gebergte in het noordoosten, bij de Poolse grens. Daar wordt zo'n 400 millimeter regen voorspeld. Maar de waarschuwing met code rood voor extreem weer geldt voor het hele gebied ten oosten van hoofdstad Praag. Wie naar buiten gaat moet uitkijken, en wie de weg op gaat wordt aangeraden niet door hoogwater te rijden.
Voor het westelijk deel van het land geldt een lager waarschuwingsniveau.
Polen
Polen verwacht ook zware regenval, vooral in het zuiden van het land met steden aan de rivier de Oder, waaronder Wroclaw en Opole. ‘Er is een reel risico op lokale overstromingen van vrijdag tot zondag’, aldus de Poolse weerdienst.
In het land is code rood afgekondigd vanwege mogelijke overstromingen in een breed gebied rond Wroclaw. In de stad met 675.000 inwoners worden ‘recordbuien’ verwacht, schreef burgemeester Jacek Sutryk op X. ‘Het IMGW [het Meteorologisch Bureau] voorspelt maar liefst 380 liter regen per vierkante meter.’
Sutryk bracht de hulpdiensten in hoogste staat van paraatheid en stelde een crisiscommissie in, terwijl de autoriteiten alle opvangcapaciteiten leegmaakten en de brandweer klaar staat om pompen met een hoge capaciteit in te zetten. De stad gaf inwoners adviezen om hen te helpen zich voor te bereiden. Net als Tsjechi werd Wrocław in 1997 zwaar getroffen door overstromingen.
Volgens de Poolse nieuwszender TVP World heeft het Meteorologisch Bureau ook een waarschuwing afgegeven voor vijf provincies in het westen van het land. De zware regenval zal zich naar verwachting vrijdag over het zuiden van Polen verspreiden, met een voorspelde regenval van 50-80 liter per vierkante meter en tot 100 liter per vierkante meter in bergachtige gebieden.
Zaterdag zal het weer de status van een ‘volledige cycloon’ bereiken, meldde weerkanaal TVN Meteo, waarbij heel Zuid- en Centraal-Polen wordt getroffen. TVN Meteo zei dat de totale regenval van donderdag tot zondag in sommige delen meer dan 200 liter per vierkante meter zou kunnen bedragen. De situatie zal naar verwachting op maandag aanzienlijk verbeteren.
In grote delen van Oostenrijk geldt code oranje. De Oostenrijkse weersite GeoSphere Austria verwacht tot vrijdag middelmatige neerslaghoeveelheden maar zaterdag zware regenval in sommige gebieden en zondag extreme neerslag, vooral in het noordoosten. In de oostelijke helft van Oostenrijk wordt van donderdag tot en met zondag 100 tot 200 millimeter neerslag verwacht. In het noorden kan dit 300 tot 400 millimeter zijn.
In Slowakije is code rood afgegeven voor hevige regenval met kans op overstromingen en windstoten in het uiterste westen van het land. Het gaat om het gebied boven Bratislava. Voor de Slovaakse hoofdstad en een langgerekte strook richting het noordoosten geldt vrijdag nog code oranje.
Het noodweer komt na een opvallend droge zomer in grote delen van Oost-Europa. In Hongarije en Servi stond afgelopen dagen het waterpeil in de rivier Donau zo laag, dat scheepswrakken bloot kwamen te liggen. Verwacht wordt dat de komende dagen het peil weer zo'n 3 meter stijgt, waardoor de schepen weer kopje onder gaan.
En over een gigantisch gebiedquote:
Nog lagerquote:Op vrijdag 13 september 2024 11:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
"waar nu ongeveer de sneeuwgrens ligt"
En 1750m is toch ongeveer 2000m?
Een paar dagen geleden zoemden de bijtjes en vlogen de vlindertjes daar nog. RIP.quote:
En niet heel plaatselijk maar forse hoeveelheden over een gigantisch groot gebied.quote:
Toch nog weinig nieuws verder.quote:Op vrijdag 13 september 2024 20:15 schreef asco het volgende:
Zet deze maar in NWS want dit wordt een ramp van epische proporties.
Nah, op X lees ik er genoeg over. Maar in feite moet het ergste eigenlijk allemaal nog komen. De meest intensieve neerslag valt pas sinds kort en houdt een goede dag/anderhalve dag aan. Pas zondag laat of maandag droger, dus nu is er nog niet veel te zien of van te merken.quote:Op vrijdag 13 september 2024 20:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Toch nog weinig nieuws verder.
Idd, in de loop van zondag zal het vast wel nieuws worden met beelden van rivieren die buiten oevers treden enzo.quote:Op vrijdag 13 september 2024 20:33 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nah, op X lees ik er genoeg over. Maar in feite moet het ergste eigenlijk allemaal nog komen. De meest intensieve neerslag valt pas sinds kort en houdt een goede dag/anderhalve dag aan. Pas zondag laat of maandag droger, dus nu is er nog niet veel te zien of van te merken.
Het wordt wel extreem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |