abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 september 2024 @ 14:39:36 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214941838
De fatbike kwestie beheerst al een tijdje het nieuws en begint wel een mooie strijd tussen een kamer, die maatregelen wil, en een minister die tegensputtert te worden. Morgen zelfs een fatbike-debat. Dat is wel een topicje waard.

quote:
https://www.nu.nl/politie(...)ike-niet-zinvol.html
Minister noemt plan voor helmplicht en minimumleeftijd fatbike 'niet zinvol'

Onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", zegt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Een Kamermeerderheid wil dat wel doen om de invoering van een helmplicht en een minimumleeftijd van veertien jaar mogelijk te maken.
Madlener vindt het signaal uit de Tweede Kamer "klip en klaar", schrijft hij dinsdag in een Kamerbrief. Maar de minister vreest dat de plannen van de Kamer niet effectief zijn.

Een Kamermeerderheid is voor een helmplicht en minimumleeftijd van veertien jaar voor fatbikes. NSC en VVD hebben hiervoor een motie opgesteld. Er gebeuren regelmatig ongevallen met deze fiets, die veel wordt opgevoerd. Vaak zijn daar jonge tieners bij betrokken.

De Kamer wil alleen niet dat de extra maatregelen voor alle elektrische fietsen gaan gelden. De kans bestaat dat dan minder mensen gaan fietsen. Om specifiek tegen de fatbike op te treden, wil de Kamer dat het kabinet een aparte juridische categorie in de wet opneemt voor de fatbike.

Fabrikanten zullen volgens minister regels omzeilen
Dat is volgens Madlener "in theorie mogelijk", maar hij is niet enthousiast over het plan. Fabrikanten van fatbikes gaan de regels dan proberen te omzeilen, zegt hij. Zo kunnen ze banden dunner maken of er een ander zadel op zetten.

Bovendien is het volgens de minister lastig te rechtvaardigen dat alleen de fatbike tot onveilige situaties leidt, zegt Madlener. Volgens de minister veroorzaken andere elektrische fietsen, die regelmatig opgevoerd worden, ook overlast.

De Kamer gaat woensdagavond in debat met de minister. Eerder zei Madlener dat hij bereid is de wens van de Kamer uit te voeren. Wel stipte hij toen al aan dat het lastig is een onderscheid te maken. Of een meerderheid van de Kamer, na deze nieuwe brief van de minister, nog steeds achter het voorstel van NSC en VVD staat, moet dan blijken.
pi_214941877
Ik geloof dat de minister, met zijn strijd tussen fabrikant en overheid, niet door heeft dat minstens 99% van de fatbikes in China wordt gemaakt. Geen idee hoe groot de Nederlandse markt voor die Chinezen is, maar vast niet groot genoeg om steeds hun apparaten aan te passen voor de hele markt of om een aparte productieketen voor op te zetten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 10 september 2024 @ 14:51:09 #3
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_214941896
Het is wel een hele prestatie om als groep van weggebruikers nog bijna vervelender dan wielrenners te zijn
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_214941900
Een totaal achterhoede gevecht waarbij we weer belasting miljoen gaan op brassen aan nog meer regels op regels maken die onze uitvoeringsinstanties toch niet handhaven.

Een gedeelte van de geïmporteerde fatbikes hebben gewoon al teveel vermogen in de motor en het gelul van dan alleen op eigen terrein gebruiken weten we dat dit niet gebeurt.

Gewoon het simpel houden en alles met electromotor weer zoals vroeger vanaf 16 met een brommer rijbewijs erbij.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 10 september 2024 @ 14:55:34 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214941915
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:51 schreef Plompzakker het volgende:
Het is wel een hele prestatie om als groep van weggebruikers nog bijna vervelender dan wielrenners te zijn
Het is jammer dat de normale ebikes hieronder lijden. Al heb je daar ook wel terreurbejaarden die tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. 25km/h slaat nergens op.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214941919
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:51 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon het simpel houden en alles met electromotor weer zoals vroeger vanaf 16 met een brommer rijbewijs erbij.
Ga jij het OV weer opstarten en wordt jij de busschauffeur op alle afgeschafte lijnen? En ga jij ook alle gesloten scholen weer beginnen en ook nog overal de lessen geven?

Zo nee, dan is een verbod op elektrische fietsen voor onder de 16 niet haalbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214942000
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga jij het OV weer opstarten en wordt jij de busschauffeur op alle afgeschafte lijnen? En ga jij ook alle gesloten scholen weer beginnen en ook nog overal de lessen geven?

Zo nee, dan is een verbod op elektrische fietsen voor onder de 16 niet haalbaar.
Ik heb ook 4 jaar enkele reis 16 kilometer gefietst zonder electro motor, is de jeugd van nu echt een stelletje slappelingen geworden? :P
  dinsdag 10 september 2024 @ 15:18:57 #8
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_214942030
Ik begrijp best dat een E-bike lekker gemakkelijk en vooral snel is. Maar de gezondheid van onze jeugd gaat er niet op vooruit als een eind fietsen nu ook al als te vermoeiend gezien wordt.
Ik ben dus voor : 16 jaar plus rijbewijs halen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_214942086
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het is jammer dat de normale ebikes hieronder lijden. Al heb je daar ook wel terreurbejaarden die tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. 25km/h slaat nergens op.
Of nog erger: van die bakfietsbakken met kinderen erin die ook elektrisch aangedreven worden.

Met kinderen en al zonder helmpjes op harder rijden dan ik in mijn auto in een 30 km/u zone. :{
  dinsdag 10 september 2024 @ 15:54:42 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214942281
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 15:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik heb ook 4 jaar enkele reis 16 kilometer gefietst zonder electro motor, is de jeugd van nu echt een stelletje slappelingen geworden? :P
:Y
pi_214942394
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 15:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En als ik nu zeg dat het nu regelmatig meer dan 25km is?
pi_214942508
Ik weet dus nog steeds niet wat een fatbike is. Ik dacht dat het iets zou zijn als een normale fiets maar dan met een opgepompt uiterlijk.

Zoiets dus:

https://www.bing.com/images/search?q=fat+car&form=HDRSC3&first=1

Gezocht en aha: soort mountainbike dus.
Tja, die zijn niet bedoeld voor asfalt en andere bestrate wegen.
Ik hou het zelf maar gewoon bij mijn oude vertrouwde gazelle.
Klinkt niet alleen slanker en sneller, ziet er ook nog eens beter uit.

pi_214942559
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
En als ik nu zeg dat het nu regelmatig meer dan 25km is?
En als ik nu zeg daar kies je als ouders zelf voor om zo ver van alle voorzieningen af te gaan wonen. Waarbij ik vermoed dat jij het over minder dan 1% van de schoolgaande jeugd onder de 16 in Nederland hebt.
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:16:53 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214942578
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik weet dus nog steeds niet wat een fatbike is. Ik dacht dat het iets zou zijn als een normale fiets maar dan met een opgepompt uiterlijk.

Zoiets dus:

https://www.bing.com/images/search?q=fat+car&form=HDRSC3&first=1

Gezocht en aha: soort mountainbike dus.
Tja, die zijn niet bedoeld voor asfalt en andere bestrate wegen.
Ik hou het zelf maar gewoon bij mijn oude vertrouwde gazelle.
Klinkt niet alleen slanker en sneller, ziet er ook nog eens beter uit.

[ afbeelding ]
Hiddendoe, je keek op ‘fat car’. Je moet op ‘fatbike’ zoeken.
pi_214942613
Iedere vorm van elektrische aandrijving bij alle 'soorten' fietsen verbieden.
pi_214942642
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hiddendoe, je keek op ‘fat car’. Je moet op ‘fatbike’ zoeken.
Lieverd, dat weet ik. Is bewust gedaan. Ik wilde hiermee laten zien dat ik het idee had dat fatbikes ook zo'n opgepompt, dik uiterlijk hadden als de auto's die ik liet zien in de link.
Dus fietsen die er heel dik en opgeblazen uitzien.

Inmiddels ben ik weer een beetje wijzer ( _O- ) geworden en weet dat fatbikes niks anders dan elektrische mountainbikes. Dus fietsen waarmee je lekker door de modder kunt raggen. Maar nu dan zonder er moe van te worden.
Want moe worden is zooooooo 20ste eeuws. o|O |:)
pi_214942669
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:20 schreef Socios het volgende:
Iedere vorm van elektrische aandrijving bij alle 'soorten' fietsen verbieden.
Eens. Mijn idee. Fietsen is leuk en gezond. Behalve als je jarenlang door weer en wind naar je werk moet fietsen.
Heb ik gedaan. En, hey, ik leef nog steeds. *O*

Schiet me net weer te binnen. Toen ik nog een kleine meid was, had ik een tante die niks moest hebben van al dat gefiets.
"Mensen die fietsen", placht Tantelief te zeggen, "zijn gewoon te lui om te lopen."

Tja, oude mensen he? Denken altijd de wijsheid in pacht te hebben.

O-)
pi_214942726
Het probleem zit hem toch in het opvoeren.
Plus die gashendel, wat sws al niet mag.
Als je aan het opvoeren iets kunt doen, heb je 80% van de overlast te pakken.

En dan maakt het niet uit of het een fatbike of een gewone ebike is.

Dus voorlichting, controles, handhaven etc
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214942792
Nu de fatbike in het nieuws komt, wordt het voor mij ook duidelijker. Ik heb me al die tijd afgevraagd waarom die kinderen op die lelijke modderdingen rondrijden, maar het gaat dus puur om de motor. En dat die troep uit China goedkoper is.

Ik ben het wel eens dat ze de fatbike niet apart aan moeten pakken, maar het hele elektrische fiets-probleem. Ik zie genoeg elektrische fietsen die mij als gewone fietser, voorbijsuizen zonder verzekeringsplaatje die zeker harder dan 25 gaan en waarvan de fietser geen helm draagt.
In feite zijn het gewoon bromfietsen. Door een 25km-fiets te kopen en die dan op te voeren, ontlopen ze de helm- en verzekeringsplicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vincent_student op 10-09-2024 17:08:19 ]
pi_214942794
En wat zal de toekomst nog meer brengen in deze? Elektrische rolschaatsen of kinderwagens?
Elektrische rolstoelen wil ik hier even buiten beschouwing laten, dat heeft meer te maken met het feit dat de 'chauffeur' zo zelfstandig mogelijk mobiel kan zijn.
Maar als we nou eens de rest van al die elektrische onzin afschaffen. Dus gewoon weer fietsen op eigen kracht, traplopen op eigen kracht (ik heb het hier over roltrappen in openbare gebouwen en winkels). Mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten kunnen de lift nemen.
Ik vind het zo onzinnig dat jonge en/of gezonde mensen zich elektrisch laten vervoeren en dan ook nog vaak een abonnement van de sportschool hebben.
Al die sportscholen kloppen geld uit je zak omdat je zelf te lui bent om te bewegen wanneer je de kans krijgt of je bent te dom om te beseffen waar je nou eigenlijk mee bezig bent.
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:56:42 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214942916
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:46 schreef Hanca het volgende:
Ik geloof dat de minister, met zijn strijd tussen fabrikant en overheid, niet door heeft dat minstens 99% van de fatbikes in China wordt gemaakt. Geen idee hoe groot de Nederlandse markt voor die Chinezen is, maar vast niet groot genoeg om steeds hun apparaten aan te passen voor de hele markt of om een aparte productieketen voor op te zetten.
Bovendien zou het herijken van regels toch eenvoudiger moeten zijn dat het steeds aanpassen van je productie.
pi_214942932
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:39 schreef Hiddendoe het volgende:
En wat zal de toekomst nog meer brengen in deze? Elektrische rolschaatsen of kinderwagens?
Elektrische rolstoelen wil ik hier even buiten beschouwing laten, dat heeft meer te maken met het feit dat de 'chauffeur' zo zelfstandig mogelijk mobiel kan zijn.
Maar als we nou eens de rest van al die elektrische onzin afschaffen. Dus gewoon weer fietsen op eigen kracht, traplopen op eigen kracht (ik heb het hier over roltrappen in openbare gebouwen en winkels). Mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten kunnen de lift nemen.
Ik vind het zo onzinnig dat jonge en/of gezonde mensen zich elektrisch laten vervoeren en dan ook nog vaak een abonnement van de sportschool hebben.
Al die sportscholen kloppen geld uit je zak omdat je zelf te lui bent om te bewegen wanneer je de kans krijgt of je bent te dom om te beseffen waar je nou eigenlijk mee bezig bent.
Elektrische steps zijn al verboden op de openbare weg, net als skateboards en dergelijke. Die angst mag je dus laten varen.

Roltrappen kunnen per minuut veel meer mensen vervoeren dan een gewone trap laat staan een lift.

E-bikes als vervanger van de snorfiets vervullen best wel een behoefte. Woon-werk of -schoolverkeer kan dan over grotere afstand dan met een gewone fiets en dus minder gebruik van auto en OV. Stoere lui die claimen in hun jeugd altijd op de fiets te zijn gegaan vergeten meestal dat ze bij echt slecht weer wel met de bus gingen of werden gebracht.

Met die sportscholen ben ik het geheel met je eens. Als mensen nu eens op de fiets naar een sportschool gaan dan hoeven ze nauwelijks meer naar binnen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:32 schreef capricia het volgende:
Het probleem zit hem toch in het opvoeren.
Plus die gashendel, wat sws al niet mag.
Als je aan het opvoeren iets kunt doen, heb je 80% van de overlast te pakken.

En dan maakt het niet uit of het een fatbike of een gewone ebike is.

Dus voorlichting, controles, handhaven etc
Precies, opvoeren dus bekeuren voor rijden op een brommer zonder rijbewijs, zonder verzekering, zonder helm en eventueel te hoge snelheid. In beslagname lijkt me dan ook een logische stap als het echt te gortig is met zo'n ding.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_214942950
Laten we nou gewoon eerst eens gaan handhaven. Met opgevoerde fatbikes rijden is al verboden, als een mongool rondrijden ook.

Pak dat gewoon aan. De neveneffecten van helmplichten en weet ik het wat zijn veel te groot.
zie email 27 oktober
pi_214942958
Gecreëerde mediahype.

Niets over ongelukken met senioren op elektrische fietsen.
pi_214942975
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:05 schreef Nober het volgende:
Gecreëerde mediahype.

Niets over ongelukken met senioren op elektrische fietsen.
Dit.

Al weken gaat het over de fatbike als non-issue en niet over prinsjesdag. Een simpele Google zoekopdracht leert dat er veel meer nieuwsberichten gaan over fatbikes dan over prinsjesdag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')