Liever minder welvaart dan dat er nog een stuiver naar dat kutland gaat.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 12:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wensdenken. De Oekraïne zal uiteindelijk kleiner worden en heel veel steun nodig hebben van het Westen om er weer bovenop te komen.
De Oekraïeners die hier zijn gaan uiteraard niet terug. Dus ook dat probleem blijft.
Maar het grootste probleem blijft dat Europa geen goedkope energie meer heeft, waardoor de welvaart in Europa fors zal dalen de komende decennia. Dat is onontkoombaar, omdat welvaart goedkope energie nodig heeft.
Een echte lose-lose… (want ook Rusland heeft natuurlijk een zeer zware prijs moeten betalen).
Kortom, het dominante gedrag van Rusland heeft ervoor gezorgd dat Navo landen zich zwaarder gaan bewapenen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het maakt mij ook niet uit. Zoals ik aangaf, het maakt andere landen wat uit, omdat ze vinden dat je dan te dominant wordt op het wereldtoneel. En dan gaan ze daar op reageren door zichzelf weer zwaarder te bewapenen
Zoals ik in een eerdere post al zei: je kunt dit als een kip-ei-verhaal beschouwen, waar je eigenlijk niet uitkomt.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, het dominante gedrag van Rusland heeft ervoor gezorgd dat Navo landen zich zwaarder gaan bewapenen.
Fijn dat jij heel veel vertrouwen hebt in de slagkracht van de Navo.
Dat hebben Navo landen zelf niet,en de VS schopt al jaren tegen Europese landen aan dat ze te weinig doen voor de Navo.
Wat Trump en Obama niet is gelukt, lukt Poetin wèl.
Maar ze zitten ook aan het infuus van ons, zodra we dat infuus afknijpen gaat de boel heel snel de verkeerde kant op zoals we gezien hebben toen de steun enige tijd wegviel.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:14 schreef Repentless het volgende:
Je ziet nu dus al dat Rusland niet eens in staat is om een niet-Navo-land binnen korte tijd op de knieën te krijgen. Vallen ze Estland aan, staan ze per direct tegenover de gehele Navo. Dan is het dus niet alleen maar materiële steun zoals in Oekraïne, maar het gehele Navo-pakket met al zijn slagkracht en ultramodern materieel.
Tja, blijft onzin.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zoals ik in een eerdere post al zei: je kunt dit als een kip-ei-verhaal beschouwen, waar je eigenlijk niet uitkomt.
Tja, jij mag het onzin vinden.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, blijft onzin.
Voor de oorlog in Oekraïne was de Navo een aflopende zaak, met als dieptepunt dat Trump dreigde uit de Navo te stappen als dat niet zou veranderen.
Poetin is hen te hulp geschoten door Europa een heel goede motivatie te geven om hun legers te versterken.
Er is wat dat betreft geen kip-ei issue.
Ik gebruik nauwelijks gas…quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 16:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Allemaal wensdenken.
Gasprijzen zijn dankzij Poetin al in 2021 tot recordhoogte gestegen.
Inmiddels zijn ze op het niveau van voor 2021.
Verder heb je al het bovenstaande te danken aan Poetin.
Kun je ook iets anders dan het officiële narratief nablaten?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 16:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, hij deed zich westers voor.
Als oud KGB weet hij precies hoe hij het westen kan manipuleren.
En met succes.
[..]
Onzin, Rusland is onder andere bij de G7 gekomen en het westen heeft tientallen miljarden geïnvesteerd in Rusland om het te moderniseren.
[..]
Oh jawel, Rusland is betrokken geweest bij meer dan 20 militaire post Sovjet conflicten, en verschillende landen zijn de zeggenschap over delen kwijt geraakt dankzij Rusland.
Verder heeft Poetin er nooit een geheim van gemaakt dat hij het uiteenvallen van de Sovjet Unie ziet als de grootste catastrofe van de twintigste eeuw.
[..]
Bladiebla.
[..]
Objectief gezien is Belarus een vazalstaat van Rusland, heeft Rusland controle over gebieden in Georgië, Moldavië en Oekraïne, en met een bloedige oorlog de onafhankelijkheid van Tsjetsjenië ongedaan gemaakt.
Het is niet voor niets dat veel Oostbloklanden hun onafhankelijkheid meteen inruilden voor aansluiting bij de EU op het moment dat Rusland op zijn rug lag, en zijn aangesloten bij de Navo.
Die landen hebben geen roze bril op als het gaat om Rusland, maar uit eerste hand ervaren wat het is om onder de Russische invloedssfeer te zitten.
Kijk ook naar de Russische Federatie, waarbij alle macht van de deelrepublieken en oblasts naar Moskou is overgeheveld.
[..]
Nee, het leger bleek zwak door verregaande corruptie in het leger, en het feit dat niemand de waarheid tegen de dictator durft te zeggen.
Daarvan heeft Rusland zich inmiddels hersteld .
Meerdere ramen zijn open gegaan.
[..]
Je verwijt nu Poetin dat hij een slechtere militair strateeg is dan Hitler.
[..]
Het defensie budget van Nederland was op een all time low voor de invasie.
Maar dankzij de oorlogszuchtig van Rusland staat de Navo weer op de kaart, is het belang van een sterk leger aangetoond en is de Navo zelfs uitgebreid....
En dit had allemaal niet gehoeven.
Had Rusland voorbeeld genomen aan Duitsland na WW2, dan had het land met westerse hulp kunnen uitgroeien tot een economische grootmacht.
Maar ja, imperialisme was belangrijker.
Kijk hoe Rusland zijn militaire activiteiten uitbreidt in Afrika.
Waarom roep je Rusland niet op om al die miljarden en manschappen die nu in oorlog worden gestoken te benutten in het verder moderniseren van Rusland?
Het is een land waar 1 op de 5 gezinnen nog altijd geen stromend water aan huis heeft en gebruik maakt van centrale sanitaire voorzieningen, ipv in huis.
alleen als ze met dat argument meegaat maar ik geloof niet dat dat gesprekje uberhaupt heeft plaats gevonden tbhquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 15:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, hoe moet ik dat dan lezen dat jij wenst te suggereren dat mijn dochter niet intelligent is? Kom op man, dit is een mod onwaardig…
Nee, dat is onjuist.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 17:51 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, jij mag het onzin vinden.
Dat de Navo voor de oorlog in Oekraïne een "aflopende zaak" was, ben ik het ook niet mee eens. Nogmaals: sinds de val van de Sovjet-Unie is de Navo alleen maar gegroeid en sterker geworden, Rusland is alleen maar zwakker en kleiner geworden op het wereldtoneel. Dat valt gewoon objectief vast te stellen.
Nee, je hele kip- ei slaat nergens op.quote:Dus ja, dan kun je het als een kip-ei-discussie beschouwen. Prima als jij het startpunt bij Rusland ziet. Ik ga je niet van die gedachte afbrengen en dat hoeft ook niet.
Tja, ik mag niet meer op BNW, dus ik beperk me tot de realiteit.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kun je ook iets anders dan het officiële narratief nablaten?
Je reageert gebeten op een post waarin de oorloghitserij van de Russische propagandisten de maat wordt genomen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Oude zinloze truuk van je. Werkt niet…
quote:
Die kan dus de prullenbak in.quote:Maar het grootste probleem blijft dat Europa geen goedkope energie meer heeft, waardoor de welvaart in Europa fors zal dalen de komende decennia
Helaas wordt gas gebruikt voor een derde van het opwekken van elektriciteitquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
[..]
Die kan dus de prullenbak in.
Oekraine heeft ook een referendum gedaan in Kursk regio en raad eens wat >??quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 19:37 schreef Politicoper het volgende:
[..]
Gast daar ga je weer. Dat in de Donbas gebeurde nadat de burgeroorlog uitbrak in de oekraine. En kort na de annexatie van de krim die jullie steeds aanhalen.
Een annexatie kan echter ook vreedzaam geschieden. Waar betrokken partijen met wederzijdse goedkeuren zich bijelkaar aansluiten. Er werd een referendum gehouden en een meerderheid in de krim wilde zich aansluiten bij Rusland. Want ze werden stelselmatig vermoord door de Azov Nazis en Zelensky. Want het zijn veelal etnisch russische mensen.
Wanneer je zegt dat een land zwakker en kleiner is geworden op het wereldtoneel, betekent dat niet dat ze niks meer doen. Je kunt een lijst opnoemen met waar ze op dit moment actief zijn, maar dat zegt helemaal niets over of ze sterker of zwakker zijn geworden dan voorheen. Vergeleken met 30 jaar terug is hun economische en militaire positie gewoon zwakker geworden. Hun globale invloed is veel kleiner geworden.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat is onjuist.
Rusland is militair actief in Oekraïne, Georgië, Moldavië Syrië, Mali, Burkina Faso, Sudan, Centraal Afrika en Niger.
Daarnaast is Rusland belangrijk lid van Bricks, Opec+ en CSTO.
Rusland bemoeit zich verder met oud Sovjet en Oostbloklanden, waarbij Rusland betrokken is geweest bij meer dan 20 militaire conflicten in die landen en gebieden.
Niet bepaald zwakker en kleiner op het wereldtoneel.
Dat laatste klopt helemaal en vind ik ook niet goed. Je moet je gewoon aan de afspraken houden, daarin je verantwoordelijkheid nemen als lidstaten en je defensie op peil houden. Dat is echter niet hetzelfde als "we moeten ons bewapenen tegen Rusland". Zoals ik al eerder in dit topic aangaf: dan wil je het doen voorkomen dat je de underdog bent, die een flinke inhaalslag heeft te maken t.o.v. een veel sterkere potentiële opponent. Dat beeld vind ik gewoonweg niet kloppen.quote:Nee, je hele kip- ei slaat nergens op.
De trigger voor de Navo in zich te versterken is de huidige oorlog.
Landen als Zweden en Finland waren anders nooit lid geworden, en de rest had niet snel hun militaire budget opgekrikt.
Je hebt over objectieve vaststelling: nou, objectief is vast te stellen dat de meeste leden van Navo jarenlang een veel lager militair budget hadden dan afgesproken.
Yep, dat een minderheid in het land dat niet ziet zitten moet/mag in een democratie geen aanleiding zijn om een (burger)oorlog te beginnen. Anders krijg je al snel dat zg rijke of machtige gebieden hun eigen land gaan afsplitsen en arme gebieden het gelag betalen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 19:38 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Euh.. nope..
De Oekraïense bevolking wilde bij het Westen aansluiten, net zo'n beetje als elk ander oud Sovjet staat. Ze haten de Russen om zeer valide redenen.
Zeker als die minderheid opgejut is door een vijandelijke staat. Maar ook de cijfers rondom dat referendum roepen gewoon dat de uitslag gewoon niet kan kloppen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, dat een minderheid in het land dat niet ziet zitten moet/mag in een democratie geen aanleiding zijn om een (burger)oorlog te beginnen. Anders krijg je al snel dat zg rijke of machtige gebieden hun eigen land gaan afsplitsen en arme gebieden het gelag betalen.
Dit is dus waarom het levensgevaarlijk is om Duitsland als absoluut bevriende natie te zien. Wij gaan nu ook langzaam op in hun strijdkrachten, maar de Duitser kan zich tegen iedereen keren. Ook Nederland.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:22 schreef phpmystyle het volgende:
https://www.msn.com/nl-nl(...)ae1ea9b1cbefa53&ei=9
Interessant. De reden erachter is om begroting te sluiten, blijkbaar is Oekraiene de sluitpost.
De reden dat referenda ronduit quatsch en volstrekt onzin zijn wanneer dat eenzijdig tot (twee)deling leidt of daarmee een achtergestelde situatie continueert.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:53 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Zeker als die minderheid opgejut is door een vijandelijke staat. Maar ook de cijfers rondom dat referendum roepen gewoon dat de uitslag gewoon niet kan kloppen.
Ik ook simpel lees het als: degene die NS wilde en door de EU strot gingen bouwen moeten niet zeuren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:12 schreef Black_Baron het volgende:
Kan iemand dit uitleggen voor een simpele geest als ik.
[ x ]
Oost Europese landen zijn traditioneel vanwege hun geschiedenis heel erg kritisch richting Rusland. Zij wilden dat hele NS gas project niet waarmee de Russen direct aan west europa gas kon leveren. Oost Europa verloor leverage in de aardgas ecosysteem. Oost Europa waarschuwde dat Rusland het als wapen zou gebruiken, maar de west Europeanen wilden niet luisteren omdat ze lekker goedkoop gas wilden uit Rusland. Merkel zei zoiets als , "de Russen zullen NS nooit als geo politieke wapen gebruiken". En ik meen dat er een foto van Rutte met Putin is met de opening van het NS project.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:12 schreef Black_Baron het volgende:
Kan iemand dit uitleggen voor een simpele geest als ik.
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |