HLN.bequote:‘Eurosong’ komt terug in 2025: Vlaamse inzending Songfestival wordt opnieuw gekozen met preselectiewedstrijd
In 2025 mag opnieuw een Vlaamse zanger of zangeres ons land vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, en net als vorig jaar wordt de inzending gekozen via de preselectie ‘Eurosong’. Dat bevestigden Peter Van de Veire en VRT aan songfestival.be.
“Wij gaan opnieuw een editie van ‘Eurosong’ organiseren”, verklapt Van de Veire. “De vorige keer heeft dit geloond, we hebben een unieke winnaar gehad. Het was een fijne formule en Gustaph heeft een Europese carrière gekregen.” Ook geeft de radiomaker al weg dat hij de show zal presenteren.
De preselectiewedstrijd werd vorig jaar opnieuw vanonder het stof gehaald, nadat het in 2016 een laatste keer werd uitgezonden. Artiesten, waaronder ook The Starlings en Loredana, gingen samen op retraite, en stelden elk twee nummers voor. In Paleis 12 volgde dan een show waarin ze het tegen elkaar opnamen met hun favoriete lied van de twee. Vorig jaar kwam daar Gustaph uit die met Because of you’. In de finale van het Songfestival eindigde Gustaph op de zevende plaats.
Hoe ‘Eurosong’ er in 2025 zal uitzien, is nog niet geweten. VRT brengt later meer info.
AD.nlquote:Joost Klein spreekt opnieuw over deelname songfestival 2025, nu voor België
Klein sprak tijdens een optreden op Pinkpop ruim een week geleden nog de woorden ‘why the fuck not 2025!’, waarmee hij ook hintte op een deelname aan het songfestival volgend jaar. In het publiek in Genk hielden mensen bordjes omhoog met de oproep dat Klein Nederland volgend jaar opnieuw moet vertegenwoordigen. ,,Wie zegt dat ik voor dat land wil gaan?”, zei Klein daarover.
Of Joost Klein daadwerkelijk kans maakt om volgend jaar weer mee te doen aan het songfestival, is onduidelijk. De selectiecommissie, nauwelijks bijgekomen van de dramatische wending in Malmö, is er voorlopig nog niet aan toe om aan de procedure voor 2025 te beginnen. Bovendien is AvroTros nog in een bestuurlijk conflict met de EBU over de diskwalificatie en is het nog niet eens zeker dat Nederland volgend jaar wil deelnemen. Kortom, er zijn nog te veel onzekerheden om de acties van Joost Klein op waarde te schatten.
Ik ben niet zo’n kenner van Vlaamse B-artiesten. Maar ik denk dat het op zich wel competente uitvoerenden zouden zijn. Uiteraard is elke artiest zo goed als zijn liedje, maar een Mia & Dion-scenario is niet zo waarschijnlijk, met mensen die allemaal al wat ervaring hebben.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:13 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Jij als België kenner, zijn dit goede artiesten? Zijn ze een beetje bekend?
Wat zou daar nog voor groot nieuws van kunnen zijn? (Ik kijk nooit JESC hoor dus vast een domme vraag maar daar is toch alles al van bekend? 😅)quote:Op woensdag 13 november 2024 22:03 schreef Momo het volgende:
Al zou het ook met JESC te maken kunnen hebben
België doet daar al een aantal jaar niet mee, show 2024 is zaterdag, maar zou dan om volgend jaar kunnen gaan. Tenminste zou niet heel raar zijn.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Wat zou daar nog voor groot nieuws van kunnen zijn? (Ik kijk nooit JESC hoor dus vast een domme vraag maar daar is toch alles al van bekend? 😅)
Morgen horen we vast dat Joost voor België gaat.
Oh, zie zo vaak kijk ik dus, had echt geen idee dat ze al jaren niet meedoen aan het JESC!quote:Op woensdag 13 november 2024 22:29 schreef Momo het volgende:
[..]
België doet daar al een aantal jaar niet mee, show 2024 is zaterdag, maar zou dan om volgend jaar kunnen gaan. Tenminste zou niet heel raar zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |