De inlaatcombinatie is dan ook een overdrukbeveiliging voor de boiler, standaard is die 8 bar of 6 bar. Dus de boiler vult met de waterdruk van de koudwaterleiding die gemiddeld tussen de 2.5 en 4 bar is vanaf de meter. Per 10 meter leiding omhoog verlies je 1 bar.
De boiler verwarmt, water zet uit, komt et boven de 8 bar dan gaat de inlaatcombinatie open en laat druk af. En daarom heeft de inlaatcombinatie ook een keerklep al ingebouwd.
Maar die keerklep werkt niet echt op druk, want dan zou de boiler niet meer kunnen vullen als de inlaatdruk onder die van de keerklep zou komen. Die keerklep werkt dus alleen maar wanneer de druk in de boiler hoger wordt dan de inlaatdruk. De drukverhoging die jij dan meet op de inlaatleiding kan niets anders zijn dan de tegendruk van het warme water op die keerklep tot dat ie dicht is gedrukt.
Je zou dan een drukmeter direct op de boiler of op de warmwaterleiding onder de boiler moeten zetten. Dan zul je het verschil zien dat de warme druk hoger wordt dan de koude inlaatdruk. Dan is de keerklep in de inlaatcombinatie volledig gesloten. Gaat de inlaatcombinatie druppelen in de afvoer, dan moet je ergens tussen de 6 of 8 bar zitten met de warme druk.
Dat je druk in de koudwaterleiding ziet verhogen hoeft niet per definitie aan de opwarmende boiler te liggen. DIe druk kan behoorlijk per dagdeel variëren. Vooral in wijken waar bijna iedereen werkt en om 5 uur thuis komt. Dan beginnen huishoudelijke werkzaamheden gaan er X wasmachines tegelijk draaien etc. dan zal de waterdruk in de wijk behoorlijk zakken bij iedereen. En daarna weer stijgen, en zo gaat het continue op en af door de dag en dat meet je dan ook.
[ Bericht 6% gewijzigd door Watuntrik op 13-09-2024 14:07:36 ]