abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 augustus 2024 @ 10:14:59 #1
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214808811
Welkom in het babytopic!

De baby wiki-lijst vind je hier: klik
Het is natuurlijk niet verplicht gegevens in dit lijstje toe te voegen/aan te passen.

Een lijst met de verjaardagen van veel OUD-users en hun kindjes vind je op de Fok!wiki:

Ons motto:
Have babies they said, it will be fun they said *O*

Verboden woorden: egopost, faalmoeder. Het is niet egoistisch om even je gevoel te spuien zonder op anderen te reageren, en wat je ook doet: je bent altijd de beste ouder voor jouw baby.

• Automatic_, Pixel, 20 december
• alpeko, Stef, 19 januari
• archito, B., 7 juni
• TheGirlNextDoor, Lilo, 18 juli
• Piles, R., 25 juli
• Debsterr, Knorrie, 25 augustus
pi_214810847
Gefeliciteerd debsterr, fijn dat het geen waterpokken waren trouwens!

Vandaag mijn laatste baby voor het eerst naar de opvang gebracht, pfff, mijn moederhart. ;(
Nog even en dan kan ik haar weer ophalen, lekker knuffelen.
Volgende week dan toch echt weer aan het werk. Daar zie ik niet zo tegenop, maar wel tegen het gemis van de kleine.
Drukke week, dus voor ik het weet is het al zover.
  Official ESF Kreviewer maandag 26 augustus 2024 @ 16:36:48 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_214811025
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 09:38 schreef Debsterr het volgende:
maar vooral de enorme liefde die je voelt
Ja, ze zeggen altijd 'je weet pas hoe dat is als je een kind hebt' en dat is ook wel zo. Het is een apart soort houden van die alles overstijgend is.
  maandag 26 augustus 2024 @ 17:52:12 #4
346653 Ceviche
pi_214811470
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 15:49 schreef Nolita het volgende:
Gefeliciteerd debsterr, fijn dat het geen waterpokken waren trouwens!

Vandaag mijn laatste baby voor het eerst naar de opvang gebracht, pfff, mijn moederhart. ;(
Nog even en dan kan ik haar weer ophalen, lekker knuffelen.
Volgende week dan toch echt weer aan het werk. Daar zie ik niet zo tegenop, maar wel tegen het gemis van de kleine.
Drukke week, dus voor ik het weet is het al zover.
Oh ja, naar is dat dan hè. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat het alleen maar voordelen heeft als beide ouders (parttime) werken.
Hier heb ik dan wel het geluk dat ik nog een berg vakantiedagen heb, en januari-april nog maar 1 dag in de week hoef te werken vanwege ouderschapsverlof dus dat is te overzien.
pi_214811502
quote:
3s.gif Op maandag 26 augustus 2024 16:36 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ja, ze zeggen altijd 'je weet pas hoe dat is als je een kind hebt' en dat is ook wel zo. Het is een apart soort houden van die alles overstijgend is.
Inderdaad, ik heb nooit zo'n sterke kinderwens gehad (en zeker voordat ik m'n huidige partner ontmoette zou mijn antwoord geweest zijn "liever niet"), maar nu ik er inmiddels eentje heb is het echt fantastisch.

Ook heel lastig uit te leggen aan bijvoorbeeld mijn beste vriend die absoluut geen kinderen wil en waarmee ik elke zaterdag tot minstens 4:00 in de kroeg zat en we steeds tegen elkaar zeiden "toch lekker dit he, lekker in de kroeg zitten en niet over partners en kinderen na te hoeven denken" :P
pi_214812198
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 17:52 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Oh ja, naar is dat dan hè. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat het alleen maar voordelen heeft als beide ouders (parttime) werken.
Hier heb ik dan wel het geluk dat ik nog een berg vakantiedagen heb, en januari-april nog maar 1 dag in de week hoef te werken vanwege ouderschapsverlof dus dat is te overzien.
Dat is zeker luxe zeg.
Ik ben al heel dankbaar voor de 5 maanden die ik nu met haar thuis heb kunnen zijn.
1 dag in de week werken is nogal zinloos met mijn baan. Ik ga wel maar 3 dagen werken (1 ochtend minder), daar ben ik ook al blij mee.

Het is gelukkig heel goed gegaan. Net als thuis gewoon geslapen, gedronken en gelachen. Zo fijn.
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:10:04 #7
346653 Ceviche
pi_214812547
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 19:26 schreef Nolita het volgende:

[..]
Dat is zeker luxe zeg.
Ik ben al heel dankbaar voor de 5 maanden die ik nu met haar thuis heb kunnen zijn.
1 dag in de week werken is nogal zinloos met mijn baan. Ik ga wel maar 3 dagen werken (1 ochtend minder), daar ben ik ook al blij mee.

Het is gelukkig heel goed gegaan. Net als thuis gewoon geslapen, gedronken en gelachen. Zo fijn.
Fijn dat het goed ging, eerste keer is altijd het spannendste.

We konden maar 1 dag opvang krijgen dus het is noodgedwongen thuis zitten. Ik kijk er naar uit :D maar ik had liever die tweede dag ook opvang, beter qua financiën en ook voor de baby en gastouder om aan elkaar te wennen. Een dag in de week is dan toch ook wel weinig.
pi_214814442
quote:
3s.gif Op maandag 26 augustus 2024 16:36 schreef Kreator het volgende:

[..]
Toch gaat dit voor best veel mensen niet op. Van extreme situaties (die buitengewoon tragisch zijn) tot minderen (nog steeds treurig. Bijvoorbeeld een moeder die heel veel stress heeft ervaren tijdens haar zwangerschap, en daardoor hechtingsproblemen met haar kind).
pi_214822591
quote:
17s.gif Op maandag 26 augustus 2024 09:38 schreef Debsterr het volgende:
Nou, over mijlpalen gesproken :'( mijn baby is een dreumes! Wat een jaar is het geweest zeg, met hoge pieken en diepe dalen, maar vooral de enorme liefde die je voelt O+ en trots op zo'n klein mini mens. Dank voor de gezelligheid en het luisterend oor hier en tot snel in het volgende topic :W
Gefeliciteerd nog! O+
pi_214824009
Vandaag mijn 1e officiële papadag.

Ik roep het al gekscherend 2 jaar lang op mijn vrije parttime dag (werk 32 uur), maar vandaag is het er dan eindelijk van gekomen.

Ze is nog in leven dus het lijkt goed te gaan :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 augustus 2024 @ 14:13:48 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_214824731
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 07:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Toch gaat dit voor best veel mensen niet op. Van extreme situaties (die buitengewoon tragisch zijn) tot minderen (nog steeds treurig. Bijvoorbeeld een moeder die heel veel stress heeft ervaren tijdens haar zwangerschap, en daardoor hechtingsproblemen met haar kind).
Ok, glas-half-leeg.
pi_214833203
Vandaag prikjes & rota virus bij het confrontatiebureau. Ze vond die druppeltjes echt he-le-maal niks. Helemaal overstuur dus was even een kleine strijd. Wel gek want de eerste keer ging het wel goed.

Verder ligt ze iets boven het gemiddelde qua lengte & gewicht en daarmee goed op schema. Wel fijn, want we zijn niet heel "obsessief" bezig met wat ze binnenkrijgt of hoe vaak ze eet. We geven gewoon wanneer ze erom vraagt en dat werkt ook prima tot op heden
Dag knapste man van FOK!
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 augustus 2024 @ 14:02:13 #13
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_214833285
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 13:49 schreef Kiid het volgende:
We geven gewoon wanneer ze erom vraagt en dat werkt ook prima tot op heden
Rust, Reinheid en Regelmaat heb ik altijd geleerd. Dus dat het beter is om de basiszaken zoals slapen en eten juist wel in een vast patroon te doen, omdat die kleintjes elke dag al zoveel onzekere dingen meemaken en nieuwe dingen leren. Bij ons thuis is het regelmaat waar de planningsafdeling nog jaloers op zou zijn.
Zo zie je maar weer dat iedereen z'n eigen ding doet.
  donderdag 29 augustus 2024 @ 15:55:07 #14
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214833922
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 14:02 schreef Kreator het volgende:

[..]
Rust, Reinheid en Regelmaat heb ik altijd geleerd. Dus dat het beter is om de basiszaken zoals slapen en eten juist wel in een vast patroon te doen, omdat die kleintjes elke dag al zoveel onzekere dingen meemaken en nieuwe dingen leren. Bij ons thuis is het regelmaat waar de planningsafdeling nog jaloers op zou zijn.
Maar een vast patroon is iets anders dan strak op de klok. Dat kan ook een vaste volgorde zijn van bijv. wakker worden, voeden, schone luier, spelen en slapen. En repeat, ongeacht de tijden, lettend op de signalen van je kind. Dus regelmaat is niet per se hetzelfde als voeden op de klok.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214837763
quote:

[..]
Als je dat altijd geleerd is dan is het voor jou normaal en prettig om zo te leven. Ik moet er niet aan denken dat nagenoeg iedere dag "vast ligt" en men meteen van hun apropos is als er vanaf wordt geweken.

Baby's hebben juist hun slaap nodig om alle prikkels en nieuwe ontwikkelingen te verwerken. Dus ik maak haar liever niet onnodig wakker omdat 1 of andere tante van mening is dat ze om de drie uur per se moet eten (bijvoorbeeld).

Ze kan het prima zelf aangeven wanneer ze honger heeft, wanneer ze wil spelen en wanneer ze moe is. Daar ga ik liever op af aangezien ieder mens en dus ook baby verschillend is.
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 29 augustus 2024 @ 23:25:12 #16
346653 Ceviche
pi_214838461
Mijn oudste had hier een heel voorspelbaar ritme, dat veranderde natuurlijk wel steeds een beetje naarmate hij ouder werd maar wel in periodes steeds even lang wakker, en even lang slapen. De eerste periode sliep hij bijvoorbeeld 3 uur, werd dan huilend wakker omdat hij honger had, viel dan aan de borst in slaap en sliep dan weer 3 uur. Heel handig, die voorspelbaarheid.
Onze jongste is nu 8 weken en die heeft ook wel een soort schema maar wel heel anders. Die slaapt in de ochtend heel veel, laat dan zo 5 uur tussen de voedingen en in de middag/avond komt ze dan veel vaker en is dan ook langer wakker.
Die wordt ook niet makkelijk wakker en drinkt dan ook amper, dus dan heeft een strak schema ook geen zin.

We zijn druk bezig met oefenen met de fles omdat ik binnenkort weer aan het werk moet. Ze heeft wel een sterke voorkeur voor de borst en Nutrilon was ze ook niet heel blij mee, maar net genoeg dat het bij de gastouder wel goed moet komen. Mijn oudste vond alles best, die was niet zo moeilijk :D
En de baby 'kletst' ook veel, heel leuk is dat O+
pi_214838512
quote:

[..]
Zou hier niet werken, tenminste, Rust en Reinheid is er wel, maar Regelmaat alleen in grote lijnen, voeden bepaalt de dame toch wel zelf. Dan weer 3 uur ertussen, 's nachts nu tot 6 uur ertussen, en vaak ook nog een periode ergens 's middags of 's avonds van clusterfeeding. Wij passen ons daaraan aan, en dat gaat hier goed, dus inderdaad iedereen zijn eigen ding :)
pi_214843567
Ik zou het zelf wel erg goed gaan op vaste tijden. :D Maar de kleine is het daar niet mee eens. Maar ze lijkt het zelf wel netjes te doen. Gisteren vroeg ze bijvoorbeeld al best vroeg om haar flesjes, en ze was ook vroeg wakker. Dus dat kwam erop neer dat ze om 5 uur al haar 4e en dus laatste fles kreeg. Ik was een beetje bang dat ze nog een extra fles nodig zou hebben, maar nee, ze sliep gewoon een paar uurtjes later en heeft de nacht ook gewoon doorgeslapen.

Ik heb wel redelijk vaste rituelen. Al proberen we de hangmat nu langzaam uit het slaapritueel te werken. Dat is overigens meer voor mezelf dan voor haar lastig. Ik weet gewoon niet zo goed hoe mensen baby's in slaap krijgen. Bij mij is het of de hangmat, of door haar gewoon in m'n armen te houden tot ze slaapt.
pi_214844120
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 17:00 schreef Myraela het volgende:
Ik zou het zelf wel erg goed gaan op vaste tijden. :D Maar de kleine is het daar niet mee eens. Maar ze lijkt het zelf wel netjes te doen. Gisteren vroeg ze bijvoorbeeld al best vroeg om haar flesjes, en ze was ook vroeg wakker. Dus dat kwam erop neer dat ze om 5 uur al haar 4e en dus laatste fles kreeg. Ik was een beetje bang dat ze nog een extra fles nodig zou hebben, maar nee, ze sliep gewoon een paar uurtjes later en heeft de nacht ook gewoon doorgeslapen.

Ik heb wel redelijk vaste rituelen. Al proberen we de hangmat nu langzaam uit het slaapritueel te werken. Dat is overigens meer voor mezelf dan voor haar lastig. Ik weet gewoon niet zo goed hoe mensen baby's in slaap krijgen. Bij mij is het of de hangmat, of door haar gewoon in m'n armen te houden tot ze slaapt.
Ik heb ook geen idee. Wat werkt bij mij, werkt niet bij mij, en andersom. Bij mij valt ze makkelijk in slaap als ik haar vasthoud, maar absoluut niet als in mijn schoot op de bank ligt, bij mijn vrouw valt ze juist heel makkelijk in slaap in haar schoot op de bank. Maar een paar weken geleden was het ook weer anders. Dus wat vorige week misschien werkte, werkt nu niet meer, en wat nu werkt, werkt volgende maand mogelijk niet weer.
Ik probeer me dus niet teveel vast te pinnen in vaste rituelen. Er zijn uiteraard wel dingen de we regelmatig doen (luiers verschonen enzo), en die gebeuren ook in redelijk vaste volgorde, maar zo'n kleintje ontwikkelt zich ook heel snel, waardoor wat vandaag OK is, volgende week misschien niet meer OK is voor haar.

Gelukkig slaapt ze nog steeds goed, deze week voor het eerst 6 uur aaneengesloten een keertje, en als ze 's nachts wakker wordt, dan brabbelt ze wat, maar huilt eigenlijk nooit dan. En aangezien mijn vrouw nog volledig borstvoeding geeft, word ik geregeld 's nachts niet eens meer wakker van het voeden.
pi_214844846
Hier ook wel een redelijk vaste routine, maar dat komt vooral doordat elke dag hier wel zo ongeveer hetzelfde is dus ja, bewust of onbewust gebeurt dat dan toch. Slapen en voeden is niet precies op dezelfde tijden elke dag, maar wel om en nabij. En ik zweer echt bij die wakkertijden, dat werkt hier perfect.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:47:07 #21
346653 Ceviche
pi_214845059
Ja, die wakkertijden aanhouden werkte hier ook erg goed!
pi_214845528
Ja, hier gaat het ook top op de wakker tijden aanhouden!
Ze is in de ochtend nog heel wisselend wakker dus afhankelijk daarvan gaat de rest van de dag verder.
Daarnaast heeft ze twee schoolgaande zussen dus soms moet ik haar storen in haar slaap of ligt ze er wat later in omdat we op pad moeten om ze te brengen / op te halen. Gelukkig komt het vaak ook wel prima uit.

We kregen geen vlag en wimpel bij het cb. Ze is te weinig aangekomen/gegroeid. Ze gingen meteen mijn borstvoeding in twijfel trekken. Een kruisverhoor hoe vaak ik voed, hoeveel ik kolf.
De oudste twee deden het er altijd prima op en hadden ook rond deze periode een afvlakking. Ze had bij binnenkomst net een enorme poepluier en het was tijd voor de volgende voeding. Als ze nog niet gepoept had en wel gedronken was dat zo weer een 200 gram verschil geweest gok ik.
Moeten over 4 weken weer terug. Heb niet het idee dat ik echt iets anders kan doen en heb altijd vertrouwd op mijn lijf / baby en heb niet het gevoel dat ze iets anders / meer nodig heeft. Ze is een heel tevreden blije baby.

Maar ik had geen fijn gevoel bij de persoon van het cb. Had haar ook nog nooit gezien, ze stelde zich niet eens voor. Geen fijn bezoekje zeg maar.
pi_214846013
Te weinig (<1% of <5% percentile) of 'minder dan gemiddeld'? Ongeveer de helft zit onder het gemiddelde, en ook veel van de kinderen die in de laagste 5% zitten zijn gezond. Ze zouden nooit slechts naar 1 metric moeten kijken. Maar het is wel normaal om te vragen naar voedingsschemas lijkt, en een flinke poepbeurt en drinkbeurt hebben nog redelijk invloed op het totale gewicht bij zo'n kleintje.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:11:30 #24
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_214846212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 20:35 schreef Nolita het volgende:
Ze is in de ochtend nog heel wisselend wakker dus afhankelijk daarvan gaat de rest van de dag verder.
Daarnaast heeft ze twee schoolgaande zussen dus soms moet ik haar storen in haar slaap of ligt ze er wat later in omdat we op pad moeten om ze te brengen / op te halen. Gelukkig komt het vaak ook wel prima uit.

We kregen geen vlag en wimpel bij het cb. Ze is te weinig aangekomen/gegroeid. Ze gingen meteen mijn borstvoeding in twijfel trekken. Een kruisverhoor hoe vaak ik voed, hoeveel ik kolf.
De oudste twee deden het er altijd prima op en hadden ook rond deze periode een afvlakking. Ze had bij binnenkomst net een enorme poepluier en het was tijd voor de volgende voeding. Als ze nog niet gepoept had en wel gedronken was dat zo weer een 200 gram verschil geweest gok ik.
Moeten over 4 weken weer terug. Heb niet het idee dat ik echt iets anders kan doen en heb altijd vertrouwd op mijn lijf / baby en heb niet het gevoel dat ze iets anders / meer nodig heeft. Ze is een heel tevreden blije baby.

Maar ik had geen fijn gevoel bij de persoon van het cb. Had haar ook nog nooit gezien, ze stelde zich niet eens voor. Geen fijn bezoekje zeg maar.
Ik vond en vind het fijn de WHO curve te gebruiken ipv de CDC, de WHO gaat alleen over borstvoeding kindjes :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:23:11 #25
346653 Ceviche
pi_214846305
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 20:35 schreef Nolita het volgende:

Ik snap je, dat is nooit leuk om te horen en zorgt meteen voor zorgen en twijfels terwijl het vast wel meevalt. Je kunt altijd volgende week of de week erna tussendoor wegen bij zo'n Inloopspreekuur, al weet ik niet zeker wat daar de toegevoegde waarde van zou zijn als je zelf denkt dat het een zelfde soort dipje is als bij je andere kinderen. En als ze net een volle luier had en nog moest drinken dan snap ik je twijfel wel.

Ik ga altijd graag naar het cb hier, hele vriendelijke mensen. Maar voor de kinkhoestvaccinatie moest ik naar een andere locatie en ik vond ze daar zo ontzettend betuttelend. Ik 'moest' eerst een voorlichtingsfolder lezen over de vaccinatie waar eigenlijk alleen in stond dat je een zere arm kunt krijgen.
Ik had zelf de afspraak gemaakt en er een uur voor gereisd, ik vond het niet prettig dat ik dan van het cb zo'n papiertje moet lezen alsof ik me totaal niet heb voorbereid. Al zou ik me niet hebben ingelezen, wat maakt hun dat nou uit? Daarnaast zitten er geen risico's aan (volgens de folder) en vertelt de folder niks over de vaccinatie zelf, dus geen onmisbare informatie. In het gesprek zelf vond ik ze ook een beetje neerbuigend (sowieso was me niet duidelijk waarom ze dingen vroeg over mijn oudste bijvoorbeeld, totaal niet relevant voor die vaccinatie).
Ik heb altijd prettige ervaringen gehad bij ons cb maar ik dacht wel: als dit mijn vaste cb zou zijn zou ik alleen voor de vaccinaties komen.
Hopelijk is er de volgende keer weer een bekend gezicht, @Nolita
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')