abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 september 2024 @ 09:33:26 #26
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214923547
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
NRC is imo de beste krant als je goede onderzoeksjournalistiek wil en duiding en achtergronden bij t nieuws. En een gedegen cultuurkatern over high brow cultuur

Zoek je meer sport dan kun je t beste bij ad of telegraaf uitkomen.

Natuur en milieu en filosofie: trouw

Volkskrant ook goed qua duiding maar wat minder diepgaand dan nrc. Wel beter in interviews en lowbrow cultuur imo.

Overigens (en ik werk zelf bij n krant) verwacht ik dat er binnen 2 jaar doordeweeks nauwelijks nog papieren kranten verschijnen van deze titels. Grootste deel vd abonnees is digitaal en die trend zet alleen maar door. We zitten dichtbij t punt dat papieren kranten meer kosten dan ze opleveren. Dan houd je alleen op zaterdag nog een papieren krant over en de rest digitaal.
Dat zou wel echt heel sneu zijn. Niks zo prettig als gewoon lezen vanaf papier.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  zondag 8 september 2024 @ 09:36:08 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214923558
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
NRC is imo de beste krant als je goede onderzoeksjournalistiek wil en duiding en achtergronden bij t nieuws. En een gedegen cultuurkatern over high brow cultuur
Helaas heb je daar niets aan met dit ‘Kabinet’ dat zijn uiterste best doet om m.n. high brow cultuur de nek om te draaien, zijnde een “Linkse hobby”.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214923781
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 18:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik heb jarenlang de Volkskrant gehad. Een duidelijke linkse krant, maar ik vond het wel prettig om te lezen. Ze konden dingen ook prima van de andere kant belichten.

Uiteindelijk mee gestopt omdat de bezorging, die gegarandeerd was vóór 7:00, in 99% van de gevallen pas na 8:30 bezorgd werd (en ik al weg was naar mijn werk). Ondanks een dozijn klachten die ik indiende (waar niks mee gedaan werd uiteindelijk).
LMAO 🤣
Hallo
pi_214923795
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 09:17 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Wel benieuwd naar je ervaring met de onderzoeksredactie.

Overigens vind ik nrc juist de minst activistische van allemaal
Vooropgesteld: Feitelijke onjuistheden of complete onzin staat er niet of nauwelijks in. Wel een hoop halve waarheden of de verkeerde context. Even een paar voorbeelden:

• NRC vergelijkt incidenten tussen verschillende bedrijven met elkaar. Er wordt herhaaldelijk aan de journalist uitgelegd dat hij compleet verschillende getallen aan het vergelijken is (namelijk van alle gemelde bijzonderheden inclusief ongevallen met meldingen van alleen daadwerkelijke ongevallen.) Toch is de strekking van het artikel dat er tig keer meer meldingen zijn dan bij vergelijkbare bedrijven (op basis van deze appels met perenvergelijking). Met ergens tussendoor een zin in de trant van: "De woordvoerder geeft aan dat deze getallen niet vergelijkbaar zijn" om vervolgens weer door te gaan met de appels met peren vergelijking. Een lezer die niet beter weet, concludeert dat het dramatisch is.
• De journalist voert allerlei annekdotes van ex-medewerkers aan om te onderbouwen dat de bedrijfscultuur dramatisch is. Het ook bij deze journalist bekende feit dat het ziekteverzuim het laagste in de sector is, de medewerkerstevredenheidsonderzoeken een van de hoogste tevredenheid in de sector uitwijzen, blijft onbenoemd.
• Uitgebreid incidenten uit het verleden benoemen. Waarbij het feit dat dit meer dan 10 jaar geleden was, er toen maatregelen genomen zijn en het sindsdien aantoonbaar (inclusief overlegd bewijsmateriaal) geen enkele keer meer is opgetreden, wordt beperkt tot: "De woordvoerder geeft aan dat dit in het verleden speelde en er maatregelen zijn genomen".
• Leuke annekdotes uit het vorige mlilennium (!) vermelden om je verhaal over het heden te onderbouwen, zonder er bij te vermelden wanneer dit was.

Vanuit de journalist kan ik het nog wel een beetje begrijpen: Je stopt een hele hoop tijd (maanden) in onderzoek en het opvragen van documenten en vervolgens blijkt er niets of bijna niets aan de hand te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door stavromulabeta op 08-09-2024 10:09:31 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 8 september 2024 @ 10:08:58 #30
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214923921
quote:
Ik heb jarenlang de Volkskrant gehad. Een duidelijke linkse krant, maar ik vond het wel prettig om te lezen. Ze konden dingen ook prima van de andere kant belichten.

Uiteindelijk mee gestopt omdat de bezorging, die gegarandeerd was vóór 7:00, in 99% van de gevallen pas na 8:30 bezorgd werd (en ik al weg was naar mijn werk). Ondanks een dozijn klachten die ik indiende (waar niks mee gedaan werd uiteindelijk).
Haha omdat ochtendkrantbezorgens een poot wordt uitgedraaid.
  zondag 8 september 2024 @ 10:12:33 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214923951
Ik heb een abonnement op de lokale krant, en dan bedoel ik echt lokaal, geen AD-versie van mijn regio.

Is ook nog een avondkrant, helemaal old-scool.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 8 september 2024 @ 10:25:41 #32
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214924027
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 10:08 schreef xzaz het volgende:

[..]
Haha omdat ochtendkrantbezorgens een poot wordt uitgedraaid.
Een pittiger beroep ga je niet snel vinden.
pi_214924028
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 10:12 schreef Leandra het volgende:
Ik heb een abonnement op de lokale krant, en dan bedoel ik echt lokaal, geen AD-versie van mijn regio.

Is ook nog een avondkrant, helemaal old-scool.
Barneveldse Courant? Volgens mij een der laatste Mohikanen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 8 september 2024 @ 10:44:35 #34
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214924151
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 09:56 schreef stavromulabeta het volgende:

Vanuit de journalist kan ik het nog wel een beetje begrijpen: Je stopt een hele hoop tijd (maanden) in onderzoek en het opvragen van documenten en vervolgens blijkt er niets of bijna niets aan de hand te zijn.
Het salaris is ook vrij karig, zeker voor de freelancers. De tarieven per woord worden steeds lager. Het is niet zo motiverend.

Inmiddels moeten ze ook al vrezen voor het deels overnemen van taken door AI.

In de vertaalbranche is het al zo ver, en op de AD/BD/enz.-sites staan het laatste jaar al regelmatig van die gegenereerde stukjes.
  zondag 8 september 2024 @ 12:20:54 #35
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214924898
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 10:44 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Het salaris is ook vrij karig, zeker voor de freelancers. De tarieven per woord worden steeds lager. Het is niet zo motiverend.

In de vertaalbranche is het al zo ver, en op de AD/BD/enz.-sites staan het laatste jaar al regelmatig van die gegenereerde stukjes.
Hoe zit het met de salarissen voor de serieuzere onderzoeksjournalistiek?

Een hoog salaris hoort bij een gevoelig beroep als deze.
pi_214924944
We hebben nog steeds geen idee wat jij in een krant zoekt, TS.
  zondag 8 september 2024 @ 12:27:08 #37
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_214924949
quote:

Van de zomer vier weken AD gehad in m'n vakantie, de vier euro actie. En dit was inderdaad ook mijn ervaring. om 08.30 is dat in mijn vakantie geen probleem, maar als ik werk wel. Dan heb ik er niets aan.
Where law ends, tyrrany begins.
  zondag 8 september 2024 @ 12:30:30 #38
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214924961
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 12:20 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Hoe zit het met de salarissen voor de serieuzere onderzoeksjournalistiek?

Een hoog salaris hoort bij een gevoelig beroep als deze.
https://www.intermediair.nl/salaris/onderzoeksjournalist

Gemiddeld 3837 bruto per maand.

Wat ik hiervoor zei heb ik ooit gelezen over journalisten voor het AD & gekoppelde kranten, en ook over journalisten bij tijdschriften.
pi_214925108
Nrc vind ik vooral leuk om de wetenschappelijke selectie.
Maar alle kranten zijn zo bizar duur helaas ;(
Twiddel
  zondag 8 september 2024 @ 13:22:11 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214925319
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 10:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Barneveldse Courant? Volgens mij een der laatste Mohikanen.
True, hoewel ze ook een heleboel andere lolale kranten hebben: Leusden, Putten, Soest, Baarn, Nijkerk en zo nog een hele voorraad.

Maar zaken worden vooral in de Binnenland en Buitenland gedeeltes mooi neutraal weergegeven, geen chocoladeletters.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214925753
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 10:44 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Paar dingen:
- de grotere kranten in nl betalen vast personeel gewoon goed. Denk aan tussen de 3.800 en 8.000 euro bruto per maand voor gewone redacteuren tot goede onderzoeksjournalisten.
- een krant als nrc of vk hebben de meeste van hun onderzoeksjournalisten in dienst. De externen waar ze mee samenwerken qua onderzoek zijn over t algemeen bekendere namen dus geen beginners of onbekende journalisten
- een salaris is nooit een excuus voor een slecht verhaal. Hoeveel je ook verdient, op t moment dat een krant besluit het verhaal aan te nemen, doet t er alles aan om kwaliteit te garanderen. Goede eindredactie en extra begeleiding erbij als t externen betreft en regelmatig overleg met chefs (ook bij onderzoek van vaste redacteuren). Er worden geregeld verhalen die al gemaakt zijn geweigerd/teruggestuurd omdat ze niet aan kwaliteitseisen voldoen.
Het beste adres voor al uw primeurs!
  donderdag 12 september 2024 @ 08:25:24 #42
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214957856

Blij met mijn keuze
pi_214957942
Zijn er jongeren die kranten kopen? Volgens mij zijn het toch vooral de boomers die een abonnement hebben. Kranten bestaan dus niet
meer over pakweg 10-20 jaar.
Hallo
  donderdag 12 september 2024 @ 09:01:11 #44
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214958068
Tien jaar terug kocht ik (destijds voorin de dertig, geen jongere meer maar ook nog lang geen boomer) nog weleens een Volkskrant op zaterdag, met name als ik een dagje weg ging. Dan las ik dat in de trein naar huis. Maar tegenwoordig worden al die stukken gewoon online gelezen.

Jarenlang zijn nog de dikke varianten net voor kerst en oudjaar gekocht, maar de laatsten zijn amper gelezen doordat ik de stukken online doornam. Ze doorschuiven naar m'n ouders had ook geen zin, die staan niet open voor de Volkskrant (te weinig gewone-mensen-stukjes).
  donderdag 12 september 2024 @ 09:02:08 #45
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214958075
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 08:37 schreef Sebbeszweet het volgende:
Zijn er jongeren die kranten kopen? Volgens mij zijn het toch vooral de boomers die een abonnement hebben. Kranten bestaan dus niet
meer over pakweg 10-20 jaar.
Ik geloof toch dat de krant tegen die tijd weer helemaal hip is.
pi_214960602
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:50 schreef MisterFox het volgende:
Maar... WELKE krant en waarom? :)

Ik heb TPO en NRC nog niet voorbij zien komen.
BN de Stem.
Waarom? Een jaar-abo gewonnen :7
Leg 'm op de brievenbussen in de hal voor wie 'm wil lezen :+ Dus in ieder geval 1 van mijn buurmannen is er blij mee.
  Trouwste user 2022 vrijdag 13 september 2024 @ 07:50:36 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_214966207
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2024 09:33 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Dat zou wel echt heel sneu zijn. Niks zo prettig als gewoon lezen vanaf papier.
Ik heb altijd een abo op de Volkskrant gehad. Maar het nieuws is zo snel tegenwoordig en een abo is niet goedkoop. Heb wel een abo op het AD genomen. Eigenlijk speciaal voor de columns van Angela de Jong. Niet dat ze goed schrijft, maar ben altijd benieuwd naar haar mening over tv-programma's. Die zijn premium en kan ik dan lezen. Meegenomen dat het ook voor een paar andere kranten telt.

:T

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 13 september 2024 @ 07:54:41 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_214966241
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 09:01 schreef Eightyone het volgende:
Tien jaar terug kocht ik (destijds voorin de dertig, geen jongere meer maar ook nog lang geen boomer) nog weleens een Volkskrant op zaterdag, met name als ik een dagje weg ging. Dan las ik dat in de trein naar huis. Maar tegenwoordig worden al die stukken gewoon online gelezen.

Dit dus. Op zaterdag de Volkskrant voordat ik een abo nam. Ik leende vroeger elke week de Vrij Nederland en HP-de Tijd. Ook verledentijd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_214966471
Elke zaterdag de papieren Volkskrant, doordeweeks digitaal.

Een fijne goed leesbare krant met weinig theater, die laat zien er op te vertrouwen dat de lezer niet achterlijk is. Niet gauw op onwaarheden te betrappen, zoals het AD of Telegraaf nog al eens kunnen. Het AD is afgegleden naar het niveau nu.nl, of lager eigenlijk, alleen nog te bezoeken voor shownieuws of sport.

Soms erger ik me bij de VK wat aan specifieke journalisten, die mij iets te veel oogkleppen-links zijn, en de stukken over kunst, interieur en mode die in het weekendmagazine zitten. De Volkskrant doet nog wel eens alsof elke lezer graag zijn huis wilt inrichten met overpriced trendgevoelige onzin.

Ik heb nooit een Trouw gelezen, gek genoeg. Die heeft een religieuze achtergrond, toch?
-nee-
  vrijdag 13 september 2024 @ 08:30:59 #50
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214966489
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 september 2024 08:27 schreef Marsenal het volgende:
De Volkskrant doet nog wel eens alsof elke lezer graag zijn huis wilt inrichten met overpriced trendgevoelige onzin.

Dat is inderdaad een nadeel.

Maar ja, hoogopgeleide, relatief rijke doelgroep. Beiden gaan voor mezelf niet op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')