Ik zou het helemaal leuk vinden als er aan het einde dan nóg een plottwist is, dat je Anne ergens op een onbekende locatie dit topic ziet lezen ofzoquote:Op donderdag 7 augustus 2025 10:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik denk dat TS een student literatuur of psychologie is die een project meest doen. Of gewoon een hobbyschrijver. Erg creatief en goede commitment, zou boek misschien wel kopen.
Daarom moet hij het hier en daar nog een beetje bijschaven.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:50 schreef Lenny77 het volgende:
Ik weet dat ik naïef ben.. maar buiten wat kleine haakjes is dit verhaal ook niet onmogelijk.
Ik vind het op zich dan ook wel jammer dat het wat belachelijk wordt gemaakt.
De hersenen van de mens kunnen rare dingen doen...
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:50 schreef Lenny77 het volgende:
Ik weet dat ik naïef ben.. maar buiten wat kleine haakjes is dit verhaal ook niet onmogelijk.
Ik vind het op zich dan ook wel jammer dat het wat belachelijk wordt gemaakt.
De hersenen van de mens kunnen rare dingen doen...
Mogelijk heeft hij medicatie gekregen?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:34 schreef golfer het volgende:
Toch ook fijn om te lezen dat jij de adviezen van jouw psychiater zo goed opvolgt.
Het wachten is dus op jouw volgende psychose en waanbeelden.
Ik heb je verhaal met belangstelling gevolgd, en ook ik had twijfels of iemand dit vol zou kunnen houden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 08:56 schreef Aardmannetje44 het volgende:
Beste mensen,
Allereerst excuses dat mijn volgende update zolang heeft geduurd. Ik ben niet van de aardbodem verdwenen maar ben helaas wel een tijd opgenomen geweest in een kliniek vanwege psychische problemen.
<knip>
Mogelijk is ook dat alleen in jouw hoofd het geval geweest.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 18:30 schreef Aardmannetje44 het volgende:
Dag mensen,
Ik snap wel dat mijn bericht wellicht meer vragen oproept dan dat het antwoorden biedt.
Deze vriend die Anne zou hebben ontmoet ... het aparte daaraan is dat dat een kennis van mij is die dus in mijn appartement woont. Ik ben eigenlijk niet echt goed met hem bevriend.
En werkte je in die periode gewoon door, en merkte verder niemand iets aan je? Niet op je werk, niet in je gezin, geen enkel teken dat je wat vergeetachtig of warrig overkwam bijvoorbeeld? Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand voor zijn omgeving volledig normaal kan functioneren en tegelijkertijd regelmatige episodes heeft waarbij hij volledige levens en gebeurtenissen bij elkaar verzint.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 22:54 schreef Sally het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Zelf tweemaal een psychose meegemaakt, en ik weet nog wel wat dingen van wat ik deed, maar ik besefte het eigenlijk niet. Of kon in elk geval niet logisch meer handelen.
Het was... alsof ik in een film zat. Zo gingen de dingen langs me heen.
Dat zegt hij ook.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:08 schreef Sally het volgende:
[..]
Mogelijk is ook dat alleen in jouw hoofd het geval geweest.
Die psychose was bij mij een gevolg van een burn-out. Edit: ja, ik werkte en ik werkte mezelf de vernieling in. /editquote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En werkte je in die periode gewoon door, en merkte verder niemand iets aan je? Niet op je werk, niet in je gezin, geen enkel teken dat wat vergeetachtig of warrig overkwam bijvoorbeeld? Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand voor zijn omgeving volledig normaal kan functioneren en tegelijkertijd regelmatige episodes heeft waarbij hij volledige levens en gebeurtenissen bij elkaar verzint.
Oké, maar als in het goed begrijp was dat dus niet een situatie zoals TS beschrijft, dus langdurig episodes hebben waarbij je een heel extra leven en allerlei personages verzint zonder dat iemand verder wat aan je merkt.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:14 schreef Sally het volgende:
[..]
Die psychose was bij mij een gevolg van een burn-out. Edit: ja, ik werkte en ik werkte mezelf de vernieling in. /edit
En bij mij was het wel van het ene op de andere een snap, en werd ik afgevoerd in poltiewagen en de tweede keer vrijwillig in een ambulance gestapt.
Er is bij TS mogelijk ook sprake van dissociatie ((hij noemt depersonalisatie of derealisatie). Dat was bij mij niet, of minder (al heb ik daar nooit echt over gesproken in de gesprekken met de GGZ die ik na mijn opname in de klinieken had. Ik keek wel op de een of andere manier van buiten naar mijzelf, en dat kreeg ik wel mee als fotografisch beeld. Maar of ik echt dissociatief was, is niet besproken).
Niet voor deze post, maar ik had nog een edit gedaan, op je eerdere vraag:quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, maar als in het goed begrijp was dat dus niet een situatie zoals TS beschrijft, dus langdurig episodes hebben waarbij je een heel extra leven en allerlei personages verzint zonder dat iemand verder wat aan je merkt.
Er zijn geloof ik wel films waarin zulke dingen gebeuren. Misschien kan het ook wel in het echt. Maar ik vind het moeilijk te geloven.
De Parnassia groep heeft een vergelijkbaar antwoord:quote:Een psychose kan variëren in duur, maar duurt meestal enkele weken tot maanden. Sommige mensen hebben slechts een korte periode van psychose, terwijl anderen er langer last van kunnen hebben. De precieze duur is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de oorzaak van de psychose en of er behandeling wordt ingezet.
Over dissociatie staat er dit (AI)quote:Hoelang duurt een psychose?
Een psychotische periode duurt meestal weken tot maanden. Sommige mensen krijgen één keer een psychose terwijl anderen vaker een psychotische periode doormaken.
Ik geloof heus dat er een complete andere wereld kan bestaan in het hoofd van iemand die psychotisch is, of dissocieert.quote:Een dissociatie kan variëren van enkele seconden tot minuten, maar het kan ook uren, weken of zelfs maanden aanhouden, afhankelijk van de persoon, de oorzaak en de omstandigheden. Soms is dissociatie een eenmalige ervaring, terwijl het bij anderen een terugkerend patroon kan zijn, vooral bij mensen met een traumatische achtergrond.
Er is een hele hoop wat je kan doen als 'coping' en ook zeker 'hoog functionerend'.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:13 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het moeilijk te geloven dat TS in zijn waan/psychotische toestand precies zo helder formuleerde als nu hij daar kennelijk uit zou zijn.
Ja, voor jou in je waan was het geloofwaardig. Maar als je dat toen zo gedetailleerd aan iemand had verteld of had opgeschreven zoals TS ons heeft geïnformeerd in augustus- oktober vorig jaar, was het voor een buitenstaander waarschijnlijk een onsamenhangend verhaal geweest.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:32 schreef Sally het volgende:
[..]
Er is een hele hoop wat je kan doen als 'coping' en ook zeker 'hoog functionerend'.
Ik denk ook wanneer je dat altijd al zo doet, dat dit meehelpt om je op een dergelijke manier te uiten.
Ik dacht echt dat ik in een film speelde hoor, zag dingen zó voor me. En ik heb ook alles, of anders toch heel veel ervan onthouden. Mss omdat ik een goed geheugen heb, mss omdat ik een fotografisch (en 'audiografisch') geheugen heb.
Ik denk het niet, want ik kon het prima vertellen aan de hulpverleners en mijn toenmalige vriend.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, voor jou in je waan was het geloofwaardig. Maar als je dat toen zo gedetailleerd aan iemand had verteld of had opgeschreven zoals TS ons heeft geïnformeerd in augustus- oktober vorig jaar, was het voor een buitenstaander waarschijnlijk een onsamenhangend verhaal geweest.
En was dat ook echt een verhaal waarvan iemand zou hebben geloofd dat het waar was als die niet had geweten dat je toen psychotisch was?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:47 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik denk het niet, want ik kon het prima vertellen aan de hulpverleners en mijn toenmalige vriend.
En heb het later opgeschreven als verhaal van wat ik had beleefd.
Om te delen!!quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:47 schreef Sally het volgende:
En heb het later opgeschreven als verhaal van wat ik had beleefd.
Nee.quote:
Het was een beschrijving van wat ik had 'meegemaakt'. Het was mijn vriend, en bovendien hulpverleners die vaker met dat bijltje hakten, dus waarom zou men mij niet geloven?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En was dat ook echt een verhaal waarvan iemand zou hebben geloofd dat het waar was als die niet had geweten dat je toen psychotisch was?
Wie zegt dat het hele psychotische dubbel leven lang heeft geduurd? Wie weet lag zijn eerste post hier ook aan de start van de psychose.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 23:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, maar als in het goed begrijp was dat dus niet een situatie zoals TS beschrijft, dus langdurig episodes hebben waarbij je een heel extra leven en allerlei personages verzint zonder dat iemand verder wat aan je merkt.
Er zijn geloof ik wel films waarin zulke dingen gebeuren. Misschien kan het ook wel in het echt. Maar ik vind het moeilijk te geloven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |