Dit lijkt mij ook. Maar ik ben dan wel weer zo'n pipo die best wel wil weten hoe de allertijden stemmen eruit zouden zien na 25 jaar. Dus dat is dan wel weer jammer.quote:Op maandag 16 september 2024 20:08 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Wie heeft daar wel plezier in bij de NPO, vraag ik me af. Geloof ook niet dat ze t gaan doen. Nog veel meer dan in 2008 draait t evenement deels om het ophalen van stemmen en verhalen daarbij
Zwaar teleurgesteld. Dat zou wel een reden kunnen zijn om de Top 2000 een jaartje (volledig) over te slaan en te switchen naar de Snob of Tijdloze.quote:Op maandag 16 september 2024 20:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Hoe teleurgesteld zouden jullie zijn als ze weer een optelsommetje als in 2008 zouden doen en je geen lijstje mocht inleveren?
Geen erin/eruit voorpret...
Laatste optelling was 5 jaar geleden, zou het heel veel schelen?quote:Op maandag 16 september 2024 20:10 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dit lijkt mij ook. Maar ik ben dan wel weer zo'n pipo die best wel wil weten hoe de allertijden stemmen eruit zouden zien na 25 jaar. Dus dat is dan wel weer jammer.
5 jaar geleden was toch het jaar van de Keerls?quote:Op maandag 16 september 2024 20:15 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Laatste optelling was 5 jaar geleden, zou het heel veel schelen?
De Top 2000 van 2019? Wat was er met die editie aan de hand dan?quote:Op maandag 16 september 2024 20:15 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Laatste optelling was 5 jaar geleden, zou het heel veel schelen?
quote:Op maandag 16 september 2024 20:21 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
5 jaar geleden was toch het jaar van de Keerls?
quote:In 2019 kon er wederom gestemd worden van 1 tot en met 7 december. De reglementen voor het stemmen waren hetzelfde als in 2018. In de top drie waren geen verschuivingen, maar op de vierde plaats was Roller Coaster van Danny Vera de hoogste nieuwe binnenkomer in de geschiedenis van de Top 2000.[19] Ook op de negende plaats stond een nieuwe binnenkomer, namelijk De boer dat is de keerl van Normaal. Er was opgeroepen om dit nummer op de eerste plaats te krijgen ter ondersteuning van de boerenprotesten.[20] Child in Time van Deep Purple was voor het eerst sinds het begin van de Top 2000 uit de top 10 verdwenen.
Bij deze Top 2000-editie had Queen de meeste noteringen, te weten 37, en stootte daarmee The Beatles van de troon.
Dit jaar begon de uitzending een uur eerder, op 25 december om 08:00 uur.
Ja, maar debuutjaar en in vrije val, dus marginale rol lijkt me.quote:Op maandag 16 september 2024 20:21 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
5 jaar geleden was toch het jaar van de Keerls?
Niets, maar de laatste te vinden totaallijst van alle editiesquote:Op maandag 16 september 2024 20:22 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De Top 2000 van 2019? Wat was er met die editie aan de hand dan?
Dit kende ik niet. Maar puntenlijst en stemmen tellen kunnen wel verschillen toch? Of zo dat minimaal zijn denk je?quote:Op maandag 16 september 2024 20:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Niets, maar de laatste te vinden totaallijst van alle edities
https://www.hitsallertijd(...)e%20jaren%202019.pdf
De laatste jaren moeten zwaarder tellen lijkt me aangezien er meer mensen stemmen tegenwoordig.quote:Op maandag 16 september 2024 20:26 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Dit kende ik niet. Maar puntenlijst en stemmen tellen kunnen wel verschillen toch? Of zo dat minimaal zijn denk je?
Is dat zo? Ik hoor er nooit meer wat over sinds de records niet meer verbroken geworden omdat ze gestopt zijn bij 35 keuzes.quote:Op maandag 16 september 2024 20:28 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De laatste jaren moeten zwaarder tellen lijkt me aangezien er meer mensen stemmen tegenwoordig.
Goed punt. Maar had het ook over de laatste 15 jaar, tov de eerste 10.quote:Op maandag 16 september 2024 20:30 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik hoor er nooit meer wat over sinds de records niet meer verbroken geworden omdat ze gestopt zijn bij 35 keuzes.
Over stemmers ging t sowieso al nooit echt. Wel over stemmen.
Vermoed dat er het laatste decennium geen substantiële groei meer is geweest van het aantal stemmen/stemmers. Dus het aantal Nederlanders dat in 2014-2016 een lijstje inleverde zal redelijk gelijk zijn aan dat van 2024.quote:Op maandag 16 september 2024 20:30 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik hoor er nooit meer wat over sinds de records niet meer verbroken geworden omdat ze gestopt zijn bij 35 keuzes.
Over stemmers ging t sowieso al nooit echt. Wel over stemmen.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:28 schreef Gretzl het volgende:
N.a.v. de discussie welke (alternatieve) nummers serieus kans zouden maken en hoe groot het verschil nu is tussen bottom 500, KKD en de rest heb ik even de proef op de som genomen en gekeken of het mogelijk is om een redelijke schatting te maken van het aantal stemmen dat een nummer minimaal nodig heeft om in de lijst te komen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze twee op de weg naar de Top 2000 ook een zetje geven?quote:Op woensdag 17 januari 2024 16:51 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Dus we nemen hier allemaal Under The Milky Way en Winning op in onze stemlijst voor de Top 80s van Radio 2? Ik ben voor
quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:36 schreef DecoAoreste het volgende:
Na mijn eerdere opmerking over alternatieve lijstjes en kanshebbers voor de Top 2000 in de toekomst, ben ik eens gaan spitten in de 3 lijsten die ik al noemde (Verrukkelijke 500 van Orinoco, Kink 1500, Snob 2000) plus een vierde lijst, de MuMeLadder. Ik heb gekozen voor deze 4 lijsten omdat ze eenzelfde idee bevatten als de echte Top 2000 (een ranking van de 'beste' muziek ooit), ze hier door de jaren heen regelmatig zijn genoemd, en omdat ze behoorlijk 'alternatief' genoemd kunnen worden (om die reden heb ik bijvoorbeeld niet gekeken naar iets als de Radio 10 Top 4000). Hierin heb ik 36 platen aan kunnen treffen die in alle vier deze lijsten te vinden zijn. Aan die 36 heb ik nog 2 nummers toegevoegd, die geweerd worden uit de Snob 2000 als voormalige nummers 1 maar wel in de overige 3 lijsten staan; deze heb ik de ranking 0 gegeven in de Snob 2000. Deze 38 nummers lijken samen dus een beetje een 'grote gemene deler' te vormen onder luisteraars van alternatieve muziek.
Dit zijn ze:
[ afbeelding ]
Als de posities bij elkaar worden opgeteld lijken de twee voormalige nummers 1 uit de Snob het beste te scoren, met Rebellion (Lies) bovenaan. Het is opvallend dat na al die jaren met diverse stemacties het nog steeds niet gelukt is om die plaat in de Top 2000 te krijgen, zeker als je nagaat hoe breed deze gedragen wordt in de diverse geanalyseerde lijsten. Als je deze twee nummers niet zou meenemen, zou The Funeral van Band of Horses wellicht de kansrijkste alternatieve plaat zijn voor een stemactie. Ook deze staat hoog in alle lijstjes zonder ooit in aanmerking te zijn gekomen voor de Top 2000. Tot nu toe dan tenminste.
2 nummers van deze 28 stonden afgelopen editie van de Top 2000 in de Extra 500, beide nummers van artiesten die al meer noteringen hadden, namelijk Jeff Buckley en Coldplay. Het nummer Grace van Jeff Buckley stond daarnaast in het verleden al eens in de échte Top 2000, en dit geldt nog voor 2 andere platen: The Killing Moon van Echo & The Bunnymen, en The Second You Sleep van Saybia.
Van mijn 4 persoonlijke favorieten die ik noemde in de vorige post blijven er 2 over, want Myth van Beach House staat niet in de Kink 1500, noch Wait van M83. Van M83 staat die grotere hit, Midnight City, overigens wél in alle lijstjes en daardoor bij dit groepje van 38. New Born van Muse staat op plek 9 in dit overzicht, als je alle posities bij elkaar optelt, en How Not To Drown van CHVRCHES op 28 (voornamelijk in de MuMeLadder doet die het wat minder). Bij Muse blijft het wel frappant dat New Born nooit de Top 2000 heeft gehaald als je kijkt wat er allemaal wél in de lijst staat van Muse, maar afijn.
Op het lijstje staan verder veel artiesten die ik wel verwacht had, zoals Sufjan Stevens, Fleet Foxes, Hooverphonic en meerdere malen Arcade Fire en Placebo. Inderdaad namen die niet of relatief weinig in de Top 2000 staan gegeven hun populariteit (tenminste, mijn perceptie daarvan).
Dus, welke van deze 38 gaan we de lijst in stemmen komende editie?
Oh ja Escapade! Was ik bijna vergeten.quote:Op maandag 16 september 2024 19:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ja, wel lekker..Together again ook wel..maar Top 2000? Ik weet 't niet.
That's the way love goes of Escapade dan liever
Zou wat mij betreft de lol ervan wel afhalenquote:Op maandag 16 september 2024 20:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Hoe teleurgesteld zouden jullie zijn als ze weer een optelsommetje als in 2008 zouden doen en je geen lijstje mocht inleveren?
Geen erin/eruit voorpret...
Werd dit destijds omgeroepen in de uitzending?quote:Op donderdag 18 januari 2024 08:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
KC & The Sunshine band op nr. 2000 heeft 21 stemmen gekregen en Queen op nr. 1 heeft 3841 stemmen.
Ik zat eens de eerste reeksen door te lezen en kwam deze tegen (2002). Toch wel geinig.
Nee stond in de Faq op de website van R2quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:57 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Werd dit destijds omgeroepen in de uitzending?
Zoiets zouden ze ook in de stemweek zelf kunnen doen...quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:09 schreef ok01 het volgende:
[..]
Zou wat mij betreft de lol ervan wel afhalen
Das eerder dan vorig jaar. Ik vermoed zomaar dat ze weer de bubbling under gaan doen begin decsmberquote:Op zaterdag 21 september 2024 14:06 schreef ok01 het volgende:
Vanaf 27 september kunnen we stemmen op de top 90s bij R2
Can I kick it?quote:Op zaterdag 21 september 2024 15:27 schreef Tussle266 het volgende:
Die lijst krijgt niet hetzelfde verlengstuk als de Top 80’s. Dan kunnen we Tribe wel vergeten, sorry Pippen 😞
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |