Het was dan ook vaak veel droog en veel neerslag in één keer. Qua zonneschijn hebben we in juni en juli een klein plusje gehaald en augustus een goede plus. Dusja, de zon heeft toch echt z'n uren gemaakt. Alleen niet volledig evenredig verdeeld. Maar dat is niet zo bijzonder in Nederland, dus heel gewoontjes inderdaad. Dat jij dat liever anders ziet (ik zie ook liever meer zon..), maakt het niet ongewoon.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gewoontjes volgens die hele specifieke statistieken. Dingen die veel relevanter zijn voor de beleving zijn het aantal neerslagdagen, gemiddeld wolkendek, gemiddelde maximumtemperatuur en wind.
Leuk dat die nachten zo warm zijn, maar dat maakt geen zomer. Sterker nog, dat is vervelend. Leuk dat de neerslagsom normaal was, maar dat kan het ook zijn als er een aantal mooie dagen met terreur worden afgesloten in plaats van een grijze week met lichte neerslag.
Vanaf 16 juli werd het inderdaad stabiel. Daarvoor zaten wel echt behoorlijk frisse dagen voor de zomer ja. Maar er zaten ook wel echt zomerse dagen/periode in de eerste helft van de zomer. Laatste week van juni en rond 8 juli volgens mij. Was zeker wel wat karig, masr dat is inherent aan ons klimaat.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel begon de zomer pas 16 juli ongeveer. Je kan wel met allemaal mooie praatjes aan komen zetten en statistieken en weet ik het wat allemaal opnoemen, maar voor 16 juli was het niet echt zomer. Vaak te grijs, vaak nat en vaak onder de 20. vanaf 16 juli kwam het niet meer onder de 20, was het over het algemeen vrij stabiel met af en toe een terreur bui en scheen de zon vaak/veel, dus dat was zomer te noemen.
Conclusie is natuurlijk wel dat het voor Nederlandse begrippen gewoontjes was. Ups en downs waarbij het na 16 juli goed vertoeven was en zomer te noemen was en daarvoor niet. Als het door was gegaan zoals voor 16 juli, dan was het echt een flut, prut en knake zomer geworden
Nee, ongewoon niet, maar voor half juli vond ik het wel karig/tegenvallend. Dat gevoel wordt dan versterkt omdat we de maanden daarvoor ook al niet bepaald verwend warenquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 10:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vanaf 16 juli werd het inderdaad stabiel. Daarvoor zaten wel echt behoorlijk frisse dagen voor de zomer ja. Maar er zaten ook wel echt zomerse dagen/periode in de eerste helft van de zomer. Laatste week van juni en rond 8 juli volgens mij. Was zeker wel wat karig, masr dat is inherent aan ons klimaat.
Liever meer stabiliteit en zon? Ja. Ongewoon, nee.
Dat is het ook vooral. Het voorjaar was dusdanig dat het verlangen naar droog en zon enorm was. Dat de zomer dan ook wisselvallig begint ipv heel zomers is voor veel mensen erg balen.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nee, ongewoon niet, maar voor half juli vond ik het wel karig/tegenvallend. Dat gevoel wordt dan versterkt omdat we de maanden daarvoor ook al niet bepaald verwend waren. Het is inherent aan ons enigszins wisselvallige milde zeeklimaat. Het is al wel beter dan het pak 'm beet 10 jaar geleden en daarvoor was. Voor die tijd hadden we veel vaker zomers waarbij de 20 graden best vaak niet werd gehaald. Natuurlijk mede mogelijk gemaakt door klimaat verandering dat dat nu wel vaker voorkomt. In de zomer moet de temperatuur eigenlijk dagelijks wel de 20 aantikken.
Maar goed, ik verwacht echt niet dat het elke zomer 3 maanden stabiel, droog en warm weer gaat worden. Dat gaat hier niet gebeuren. 2018 was wel een uitzondering. Het gaat hier met pieken en dalen. Maar zoals het na half juli was, zou zou het wel 3 maanden mogen en kunnen blijven.
Evengoed moeten mensen ook niet verwachten dat wij hier nog lange strenge winters gaan krijgen. Vroeger was dat al uitzondering. Zoveel elfstedentochten zijn er immers niet verreden. Ik zeg niet voor niets altijd herfst halfjaar. Als het hier qua weer winter wordt, dan duurt dat max 1-2 weken en op 3 maanden kalender winter is het hier echt max 3 weken echt koud. En zelfs dat komt al niet vaak meer voor. Betreft mijn werk vind ik dat ook niet zo heel erg
. het liefst gewoon kou en sneeuw rond kerst, maar verder mag het wegblijven
Depressieve grijze treurnis ontkomen we hier ook niet aan. Zodra de wintertijd ingaat gaan de uren dat daglicht mogelijk is rap achteruit en daarmee ook de zonkracht, dus dat gaat daarmee gepaard.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat is het ook vooral. Het voorjaar was dusdanig dat het verlangen naar droog en zon enorm was. Dat de zomer dan ook wisselvallig begint ipv heel zomers is voor veel mensen erg balen.
Winters gaan we hier ook niet echt meer krijgen. Mocht het toch gebeuren is dat een uitzonderlijk geval. Je mag hopen op wat dagen sneeuwpret, maar verwachten is eigenlijk al onrealistisch. Zelfde geldt ook voor een 3 maanden lange zomer van zon met 20-35 graden. De temperatuur zal vooral wel 20+ liggen, maar het zeeklimaat zorgt voor afwisseling van zon en wolken/neerslag. Dat zie je dan inderdaad terug in de herfst met veel grijze dagen ja.
De zomer was niet ongewoon, wel jammer van de matige start na zo'n voorjaar. Al zat ik de eerste twee weken deels in het Sauerland, daar hadden we op 1 dag na gelukkig 20-24 graden met zon
Dat hadden de lange termijn kaarten wel goed gezien. Die hadden augustus als veruit de warmste maand.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 08:22 schreef INViCTuS het volgende:
Vooral augustus maakt en redt de zomer! Typisch #debilletje ook weer met 1 dag 19.9 erbij
[ x ]
Winters waren sowieso altijd al uitzonderlijk. Daarom springen de echte winters er altijd uit. En door klimaatverandering wordt de kans op echte winter alleen maar kleiner (maar als alles goed valt, dan kan het nog steeds)quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat is het ook vooral. Het voorjaar was dusdanig dat het verlangen naar droog en zon enorm was. Dat de zomer dan ook wisselvallig begint ipv heel zomers is voor veel mensen erg balen.
Winters gaan we hier ook niet echt meer krijgen. Mocht het toch gebeuren is dat een uitzonderlijk geval. Je mag hopen op wat dagen sneeuwpret, maar verwachten is eigenlijk al onrealistisch. Zelfde geldt ook voor een 3 maanden lange zomer van zon met 20-35 graden. De temperatuur zal vooral wel 20+ liggen, maar het zeeklimaat zorgt voor afwisseling van zon en wolken/neerslag. Dat zie je dan inderdaad terug in de herfst met veel grijze dagen ja.
De zomer was niet ongewoon, wel jammer van de matige start na zo'n voorjaar. Al zat ik de eerste twee weken deels in het Sauerland, daar hadden we op 1 dag na gelukkig 20-24 graden met zon
*tikt met aanwijsstok op het jaar 2023*quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 12:26 schreef aloa het volgende:
[..]
Winters waren sowieso altijd al uitzonderlijk. Daarom springen de echte winters er altijd uit. En door klimaatverandering wordt de kans op echte winter alleen maar kleiner (maar als alles goed valt, dan kan het nog steeds)![]()
Net als bij de zomer. Deze zomer is opvallend vanwege de hoeveelheid regen etc. Opvallend omdat voorgaande zomers mensen niks te klagen hadden.
Jawel joh, 16-17 ofzo.quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:50 schreef THEFXR het volgende:
best wel heet, vannacht niet lager dan 20
Het is hier nu al onder de 20 hier en de nacht moet nog beginnenquote:Op zaterdag 31 augustus 2024 18:50 schreef THEFXR het volgende:
best wel heet, vannacht niet lager dan 20
hier nog 20quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 19:47 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is hier nu al onder de 20 hier en de nacht moet nog beginnen
Nee komen er nog een paar aan.quote:Op zondag 1 september 2024 09:17 schreef Bocaj het volgende:
Weer 2 warme dagjes... Zullen we er dan vanaf zijn?
Kan iemand even in de glazen bol kijken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |