SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraarsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de GazastrookOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Geschiedenis conflictOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog ADSPOILER: LivestreamsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."![]()
En weer verder over terroristen die israël ook heeft en hamas vooral is."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Dit heeft niks met hamas te maken. Wat hebben Joden die willekeurige Palestijnse dorpen terroriseren met hamas te maken? Hebben die Joden iets met hamas te maken? Nee. Hebben willekeurige Palestijnen in zo een dorp iets met hamas te maken? Nee.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 21:48 schreef Vallon het volgende:
[..]
Als gezegd, het leidt vooral af van hamas dat bij de ander (ook) extremisten zijn die vanuit hun geloofsovertuiging misdaden jegens anderen plegen en schijt hebben aan (andermans) rechtspositie. Terroristen, ongeacht hun drijfveren en origine, zijn verderfelijk.
Ik koppel "Joods Terrorisme" niet aan en met het Israëlische regeringsbeleid. Iets dat media graag wel lijken te koppelen als "hunnie" doen ook".
Dat Israëlische veiligheidsdiensten en het leger, die dreiging aantekenen is juist een teken dat dit in een democratische staat gelukkig wel mogelijk is. Een reflectie die ik niet zie onder bestuur van hamas.
Het begint bij reflectie, dat is goed, maar dat is in de praktijk niet genoeg hebben we gemerkt. Ik heb je een tijdje terug een aantal artikelen gelinkt die laten zien dat Joods terrorisme een steeds groter en gevaarlijker probleem wordt en tegelijkertijd de handhaving daarvan steeds minder wordt. Mede mogelijk gemaakt door bepaalde partijen en ministers in de regering.![]()
Vooralsnog lijkt mij buiten de 'vrees' en dat het virus ergens in afvalwater is aangetroffen, nog geen sprake te zijn van een aantoonbaar epidemisch gevolg.quote:bron: nos.nl 28aug24 22u29
Volgens Israëlische media komen er gedeeltelijke en plaatselijke gevechtspauzes in Gaza voor de verspreiding van poliovaccins. Dat melden de krant Haaretz en tv-zender Channel 13. De zender baseert zich op anonieme bronnen, bij de krant is niet expliciet vermeld wat de bron is. Het nieuws is nog niet officieel bevestigd of ontkend.
De WHO heeft ruim een miljoen vaccins - ik aanneem in vorm van eetbare zeg "suikerklontjes" - gestuurd. Injecties geven wat meer zekerheid lijken mij vanwege daar onder druk staande medische faciliteiten, niet de weg.
Voor het uitdelen, daarom dan actieve pauzes houden, lijkt mij weer wat situationeel opgezocht om op tijdelijke wapenstilstand af te koersen. Israël lijkt bereid om bepaalde gebieden heel even te ontlasten van militaire operaties.
NB: Om de orale "inenting" meer kans te geven om aan te slaan zijn mogelijk meerdere herhalingen nodig.
Hoofdprobleem zal ws de distributie - door dus hamas - worden.
Nu maar hopen dat partijen dit niet gaan aangrijpen om hun posities mee te versterken en/of daarin (schuld)dekking gaan zoeken via distributielocaties."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Saillant NU artikel noemt alleen de 9 doden en volgens WAFA (palestijns persbureau)... "Nine Palestinians were killed and 11 others....". Al-Jazeera rept over (IDF) "...killed at least 10 Palestinians"quote:Op woensdag 28 augustus 2024 23:34 schreef sturmpie het volgende:
https://www.nu.nl/midden-(...)ke-jordaanoever.html
Israël valt Palestijnen aan in de Westbank ...
Benieuwd wie of wat die andere 11 ongenoemde doden zijn en in welke vorm zij dan geen "palestijnen" zijn.
NB: Ik vermoed dat de operatie onderdeel is om het noordelijke front op de WestBank waar ineens allerlei - ws door Iran - versterkte milities zijn ontstaan die Israël willen treffen, te verzwakken. Gaat inmiddels de kant op van een tweede - afleidende - beerput."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Ik ben zeer ermee bekend bij mijn wetenschappelijke opleiding hebben we het uit ten treure over dit soort concepten gehad. Leuk dat jij het zeer interessant vindt. Je kunt niet zomaar stellen dat omdat iets een verschijnsel is in de psychologie dat iemand een argument op basis van een bias maakt. Dan moet je bias aantonen, iets wat je op geen moment ook maar probeert. Bias roepen is voor jou al de weerlegging.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:49 schreef Cuendillar het volgende:
Het is uiteraard maar één factor in de beslisvorming van de mens, maar ik vind het een heel interessante. Je kunt alleen maar proberen je er bewust van te zijn.Een anonieme internetter kan iedereen zijn net zo goed mijn 2e account. Heb op facebook gestaan is een meme heb op fok gestaan is niet anders. Dit is een voorbeeld van jouw bias, dat omdat je meteen van alles voor waar aanneemt zonder dat daar dus enig bewijs voor is. Verder neem je meteen al aan dat ik de bron verwerp omdat ik een denkfout maak. In plaats van dat je zelf logisch nadenkt en bedenkt dat ik dat heb op fok gestaan als bron verwerp omdat er ook heel veel onzin hier staat. Kan best dat die user gelijk heeft, prachtige posts plaatst daar is etcetera etcetera ik ken die user niet ik kan dus niet verifieren.quote:Iemand die ter plekke is, is per definitie meer en beter op de hoogte dan wij. Wat zij te melden heeft verdient dus onze aandacht en aangezien zij een medisch vrijwilliger is, verdient zij onze respect.
Dit is dus confirmation bias; je verwerpt onmiddellijk de bron omdat het een FoK! user is, terwijl het relevante deel van die informatie is dat ze ter plekke is en een hulpverlener is. Je ziet wat je wil zien, wat je kan gebruiken. Niet wat er echt toe doet.Ik verdraai helemaal niks, ik heb vanaf het begin ook cijfers van het Isrealische leger genoemd jij zei alle cijfers over Gaza zijn van Hamas. Iets wat je nog steeds niet onderbouwt, er zijn links tussen de huidige Palestijnse autoriteit en Hamas maar het is niet hetzelfde. Je bron bevestigde niet wat je claim was, toch denk je dat je nu je claim bewezen hebt okay apart.quote:Je verdraait het argument. Die was: de cijfers uit Gaza komen van Hamas, omdat die diep geïnfiltreerd is in de enige bron die de media (en tot op zekere hoogte zelfs het IDF en andere landen!) gebruikt. Daarom zijn de hoeveelheden slachtoffers en de samenstelling ervan in principe onbetrouwbaar en neem ik hun claims met een korreltje zout.
Mijn argument blijft dus staan. Als je tegenargumenten hebt (anders dan de bron(nen) aan te vallen), dan hoor ik die graag.Nee nu doe je alweer foutieve aannames. Ik las niet wat ik wil lezen. Dat doe jij, je claimt dat je bron een claim onderbouwt die die bron niet onderbouwt. Je zei alle cijfers uit Gaza komen van Hamas, een bron die berekent dat de cijfers die Hamas geeft niet kloppen is geen bewijs dat alle cijfers van Hamas zijn.quote:Confirmation Bias. Je leest wat je wil lezen, niet wat er staat. Dat de cijfers in de vorige oorlogen redelijk accuraat waren, betekent niet dat de cijfers deze keer dus ook kloppen. Dat is namelijk aantoonbaar niet het geval, zoals ditzelfde artikel aangeeft.
Nog een voorbeeld van jouw confirmation bias, ik zou dat normaal niet benoemen omdat bias roepen echt een lage manier van discussieren is. Maar omdat je dit zo vaak foutief claimt is het leerzaam voor je als ik dat even uitleg.Als je ene bron een anonieme internetter is. En je andere bron iets anders bewijst dan wat je claimt is dat niet erg solide nee.quote:De onderbouwing is solide, de bronnen zijn prima en onafhankelijk en mijn argument blijft daarom staan.Nee dit volgt totaal niet uit wat je post. De aanname dat VN groepen of Human rights oranisaties waarschijnlijk zijn geinfiltreed. Het zou kunnen. AP news schrijft niet eens over Hamas in je quote. Je claimt nog maar een keer dingen die je bron niet bevestigd. Hoe hoog het aantal burgerslachtoffers is is helemaal geen onderdeel geweest van onze discussie. We hadden het over het totale dodental.quote:Ter verdere onderbouwing: hier een artikel van APnews dat eerder is aangehaald. Hier is de relevante quote:
Ook die VN-groepen en "rights groups" zijn hoogstwaarschijnlijk door Hamas geïnfiltreerd, maar het belangrijkste van deze quote is natuurlijk dat het mijn argument bewijst dat we niet weten hoeveel strijders en hoeveel burgers er om zijn gekomen. We weten niets over de vrouwen en kinderen. We weten het gewoon niet en moeten aannames doen.
Ik zie graag je tegenbewijs tegemoet.
Dat ik tegenbewijs zou moeten of kunnen leveren op de claim die je maakt, dat organisaties zijn geinfiltreerd is lachwekkend. Op die manier negatief bewijs leveren is onmogelijk. Daarbij heb jij totaal niet onderbouwd dat dit zo is. Je quote berichten dat er moeilijk toegang is, daar volgt helemaal geen infiltratie uit.Jij claimt dat Israel veel doet om burger slachtoffers te voorkomen. Nu kom je dus met onderbouwing. Blijkbaar vond je dat ik eerst een totaal niet onderbouwde claim moet weerleggen...quote:Jij eerst. Als Israël schijt zou hebben aan burgerslachtoffers, waarom heeft Israël dan zoveel moeite gedaan om burgers te (laten) evacueren uit gebieden die ze gingen aanvallen? Want dat hadden ze dan natuurlijk niet gedaan.
Hier heb je het wiki-artikel over Roof Knocking, een tactiek om mensen te waarschuwen dat het IAF dat gebouw gaat bombarderen.
Hier heb je een Reuters-artikel over de verschillende manieren waarop Israël de burgers waarschuwt voor een aanval.
Als je je eigen bron zou hebben gelezen kun je ook dit lezen
"The Goldstone Report commented that civilians inside their homes "cannot be expected to know whether a small explosion is a warning of an impending attack or part of an actual attack". It stated that the practice is not an effective advance warning, and is instead likely to "cause terror and confuse the affected civilians"." En dat je bron ook zegt dat dit bij sommige aanvallen gebeurd. is gebeurd. Dus helemaal niet bewijst dat Israel geweldig hun best doet.
Je bron van Reuters stelt ook helemaal niet zoals jij doet dat Israel zo hun best doet. Die bron stelt dat Israel dat zegt. Nogal een verschil. Zul jij wel weer zeggen dat ik last heb van confirmation bias terwijl jij bronnen verkeerd interpreteert of op zijn minst ze verkeerd presenteert...
Dat Israel niet hun best doet slachtoffers te voorkomen volgt al uit het feit dat ze constant op doelen als scholen en ziekenhuizen bombarderen. Als je wil dat ik daar bronnen voor aanlever geen probleem hoor.
Ik heb niet zoveel behoefte om de rest van je verwarring verder te ontpluizen.![]()
Doe het toch maar. En als je toch bezig bent, stop dan even met de ad hominems, het bronnen aanvallen en andere ontduikingstechnieken en ga eens discussiëren. Met deugdelijke argumentatie en met bronnen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 00:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik heb niet zoveel behoefte om de rest van je verwarring verder te ontpluizen.Intolerant voor intolerantie![]()
quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 20:44 schreef Nober het volgende:
Hoeveel kinderen heeft Sinwar in z'n tunnel als schild?
Of doet hamas niet aan die cijfers?
quote:De Jewish Chronicle meldt dat Yahya Sinwar een groep van 22 levende gijzelaars om zich heen houdt om ze te gebruiken als menselijk schild tegen Israëlische aanvallen. Volgens het rapport had Israël verschillende mogelijkheden om de terroristenleider uit te schakelen, maar werd de operatie niet toegestaan vanwege de nabijheid van de gijzelaars in Sinwar.![]()
De lafbek eiste garanties voor zijn eigen veiligheid bij de onderhandelingen. Dus dit verrast me niet.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.![]()
Lastig, ook hier is dat "niet hun best doet" een subjectieve maatstaf tot oordeel en daarmee Israël dus beschuldigen is.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 00:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
...
Dat Israel niet hun best doet slachtoffers te voorkomen volgt al uit het feit dat ze constant op doelen als scholen en ziekenhuizen bombarderen.
...
Ik vergeet gemakshalve maar het door mij hier doorgehaalde als zinsbegoochelende redenatie.
Wanneer is iets wel hoe goed genoeg en laat staan voor wie dan in welke mate acceptabel ?
Wat zou Israël, gelet haar eigen bestaansrecht om te voorkomen dat zij zal/kan worden bedreigd door een andere entiteit die haar tot doel wil vernietigen, dan wel hoe beter of anders moeten doen ?
//--//
Een andere insteek is de mediaal misplaatste woordlading van "scholen" en "ziekenhuizen" die daar een echt wat andere is dan waar instituten hier - veelal volstrekt onafhankelijk, beschermd door wet en recht - mee worden aangeduid.
Scholen, ziekenhuizen en andere instituties daar hebben allereerst een ideologisch (noem het hun maatschappelijk) gedreven motief, zijn daarbij volledig volledig onderworpen aan het bestuurlijk gezag van o.a. hamas en vormen in de praktijk simpelweg instrumenten in de (op)voedende 'strijd' tegen Israël.
Dat hamas zelf(s) geen onderscheid maakt tussen o.a. dekking biedende burgers en hun rol als ('verzets')strijders, maakt eens te meer ook duidelijk. Zonder reflectie is alles daarin aangedaan, de schuld van de ander.
Zich daar ter plaatse verzetten of kritiek leveren op het overheersende hamas c.s., is een welverdiend enkeltje Jahannam.
Los daarvan weegt het IDF de kostbare inzet af tegen de gevolgen om een gekaderd doel te bereiken. De zg CA/BDA/CDA/MEA (combat/damage/collateral/munition) effectiviteit. Dat beoordelingsfouten plaatsvinden en onbedoeld leed wordt aangedaan is, zeker in een oorlog, helaas een bitter gegeven.
Itt tot ideologische drijfveren die vanuit andere motieven en vooral eigen overtuiging, de ander met -en in alles wil vernietigen cq, verdrijven, heeft het IDF (buiten dat prima te kunnen); daarin geen zinnig doel noch strategisch voordeel om slachtoffers te willen veroorzaken.
Daarbij kent het IDF op alle niveaus, de nodige reflectiekaders omtrent de eigen verantwoordelijkheden die disproportioneel geweld ter discussie zal - mogen - stellen.
Afwegingen die bij o.a. hamas simpelweg zijn uitgesloten omdat al haar handelen afgemeten wordt aan een religieuze maatstaf die alleen door (daarmee onderdrukkende) leiders mag worden geïnterpreteerd..
Op z'n best zou chaos veroorzaken door o.a. leed te brengen, nuttig zijn om angst aan te jagen. Iets dat juist in een ideologische setting alleen maar olie op het vuur gooien is.
Ergo, beter kijken waarom het leger opereert zoals zij handelt dan te vervallen in bedachte waanbeelden.
Het doel en bestaansrecht van het IDF is vanaf dag één onveranderd: de Staat Israël en haar burgers beschermen tegen elementen die haar willen vernietigen of daarmee bedreigen.
Het doel en oprichting van hamas is vanaf dag één op grond van islam als enig leidende religie, het bestaan van Israël uitbannen om in plaats daarvan een eigen Staat te vestigen.
Zeg maar wat voor wie wat waarin dan beter en/of slechter in het bestaan, zal uitpakken ?
(De Israëlische optie biedt voor andersdenkenden bestaansrecht, de hamas optie is alleen haar onderworpen keuze).
De gedachte dat er een sinister whatever deep-state complot is dat Israël een ander doel ...vul-in-.. nastreeft dan zij soeverein heeft om te bestaan, verwijs ik categorisch naar als opgetekend in dikke achterlijke oude boeken die mensen (willen) misbruiken om hun terreuracties jegens anderen mee te rechtvaardigen."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
quote:Op donderdag 29 augustus 2024 08:32 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Doe het toch maar. En als je toch bezig bent, stop dan even met de ad hominems, het bronnen aanvallen en andere ontduikingstechnieken en ga eens discussiëren. Met deugdelijke argumentatie en met bronnen.Nee geen enkele behoefte aan. Ga eerst maar in op de post die ik plaats. En met bronnen komen voor je beweringen. Elke keer roepen confirmation bias was hem niet. Gewoon dingen beweren die je bronnen totaal niet claimen ook niet.
Dat ik met deugdelijke bronnen moet komen, wat ik elke keer gedaan heb in tegenstelling tot jouw nonsense bronnen tja. Waar wil je dan een bron van zien? Je vroeg of ik negatief bewijs kon leveren dat een organisatie niet geinfiltreerd is![]()
Succes met het proberen te onderbouwen van iets. Ik heb je genoeg voorgedaan hoe dat moet nu.![]()
De steun voor Hamas is op de Westelijke Jordaanoever anders behoorlijk.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 22:03 schreef oblo het volgende:
[..]
Dit heeft niks met hamas te maken. Wat hebben Joden die willekeurige Palestijnse dorpen terroriseren met hamas te maken? Hebben die Joden iets met hamas te maken? Nee. Hebben willekeurige Palestijnen in zo een dorp iets met hamas te maken? Nee.Ah, nul.nl is er weer als de kippen bij. Het is opmerkelijk dat er veel minder aandacht voor is als de rollen zijn omgedraaid.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 23:34 schreef sturmpie het volgende:
https://www.nu.nl/midden-(...)ke-jordaanoever.html
Israël valt Palestijnen aan in de Westbank ...'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
een goede interview met israelische historicus, professor holocaust en genocide studies, omer bartov, waar hij onder andere vertelt waarom hij in mei van mening is veranderd en nu wel ervan overtuigd is dat israel een genocide uitvoert en mogelijk dat al sinds het begin doet.
zijn recente artikel in the guardian is meer gedetailleerd en aanbevelenswaardig. https://www.theguardian.c(...)istorian-omer-bartov best grappig overigens dat een persoon als historicus, terrorisme deskundige beatrice de graaf, die dit artikel ook "instemmend" deelde op haar twitter pagina , die onder normale omstandigheden wanneer het onderwerp terreur speelt niet van de tv is weg te slaan tot nu niets tot nauwelijjks iets van zich laat horen over gaza. of het komt omdat ze niet durft om een eerlijke analyse te geven of dat het komt omdat ze als grefo gelooft dat "onze lieve heer snel zal terugkeren, wanneer de joden teruggaan naar het beloofde land, waar ze met onze backing een apocalyptische oorlog voeren" laat ik in het midden.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
Ach gut, Slayage heeft weer een Israëliër gevonden die het gewenste narratief binnen Islamtische kringen kan bevestigen.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ik vind dat je kritische Israëlische geluiden wel érg makkelijk wegwuift. Het zijn hier niet de minste, gerinste Vloggers of zo.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:45 schreef HowardRoark het volgende:
Ach gut, Slayage heeft weer een Israëliër gevonden die het gewenste narratief binnen Islamtische kringen kan bevestigen.
We hebben IDF-generalen gehoord. Een voormalige baas van Mossad. En nu ook deze mijnheer:Misschien tijd om iets kritischer te gaan kijken?quote:considered one of the world's leading authorities on genocide![]()
Dat doet er niet toe, want het is niet zo dat die kolonisten specifiek hamas-sympathisanten uitkiezen als doelwit.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 17:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De steun voor Hamas is op de Westelijke Jordaanoever anders behoorlijk.![]()
Hamas pakt dan ook weer geen kolonisten aan. Die gingen juist voor een vredesfestival.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:03 schreef oblo het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe, want het is niet zo dat die kolonisten specifiek hamas-sympathisanten uitkiezen als doelwit.
Dus dat heft elkaar mooi op.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.![]()
![]()
Nice.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.![]()
Misschien kunnen we ze allemaal in een kooi gooien en dan heffen ze elkaar mooi op.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hamas pakt dan ook weer geen kolonisten aan. Die gingen juist voor een vredesfestival.
Dus dat heft elkaar mooi op.![]()
we weten het jongens, jullie, bij de "most moral army in the world" onthoofden palstijnse babys met veel plezier. en dit is jullie manier om ermee te pochen.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
Bijzonder toch, de hysterische ophef over een verkleedpartijtje en een pop, vanuit de kringen waar men stond te juichen met gebakjes en muntthee toen er daadwerkelijke mensen werden op de meest barbaarse manieren werden afgeslacht.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:55 schreef egayalS het volgende:
we weten het jongens, jullie, bij de "most moral army in the world" onthoofden palstijnse babys met veel plezier. en dit is jullie manier om ermee te pochen.
[ x ]'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Alsof je het omgekeerd niet zou toejuichen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:55 schreef egayalS het volgende:
we weten het jongens, jullie, bij de "most moral army in the world" onthoofden palstijnse babys met veel plezier. en dit is jullie manier om ermee te pochen.
[ x ]
Wie probeer je nou eigenlijk nog voor de gek te houden?Intolerant voor intolerantie![]()
Two can play that game.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 16:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]Nee geen enkele behoefte aan. Ga eerst maar in op de post die ik plaats.
Maak je antwoord eerst maar eens af, anders heb je de discussie verloren.Intolerant voor intolerantie
Forum Opties Forumhop: Hop naar: