abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218442179
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 10:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik denk dat TS een student literatuur of psychologie is die een project meest doen. Of gewoon een hobbyschrijver. Erg creatief en goede commitment, zou boek misschien wel kopen.
Ik zou het helemaal leuk vinden als er aan het einde dan nóg een plottwist is, dat je Anne ergens op een onbekende locatie dit topic ziet lezen ofzo
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
pi_218442300
Ik ben Anne en ik besta wel.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Moderator donderdag 7 augustus 2025 @ 13:50:44 #178
441859 crew  Lenny77
pi_218442519
Ik weet dat ik naïef ben.. maar buiten wat kleine haakjes is dit verhaal ook niet onmogelijk.
Ik vind het op zich dan ook wel jammer dat het wat belachelijk wordt gemaakt.

De hersenen van de mens kunnen rare dingen doen...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 7 augustus 2025 @ 13:59:21 #179
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218442584
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:50 schreef Lenny77 het volgende:
Ik weet dat ik naïef ben.. maar buiten wat kleine haakjes is dit verhaal ook niet onmogelijk.

Daarom moet hij het hier en daar nog een beetje bijschaven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218444696
Dag mensen,

Ik snap wel dat mijn bericht wellicht meer vragen oproept dan dat het antwoorden biedt.

Deze vriend die Anne zou hebben ontmoet ... het aparte daaraan is dat dat een kennis van mij is die dus in mijn appartement woont. Ik ben eigenlijk niet echt goed met hem bevriend. Marieke is bij hem geweest toen ik in de kliniek zat en heeft hem ook gevraagd hoe of wat. Hij heeft ook aangegeven van niets te weten, en dat hij mij in de afgelopen tijd helemaal niet gezien heeft. En een Anne kent hij ook niet zegt hij. Hij betaalt ook al jaren de huur netjes maandelijks op mijn rekening.

De reden dat ik toch naar het huis van Anne op zoek ben gegaan is dat ik ook ergens aan mijzelf wilde bewijzen dat het allemaal maar een waan was geweest. Dit is mij trouwens wel afgeraden door mijn psychiater, want ze wilden niet dat ik toch weer in een soort waan zou belanden. Ik kon echter de verleiding niet weerstaan ... Ik had in elk geval herinneringen aan een bepaald huis en dat huis kon ik vrij gemakkelijk terugvinden met de auto. Er deed dus iemand anders open maar ik herinnerde me bijvoorbeeld wel het laminaat in de woning. Uiteindelijk heb ik geconcludeerd dat ik misschien om een andere reden eens in het huis ben geweest, wellicht heel vroeger, en dat ik dat gewoon niet meer weet, zoals ik wel meer niet meer weet.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 18:34:37 #181
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218444734
Toch ook fijn om te lezen dat jij de adviezen van jouw psychiater zo goed opvolgt.
Het wachten is dus op jouw volgende psychose en waanbeelden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218447416
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:50 schreef Lenny77 het volgende:

Helemaal mee eens.

Zelf tweemaal een psychose meegemaakt, en ik weet nog wel wat dingen van wat ik deed, maar ik besefte het eigenlijk niet. Of kon in elk geval niet logisch meer handelen.

Het was... alsof ik in een film zat. Zo gingen de dingen langs me heen.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_218447439
quote:
81s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 18:34 schreef golfer het volgende:
Toch ook fijn om te lezen dat jij de adviezen van jouw psychiater zo goed opvolgt.
Het wachten is dus op jouw volgende psychose en waanbeelden.
Mogelijk heeft hij medicatie gekregen?
Want die kreeg ik ook.

Inmiddels al jaren geleden naar 0 afgebouwd.
Maar nog wel uitkijken dat ik niet meer in een burn-out beland, want dat is wel een beetje een trigger om over de rand te gaan. In combinatie met mezelf dagenlang uit de slaap houden.
pi_218447515
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 08:56 schreef Aardmannetje44 het volgende:
Beste mensen,

Allereerst excuses dat mijn volgende update zolang heeft geduurd. Ik ben niet van de aardbodem verdwenen maar ben helaas wel een tijd opgenomen geweest in een kliniek vanwege psychische problemen.

<knip>
Ik heb je verhaal met belangstelling gevolgd, en ook ik had twijfels of iemand dit vol zou kunnen houden.

Ik dacht wel aan iemand met een bepaalde vorm van autisme die dit heus wel uit elkaar zou kunnen houden (ik heb zelf een aantal dingen die ik prima uit elkaar kan houden, als een soort filmscenario's waarin ik acteer - elke keer een andere houding of instelling. Dat kan in een seconde switchen).

Maar toen je hier in deze post iets zei over een psychose, vielen er puzzelstukjes in elkaar. Zoals ik al zei heb ik zelf 2 episodes meegemaakt, maar daarvoor al in herstelwerkgroepen gezeten waar anderen over hun psychoses vertelden - dingen die ze deden waarvan ik zelf dacht: hoe kan dát nou?!
Maar toen maakte ik zelf ook wat mee, dus.

En wat @Lenny77 ook net zei, is ook mijn stelregel geworden:
"Ik wist niet dat mijn hersenen dat met mij konden uithalen."

Waarschijnlijk bij mij ook vanuit jeugdtrauma's ontstaan.
pi_218447565
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 18:30 schreef Aardmannetje44 het volgende:
Dag mensen,

Ik snap wel dat mijn bericht wellicht meer vragen oproept dan dat het antwoorden biedt.

Deze vriend die Anne zou hebben ontmoet ... het aparte daaraan is dat dat een kennis van mij is die dus in mijn appartement woont. Ik ben eigenlijk niet echt goed met hem bevriend.
Mogelijk is ook dat alleen in jouw hoofd het geval geweest.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:09:35 #186
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_218447577
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 22:54 schreef Sally het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.

Zelf tweemaal een psychose meegemaakt, en ik weet nog wel wat dingen van wat ik deed, maar ik besefte het eigenlijk niet. Of kon in elk geval niet logisch meer handelen.

Het was... alsof ik in een film zat. Zo gingen de dingen langs me heen.
En werkte je in die periode gewoon door, en merkte verder niemand iets aan je? Niet op je werk, niet in je gezin, geen enkel teken dat je wat vergeetachtig of warrig overkwam bijvoorbeeld? Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand voor zijn omgeving volledig normaal kan functioneren en tegelijkertijd regelmatige episodes heeft waarbij hij volledige levens en gebeurtenissen bij elkaar verzint.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:10:08 #187
pi_218447580
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:08 schreef Sally het volgende:

[..]
Mogelijk is ook dat alleen in jouw hoofd het geval geweest.
Dat zegt hij ook.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:13:36 #188
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218447604
Ik vind het moeilijk te geloven dat TS in zijn waan/psychotische toestand precies zo helder formuleerde als nu hij daar kennelijk uit zou zijn.
pi_218447611
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:09 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
En werkte je in die periode gewoon door, en merkte verder niemand iets aan je? Niet op je werk, niet in je gezin, geen enkel teken dat wat vergeetachtig of warrig overkwam bijvoorbeeld? Ik vind het moeilijk te geloven dat iemand voor zijn omgeving volledig normaal kan functioneren en tegelijkertijd regelmatige episodes heeft waarbij hij volledige levens en gebeurtenissen bij elkaar verzint.
Die psychose was bij mij een gevolg van een burn-out. Edit: ja, ik werkte en ik werkte mezelf de vernieling in. /edit

En bij mij was het wel van het ene op de andere een snap, en werd ik afgevoerd in poltiewagen en de tweede keer vrijwillig in een ambulance gestapt, naar een opnamekliniek 'afgevoerd'.

Er is bij TS mogelijk ook sprake van dissociatie ((hij noemt depersonalisatie of derealisatie). Dat was bij mij niet, of minder (al heb ik daar nooit echt over gesproken in de gesprekken met de GGZ die ik na mijn opname in de klinieken had. Ik keek wel op de een of andere manier van buiten naar mijzelf, en dat kreeg ik wel mee als fotografisch beeld. Maar of ik echt dissociatief was, is niet besproken).

edit2: ik woonde toen alleen, dus niemand anders merkte verder iets aan me. Ik had wel gesprekken bij ggz, en ik werkte - in het reguliere bedrijfsleven waar ik aan een hoog ideaal probeerde te voldoen. Wel een vriend, maar LAT.
En dat was het, niet echt iemand die dicht op me stond, het grootste deel van de dag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sally op 08-08-2025 14:25:49 ]
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:17:31 #190
pi_218447633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:14 schreef Sally het volgende:

[..]
Die psychose was bij mij een gevolg van een burn-out. Edit: ja, ik werkte en ik werkte mezelf de vernieling in. /edit

En bij mij was het wel van het ene op de andere een snap, en werd ik afgevoerd in poltiewagen en de tweede keer vrijwillig in een ambulance gestapt.

Er is bij TS mogelijk ook sprake van dissociatie ((hij noemt depersonalisatie of derealisatie). Dat was bij mij niet, of minder (al heb ik daar nooit echt over gesproken in de gesprekken met de GGZ die ik na mijn opname in de klinieken had. Ik keek wel op de een of andere manier van buiten naar mijzelf, en dat kreeg ik wel mee als fotografisch beeld. Maar of ik echt dissociatief was, is niet besproken).
Oké, maar als in het goed begrijp was dat dus niet een situatie zoals TS beschrijft, dus langdurig episodes hebben waarbij je een heel extra leven en allerlei personages verzint zonder dat iemand verder wat aan je merkt.

Er zijn geloof ik wel films waarin zulke dingen gebeuren. Misschien kan het ook wel in het echt. Maar ik vind het moeilijk te geloven.
pi_218447687
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Oké, maar als in het goed begrijp was dat dus niet een situatie zoals TS beschrijft, dus langdurig episodes hebben waarbij je een heel extra leven en allerlei personages verzint zonder dat iemand verder wat aan je merkt.

Er zijn geloof ik wel films waarin zulke dingen gebeuren. Misschien kan het ook wel in het echt. Maar ik vind het moeilijk te geloven.
Niet voor deze post, maar ik had nog een edit gedaan, op je eerdere vraag:
edit2: ik woonde toen alleen, dus niemand anders merkte verder iets aan me. Ik had wel gesprekken bij ggz vóór ik de eerste psychose kreeg, en ik werkte - in het reguliere bedrijfsleven waar ik aan een hoog ideaal probeerde te voldoen. Wel een vriend, maar LAT.
En dat was het, niet echt iemand die dicht op me stond, het grootste deel van de dag. /Edit

Wat heet 'langdurig'?
En was het een psychose?

Een snelle Google leert me (ja... AI antwoord bovenaan tegenwoordig...):

quote:
Een psychose kan variëren in duur, maar duurt meestal enkele weken tot maanden. Sommige mensen hebben slechts een korte periode van psychose, terwijl anderen er langer last van kunnen hebben. De precieze duur is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de oorzaak van de psychose en of er behandeling wordt ingezet.
De Parnassia groep heeft een vergelijkbaar antwoord:
quote:
Hoelang duurt een psychose?
Een psychotische periode duurt meestal weken tot maanden. Sommige mensen krijgen één keer een psychose terwijl anderen vaker een psychotische periode doormaken.
Over dissociatie staat er dit (AI)
quote:
Een dissociatie kan variëren van enkele seconden tot minuten, maar het kan ook uren, weken of zelfs maanden aanhouden, afhankelijk van de persoon, de oorzaak en de omstandigheden. Soms is dissociatie een eenmalige ervaring, terwijl het bij anderen een terugkerend patroon kan zijn, vooral bij mensen met een traumatische achtergrond.
Ik geloof heus dat er een complete andere wereld kan bestaan in het hoofd van iemand die psychotisch is, of dissocieert.

Om voorbeelden te noemen van wat ik uit verhalen kreeg:
- op een kerkhof midden in de nacht de boel kort en klein slaan en er de volgende dag niets van weten (maar wel opgepakt worden door de politie ervoor).
- denken dat je je buurman moet redden omdat hij zijn kunstgebit ingeslikt heeft.
- denken (en ruiken..!) dat er brand is in het flatgebouw en vervolgens op de deuren gaan bonken om half zes in de ochtend om de buren te redden.
- denken dat als je op de grond geduwd bent dat er beneden aan de voordeur van de flat een scherpschutter staat en in je voet schiet.

Om maar wat wanen op te noemen. En de acties, dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 08-08-2025 09:25:46 (Einde edit aangegeven ) ]
pi_218447713
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:13 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het moeilijk te geloven dat TS in zijn waan/psychotische toestand precies zo helder formuleerde als nu hij daar kennelijk uit zou zijn.
Er is een hele hoop wat je kan doen als 'coping' en ook zeker 'hoog functionerend'.
Ik denk ook wanneer je dat altijd al zo doet, dat dit meehelpt om je op een dergelijke manier te uiten.

Ik dacht echt dat ik in een film speelde hoor, zag dingen zó voor me. En ik heb ook alles, of anders toch heel veel ervan onthouden. Mss omdat ik een goed geheugen heb, mss omdat ik een fotografisch (en 'audiografisch') geheugen heb.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:36:29 #193
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218447733
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:32 schreef Sally het volgende:

[..]
Er is een hele hoop wat je kan doen als 'coping' en ook zeker 'hoog functionerend'.
Ik denk ook wanneer je dat altijd al zo doet, dat dit meehelpt om je op een dergelijke manier te uiten.

Ik dacht echt dat ik in een film speelde hoor, zag dingen zó voor me. En ik heb ook alles, of anders toch heel veel ervan onthouden. Mss omdat ik een goed geheugen heb, mss omdat ik een fotografisch (en 'audiografisch') geheugen heb.
Ja, voor jou in je waan was het geloofwaardig. Maar als je dat toen zo gedetailleerd aan iemand had verteld of had opgeschreven zoals TS ons heeft geïnformeerd in augustus- oktober vorig jaar, was het voor een buitenstaander waarschijnlijk een onsamenhangend verhaal geweest.
pi_218447789
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, voor jou in je waan was het geloofwaardig. Maar als je dat toen zo gedetailleerd aan iemand had verteld of had opgeschreven zoals TS ons heeft geïnformeerd in augustus- oktober vorig jaar, was het voor een buitenstaander waarschijnlijk een onsamenhangend verhaal geweest.
Ik denk het niet, want ik kon het prima vertellen aan de hulpverleners en mijn toenmalige vriend.

En heb het later opgeschreven als verhaal van wat ik had beleefd.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 23:50:11 #195
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218447799
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:47 schreef Sally het volgende:

[..]
Ik denk het niet, want ik kon het prima vertellen aan de hulpverleners en mijn toenmalige vriend.

En was dat ook echt een verhaal waarvan iemand zou hebben geloofd dat het waar was als die niet had geweten dat je toen psychotisch was?
pi_218447811
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:47 schreef Sally het volgende:
Om te delen!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218447826
Verzonnen of niet, wat een verhaal.

FOK!ken als je niet kan slapen _O_
pi_218448017
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:52 schreef vosss het volgende:

[..]
Om te delen!!
Nee.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En was dat ook echt een verhaal waarvan iemand zou hebben geloofd dat het waar was als die niet had geweten dat je toen psychotisch was?
Het was een beschrijving van wat ik had 'meegemaakt'. Het was mijn vriend, en bovendien hulpverleners die vaker met dat bijltje hakten, dus waarom zou men mij niet geloven?

Maar nee, er was feitelijk geen brand en geen buurman die stikte ook al hoestte hij heel vaak (die voorbeelden waren van mijzelf). Dat konden de buren en mijn vriend ook wel zien.
  Moderator vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:27:59 #199
441859 crew  Lenny77
pi_218448959
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 23:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wie zegt dat het hele psychotische dubbel leven lang heeft geduurd? Wie weet lag zijn eerste post hier ook aan de start van de psychose.
Ik zie wel eens mensen met een psychose via mijn werk. Ze zijn erg overtuigend en 100% zeker van wat hun dan over komt.
Zeer moeilijk om door te dringen.

De psychose hoeft ook niet spectaculair opvallend te zijn zoals afluisteren via de tv en gifgassen via de stopcontacten.

Zeer complexe materie!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:11:46 #200
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218449221
Ik heb toch het idee dat we een beetje langs elkaar heen praten. Het gaat mij om het verschil tussen hoe ‘echt’ een psychose voelt voor degene die het doormaakt en hoe mensen om die persoon heen het verhaal ervaren dat diegene vertelt.

Ik heb ooit een huisgenoot met psychoses meegemaakt. Die kwam aanzetten met verhalen waar ze 100% van overtuigd was, maar die voor ons duidelijk echt niet klopten.

Mijn punt is dat bij TS ineens na maanden niks die draai komt dat het al die tijd ging om zijn psychotische beleving i.p.v. een echt dubbelleven. Maar als je dat verhaal terug leest, lees je een logisch opgezet verhaal waarin allerlei details heel netjes kloppend zijn (gemaakt) die het geloofwaardig maken. Dat leest niet als het relaas van iemand in een psychose.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')