abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214825792
Midden in de grote stad met amper groen in de buurt. Lijkt ongeveer 4 tot 6 weken oud te zijn.

We hebben hem (mannetje) maar meegenomen en thuis een beschermd plekje gegeven. Wat kattenvoer en dito melk (lactosevrij).

Hij slaapt erg veel, maar dit is normaal bij egels. (Gem. 18 uur per dag)
We geven hem de komende dagen een gevarieerd dieet met o.a. ei en verse, kort gekookte, groente.

Wie heeft nog meer tips om dit kwetsbare diertje te verzorgen, of heeft dit eerder gedaan?

Voor iemand roept "egel bescherming" of iets in die trant; helaas is dat hier niet ingericht. (DLD)

Ps. Oogjes zijn helder, beestje is op gezette tijden actief en eet en drinkt goed. Gewicht nu rond 150 gram.
pi_214825812
Waarom laat je dat beest niet gewoon met rust?

Je ziet dus ergens in de stad een egel, en neemt hem maar mee omdat? Een egel heeft geen bos nodig hoor.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 16:39:20 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214825835
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:36 schreef FvanS het volgende:
Waarom laat je dat beest niet gewoon met rust?

Je ziet dus ergens in de stad een egel, en neemt hem maar mee omdat? Een egel heeft geen bos nodig hoor.
Mja vroeg me dat ook af, vaak maken ze hun nest/huisje in een haag ergens in een stad. Een gewonde egel is wat anders, maar eentje waar niks mis mee is zou ik ook gewoon laten rondlopen.
pi_214825943
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Mja vroeg me dat ook af, vaak maken ze hun nest/huisje in een haag ergens in een stad. Een gewonde egel is wat anders, maar eentje waar niks mis mee is zou ik ook gewoon laten rondlopen.
Ook als ze nog zo jong zijn?
  woensdag 28 augustus 2024 @ 16:51:28 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214825960
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:48 schreef YoopY het volgende:

[..]
Ja, ze hebben toch gewoon ouders normaal :{
pi_214825973
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
De situatie ter plekke is echt een minimale groenstrook (als je het al zo kan noemen) met daaromheen twee drukke verkeerswegen en een tankstation. Mij ook onduidelijk hoe zo'n diertje daar terecht komt. Waar wij wonen is een mega bos om de hoek. De gedachte was het diertje aan te laten sterken en dan daar uit te zetten.
Normaal gesproken is dit ook geen thema om wild wild te laten, maar gezien de vindplaats heeft deze hier amper kans.
pi_214825998
Laten we vooral ontopic blijven; hoe verzorg ik dit diertje het beste.
pi_214826046
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:55 schreef YoopY het volgende:
Ja niet, want gezien de leeftijd die jij doorgeeft zou hij net moeten leren zelfstandig op zoek te gaan naar voedsel ed. Dit nog met behulp van zijn moeder.

Nu jij hem al hebt vastgepakt is er een grote kans dat zijn moeder hem verstoot.
Hem daar alleen in het bos bij jou achterlaten is de kans groot dat hij geen raad weet.

Wat een achterlijke actie.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 17:02:54 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214826066
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:00 schreef FvanS het volgende:

[..]
Ja niet, want gezien de leeftijd die jij doorgeeft zou hij net moeten leren zelfstandig op zoek te gaan naar voedsel ed. Dit nog met behulp van zijn moeder.

Ja dit.
pi_214826114
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:55 schreef YoopY het volgende:
de egelopvang bellen https://www.egelbeschermi(...)st-egelopvangcentra/
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_214826157
quote:
Jammer jongens. Ik heb al gezegd dat ik in een stad ben waar dit niet is geregeld.
Waar het diertje gevonden is, is een groenstrook van misschien 2 meter breed en 20 meter lang. Omgeven door 1 tankstation en 2 drukke wegen.

Dus het advies is dood laten rijden?

Tevens; ik ben dus niet in Nederland waar dit soort zaken goed geregeld zijn... -O-
pi_214826168
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:14 schreef YoopY het volgende:

[..]
Jammer jongens. Ik heb al gezegd dat ik in een stad ben waar dit niet is geregeld.
Waar het diertje gevonden is, is een groenstrook van misschien 2 meter breed en 20 meter lang. Omgeven door 1 tankstation en 2 drukke wegen.

Oke en? Dan ga je naar een andere stad waar het wel geregeld is. Jij moest dat beest zo nodig oppakken :P Lijkt me dat je dan ook wel wat moeite kan doen om te zorgen dat die bij een opvang komt.

Oh niet in Nederland. Welk land wel? Meeste landen zullen wel iets hebben

Anyway. Tip voor volgende keer. Google dingen eerst voor dat je gaat helpen. Maar je doet het met goede bedoeling. Dus dat is fijn. Alleen goed bedoeld helpen is af en toe juist niet wat het beste is voor een beestje :D

of dat nu ook het geval is geen idee. Weet niet veel van egels. Daarom zou ik opbellen om advies te vragen voor ik aan een beestje ga zitten :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator woensdag 28 augustus 2024 @ 17:17:09 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214826180
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:14 schreef YoopY het volgende:

[..]

Tevens; ik ben dus niet in Nederland waar dit soort zaken goed geregeld zijn... -O-
En toen dacht jij dat jij hem ging redden maar wat je éigenlijk deed was hem weghalen bij huis en haard?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214826184
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:15 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Oke en? Dan ga je naar een andere stad waar het wel geregeld is. Jij moest dat beest zo nodig oppakken :P Lijkt me dat je dan ook wel wat moeite kan doen om te zorgen dat die bij een opvang komt. Elke provincie heeft er minimaal 1 als ik zo op die site kijk
IK BEN NIET IN NEDERLAND. LEER LEZEN.
pi_214826195
Beste mod, kan dit topic op slot?
Krijg toch geen normale reacties.
pi_214826212
- Nee doe maar niet -

[ Bericht 53% gewijzigd door senesta op 01-09-2024 21:06:32 ]
pi_214826220
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:17 schreef YoopY het volgende:

[..]
IK BEN NIET IN NEDERLAND. LEER LEZEN.

:Z
  woensdag 28 augustus 2024 @ 17:22:29 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214826238
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:18 schreef YoopY het volgende:
Beste mod, kan dit topic op slot?
Krijg toch geen normale reacties.
Je krijgt niet de reacties die je wil omdat het gewoon geen goed idee was, dat is wat anders.
pi_214826252
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:20 schreef over_hedge het volgende:

[..]
:') stik er in joh :D
Ik zoek naar tips en krijg alleen commentaar. Kom van je zolderkamer af.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 17:24:22 #20
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214826257
Awww en mama egel maar zoeken naar haar kindje ;(
pi_214826261
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:22 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Je krijgt niet de reacties die je wil omdat het gewoon geen goed idee was, dat is wat anders.
Nou prima, een fout gemaakt. En nu?
  woensdag 28 augustus 2024 @ 17:24:40 #22
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214826263
Maar goed, bel een dierenarts om te vragen wat je het beste kan doen nu je dat egeltje bij z'n huis en moeder weggehaald hebt. Of bel gewoon naar Nederland voor advies.
pi_214826282
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:23 schreef YoopY het volgende:

[..]
Ik zoek naar tips en krijg alleen commentaar. Kom van je zolderkamer af.
Maar ik heb helemaal geen zolder.

Ik gaf je van de rest gewoon tips. En stelde vragen waar ik geen antwoord op krijg.
En je kan nog steeds die opvang opbellen om advies te vragen of je nou in Nederland of zuid korea bent
  Moderator woensdag 28 augustus 2024 @ 17:25:49 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214826284
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:24 schreef herverwijderd het volgende:
Ja dit. Dus mama egel besluit daar haar kinderen te krijgen want dat was blijkbaar goed genoeg (want ze zal niet een halve wereldreis hebben ondernomen om van haar huis te gaan naar waar ze haar kinderen gekregen heeft) dus het was goed genoeg om een nest te maken en zo, en dan komt TS, en TS denkt dat 'ie het beter weet en haalt dat beestje weg bij zijn ouders, omdat hij wel even denkt te kunnen bepalen dat er 'niet genoeg groen' is daar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214826286
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:24 schreef herverwijderd het volgende:
We hebben die complete "groenstrook" doorzocht maar niets is die richting aangetroffen.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 17:26:40 #26
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_214826295
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:25 schreef YoopY het volgende:

[..]
We hebben die complete "groenstrook" doorzocht maar niets is die richting aangetroffen.
Egels lopen tot een paar km van hun huis vandaan.
pi_214826304
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:25 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Maar ik heb helemaal geen zolder.

Ik gaf je van de rest gewoon tips. En stelde vragen waar ik geen antwoord op krijg.
En je kan nog steeds die opvang opbellen om advies te vragen of je nou in Nederland of zuid korea bent
Eensch. Ik bel ze.
pi_214826371
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:15 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Oke en? Dan ga je naar een andere stad waar het wel geregeld is. Jij moest dat beest zo nodig oppakken :P Lijkt me dat je dan ook wel wat moeite kan doen om te zorgen dat die bij een opvang komt.

Oh niet in Nederland. Welk land wel? Meeste landen zullen wel iets hebben

Anyway. Tip voor volgende keer. Google dingen eerst voor dat je gaat helpen. Maar je doet het met goede bedoeling. Dus dat is fijn. Alleen goed bedoeld helpen is af en toe juist niet wat het beste is voor een beestje :D

of dat nu ook het geval is geen idee. Weet niet veel van egels. Daarom zou ik opbellen om advies te vragen voor ik aan een beestje ga zitten :)
Prima advies. Kijken wat we nog kunnen doen.

Vooralsnog lijkt het diertje in goede conditie. Oogjes zijn helder, hij is actief, eet en drinkt. Het gaat vooral om wat we verder goed kunnen doen.
  Spellchecker woensdag 28 augustus 2024 @ 18:22:36 #29
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214826728
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 17:32 schreef YoopY het volgende:

[..]
Prima advies. Kijken wat we nog kunnen doen.

Vooralsnog lijkt het diertje in goede conditie. Oogjes zijn helder, hij is actief, eet en drinkt. Het gaat vooral om wat we verder goed kunnen doen.
Er is minstens één egeltopic: F&F / Pleeg-egel in de tuin - Egel Five dier van het jaar!

wel even kicken ^O^
pi_214827283
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 18:22 schreef maily het volgende:

[..]
Er is minstens één egeltopic: F&F / Pleeg-egel in de tuin - Egel Five dier van het jaar!

wel even kicken ^O^
Top! Waarvoor dank.
pi_214827971
Al die zelfbenoemde experts hier :')

Egeltjes hoor je overdag niet te zien, 9 van de 10 keer zijn ze dan ziek of te zwak. Enkele uitzonderingen daargelaten.

@TS : laat hem even nakijken door een dierenarts, of kijk vanavond alvast zelf even of je in elk geval geen vliegeneitjes ziet. Zitten vaak rond bek/ogen, zijn kleine witte ovale eitjes. (Vlooien hebben ze bijna allemaal, maar als ze met tientallen rondspringen kan het ook teveel zijn).

Geef geen (lactose vrije) melk maar water. Verder in een doos , donker en rustig. En neem dan morgen even contact op met een dierenarts, ik kan me niet voorstellen dat er geen wildopvangcentra in Duitsland zijn, maar soms is het lastig te achterhalen hoe je contactgegevens krijgt. :)
pi_214828398
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 20:37 schreef Candaasje het volgende:

Egeltjes hoor je overdag niet te zien, 9 van de 10 keer zijn ze dan ziek of te zwak. Enkele uitzonderingen daargelaten.

@:TS : laat hem even nakijken door een dierenarts, of kijk vanavond alvast zelf even of je in elk geval geen vliegeneitjes ziet. Zitten vaak rond bek/ogen, zijn kleine witte ovale eitjes. (Vlooien hebben ze bijna allemaal, maar als ze met tientallen rondspringen kan het ook teveel zijn).

Geef geen (lactose vrije) melk maar water. Verder in een doos , donker en rustig. En neem dan morgen even contact op met een dierenarts, ik kan me niet voorstellen dat er geen wildopvangcentra in Duitsland zijn, maar soms is het lastig te achterhalen hoe je contactgegevens krijgt. :)

Doet vervolgens precies het zelfde
pi_214828556
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:05 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Doet vervolgens precies het zelfde
Met verschil dat Candaasje paraveterinair is
pi_214828579
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:16 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Met verschil dat Candaasje paraveterinair is
En ze weet wat de rest voor werk doet?

Van de rest waren het prima tips/vragen. Het is nogal denigrerend om je post zo te beginnen.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 22:04:37 #35
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214829251
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 21:18 schreef over_hedge het volgende:

[..]
En ze weet wat de rest voor werk doet?

Van de rest waren het prima tips/vragen. Het is nogal denigrerend om je post zo te beginnen.
Het zijn ook wel giftige reacties die de TS krijgt. Ik denk dat Candaasje daar op doelde.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214829273
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 22:04 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het zijn ook wel giftige reacties die de TS krijgt. Ik denk dat Candaasje daar op doelde.
ja daar was ik er 1 van. Maar dat was meer omdat ik een hele post typte met tips over even bellen naar een opvang. Waar ik zelfs nog zei dat ik van de rest ook weinig over egels weet. En de ts met de reactie kwam dat ik uit mijn zolderkamer moest komen en niet kan lezen. Ja daar reageerde ik vel op.

Maar tot nu toe heeft iedereen die post het het beste voor met de egel. En dan vind ik een post beginnen met "Al die zelfbenoemde experts hier :') " een beetje raar. That it eigenlijk :D

Anyway benieuwd naar wat Ts uiteindelijk gedaan heeft en waar de egel nu is
pi_214837111
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:33 schreef YoopY het volgende:
Midden in de grote stad met amper groen in de buurt. Lijkt ongeveer 4 tot 6 weken oud te zijn.

We hebben hem (mannetje) maar meegenomen en thuis een beschermd plekje gegeven. Wat kattenvoer en dito melk (lactosevrij).

We geven hem de komende dagen een gevarieerd dieet met o.a. ei en verse, kort gekookte, groente.

Wie heeft nog meer tips om dit kwetsbare diertje te verzorgen, of heeft dit eerder gedaan?

Voor iemand roept "egel bescherming" of iets in die trant; helaas is dat hier niet ingericht. (DLD)

Ps. Oogjes zijn helder, beestje is op gezette tijden actief en eet en drinkt goed. Gewicht nu rond 150 gram.
Hoe is het afgelopen?
pi_214837306
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:48 schreef YoopY het volgende:

[..]
quote:
Na ongeveer twee weken gaan de oogjes open. De egeltjes lijken dan ook al veel meer op hun ouders, want de kleine bleke stekeltjes van het begin zijn uitgegroeid tot grote, sterke stekels. Nog eens vier weken later zijn de jonge egels zelfstandig. Ze drinken dan geen melk meer bij hun moeder, maar zoeken zelf hun eten bij elkaar.
https://www.egelbeschermi(...)0egels%20zelfstandig.
pi_214837417
Voor iedereen die nog nieuwsgierig is:

Peeks (zo hebben we hem maar genoemd) doet het boven verwachting goed. Kijkt nu echt helder en is op gezette tijden actief. Krijgt een heel palet aan verschillende dingen te eten, vooral banaan lust hij graag. Verder zijn alle vlooien weg, althans bij het dagelijkse bad blijft alles schoon. Poept en plast goed. Bij oppakken is hij verder niet angstig en de enige keren dat ie zich oprolt is als hij gaat slapen. Uiteraard heeft hij een donker en schoon plekje gekregen.

We hebben een stichting gevonden die hem van ons overneemt in enkele dagen. (na het weekend)

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ben ervan overtuigd het goede te hebben gedaan, ondanks enige andere meningen.
pi_214837789
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 21:11 schreef YoopY het volgende:

Ik ben ervan overtuigd het goede te hebben gedaan, ondanks enige andere meningen.
Blijf vooral zo denken. :7
pi_215723002
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 21:11 schreef YoopY het volgende:
Voor iedereen die nog nieuwsgierig is:

Peeks (zo hebben we hem maar genoemd) doet het boven verwachting goed. Kijkt nu echt helder en is op gezette tijden actief. Krijgt een heel palet aan verschillende dingen te eten, vooral banaan lust hij graag. Verder zijn alle vlooien weg, althans bij het dagelijkse bad blijft alles schoon. Poept en plast goed. Bij oppakken is hij verder niet angstig en de enige keren dat ie zich oprolt is als hij gaat slapen. Uiteraard heeft hij een donker en schoon plekje gekregen.

We hebben een stichting gevonden die hem van ons overneemt in enkele dagen. (na het weekend)

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ben ervan overtuigd het goede te hebben gedaan, ondanks enige andere meningen.
Hoe is het nu met de egel?
pindazakje
  dinsdag 3 december 2024 @ 03:32:29 #42
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_215752970
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 16:33 schreef YoopY het volgende:

Okay, ik ga niet alles na zoeken wat jij of anderen al hebben gezegd.
Daar ben ik uren mee bezig.

Dus ik doe het gewoon out of the blue. Ook egels houden van wormen. Dat is een traktatie, en die kun je zelf "oogsten" ... of je gaat naar een dieren winkel dat ook aas heeft voor vissers (soms wormen dus)... Egels zullen je dankbaar zijn. De wormen daarentegen niet echt. ;)

Maar een goed hoekje van jouw tuin met veel bladeren... dat is echt een pré.
En zeker als je dat plekje overdekt, zodat het redelijk droog blijft... dan kan een egel de winter overleven.

Zelf heb ik jaren lang egels opgevangen in mijn tuin. Tja het was zo ongeveer de enige tuin, dat dicht begroeid was van onze straat en directe omstreken. Dus ja ik heb meerdere egeltjes kunnen helpen de winter te overleven.
Niet dat ik nou zo'n expert was...maar bijna iedereen in mijn 'block' en daar dichtbij... hadden grotendeels versteende tuinen... dan wel iets met gras of trampolines.

Kortom in mijn voor- en achtertuin, waren de kansen voor egels altijd het beste in mijn omgeving. En ja, een stuk of 8 a 9 egeltjes heb in de laatste maanden van het jaar wel opgevangen. En ja, een kleine houten schuilplaats, zonder vocht, tocht etc. Dat ging gewoon goed. Niet dat ze afscheid namen... Maar in elk geval heb ik gelukkig nooit een doodgevroren egel gevonden. :Y
pi_215952118
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 03:32 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Okay, ik ga niet alles na zoeken wat jij of anderen al hebben gezegd.
Daar ben ik uren mee bezig.

Dus ik doe het gewoon out of the blue. Ook egels houden van wormen. Dat is een traktatie, en die kun je zelf "oogsten" ... of je gaat naar een dieren winkel dat ook aas heeft voor vissers (soms wormen dus)... Egels zullen je dankbaar zijn. De wormen daarentegen niet echt. ;)

Maar een goed hoekje van jouw tuin met veel bladeren... dat is echt een pré.
En zeker als je dat plekje overdekt, zodat het redelijk droog blijft... dan kan een egel de winter overleven.

Zelf heb ik jaren lang egels opgevangen in mijn tuin. Tja het was zo ongeveer de enige tuin, dat dicht begroeid was van onze straat en directe omstreken. Dus ja ik heb meerdere egeltjes kunnen helpen de winter te overleven.
Niet dat ik nou zo'n expert was...maar bijna iedereen in mijn 'block' en daar dichtbij... hadden grotendeels versteende tuinen... dan wel iets met gras of trampolines.

Kortom in mijn voor- en achtertuin, waren de kansen voor egels altijd het beste in mijn omgeving. En ja, een stuk of 8 a 9 egeltjes heb in de laatste maanden van het jaar wel opgevangen. En ja, een kleine houten schuilplaats, zonder vocht, tocht etc. Dat ging gewoon goed. Niet dat ze afscheid namen... Maar in elk geval heb ik gelukkig nooit een doodgevroren egel gevonden. :Y
Ik zag er gisteren ook nog eentje door de tuin rennen. Ook een kleintje.

Afblijven, en zorg altijd voor schuilplekken. Ook voor jonge merels, die springen in mei ook vaak uit het nest voordat ze goed kunnen vliegen.
  zondag 22 december 2024 @ 02:15:31 #44
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_215952178
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 01:39 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik zag er gisteren ook nog eentje door de tuin rennen. Ook een kleintje.

Afblijven, en zorg altijd voor schuilplekken. Ook voor jonge merels, die springen in mei ook vaak uit het nest voordat ze goed kunnen vliegen.
In mijn straat/ wijk is bijna alles versteent. Vogels broeden hier zelden, want de woningbouwstichting maakt echt werk van hun beleid, dat verbied bomen, struiken etc. niet hoger mogen zijn dan de schuttingen tussen de buren woningen.
Nu, wilde ik aanvankelijk hier aan voldoen. Maar op het moment dat ik dit huis zou gaan huren, waren er al meerder bomen hoger dan ' gewenst' zoals een hulst die toen al 8 meter groot was.

Maar de eerste egel die als jongen van een jaar of 11 redde is die winter goed doorgekomen, doordat ik in de bieb, het een en ander had gelezen in natuurboeken... iets waar ik altijd al in geïnteresseerd was.

En ja dat gaat nu decennia later nog steeds zo.... en het internet maakt het nog makkelijker.

Maar ik ben het met jou eens, niet te vroeg ingrijpen. Maar als het zwaar gaat vriezen, dan ben je vaak al te laat.
pi_215952236
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 02:15 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
In mijn straat/ wijk is bijna alles versteent. Vogels broeden hier zelden, want de woningbouwstichting maakt echt werk van hun beleid, dat verbied bomen, struiken etc. niet hoger mogen zijn dan de schuttingen tussen de buren woningen.
Nu, wilde ik aanvankelijk hier aan voldoen. Maar op het moment dat ik dit huis zou gaan huren, waren er al meerder bomen hoger dan ' gewenst' zoals een hulst die toen al 8 meter groot was.

Maar de eerste egel die als jongen van een jaar of 11 redde is die winter goed doorgekomen, doordat ik in de bieb, het een en ander had gelezen in natuurboeken... iets waar ik altijd al in geïnteresseerd was.

En ja dat gaat nu decennia later nog steeds zo.... en het internet maakt het nog makkelijker.

Maar ik ben het met jou eens, niet te vroeg ingrijpen. Maar als het zwaar gaat vriezen, dan ben je vaak al te laat.
Ja, Lekker laten lopen. En indirect zorgen voor genoeg voeding, schuilplaats en water.
Niet oppakken, dat is ook stress voor beestje.

Tegel of twee wippen, ook gemeentegrond. Kistje erop, stro erin. En klaar. In sommige randstedelijke wijken bordje erop, pas op egel!

Ik had tig wortels in de schoenen met Sinterklaas en dacht ze leuk in de moestuin hier te zetten. Meteen tig naaktslakken erop. Lijkt me natuurlijker dan kattenvoer. Egel in de tuin, Winterspenen in de grond.
  maandag 23 december 2024 @ 01:26:56 #46
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_215965444
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2024 03:17 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja, Lekker laten lopen. En indirect zorgen voor genoeg voeding, schuilplaats en water.
Niet oppakken, dat is ook stress voor beestje.

Tegel of twee wippen, ook gemeentegrond. Kistje erop, stro erin. En klaar. In sommige randstedelijke wijken bordje erop, pas op egel!

Ik had tig wortels in de schoenen met Sinterklaas en dacht ze leuk in de moestuin hier te zetten. Meteen tig naaktslakken erop. Lijkt me natuurlijker dan kattenvoer. Egel in de tuin, Winterspenen in de grond.
Hoewel ik een jaren '70 nieuwbouw wijk', woon zijn de tuinen doorgaans groot genoeg. Het hangt er alleen maar vanaf wat men ermee doet. Ja de voorkant van de woningen wordt betegeld...de achterkant krijgt een terras... en natuurlijk een grasveld... en we mogen blij zijn als er nog een paar struiken staan, aan weerszijden van het grasveld.
Maar stel je er niet teveel van voor. Bijna alles moet strak zijn en zo weinig mogelijk aan bladeren mogen blijven liggen. Alles moet netjes zijn.

Bij mij niet, het moet er goed uitzien... maar helemaal netjes is geen prioriteit. Daarom zet ik de meeste egels die op zoek zijn naar een onderkomen in mijn straat... in mijn tuin, waar ze dit wel kunnen vinden, inclusief bladeren etc, etc.

En ja daarvoor moet ik wel eens egels oppakken, als ze naar een kunstmatig aangelegde watergang gaan, waar ze kunnen verdrinken, omdat er geen mogelijkheid om weer aan de vaste wal te komen. Want egels zijn zelden klimdieren. Egels kunnen weliswaar zwemmen... maar zijn geen goede klimmers. Zeker niet als het soms wel 30 centimeter omhoog moet klimmen.

Dus ja, soms moet je egels oppakken om ze van een zekere verdrinkingsdood te redden. Voor mij is het de egel redden voordat ik me om andere zaken concentreer. Want hey voor mijn katten heb ik sowieso kattenvoer op voorraad... dus dat kan ik de egels direct bieden, net als wat water.... en de rest komt dan de volgende dag wel goed. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')