abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 december 2024 @ 14:10:02 #151
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_215956088
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 13:13 schreef Writersright het volgende:
Wat denken jullie dat het laatste jaar is dat Bassie en Adriaan echt relevant waren? Hun laatste serie was in de jaren 90 maar daarna waren ze nog een aardige tijd populair bij de doelgroep. Tijdens de Sinterklaastijd keek ik een van de Feesten van Sinterklaas uit 2003 en daar werden Bassie en Adriaan enorm enthousiast ontvangen nog. Volgens mij hun laatste jaar daar. Ik zou denken dat het vlak daarna ophield met populariteit, met een nostalgieboost met de Keet & Koen film.
Ik denk tot en met de releases van de eerste serie dvd’s. Toen kon je het materiaal voor het eerst helemaal zelf bekijken. Ik weet nog dat ik als een kind zo blij was toen het geheim van de schatkaart voor het eerst volledig te zien was. Dat zal begin deze eeuw geweest zijn. 2002 ofzo.
Rini dankjewel.
pi_215959625
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 14:10 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik denk tot en met de releases van de eerste serie dvd’s. Toen kon je het materiaal voor het eerst helemaal zelf bekijken. Ik weet nog dat ik als een kind zo blij was toen het geheim van de schatkaart voor het eerst volledig te zien was. Dat zal begin deze eeuw geweest zijn. 2002 ofzo.
Wellicht dat jouw post de rush naar de Adriaan website inspireerde:

Na het bericht over het stoppen van het DVD-tijdperk is het behoorlijk hard gegaan.
Meerdere titels zijn uitverkocht en van de overige is de bodem al in zicht.
Zo ook bij de caravanbox. Daar zijn er nog enkele tientallen van.
Maar dan is het bij Adriaan’s Webshop echt op.
  maandag 23 december 2024 @ 10:51:19 #154
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_215967153
quote:
Bassie die casual achterop een brommer zit bij een grizzlybeer is wel de moeite waard natuurlijk, maar de rest van de circusshow vonden we een bekende herhaling (of gewoon saai).
pi_215979049
Nog enkele tientallen caravanboxen en dan is het gedaan met de voorraad bij Adriaan :'(
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_215983223
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 23:26 schreef W00fer het volgende:
Nog enkele tientallen caravanboxen en dan is het gedaan met de voorraad bij Adriaan :'(
Collector item!
pi_215984342
Telekids zendt nu een nieuwe versie uit van De reis vol verrassingen. Het is nu breedbeeld en er zijn wat kleine aanpassingen gedaan. Adriaan zegt nu op de boot weer de tekst ''dat is op het dak van ons hotel'' (zoals de vhs versie uit 1994) ipv van ''dat is het Empire State Building'' en Bassie spreekt nu weer correct over een “dame en een heer” van de Koninklijke Nederlandse marechaussee. Ook is de vormgeving van de quiz waar Bassie aan mee doet aangepast.

[ Bericht 2% gewijzigd door JOO op 24-12-2024 19:43:55 ]
pi_215985273
Interessant dat ze nu opeens aanpassingen gaan doen. Qua die quiz zou je kunnen zeggen dat het oorspronkelijke shot gedateerd er uit zag, maar dat is wel bij meer scenes uit de series. (Koning Midas in het Griekse avontuur)
Ik ben dan ook benieuwd of ze meer gaan aanpassen.
  dinsdag 24 december 2024 @ 15:20:46 #159
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_215986075
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:44 schreef Writersright het volgende:
Interessant dat ze nu opeens aanpassingen gaan doen. Qua die quiz zou je kunnen zeggen dat het oorspronkelijke shot gedateerd er uit zag, maar dat is wel bij meer scenes uit de series. (Koning Midas in het Griekse avontuur)
Ik ben dan ook benieuwd of ze meer gaan aanpassen.
Aad is wel een beetje de Nederlandse George Lucas, het is nooit echt af of volmaakt.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_215988045
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 13:13 schreef Writersright het volgende:
Wat denken jullie dat het laatste jaar is dat Bassie en Adriaan echt relevant waren? Hun laatste serie was in de jaren 90 maar daarna waren ze nog een aardige tijd populair bij de doelgroep. Tijdens de Sinterklaastijd keek ik een van de Feesten van Sinterklaas uit 2003 en daar werden Bassie en Adriaan enorm enthousiast ontvangen nog. Volgens mij hun laatste jaar daar. Ik zou denken dat het vlak daarna ophield met populariteit, met een nostalgieboost met de Keet & Koen film.
Toen ze midden in de nacht op Nickelodeon waren en ik iets tegen de kater dronk voor het slapen van, werd het nog vaak bekeken. Daarna werd het rap minder.
pi_215988361
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 18:18 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Toen ze midden in de nacht op Nickelodeon waren en ik iets tegen de kater dronk voor het slapen van, werd het nog vaak bekeken. Daarna werd het rap minder.
Dat deed ik toen ook. En maar balen wanneer opeens de Berenboot kwam. Volgens mij was het toen nog in het nieuws hoe goed die kijkcijfers waren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:20 schreef whY... het volgende:

[..]
Aad is wel een beetje de Nederlandse George Lucas, het is nooit echt af of volmaakt.
Tja, we hebben de originelen nog, dus laat hem maar raak knutselen. Een aanpassing zoals random die achtergrond van de quiz aanpassen had ik nooit zien aankomen dus ik ben benieuwd wat hij allemaal wil aanpassen.

Dat zeggende zou een echt oorspronkelijke release wel leuk zijn. Dus met originele muziek en de oorspronkelijke eindes van de eerste series. Dat zal denk ik op de officieele weg nooit gebeuren.
pi_215988788
Misschien ben ik de enige maar aflevering 10 en verder van de opgepoetste Amerika serie bekeken en vergeleken met aflevering 1 tm 9 (op Videoland) en ik vind de oude versie rustiger kijken.

Aflevering 1 t/m 9 komt nog in de opgepoetste versie.

Breedbeeld is leuk maar wat voegt het toe?

En de AI upscaler maakt die de contrasten niet te flets en alle contouren heel vlak?

Het geluid heeft geen irritante brom meer maar het is ook verder niet dat ik zeg van nou wat een enorm verschil.
pi_215989580
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 20:01 schreef W00fer het volgende:
Breedbeeld is leuk maar wat voegt het toe?

Dan kan het gemarket worden als "nieuw", "meer beeld, nooit eerder vertoond" en "scherper dan ooit".
pi_215990025
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 11:58 schreef JOO het volgende:
Ook is de vormgeving van de quiz waar Bassie aan mee doet aangepast.
Ik vind het wel opvallend dat zo'n achtergrond aangepast wordt. Kennelijk vond Aad het belangrijk genoeg om er tijd aan te besteden.

Ik zou het gewoon laten zoals het is, de series zijn gedateerd en zitten vol met (continuïteits-)fouten, maar alles is toch al uitgezonden en op videobanden en dvd's verspreid.
pi_215990327
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 21:48 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dan kan het gemarket worden als "nieuw", "meer beeld, nooit eerder vertoond" en "scherper dan ooit".
Meer beeld, maar ze vergeten even dat je bij het oprekken van 4:3 letterbox naar 16:9 vaak randen met details boven/onder eraf snijdt die wel degelijk iets toevoegen aan het verhaal.

De echte B&A guru's hier zullen dat vast en zeker wel opmerken.
pi_215990364
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 22:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik vind het wel opvallend dat zo'n achtergrond aangepast wordt. Kennelijk vond Aad het belangrijk genoeg om er tijd aan te besteden.

Ik zou het gewoon laten zoals het is, de series zijn gedateerd en zitten vol met (continuïteits-)fouten, maar alles is toch al uitgezonden en op videobanden en dvd's verspreid.
Alles wordt future proof gemaakt. Zodat het nog 10 jaar of langer op Videoland kan staan. Een behoorlijk kostbare operatie als je alles frame voor frame gaat nabewerken van zoveel series.

Misschien komt er alsnog een Netflix route nu het wel in "betere" kwaliteit is?
pi_215990559
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 23:09 schreef W00fer het volgende:

[..]
Meer beeld, maar ze vergeten even dat je bij het oprekken van 4:3 letterbox naar 16:9 vaak randen met details boven/onder eraf snijdt die wel degelijk iets toevoegen aan het verhaal.

De echte B&A guru's hier zullen dat vast en zeker wel opmerken.
Zonde toch. Ik zou het echt gewoon 4:3 laten. Plaats maar zwart aan de zijkant.
pi_215990640
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 23:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zonde toch. Ik zou het echt gewoon 4:3 laten. Plaats maar zwart aan de zijkant.
Ik snap het wel, mensen gaan dan B&A associëren met oud en versleten omdat het 4:3 is maar soms moet je het origineel gewoon niet vernachelen.

Je zag dat ook bij de Thunderbirds. De Europese en Amerikaanse blu-ray waren opgerekt naar 16:9 wat de puristen niet best vonden. De Japanse blu-ray is wél in origineel 4:3 met MONO geluid zoals het hoort.

Nieuwer is niet altijd beter.
pi_215996185
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 23:28 schreef W00fer het volgende:

[..]
Ik snap het wel, mensen gaan dan B&A associëren met oud en versleten omdat het 4:3 is maar soms moet je het origineel gewoon niet vernachelen.

Je zag dat ook bij de Thunderbirds. De Europese en Amerikaanse blu-ray waren opgerekt naar 16:9 wat de puristen niet best vonden. De Japanse blu-ray is wél in origineel 4:3 met MONO geluid zoals het hoort.

Nieuwer is niet altijd beter.
Veel oudere series verknallen daarmee. Gewoon AI of een filtertje er overheen en het is "nieuw".
DBZ had daar een "fraai" voorbeeld van met onder de "verbeterde" versie:

Friends is een ander apart voorbeeld. Die is opnieuw uitgebracht in 16:9 zonder delen boven weg te knippen. Deze serie was op film in breedbeeld gefilmd en daarna in de jaren 90 naar 4:3 gemonteerd voor de TV's uit die tijd.

Nu is het dus in 16:9 te zien en soms zie je daardoor zaken die je eigenlijk niet zou moeten zien (zoals een microfoon soms). Dat vind ik zelf niet echt storend.
pi_216003014
Ik heb geen DBZ gekeken maar de uitsnede die ze maken is wel echt veel weghalen...
pi_216003326
Of het nou 16:9 of 4:3 of een ander formaat is, er is bij de opnames altijd voor een bepaald frame gekozen, net als bij een foto of schilderij. Dat opeens veranderen om opeens het beeld te kunnen vullen pakt daardoor vaak niet best uit. Vooral bij 4:3 materiaal, waar effectief verticaal 30% van het beeld wordt weggesneden. Dat is tot op zekere hoogte op te lossen, door het letterlijk per shot opnieuw te framen, en dat is te duur.

Daarbij hebben de meeste TV's vaak wel een optie om 4:3 in breedbeeld te kijken met een zoom, mocht je dat willen.
  donderdag 26 december 2024 @ 00:32:19 #172
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_216005393
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 11:58 schreef JOO het volgende:
Telekids zendt nu een nieuwe versie uit van De reis vol verrassingen. Het is nu breedbeeld en er zijn wat kleine aanpassingen gedaan. Adriaan zegt nu op de boot weer de tekst ''dat is op het dak van ons hotel'' (zoals de vhs versie uit 1994) ipv van ''dat is het Empire State Building'' en Bassie spreekt nu weer correct over een “dame en een heer” van de Koninklijke Nederlandse marechaussee. Ook is de vormgeving van de quiz waar Bassie aan mee doet aangepast.
[ link | afbeelding ]
Ik hoop ook dat zie die Keet van Telekids montage uit de televisie halen in de eerste aflevering :')
Dat ziet er zo sneu uit :')
  donderdag 26 december 2024 @ 00:57:48 #173
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_216005654
Een avondje Archive.org bekijken, en dan kom ik opeens een oude VHS video tegen met beelden uit de De Diamant, toen de caravan in de fik ging. Met een langdurige scenes waarbij Bassie erg lang bewusteloos ligt en vervolgens door de ambu wordt afgevoerd.

Blijkbaar is dit ingekort omdat het te lang duurde, en misschien iets te aangrijpend was voor kinderen ;).

https://archive.org/details/caravanindebrand
  donderdag 26 december 2024 @ 01:05:20 #174
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_216005735
quote:
99s.gif Op donderdag 26 december 2024 00:57 schreef Claude_Viole het volgende:
Een avondje Archive.org bekijken, en dan kom ik opeens een oude VHS video tegen met beelden uit de De Diamant, toen de caravan in de fik ging. Met een langdurige scenes waarbij Bassie erg lang bewusteloos ligt en vervolgens door de ambu wordt afgevoerd.

Blijkbaar is dit ingekort omdat het te lang duurde, en misschien iets te aangrijpend was voor kinderen ;).

https://archive.org/details/caravanindebrand
Ohhhhh dit was vroeger een van mijn favoriete scènes O+ ik vond hem al zo kort geworden maar ik dacht dat het aan mij lag. Goede vondst ^O^
pi_216007343
In mijn geheugen beinvloedde de brand de verf die schiildering van Bassie op de caravan die vervolgens heel evil begon te kijken.
Wellicht de heftigste scene uit alle series.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')