Er was geen file te bekennenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 10:15 schreef maily het volgende:
[..]
Hoelaat gaan jullie de files trotseren?
Iedereen met de trein denk ikquote:
Jopenbier (Pools: Piwo jopejskie) is een historische biersoort die zijn oorsprong vindt in de veertiende eeuw in Danzig, het huidige Gdańsk, Polen. Het bier werd niet alleen als drank genuttigd, maar ook gebruikt als medicijn en smaakversterker. Het bier had een lange houdbaarheid en werd vaak gebruikt tijdens lange zeereizen. Het productieproces van jopenbier was uniek door het gebruik van spontane gisting, waarbij natuurlijke schimmels en bacteriën een belangrijke rol speelden.quote:
Interessant verhaalquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:35 schreef pullup het volgende:
[..]
Jopenbier (Pools: Piwo jopejskie) is een historische biersoort die zijn oorsprong vindt in de veertiende eeuw in Danzig, het huidige Gdańsk, Polen. Het bier werd niet alleen als drank genuttigd, maar ook gebruikt als medicijn en smaakversterker. Het bier had een lange houdbaarheid en werd vaak gebruikt tijdens lange zeereizen. Het productieproces van jopenbier was uniek door het gebruik van spontane gisting, waarbij natuurlijke schimmels en bacteriën een belangrijke rol speelden.
De gisting van jopenbier was uniek doordat het afhankelijk was van spontane gisting door schimmels en bacteriën die van nature aanwezig waren in de lucht en in het hout van de gistingsvaten. Deze natuurlijke gisten werden pas in 1927 geïdentificeerd door de wetenschapper Engelhardt Glimm, waaronder schimmelgisten, wijngisten en klassieke biergisten, waarvan zes geheel onbekend waren. Een specifieke gist zorgde voor het kenmerkende portaroma van het bier.[1][7][9]
De gisting vond plaats in schuren die bedekt waren met schimmel, wat resulteerde in een langzame gisting die twee tot drie weken, soms zelfs maanden, kon duren. Dit proces verliep in verschillende fasen: eerst vormde zich een dikke schimmellaag op de wort, die van kleur veranderde van wit naar blauwgroen. Daarna begon de hoofdgisting, die acht tot veertien dagen duurde, waarbij grote hoeveelheden schuim werden geproduceerd en opgevangen in vaten of bakken. Na de hoofdgisting volgde een rustigere nagisting, waarbij zich opnieuw een groenachtige schimmellaag vormde. Pas na acht tot negen weken kon het deksel van het vat worden verwijderd en werd het jopenbier overgebracht naar vaten van dertien liter.[1][3][10]
Zelfs het echte Jopenbier werkt met schimmels in de gist. Een traditie die in Haarlemmer Jopenkerk tot ware wasdom is gekomen vervolgens. Helaas overdrijven ze wat en is de schimmelsmaak wat te overheersend geworden in het nasmaak palet waardoor je met een vrij doordringende smaak in je mond de rest van de avond moet doorbrengen
Papermuntjes helpen matig
We hebben het getest met het FOK 40+ Bierpanel.. het kwam er niet best uitquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:43 schreef Lovely het volgende:
[..]
Interessant verhaal![]()
Ik zie dat AH het ook heeft ..
Niet? Dus niet de moeite waard dus?quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:43 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
We hebben het getest met het FOK 40+ Bierpanel.. het kwam er niet best uit
Poeh... daar vraag je me wat... het is al weer ff geledenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:45 schreef Lovely het volgende:
[..]
Niet? Dus niet de moeite waard dus?
Welke bieren wel dan?
Geef het een eerlijke kansquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:45 schreef Lovely het volgende:
[..]
Niet? Dus niet de moeite waard dus?
Welke bieren wel dan?
Goed adviesquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:47 schreef pullup het volgende:
[..]
Geef het een eerlijke kansIk vond het niks maar er zijn best veel verschillende soorten van en er waren ook lui die er wat minder tegen hadden
Jopenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:39 schreef marcb1974 het volgende:
Jullie ..............
Gewoon NL bier drinken ja
quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:43 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
We hebben het getest met het FOK 40+ Bierpanel.. het kwam er niet best uit
quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:32 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
@:TT De ene Jopen zijn de andere Jopen niet hè !
Proost Dees.quote:
Haarlemquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:58 schreef chufi het volgende:
[..]
Mijn God Spaanse Sangria Weizen ... waar halen ze het vandaam
Hier al de hele dag zonnig, 30 gradenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:00 schreef Deisyy het volgende:
Ondertussen gaan we eraan in het westen
Hey Flash.quote:
Zal eens kijken welke ik haal..quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 16:47 schreef pullup het volgende:
[..]
Geef het een eerlijke kansIk vond het niks maar er zijn best veel verschillende soorten van en er waren ook lui die er wat minder tegen hadden
Grote verschillen dus weer.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:00 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Hier al de hele dag zonnig, 30 graden
Geniet ervan!quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou tot zo maar weer hoor, ik ga nog even in het zonnetje de warmte zitten met mijn Erdingers![]()
Genietsje.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou tot zo maar weer hoor, ik ga nog even in het zonnetje de warmte zitten met mijn Erdingers![]()
quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja hoor.Prima plekje.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar is het hier nog een beetje gezellig verder?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |