Het overtollige regenwater kan ik niet afvoeren op een riool. Dat ligt er niet in de tuin. Dus dat is denk ik geen 'goede' oplossing.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 11:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Als het afgetakt is van een hemelwaterafvoer dan is je diameter normaal gesproken toch 60 of 70 mm ?
Dan kun je een regenton vulautomaat plaatsen, en dan ben je er toch ook ?
Dan mag dat pijpje van 32 mm niet al te hoog gevuld worden anders drukt ie door de waterdruk het balletje zo weer naar beneden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:35 schreef Watuntrik het volgende:
Zo'n vlotter kun je eventueel zelf maken met een pingpongbal en een stuk pvc pijp of pvc sok van 50mm.
De pingpongbal is 40mm de interne diameter van 50mm pvc pijp is 42.6mm. Werkt hetzelfde als een ouderwetse snorkel vlotter...
Vat vol wordt de drijvende 40mm pingpongbal de 32mm pijp ingeduwd en sluit af... Vat onder niveau van bal loopt via de opening in de 50mm pijp weer water in het vat. Uiteraard moet de opening kleiner zijn dan 40mm om de bal binnen te houden.![]()
[ afbeelding ]
Om eventueel een betere afdichting te krijgen duw je een rubbermanchet van 50 x 32 erin. Dan duwt de bal zich dus in de zachte rubber manchet. En die manchet gebruik je dan als verloop 50 x 32
[ afbeelding ]
Het gewicht van het water is dan 28 (32-4mm) * PI * 2000 gramquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:11 schreef janjan33 het volgende:
[..]
Ja dat vraag ik me ook wel af. Het pijpje is ongeveer 2 meter hoog......
Het lijkt me het wel waard om het te proberen en ook leuk.......quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:24 schreef Watuntrik het volgende:
In een 32mm pvc pijp van 2 meter lang heeft volume van 1 liter. 0.785 x 26² = oppervlakte grondvlak x lengte.
Maar 2 meter waterkolom is 0.2 bar druk... Dus dat valt reuze mee en niet hetzelfde als 1 kilo gewicht aan de bal hangen.:)
Maar je hoeft er ook geen rekenwonderen op los te laten.
Wanneer het vat al staat en de pijp al aangesloten is dan kun je toch heel gemakkelijk uitproberen of het wel of niet werkt. Wanneer het vat vol is hoef je alleen maar een drijvende bal onder de pijp te houden erin drukken en los laten. De bal drukt zich met de opwaartse kracht zelf in de pijp en blijft op zijn plaats. (Mits je het ook allemaal loodrecht gemonteerd hebt) Zet eventueel zo'n rubber manchet op de pijp.
Vul de pijp of wacht tot het gaat regenen dan zie je wel of de bal het wel of niet houdt. Zo nee neem dan een iets grotere plastic speelbal die het wel houd en pas daar de behuizing diameter op aan om de vlotter te maken.
Is toch allemaal geen rocket science.
Een andere redelijk simpele en betere DIY Vlotter optie gemaakt van PVC pijpquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 10:00 schreef janjan33 het volgende:
[..]
Het lijkt me het wel waard om het te proberen en ook leuk.......
Nu nog wachten op regen.
2*PI*R*H?? Is het niet PI*282*H ??quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 17:25 schreef 215 het volgende:
[..]
Het gewicht van het water is dan 28 (32-4mm) * PI * 2000 gram
Idee is leuk, maar stel de ton is vol, waar gaat het water dan naartoe?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 10:50 schreef janjan33 het volgende:
Er was bij ons geen regenpijp in de achtertuin.
Ik heb een regenton geplaatst.
Daarna een gaatje geboord en een 32 mm afvoerleiding aan de goot vastgemaakt.
Dit werkt in principe goed.
Als de tank vol is maak ik het gaatje handmatig dicht aan de bovenkant met een stop.
Ik wil nu een vlotter in de tank plaatsen zodat het automatisch gaat.
Bestaan er vlotters die passen op zo'n 32 mm afvoer?
Ik zie ze wel op internet maar die hebben een schoefdraad. Is daar dan een verloop voor nodig?
Daar heb je gelijk in, maar dan moet je uitgaan van de straal en niet de diameter. Bovendien telt alleen de oppervlak van het raakvlak van de bal met de pijp. Als je dat klein weet te houden zou het nog kunnen werken maar dan is de afsluiting ook weer lastigerquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 18:59 schreef blomke het volgende:
[..]
2*PI*R*H?? Is het niet PI*282*H ??
De bedoeling is dat het water dan weer in de pijp naar boven gaat. Het gaat dan boven in de goot weer overlopen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Idee is leuk, maar stel de ton is vol, waar gaat het water dan naartoe?
Een kogelventiel moet je uitzetten met de hand dat is wel een tweede optie, maar ik zou willen het automatisch te maken zodat het ook werkt als ik niet oplet of er niet ben.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:38 schreef Watuntrik het volgende:
![]()
https://www.amazon.nl/kog(...)r/dp/B08LGDN2DD?th=1
Maar ik hou nu eenmaal van knutselen... Dus ik zou voor de DIY vlotter gaan en zo lang klooien tot het werkt.
Zolang het schoon blijft zal het wel werken...quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:34 schreef janjan33 het volgende:
Heb dit gevonden nu.
Weet niet of de maat goed is maar dit principe zou kunnen werken in mijn optiek.
Dat ding gaat pas open bij 10 PSI of te wel 0,7 bar en dat is een waterdruk van 7 meter. Gaat het dus niet worden dus helaas...quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:34 schreef janjan33 het volgende:
Heb dit gevonden nu.
Weet niet of de maat goed is maar dit principe zou kunnen werken in mijn optiek.
https://www.amazon.nl/Vlo(...)2f&gad_source=1&th=1
En deze zou die het wel kunnen?quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:16 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat ding gaat pas open bij 10 PSI of te wel 0,7 bar en dat is een waterdruk van 7 meter. Gaat het dus niet worden dus helaas...
Aan de prijs kun je geen buil vallen. Toch krijg ik een beetje de indruk dat het ding erg bedoeld is voor montage op een waterleiding en het dus wel tegen kan vallen bij een leidingdruk van 0,2 bar. En het is even de vraag hoeveel water er per minuut doorheen komt. Googlen op de naam van de fabrikant geeft al dan niet nuttige info, maar net hoe je het wilt zien.quote:Op zondag 18 augustus 2024 23:30 schreef janjan33 het volgende:
[..]
En deze zou die het wel kunnen?
https://www.amazon.nl/Aut(...)uct_top?ie=UTF8&th=1
Ok heb m besteld.quote:Op maandag 19 augustus 2024 10:56 schreef 215 het volgende:
[..]
Aan de prijs kun je geen buil vallen. Toch krijg ik een beetje de indruk dat het ding erg bedoeld is voor montage op een waterleiding en het dus wel tegen kan vallen bij een leidingdruk van 0,2 bar. En het is even de vraag hoeveel water er per minuut doorheen komt. Googlen op de naam van de fabrikant geeft al dan niet nuttige info, maar net hoe je het wilt zien.
Maar goed, als je er geen boterham voor hoeft te missen zou ik het gewoon proberen.
Wat is er mis met een overloopje in de tuin zoals al diverse keren is geopperd? Desnoods maak je de vulpijp dan van dunnere (elektra)buis. Dan duurt het vullen iets langer maar heb je minder water overloop tijdens een bui.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |