Maar een verhaal is meer dan alleen een opeensomming van gebeurtenissen. Natuurlijk is het leuk als je niet weet hoe het afloopt, maar dat is niet het enige dat je interesse zou moeten wekken. Uiteindelijk belééf je dit. Ik kijk dit ook als LOTR-lezer en -kijker en ervaar het als "nu zie ik eindelijk hoe het vooraf verliep".quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het doet me een beetje denken aan toen ik op het punt stond Star Wars Revenge of the Sith voor het eerst te bekijken. Je hebt Episode I en II gezien, en IV, V en VI en je weet wat er zoal moet gebeuren in de film voordat je begint te kijken

Dat inderdaad.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 16:11 schreef Breuls het volgende:
[..]
Maar een verhaal is meer dan alleen een opeensomming van gebeurtenissen. Natuurlijk is het leuk als je niet weet hoe het afloopt, maar dat is niet het enige dat je interesse zou moeten wekken. Uiteindelijk belééf je dit. Ik kijk dit ook als LOTR-lezer en -kijker en ervaar het als "nu zie ik eindelijk hoe het vooraf verliep".

Dat klopt, je moet dat interessant brengen. En ik ben er nog niet over uit of dit een opsomming is van die gebeurtenissen, of toch echt een boeiend verhaal. Ik hang er wat tussenin.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 16:11 schreef Breuls het volgende:
[..]
Maar een verhaal is meer dan alleen een opeensomming van gebeurtenissen. Natuurlijk is het leuk als je niet weet hoe het afloopt, maar dat is niet het enige dat je interesse zou moeten wekken. Uiteindelijk belééf je dit. Ik kijk dit ook als LOTR-lezer en -kijker en ervaar het als "nu zie ik eindelijk hoe het vooraf verliep".

Gandalf heeft alleen vage herinneringen aan Valinorquote:Op zaterdag 5 oktober 2024 11:04 schreef Discombobulate het volgende:
Gandalf wist dat ie een Maiar was, leefde ook in Valinor.
Het feit dat ze hem als sulletje met geheugenverlies naar Midden Aarde gestuurd hebben is echt heel debiel.
quote:"Many are my names in many countries: Mithrandir among the Elves, Tharkûn to the Dwarves; Olórin I was in my youth in the West that is forgotten, in the South Incánus, in the North Gandalf; to the East I go not."

Maar volgens mij kwam het echt niet aan als een complete amnesiac.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:59 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Gandalf heeft alleen vage herinneringen aan Valinor
[..]

Daar is Tolkien nooit echt duidelijk over geweest. Wel dat hij weinig tot niets herinnerde van zijn leven als Maiar en dat hij gedurende zijn verblijf in Middle-Earth meer en meer ging herinneren, en meer doorkreeg wat zijn rol in deze wereld is. Dat is ook wat je in de serie ziet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 13:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar volgens mij kwam het echt niet aan als een complete amnesiac.

Eregion is een gebied. De stad die je ziet in de serie is Ost-in-Edhil, de hoofdstad. In LOTR trekken ze door de oostzijde van het gebied Eregion, maar komen ze niet bij de voormalige hoofdstad.quote:

Klopt, ze hebben gebeurtenissen, verspreid over honderden/duizenden jaren bij elkaar geproptquote:Op zondag 6 oktober 2024 17:34 schreef LordVoldermort het volgende:
Ook even alles gekeken gisteren. Best vermakelijk. Tijdlijn klopt alleen van geen kant. En dan die dwergen die zich druk maken om de troonopvolging i.p.v. de Balrog....![]()

Ik heb het idee dat we hier met een Tolkien fan en kenner te maken hebbenquote:Op zondag 6 oktober 2024 14:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Eregion is een gebied. De stad die je ziet in de serie is Ost-in-Edhil, de hoofdstad. In LOTR trekken ze door de oostzijde van het gebied Eregion, maar komen ze niet bij de voormalige hoofdstad.
Dus, klopt, wat je ziet is inderdaad Eregion, maar niet de stad die je in Rings of Power ziet

Dat Gandalf zich daar kenbaar maakt als ringdrager is eigenlijk best bijzonder. De elvenringen werden destijds verborgen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 13:32 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat we hier met een Tolkien fan en kenner te maken hebben
Vriendin van me (toevallig ook nog archeoloog) is er ook zo eentje, en we hebben laatst voor het eerst samen de eerste LOTR film gekeken. Alsof je er naar kijkt met de commentary aan. Vond het echt interessant hoe veel kleine dingen er in de film zitten die je als leek (en niet boeklezer) totaal niet door hebt. Zoals een "wielder of the Flame of Anor and servant of the Secret Fire".
Leuk om hier nu ook wat dingen te lezen

Dat die dwergen lords interesse he hebben in de troon(opvolging) ipv de balrog zal ook komen door de Ringen die ze dragen?quote:Op zondag 6 oktober 2024 17:34 schreef LordVoldermort het volgende:
Ook even alles gekeken gisteren. Best vermakelijk. Tijdlijn klopt alleen van geen kant. En dan die dwergen die zich druk maken om de troonopvolging i.p.v. de Balrog....![]()
Dat soort momenten heeft de serie echt veel te veel. Maar wel vermaakt. 7/10.

Ik vroeg me gisteren tijdens de laatste aflevering van Rings of Power af waarom Gandalf eigenlijk geen rol leek te hebben in de oorlog tussen Sauren en de Elven / Mensen (proloog van de LOTR film, waar Isildur de ring afhakt) maar deze tijdlijn verklaart dat.quote:Op maandag 7 oktober 2024 11:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Klopt, ze hebben gebeurtenissen, verspreid over honderden/duizenden jaren bij elkaar gepropt
Second Age:
rondom 1200: verleiden van de elvensmeden door Sauron
rondom 1500: begin van het smeden van de Rings of Power, Durin III ontvangt zijn ring
1590: de 3 elvenringen worden gesmeed
1600: The One Ring wordt gesmeed, Celebrimbor krijgt door dat Annatar Sauron is
1693: oorlog tusen elven en Sauron
1695: Eriador bezet door Sauron, Gil-Galad stuurt Elrond naar Eregion
1697: Eregion verwoest, dood van Celebrimbor. Moria sluit haar poorten
1700: Numenor schiet te hulp
2350: Pelargir wordt gebouw
3255: Ar-Pharazon neemt de macht over in Numenor
3319: Val van Numenor
3441: Sauron verslagen, dood van Elendil en Gil-Galad
Third Age:
rondom 1000: De Istari verschijnen in Midden-Aarde
1980: De dwergen in Khazad-Dum delven te diep en wekken de balrog. Deze vermoord Durin VI (en niet Durin III)

Dat wordt seizoen 4. Volgend seizoen gaat over ‘The war of the elves and Sauron’.quote:Op maandag 7 oktober 2024 12:47 schreef Discombobulate het volgende:
Ben in het volgende seizoen wel benieuwd naar de val van Numenor.

De ringen zijn nog niet gedistribueerd. Zitten allemaal nog in Khazad Dumquote:Op zondag 13 oktober 2024 08:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat die dwergen lords interesse he hebben in de troon(opvolging) ipv de balrog zal ook komen door de Ringen die ze dragen?

Gandalf kwam pas in Midden Aarde tijdens de Third Age.quote:Op zondag 13 oktober 2024 08:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik vroeg me gisteren tijdens de laatste aflevering van Rings of Power af waarom Gandalf eigenlijk geen rol leek te hebben in de oorlog tussen Sauren en de Elven / Mensen (proloog van de LOTR film, waar Isildur de ring afhakt) maar deze tijdlijn verklaart dat.

Ja dat zie ik in die tijdlijn.quote:Op zondag 13 oktober 2024 11:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gandalf kwam pas in Midden Aarde tijdens de Third Age.

Nee, dat mag dus niet he. Orken mogen alleen maar slecht zijn!quote:Op maandag 11 november 2024 12:34 schreef EdvandeBerg het volgende:
Mooi ook dat de karakters niet louter helden of schurken zijn, maar dat ook hun kwetsbare kanten, fouten en hun twijfels te zien zijn.

Ehm, nee?quote:Op donderdag 30 januari 2025 17:10 schreef GGMM het volgende:
Die lage cijfers hadden vooral met gefrustreerde haters te maken.

RoP had een gegarandeerde hit moeten zijn na de trilogie van Jackson, maar wat we kregen was een CW show in Middle Earth. Hoe Amazon met een miljard dollar heeft gefaald is voor mij niet te begrijpen, echt ongelooflijk.quote:Op donderdag 30 januari 2025 17:10 schreef GGMM het volgende:
De toekomst van 'Lord of the Rings: The Rings of Power' is onzeker door lage kijkcijfers
https://www.serietotaal.n(...)-seizoenen-gecanceld
Wat raar, iedereen hier vond het zo goed. Die lage cijfers hadden vooral met gefrustreerde haters te maken.

inb4 de anti woke brigadequote:Op donderdag 30 januari 2025 20:37 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
RoP had een gegarandeerde hit moeten zijn na de trilogie van Jackson, maar wat we kregen was een CW show in Middle Earth. Hoe Amazon met een miljard dollar heeft gefaald is voor mij niet te begrijpen, echt ongelooflijk.
Het leeft ook totaal niet, ik hoor nooit iemand over deze serie.

Dat laatste is inderdaad de sleutel.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:59 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
inb4 de anti woke brigade
Ik heb deze serie overigens nog helemaal niet gezien. Ik vond de opening van aflevering 1, seizoen 1 dusdanig underwhelming dat ik nooit verder heb gekeken. Ik miste direct een stuk bezieling die Jacksons trilogie wel heeft.

Yay.The Rings of Power bevestigd voor derde seizoen
Het was nog een beetje onzeker doordat een officiële aankondiging ontbrak, maar The Lord of the Rings: The Rings of Power krijgt definitief een derde seizoen. Prime Video kondigde dit vandaag aan.
— Breuls (lees verder)
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |