abonnement Unibet Coolblue
pi_214879777
Goedemiddag allemaal,

wij hebben in onze tuin een enkelsteens muurtje staan. Hier hingen vorig jaar vogelnestjes aan, en toen wij deze eraf haalden bleken daar enkele oude (en een nieuw) wespennest in te zitten.

Nu 2 maanden later zien we rond die plek op de muur steeds een groep van zo'n 10 wespen zitten. Ze zitten daar maar een beetje tegen de muur geplakt, zijn niet bijzonder aggressief oid.

Hoe kunnen we deze weghalen? Als we ze wegjagen zijn ze met een dag weer terug. Heeft het iets met restantgeur te maken? Ik kan verder alleen maar info vinden over nesten in een spouw en dat hebben we gelukkig dus niet. Advies is welkom!
  Spellchecker dinsdag 3 september 2024 @ 13:18:06 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214879930
Als ze niet agressief zijn, zijn het misschien deze: Franse veldwesp

Wij hebben ze ook op een paar plekken in de tuin, maar er geen last van.
Oa in het kokerframe van de tuindeur :P
pi_214879970
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:05 schreef kirsten. het volgende:
Goedemiddag allemaal,

wij hebben in onze tuin een enkelsteens muurtje staan. Hier hingen vorig jaar vogelnestjes aan, en toen wij deze eraf haalden bleken daar enkele oude (en een nieuw) wespennest in te zitten.

Nu 2 maanden later zien we rond die plek op de muur steeds een groep van zo'n 10 wespen zitten. Ze zitten daar maar een beetje tegen de muur geplakt, zijn niet bijzonder aggressief oid.

Hoe kunnen we deze weghalen? Als we ze wegjagen zijn ze met een dag weer terug. Heeft het iets met restantgeur te maken? Ik kan verder alleen maar info vinden over nesten in een spouw en dat hebben we gelukkig dus niet. Advies is welkom!
Waarom weghalen als je er geen last van hebt?
Wespen zijn buitengewoon nuttig.
pi_214880161
Goedemiddag kirsten.,

Wespen zijn heel aardige insecten zolang je maar niet met je armen gaat zwaaien wanneer ze bij je in de buurt zijn.
pi_214880295
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:44 schreef Socios het volgende:
Goedemiddag kirsten.,

Wespen zijn heel aardige insecten zolang je maar niet met je armen gaat zwaaien wanneer ze bij je in de buurt zijn.
Daar heb ik forse moeite mee en dat is al 30 jaar niet anders, dus ik vrees dat de wespen echt het veld moeten ruimen hier :D
pi_214880310
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:18 schreef maily het volgende:

Mogelijk, ik durf er niet dichtbij te komen. Ze lijken behoorlijk dik van een afstandje, niet heel slank.
  Spellchecker dinsdag 3 september 2024 @ 14:01:24 #7
197773 crew  maily
pi_214880322
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:00 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Mogelijk, ik durf er niet dichtbij te komen. Ze lijken behoorlijk dik van een afstandje, niet heel slank.
Kun je een foto ervan posten?
  dinsdag 3 september 2024 @ 14:26:37 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214880545
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:00 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Beetje wespen fatshamen. Het wordt steeds gekker.

Zitten ze daar niet gewoon lekker in de zon?
The love you take is equal to the love you make.
pi_214880925
Daar heb je toch 0 last van? Lekker laten zitten.
pi_214881178
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 15:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Daar heb je toch 0 last van? Lekker laten zitten.
Ze gaan nog wel eens vliegen, en dan vliegen ze ook richting onze tuinset. Ik weet dat het een beetje knullig is maar ik ben als de dood voor wespen. Ik kan zelf nog wel bedenken om er een vlammenwerper op te zetten maar hoopte dat er ook iets minder radicaals is.. weet ik veel dat de nestgeur met afwasmiddel weggehaald kan worden ofzo :@
pi_214881181
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Laten we dan voor 'lekker chonky' gaan. Ze zitten precies in de schaduw :D
  Spellchecker dinsdag 3 september 2024 @ 16:15:23 #12
197773 crew  maily
pi_214881339
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 15:53 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Laten we dan voor 'lekker chonky' gaan. Ze zitten precies in de schaduw :D
Maar wespen zijn niet dik.

Ik zou eerder denken aan bijen of hommels dan.
  Moderator dinsdag 3 september 2024 @ 16:47:42 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214881635
Dit past denk ik beter in Flora en Fauna dan dat dit in Klussen en Wonen past, ik duw hem even die kant op.
pi_214881902
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:01 schreef maily het volgende:

[..]
Kun je een foto ervan posten?
https://imgur.com/a/Ao7cZ1T

Van dichtbij waren ze iets minder dik (op een afstandje lijken de vleugels net alsof ze een hele dikke onderkant hebben) 😳
  Spellchecker dinsdag 3 september 2024 @ 17:17:01 #15
197773 crew  maily
pi_214881930
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:15 schreef kirsten. het volgende:

[..]
https://imgur.com/a/Ao7cZ1T

Van dichtbij waren ze iets minder dik (op een afstandje lijken de vleugels net alsof ze een hele dikke onderkant hebben) 😳
Het is wel een wesp. (Zie ook de wespentaille ;) )
Ik denk zo'n veldwesp.

Geen limonadewesp. Dus niet agressief.
  dinsdag 3 september 2024 @ 17:20:26 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214881981
Ik denk ook dat maily goed zat met haar Franse veldwesp.

Deze lijkt me juist slanker dan een gewone wesp.
pi_214882230
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 15:53 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Ze gaan nog wel eens vliegen, en dan vliegen ze ook richting onze tuinset. Ik weet dat het een beetje knullig is maar ik ben als de dood voor wespen. Ik kan zelf nog wel bedenken om er een vlammenwerper op te zetten maar hoopte dat er ook iets minder radicaals is.. weet ik veel dat de nestgeur met afwasmiddel weggehaald kan worden ofzo :@
Ga in therapie en laat die nuttige wespen zitten waar ze zitten.
pi_214883218
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:17 schreef maily het volgende:

[..]
Het is wel een wesp. (Zie ook de wespentaille ;) )
Ik denk zo'n veldwesp.

Geen limonadewesp. Dus niet agressief.
Gaan deze vanzelf weg? Het nest(je) wat in de vogelkast zat hebben we dus een tijdje geleden al weggehaald en deze lijken een beetje ontheemd. Neem aan dat ze sowieso dood gaan deze winter? Dan kunnen we die muur eens goed schrobben.
pi_214883224
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2024 17:20 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk ook dat maily goed zat met haar Franse veldwesp.

Deze lijkt me juist slanker dan een gewone wesp.
Ik ben doorgaans niet binnen 10m van een wesp te vinden dus dat zou ik niet weten :@
pi_214883285
Geef ze een halve liter joh karen
Ik zwaai naar dieren.
pi_214883299
wespen zijn erg belangrijk
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 3 september 2024 @ 19:54:44 #22
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_214883314
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 19:42 schreef kirsten. het volgende:
Neem aan dat ze sowieso dood gaan deze winter? Dan kunnen we die muur eens goed schrobben.
Ja dan heb je een paar maanden.
pi_214883403
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2024 14:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

:D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Spellchecker dinsdag 3 september 2024 @ 20:03:46 #24
197773 crew  maily
pi_214883424
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 19:42 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Gaan deze vanzelf weg? Het nest(je) wat in de vogelkast zat hebben we dus een tijdje geleden al weggehaald en deze lijken een beetje ontheemd. Neem aan dat ze sowieso dood gaan deze winter? Dan kunnen we die muur eens goed schrobben.
Als je ze over een tijdje niet meer op de muur ziet kun je deze gaan schrobben.
  dinsdag 3 september 2024 @ 20:09:36 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_214883471
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2024 19:43 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Ik ben doorgaans niet binnen 10m van een wesp te vinden dus dat zou ik niet weten :@
Knap hoe je dan die scherpe foto hebt weten te maken.
pi_214883752
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2024 20:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Knap hoe je dan die scherpe foto hebt weten te maken.
Daar is zo’n vent toch wel weer handig voor 🤫
  donderdag 5 september 2024 @ 02:30:40 #27
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214895556
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 13:18 schreef maily het volgende:

Waarom zou je ze weghalen? Het gaat al slecht met de bijen, met de hommels en ook met de vlinders en veel andere bestuivers van bloemen en vruchten.

Vorig jaar had ik een wespennest tussen mijn dakgoot en de bekisting daar omheen. Natuurlijk was ik daar ook niet enthousiast over. Maar ik liet ze toch maar zitten. Want die bloemen, planten, struiken & vruchten moeten toch bestoven worden, anders verliezen we steeds meer biodiversiteit.
En het was weliswaar geen groot nest, maar alle beetjes helpen.
  donderdag 5 september 2024 @ 02:32:30 #28
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214895558
quote:
Goedemiddag kirsten.,

Of niet in jouw cola blikje gekropen zijn, wanneer je er net weer een slok van wilt nemen. :M
pi_214905159
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 02:30 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Waarom zou je ze weghalen? Het gaat al slecht met de bijen, met de hommels en ook met de vlinders en veel andere bestuivers van bloemen en vruchten.

Vorig jaar had ik een wespennest tussen mijn dakgoot en de bekisting daar omheen. Natuurlijk was ik daar ook niet enthousiast over. Maar ik liet ze toch maar zitten. Want die bloemen, planten, struiken & vruchten moeten toch bestoven worden, anders verliezen we steeds meer biodiversiteit.
En het was weliswaar geen groot nest, maar alle beetjes helpen.
Ik heb al een flinke vlinder- en bijentuin. Ik heb nog nooit zoveel bijen gezien als in deze tuin dit jaar. Wilde bijen, honingbijen, hommels noem het maar op. Ook talloze vlinders. Bestuivers genoeg denk ik.

Van de winter ga ik dat muurtje maar eens goed schrobben, en alle omliggende klimop moest daar toch al weg. Misschien dat daar nog een restje nest in zit, en dan volgend jaar de nepnesten ophangen zodat ze hopelijk ook wegblijven.
  zaterdag 7 september 2024 @ 03:31:11 #30
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_214913552
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 september 2024 08:50 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Ik heb al een flinke vlinder- en bijentuin. Ik heb nog nooit zoveel bijen gezien als in deze tuin dit jaar. Wilde bijen, honingbijen, hommels noem het maar op. Ook talloze vlinders. Bestuivers genoeg denk ik.

Van de winter ga ik dat muurtje maar eens goed schrobben, en alle omliggende klimop moest daar toch al weg. Misschien dat daar nog een restje nest in zit, en dan volgend jaar de nepnesten ophangen zodat ze hopelijk ook wegblijven.
Ik heb die luxe helaas niet, mijn woning is van de woningbouwstichting en daar zijn allerlei richtlijnen van kracht, zoals de lengte van bomen en struiken etc. En ja ruim 12 jaar geleden kreeg ik mijn (vrij kleine woning... een veredelde bejaardenwoning) met alle beplanting van de vorige overleden bewoner erbij. Nou fijn natuurlijk dat er al wat groen was... maar ik kwam uit een een kloten relatie. En had ook weinig geld om mijn (behoorlijk grote tuin voor dit huis) opnieuw in te richten.

Dus ik liet het maar zo, en besteedde nog iets van 60 euro voor nog wat coniferen, omdat onkruid in de tuin niet gewenst was.
Maar in elk geval zat er een vlinderstruik tussen en wat seringen. Maar daar moest ik het toen mee doen. Er was alleen nog wat ruimte in de voortuin om nog wat planten neer te zetten, dat werden snel groeiende planten... hortensia's. Maar de rest van mijn bosschages groeiden allemaal zo snel...

En ja een paar jaar geleden had ik ook wespen in mijn tuin, maar die hadden zich genesteld in het wortel stelsel van een omgezaagde notenboom. Ja die lieten mij ook met rust, net als die wespen onder mijn dakgoot.
Maar mijn vlinderstruik laat ik tot eind november groeien, want de vlinders waren doorgaans erg laat dit jaar.
Dus pas als die volledig is uitgebloeid, ga ik deze pas snoeien. Want elke bestuiver moet elke kans krijgen... binnen de middelen die ik heb!
pi_214913624
quote:
Goedemiddag kirsten.,

zeg dat tegen de wesp die uit het niets op mij ging zitten, steekt en weer weg was? :')

wespen zijn nuttig maar tevaak aggressief
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')