abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214818012
quote:
Zet een belasting op overwaarde van verkochte huizen

De huizenprijzen blijven maar stijgen en politici breken hun hoofd over hoe ze dat op moeten lossen. Econoom en huizenmarktdeskundige Nic Vrieselaar heeft een onorthodox idee: overwaarde belasten. Dat drukt de huizenprijzen, legt hij uit in Dit is de dag.

"Je moet de huizenmarkt zien als een ladder. Op de ladder staan huizenbezitters, daaronder staan huurders en starters", vertelt Vrieselaar. Overwaarde zorgt ervoor dat de onderste sport hoger is, waardoor starters de stap niet kunnen maken. "Overwaarde zorgt voor een grote kloof tussen starters en huizenbezitters. Huizenbezitters hebben bijvoorbeeld een ton overwaarde – die ze gewoon is komen aanwaaien – waardoor ze een veel hoger bod kunnen doen."

Met een belasting beperk je dat, waardoor huizen goedkoper worden. Van het opgehaalde belastinggeld kun je ook nog eens huizen bouwen. Vrieselaar denkt aan 25 procent, maar dat moet de politiek bepalen. Hij geeft wel toe dat 'een complexe maatregel' is.

https://www.nporadio1.nl/(...)van-verkochte-huizen
Nic Vrieselaar is volgens mij econoom bij de Rabobank.

Juist ja. Wat een onzalig plan.
En als je met verlies moet verkopen geeft de overheid je die 25% ook?
En maar graaien.
Waarom zou je überhaupt nog aflossen?

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 27-08-2024 16:17:16 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214818022
Denk dat dit op papier wel werkt maar in de praktijk totaal niet :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_214818034
"Hebberige overheid heeft nieuwe manier bedacht om geld te graaien van Jan Modaal"
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:12:04 #4
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214818037
Doen we niks mee.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:12:46 #5
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214818039
huizenmarktdeskundige :')
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:12:54 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214818040
Totaal onmogelijk. Stel ik heb een huis van 800.000 euro met een overwaarde van 400.000 euro in Den Bosch. Voor mijn werk moet ik verhuizen naar Utrecht. Dan incasseer ik bij verkoop die overwaarde en dan zou ik een ton belasting moeten betalen. Hoe kan ik dan nog verhuizen naar Utrecht voor een soortgelijke woning??
Dit gooit de woningmarkt en arbeidsmarkt volkomen op slot. Bovendien is er geen sprake van waardestijging (de woning blijft ongewijzigd), maar van prijsstijging. Deze prijsstijging komt grotendeels door inflatie.
The End Times are wild
pi_214818041
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:11 schreef Scorpie het volgende:
"Hebberige overheid heeft nieuwe manier bedacht om geld te graaien van Jan Modaal"
Niet de overheid. Eén of andere econoom.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:14:59 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214818051
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Niet de overheid. Eén of andere econoom.
Die een podium krijgt van een of andere journalist die verder zelf weinig onderzoek heeft gedaan maar gewoon de man laat leeglopen.
pi_214818065
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Juist ja. Wat een onzalig plan.
En als je met verlies moet verkopen geeft de overheid je die 25% ook?
En maar graaien.
Waarom zou je überhaupt nog aflossen?
Ik zie niet in hoe dit huizen goedkoper gaat maken :? .
Deze markt is sterk afhankelijk van het leenvermogen.

En daar komt inderdaad nog bij dat de definitie van overwaarde nogal interpreteerbaar is en we al zoiets hebben en dat heet overdrachtsbelasting.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214818090
Ook fijn als je uit elkaar gaat en moet gaan zoeken naar iets nieuws. Echt een fantastisch idee dit.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_214818104
En als je geen hypotheek hebt, dan heb je toch geen overwaarde?
pindazakje
pi_214818111
Dan moet je dus eerst een maximale hypotheek op je huidige huis nemen voor je hem verkoopt en de hypotheek weer overschrijft naar het nieuwe onderpand. Goede business voor notarissen. ^O^
gr gr
pi_214818115
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:23 schreef Hyaenidae het volgende:
En als je geen hypotheek hebt, dan heb je toch geen overwaarde?
Natuurlijk wel, je hebt toch een aankoopprijs?
pi_214818124
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik zie niet in hoe dit huizen goedkoper gaat maken :? .
Deze markt is sterk afhankelijk van het leenvermogen.

En daar komt inderdaad nog bij dat de definitie van overwaarde nogal interpreteerbaar is en we al zoiets hebben en dat heet overdrachtsbelasting.
Hij redeneert dat als je de overwaarde maar flink gaat belasten, je leenvermogen lager wordt. Wat natuurlijk klopt.

Hij beseft echter niet dat er dan minder doorstroming is (zie argument @LXIV hierboven). En dat starters en doorstromers niet op hetzelfde huis bieden. Waardoor je dus alleen de doorstromer pakt.

Totaal van de pot gerukt dit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214818134
Tuurlijk, de "normale" man weer extra belasten. In de markt van tegenwoordig heb je elke overwaarde nodig.

Wanneer worden de particulieren/bedrijven die tientallen/honderden huizen in bezit hebben eens extra belast?

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_214818138
quote:
86s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef Quyxz_ het volgende:
Dan moet je dus eerst een maximale hypotheek op je huidige huis nemen voor je hem verkoopt en de hypotheek weer overschrijft naar het nieuwe onderpand. Goede business voor notarissen. ^O^
Maximale hypotheek nemen ja en niet meer aflossen. |:(

Heel slim plan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:29:09 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214818159
Blijf met je grijperige tengels van mijn geld af.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:31:45 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214818178
Het grootste probleem vind ik dat in het kader van 'gelijkheid'', dat een soort dogma en een argument op zichzelf is geworden, er allemaal van dit soort plannetjes worden bedacht zonder dat er goed over nagedacht wordt.

Op de eerste plaats kun je bediscussiëren of er wel werkelijk sprake is van een waardestijging. Of is het gewoon inflatie? Het is hetzelfde huis dat meestijgt met de markt. De bewoner heeft er niks aan dat zijn huis op papier meer waard wordt. En ook niet bij verkoop, want andere huizen stijgen net zo hard. Wat je eigenlijk ziet is gewoon inflatie: de euro wordt steeds minder waard. Hierdoor stijgen de prijzen van zowat alles. Maar om dat nu te belasten?

Verder is er tot aan de verkoop geen enkele cashflow, dus hoe moet die belasting betaald worden, en na verkoop moet er dus een ander huis aangekocht worden dat ongeveer net zoveel gestegen is.

Dan kan iemand nog overlijden. Maar dan wordt die overwaarde gewoon belast door de erfbelasting, dus dat is al ondervangen.
The End Times are wild
pi_214818180
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:29 schreef thedeedster het volgende:
Blijf met je grijperige tengels van mijn geld af.
Echt he.
Lijkt wel of er een groepje mensen is wat alleen maar aan het kijken is welke plukjes geld wat er naar de burger gaat, nog meer belast kunnen worden.
Overwaarde? Heb je niet voor hoeven werken, dus pakken.
Erfenis? Heb je niet voor hoeven werken, dus pakken.

Het zijn alleen maar plannen tot nu toe, maar wel lekker makkelijk graaien in andermans geld.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214818191
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Echt he.
Lijkt wel of er een groepje mensen is wat alleen maar aan het kijken is welke plukjes geld wat er naar de burger gaat, nog meer belast kunnen worden.
Overwaarde? Heb je niet voor hoeven werken, dus pakken.
Erfenis? Heb je niet voor hoeven werken, dus pakken.

Het zijn alleen maar plannen tot nu toe, maar wel lekker makkelijk graaien in andermans geld.
En de grote bedrijven en miljardairs blijven buiten schot. Lekker lobbyen.
pi_214818194
Laat dit dan gelden voor elke 2e en meer woningen die men bezit, en laat de eigen-woon-woning bezitter met rust.

Dan geeft Jan Modaal rust en daarmee belast je wel de meer-woning bezitters e/o huisjesmelkers.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_214818199
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet altijd? Kan bijvoorbeeld verkregen zijn uit een erfenis.
pindazakje
pi_214818213
Aparte vermogensbelasting van 25% op de overwaarde van een woning bij verkoop. :+
Heel normaal.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214818215
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:35 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Niet altijd? Kan bijvoorbeeld verkregen zijn uit een erfenis.
Dan heb je al erfbelasting betaald.

En bij verkoop kan er dan gekeken worden naar de verkoopprijs minus de waarde op het moment dat je de woning hebt verkregen.

Niet dat dat van mij zo moet zijn maar zo zou de overheid het kunnen oplossen.
pi_214818226
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sws wel ingewikkeld wat overwaarde precies is.
Je investeert tenslotte ook vaak in je woning.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop